Vs: Mikä keskikoon kamera... Kokemuksen mukaan Iso Penakin on kelpo kamera kun MLU:ta käyttää sormella tökäten joka ruudulla,ellei tilanne ole liian kiireinen.Onhan se kuin steroideja vetänyt kino muuten.
Vs: Mikä keskikoon kamera... Juu, Pentaxilla kuvaaminenhan on vähän kuin pienpetopyyntiä, sikäli että laukeamisen ääni ja täräys on saman kaltainen kuin supiloukulla. Peilin täräyksestä pääsi eroon, kun opetteli painamaan ensin peilin ylös, ja vasta sitten laukaisinta. Peilin noston nappula on kivasti sormen ulottuvilla siinä objektiivin juuressa, ja systeemi oli kätevämpi kuin kuulostaa. Vanhimmissa Pentaxeissa ei ole k.o. namiskaa, eikä sellaista kannata hankkia.
Vs: Mikä keskikoon kamera... Tuo sama tekniikka toimii Hasselin 500-sarjalaisilla myös erittäin hyvin. Erityisesti kuiluetsimen kanssa kätevää, koska härveli puristetaan silloin mahaa vasten ja laukaisun saa vielä tukevammaksi.
Vs: Mikä keskikoon kamera... Onko Fujilla 6x9 vaihto-opikkaa 105millisenä? [/quote] Fuji teki about 1967-1970 kuusysiä, jossa oli vaihto-optiikat. Rungon tyyppi G 690. Aloitin sillä keskikoon kuvaamisen ja laseja oli 8/65, 3,5/105 ja 5,6/180. Kamerassa oli kromirengas FD-tyyppinen kiinnitys ja jokaisessa oma keskussuljin. Runkoa puhuteltiin kromosomi-Leicana ja siinä oli erillinen verho, joka ruuvattiin filmin eteen optiikan vaihdon ajaksi. Nykyään vaikea saada yksilöä, jonka filminsiirto olisi ehjä. Varaosia ei saa. Fujica G690
Vs: Mikä keskikoon kamera... Jos kerran puhutaan suomea tällä foorumilla, niin miksi ei voida käyttää ilmaisua peilin lukitus, joka käsittääkseni tarkoittaa tuota kirjainyhdistelmää? kapa
Vs: Mikä keskikoon kamera... camerapedia kertoo tarkemmin, että ainakaan tuohon runkoon ei saanut 105mm normaalia, vaan se oli 100-millinen ja vuodetkin ovat nyt vain about, kun 1968 on tarkempi.
Vs: Mikä keskikoon kamera... Fuji teki about 1967-1970 kuusysiä, jossa oli vaihto-optiikat. Rungon tyyppi G 690. Aloitin sillä keskikoon kuvaamisen ja laseja oli 8/65, 3,5/105 ja 5,6/180. Kamerassa oli kromirengas FD-tyyppinen kiinnitys ja jokaisessa oma keskussuljin. Runkoa puhuteltiin kromosomi-Leicana ja siinä oli erillinen verho, joka ruuvattiin filmin eteen optiikan vaihdon ajaksi. Nykyään vaikea saada yksilöä, jonka filminsiirto olisi ehjä. Varaosia ei saa. Fujica G690 [/quote] Jep. Aika tutun näköinen, optiikka oli tosin musta. Filminsiirto kyseisessä yksilössä on ehjä mutta joko himmennin tai suljin simahti.
Vs: Mikä keskikoon kamera... Koskaan en tajunnut miksi Pentax 6x7:llä jauhetaan siitä peilin lukituksesta, kun minulla joka ikinen sellainen kuva joka tärähti, tärähti sulkimen aiheuttaman sivusuuntaisen impulssin takia (aka. "kahdentuvat lipputangot"-oireyhtymä.)
Vs: Mikä keskikoon kamera... Mutta eikös tuo ollut suljinaikariippuvainen ilmiö ? Jossain 1/8-1/30 tai 1/60 s välillä ?
