Käytän yksinkertaista Paint Shop Pro Photo X2-kuvankäsittelyohjelmistoa digikuvien muokkaukseen. Terävöityksen hoidan epäterävä maski komennolla. Tavallisesti käytän seuraavia (ohjelmiston suosittelemia) oletusarvoja: voimakkuus 100, säde 2,0 ja leikkaus 5. Tulokset ovat olleet ihan mukiinmeneviä, mutta minua kiinnostaisi tietää, voiko muilla arvoilla saada parempia tuloksia. Niinpä kysynkin teiltä Kameralaukkulaisilta, mitä arvoja itse tavallisesti käytätte, mikäli käytätte em. ohjelmistoa? Yritin hakea aiheesta tietoa hakukomennolla, mutta en oikein löytänyt haluamaani. Jossain toisessa ketjussa tosin puhuttiin jostain ääriviivahalosta, ja haluaisinkin kysyä, mitä se tarkoittaa? Liittyykö se yliterävöintiin? Haluaisin lisäksi tietää, onko normaalia, että pienennettyjä kuvia/tiedostoja voi terävöittää vähemmän kuin suuria? Ainakin näytöllä pienennettyjen kuvien (esim. 10x15cm) ääriviivat muuttuvat/hajoavat jo pienillä terävöitysarvoilla rypyläisiksi, jolloin lopputulos on aivan muuta kuin alkuperäinen päämäärä eli terävyys. Itse asiassa kuva muuttuu liian suurilla arvoilla selvästi epäterävämmäksi!
Vs: Terävöitys Paint Shop Pro Photo X2:lla Tämä on tekniikka, joka toimii jokaisessa ohjelmassa käytännössä samalla tavalla, joten ihmisten kokemusmaailmalla ei ole väliä. Voit siis ottaa vastaan netissä ja kirjoissa olevia Photoshop-kokemuksiakin. Ohjelmistot suosittelevat yleensä kelvottomia arvoja... nämä ovat vain sellaisia, jotka joku ohjelmoija on sattunut jättämään esille. Niitä ei kannata käyttää. Halo on valkoinen viiva, joka tulee kuvan ääriviivojen ympärille. Se johtuu liian suuresta säteestä. Esim. mainittu 2 on yleensä liian suuri, mutta sellaisia arvoja käytettiin vuosituhannen vaihteessa. Noin viisi vuotta sitten oivallettiin, että säde voi olla varsin pienikin, luokkaa 0,3...0,5 (vanhoissa ohjelmissa ei sädettä edes saanut säädettyä 1.0:n alle). Kokeile näitä arvoja. Vastapainoksi pitää nostaa voimakkuutta reilusti, vaikka neljään sataan tai ylikin. Yleensä: Mitä suurempi kuva, sitä isompi säde (ja kun kuva pienennetään, sen detaljit pienenevät ja siis terävöittämisen "ulottuvuus" on pienempi). Mitä tarkempi kuva, sitä pienempi säde. Mitä parempi kamera, sitä pienempi säde tarvitaan. Sopivaa sädettä voi hakea kasvattamalla sitä, kunnes tulee haloa, ja sitten peruuttamalla pienempään päin. Ai niin: PSP X2 ei ole yksinkertainen. Se on ihan yhtä monimutkainen, osin monimutkaisempikin kuin Photoshop.
