Miten tulisi suurinpiirtein oikeaoppisesti tai miten te laitatte 120 filmin spiraalille? Tuossa kun on joku tollanen suojapaperi joka pitäis pystyä kykeneen repimään pimeässä. Tämän lisäksi pitäisi nitkutella sitä sinne spiraalille ja pidellä sitä niin ettei se ala kieppumaan(?) tai aiheuttamaan muita ongelmia. Nipun vinkkejä siis kaipaan, jotta ei turhan paljoa kantapään kautta opetella. Jotain superspiraalia ei tarvitse tarjota, koska aion tyytyä toistaiseksi tuon lähimmän pimiön spiraalitarjontaan.
Et maininnut minkälaisia spiraaleja pimiössäsi on käytössä, mutta tässä viitteeksi Jobon ohjeet. Jos pimiössä on metallispiraalit, niiden lataamista kannattaa harjoitella hukkafilmillä valoisassa.
Pimiössä on ainakin Paterssonin spiraaleita. Muita en ainakaan huomannut. Joku selvästi kovempaa matskua (muovi) oleva siellä myös oli, joka ei toiminut niin hyvin. Kuulat ei tuntunu pitävän. Lähinnä siis tuo muovin irrottaminen ja sen filmin pitäminen pyörimättä pimeessä kun on vain kaksi kättä käytössä. Ei kai auta mennä ku tappeleen, ei kai sitäkään lukemalla opi tekeen Sitä haluais olla vaan täysin varma, kun ei oo toi pilkkopimeä vielä niin tuttu toimintaympäristö.Ei taida olla nuo 120 filmit niin pitkiä, niin taitaa olla helppo pitää ilmassa ilman lattialle osumisen vaaraa. Kuitenki musta tuntuu et joku jippo tossa täytyy olla...
En oikein jipoista tiedä, mutta suojapaperi on vain toisesta päästä teipillä kiinni filmissä: - vedät pimeässä suojapaperia puolalta niin kauan, että filmi tuntuu (tämä filminpää on irrallaan paperista) - rupeat rullaamaan filmiä spiraalille ihan samalla tavalla kuin kinoa > paperi kuoriutuu ihan luonnostaan - kun filmi on lopussa irroitat teipin Ja filmi on spiraalilla ja suojapaperi lattialla (tosin aina välillä itselläni on filmikin joutunut lattialle, mutta tästä ei sen enempää). Muista levittää spiraalit 120-kokoisiksi jo ennen aloittamista - turha pulaaminen pilkkopimeässä saattaa käydä hermon päälle
kun filmi loppuu tukee vastaan yy. siis risteys jossa filmi jakautuu kahdeksi paperiksi. oliko tarpeeksi epäselvä?
Siellä pimiössä olisi hyvä olla joku musta muovipussi tms. valoa pitävä säilytystila, johon sen filmin voi pistää kun hermot brakaa. Käypi valossa hieman hengähtämässä ja aloittaa latausyritykset taas pian uusin voimin. Hermoileminen on myrkkyä noissa puuhissa. 120-koon filmeissä on eroja. Itse inhoan erityisesti Kodak Plus-X -filmiä sen ohuen luikeron pohjamateriaalin vuoksi. Se on joka kerta yhtä %#&%#"¤ ladata spiraalille.
Latasin äsken ensimmäisen 120-filmin spiraalille ja ihan kohtuu hyvin se tuntui onnistuvan näin ensikertalaiselta. Saa sitte nähdä mitä ne kuvat sitten on... Kuvattu vielä kakssilmäsellä Wenäläisellä Ljubitelilla..meniköhän oikein. No kumminki semmosella härpäkkeellä. Mielenkiintonen vekotin se seki... editari typoa lipsahtanu...
Käytännön vinkki: Kannattaa uhrata suoraan yksi filmi harjoituskappaleeksi, suoraan valossa avata, katsoa mitä se pitää sisällään, rullata kiinni. Harjoitella spiraalille laittoa jne... Tästä harjoituskappaleesta on hyötyä myöhemminkin, jos tarvii kokeilla uudentyyppisen kameran tai ehkä ennemminn filmiperän lataamista. Samoin siitä on hyötyä jos hankkii toisen / uuden spiraalin, voi rauhassa katsoa meneekö se filmi helposti sisään...