Vs: Mikä keskikoon kamera... [quote author=Tapiola2006 link=topic=37854.msg353635#msg353635 Mutta eikös tuo ollut suljinaikariippuvainen ilmiö ? Jossain 1/8-1/30 tai 1/60 s välillä ? [/quote] Voihan se olla tai siis sitä nopeammat ei käsivaralta taas tärähdä muutenkaan, käytti sitä lukitusta tai ei.. ehkä sillä on suurin merkityksensä kaikkeista hitaimmilla ajoilla silloin kun kuitenkin kuvataan jalustalta. No itse pidin kyllä turvavälinä sitä että suljinajaksi jos saa 1/250, ei tarvi käsivarakuvauksessa enää yhtään jännittää. 1/125 oli vain 95% varma aika.
Vs: Mikä keskikoon kamera... mulla kanssa oli musta 100mm tuollasta kromista en ole nähnyt edes myynnissä maailmalla. tuohon aikaan luulin olevani macrohenkilökuvaaja ja 1m minimitarkennus aiheutti neuroottisia ahdistuskohtauksia. filmisiirto oli jouheva ja kamera pelasi muutenkin kuin buicki, toisin kuin myöhemmin mm. pentacon, hasselblad tai mamiya rz ,)
Vs: Mikä keskikoon kamera... Tämähän se on kokonaan käsittelemättä Fuji GX 680 Vähän sekakamera. Itsellä oli muutaman vuoden RZ 67 ja 3 objektiivia. Melkoinen järkäle. Pyörällä ajaessa roikku hihnasta kaulassa. Ei kyllä tullut montaa reissua tehtyä. Siinä on se kääntöperä. Se on melkein neliskulmainen. Joku 6x12 se pitää olla, jotta saa maisemaa kunnolla. Turhaa sitä taivasta kuvaamaan. Tässä vähän haaveillut rullafilmikamerasta. Joihinkin saa kinofilmiperän. Ainakin Bronicaan 135W, JOKA OTTAA 24X56 mm kuvia. Vähän niin kuin se HBL X-PAN
Vs: Mikä keskikoon kamera... Jos RZ tuntuu isolta, niin älä hyvä mies Fujin 680 mallia ajattelekaan... SE on iso. Ulkoiluttamiseen sähkökamerat eivät oikein ole kivoja muutoinkaan. Fujin aseteltavuus on sitten toisaalta iso (aivan mahtava) etu. Kameroita, joissa on käännöt ja siirrot ei niin montaa ole. Rollei 66 ja sitten.... niin sitten on vielä tämä.... No, siinä ne peilikamerat kait olivatkin. (Hasselin Flexbodyä ei lasketa, se ny mikään kamera ole).
Vs: Mikä keskikoon kamera... Joo, siirrot on Flexbodyssa, Arcbodyssa ja vissiin Rolleilla on joku samanlainen malli. Kivoja kameroita Flexb ja Arcb ainakin. K.
Vs: Mikä keskikoon kamera... Mamiyassahan tuo tehtiin short barrel linsseillä ja tilt shift lisäkkeellä... Eli siirrot saa siihenkin jos niitä kaipaa. Ei 680:ssä siirry myöskään kuin etulauta, ja jos haluaa pelkän shiftin, on 75mm sekor shift paikallaan.
Vs: Mikä keskikoon kamera... 6x9:eistä Mamiya Press ja Super 23 oli varustettu takalaudan palkeella, tilt onnistui. Sitten rahalla saa tietysti parhaan 6x9:n eli Linhof Technican jossa kaikki siirrot ja tiltit ja menee mukavaan pakettiin kuljetuksen ajaksi.
Vs: Mikä keskikoon kamera... Jos uusi keskikoon kamera kelpaa ja löysää rahaa löytyy, niin tuossa on (taas) uusi kamera Fujilta: http://markgoodephotos.wordpress.com/2010/09/14/fujifilm-announces-new-priceless-gf670w-medium-format-wide-angle-camera/