Suosittelen 220 rullan kelaamsta spiraalille, varsinainen nautinto, varsinkin silloin kun spiraalissa olikin vesitippa.... Mutta itse olen säästänyt kemikaaleja: ensin kelaan yhden 120-filkan kierukalle, mutta niin, että sen teippiosaa en irroitakaan, vaan annan sen mennä mukaan. Sitten taiteilen filkan ihan kierukan akselille saakka ja sitten kelaan toisen filkan samalle kierukalle. Uusi filmi ei mene päällekkäin ensimmäisen kanssa, koska sen kärki-alku-pysähtyy siihen teippiin. Tällä tavalla saan kehitettyä samalla 550 ml kehitettä kaksi 120-filkkaa, säästyy kehitettä, aikaa ja saa huuhdeltua ja kuivattua filkat "kaksi kertaa nopeammin".
Harjoitusfilmin voipi kinuta liikkestä, kyllä niillä usein on wbnhentunutta, arvotonta materiaalia kaapissa. Jos saa tassuunsa usiampia, voipi loput kuvata ;-)
Onneksi oli uhrattavaksi sopiva filmi, joka sopivasti murtui reunasta, joten tuli kokeiltua aika monta kämmäysmahdollisuutta. Harjoittelusta huolimatta ei tahtonut millään sujua. Minkäs voi kun on tällanen pääsiäiskäsi. Nää kourat ei vaan tahdo olla tottunu tuollaiselle pipertelylle. Parhaaksi keinoksi tuli havaittua sen filmin työntäminen sinne spiraalille. Tuo leveempi filmi vaatii näköjään selvasti ennemmän harjoittelua, kuin kino. Varsinkin kun ei ollu omat spiraalit vaan yksilöeroja oli selvästi havaittavissa. Tuo kehityspurkki ajoi tuon mustan pussin aivan hyvin, että pääsi valoon katsomaan, että sen filmin lataaminen todella on mahdollista sinne. Ei siinä menny sit ku tunti kahteen spiraaliin
120-filminhän voi perinteisesti kehittää myös altaassa. Kastetaan kehitteeseen jolloin menee kiltisti rulalle ja nostetaan taas ylös. Vaatii tietty pimiötä koko ajan. Mutta hermot ei mene.
Ja sitten ovat metallispiraalit myöskin... Kuinkas tuo allaskehitys, kuinka helposti sillä pääsee tasaiseen kehitystulokseen? Kuulostaa itseasiassa mielenkiintoiselta. Harmi, etten ole aikaisemmin kuullut tuosta enkä törmännyt kirjallisuudessakaan ko. vaihtoehtoon.
Tuossa onkin se syy, mikä tekee yksinkertaisesta metallispiraalista mainion. Sille voi ladata märkänäkin filmin tai sen voi tarvitessa kuivata (sulamista pelkäämättä) kuumalla hiustenkuivaajalla. 220-kokoista spiraalia en kyllä ole käsitellyt, mutta 120-kokoisessani on kierukan lanka sen verran paksua, että lataaminen on vaivatonta.
Spiraaleista puheenollen, en lakkaa hämmästelemättä kuinka ulkoisesti niin samanlaisissa voi olla niin suuria eroja: - Patersonin muovispireaali, täysin ongelmaton, suorastaan imaisee filmin sisäänsä - Haman identtinen klooni (sopii patersoniin), niin huono että muutaman yrityksen jälkeen ostin Haman tilalle AP:n samannäköisen purnukan - AP:n spiraali ei ole täysi paterson klooni, toimii aavistuksen paremmin kuin Hama, mutta tuskallista filmin laittaminen on. En ymmärrä mikä tuosta tekee niin hankalaa, kuulista se ei ole kyse. Tuntuu että jotenkin patersonin käyttämä muovi on kitkattomampaa?
Joopa, samanlaisia kokemuksia itellänikin. 120-filkat mieluummin patersonin spiraalille, kinot menee yhtä hyvin myös AP:llä