Vs: Terävöitys Paint Shop Pro Photo X2:lla Loistava vastaus, pitää itsekin tutkia näillä Matin kertomilla arvoilla omiin kuviin. TJukka
Vs: Terävöitys Paint Shop Pro Photo X2:lla Kiitos neuvoista. Kokeilen niitä, kun saan hankittua uusia papereita printteriini. Samalla muistui mieleeni eräs toinen kuulemani neuvo vuosien takaa, nimittäin keino poistaa digikuvista ns. digikalvo (mitä se sitten tarkoittaakin). Koska olen ollut tähän asti melko tyytyväinen saamiini printtaustuloksiin, en ole tätä menetelmää vielä käyttänyt, mutta nyt kokeilin sitä tietokoneen näytöllä, ja se tuntui lupaavalta. Menetelmä on seuraavanlainen: ennen varsinaista terävöintiä suoritetaan epäterävällä maskilla seuraava terävöitys: säde 50-200 (!) jä voimakkuus (pieni) 15-25. Tämä lisää ilmeisesti myös kuvan terävyyttä (hentojen viivojen kontrastia), ainakin näytöllä. Tämä "esiterävöinti" tapahtui ainakin näytöltä silmämääräisesti katsottuna siten, että yliterävöinnin vaaraa ei ole. Menetelmä näyttäisi lisäävän jonkin verran kuvan yleistä kontrastia, mutta se ei onneksi näyttäisi vaikuttavan laajojen varjoalueiden tummuuteen ainakaan kovin paljon. Kun lopuksi suoritetaan varsinainen terävöinti vaikkapa kuvankäsittelyohjelmiston oletusarvoilla, ei synny näytöltä katsottuna vieläkään yliterävöintiä. En tosin ole voinut kokeilla tätä menetelmää vielä läytännössä, koska printterini papari on tilapäisesti lopussa. Mutta jos jollakulla on tietoa tästä menetelmästä (jota keksijänsä sukunimen mukaan nimitetään myös knollaukseksi, mikäli muistin nimen oikein), olisi mukavaa, jos kertoisi parhaat vinkit sen käytöstä.
Vs: Terävöitys Paint Shop Pro Photo X2:lla Yllä on lainaus omasta kysymyksestäni. Olen löytänyt siihen osittaisen vastauksen (tosin hieman kömpelön) , joten kerron sen muillekin, jos jolla kulla sattuisi olemaan samanlainen kuvankäsittelyohjelmisto (Paint Shop Pro X2) ja printteri (Canon iP 3600) ja vieläpä sama ongelmakin. Kuvat, jotka olet aikonut tulostaa pienikokoisina (10x15), kannattaa terävöidä ja muutenkin säätää (esim. kontrasti/kirkkaus/sävyt) normaaliin tapaan Paint Shopissa, mutta kuvan kokoa ei tarvitse muuttaa vastaamaan pientä (10x15) printtauskokoa, ts. kuvatiedostoa ei tarvitse pienentää. Tämän jälkeen kuva tulee tallentaa (uudella) nimellä, mutta kuvaa ei kannatakaan tulostaa Paint Shopilla vaan Canonin printterin mukana tulleella Easy-Photo-Print-ohjelmistolla, johon pääsee käsiksi tietokoneen työpöydän pikakuvakkeelta (ko. ohjelmisto asennetaan printterin asentamisen yhteydessä). Em. menettely on toki kömpelö, koska joudutaan käyttämään kahta eri ohjelmistoa saman kuvan tulostamiseen, mutta tulos on toisinaan (kuvasta riippuen) joko jonkin verran tai joskus jopa erittäin paljon parempi. Edellä sanottu koskee siis kuvia, jotka tulostetaan huomattavasti pienempinä kuin mihin kuvatiedostolla olisi varaa. Esimerkiksi A4-koossa edellä kuvattua ongelmaa ei esiinny, ja kuvat voidaan sekä käsitellä että tulostaa Paint Shopissa. Mutta jos joku tietäisi etevämmän keinon pienten kuvien hyvälaatuiseen tulostamiseen, ottaisin tiedon mielelläni vastaan.
Vs: Terävöitys Paint Shop Pro Photo X2:lla Olen nyt saanut jonkin verran lisää kokemusta em. menetelmästä ja se näyttäisi toimivan hyvin. Tässä vielä vinkki siitä, miten kuvan vaaleaan päähän saisi lisää kontrastia ja yksityiskohtia (Paint Shop Pro X2-kuvankäsittelyohjelmistolla ja Canon Pixma ip 3600-printterillä). Menetelmä näyttäisi toimivan ainakin jpeg-kuville melko hyvin. Kannattaa kokeilla/harjoitella tietokoneen näytöllä ennen varsinaista printtausta. 1) Varmista, että kuvan vaaleat sävyt eivät ole puhkipalaneita tai lähes puhkipalaneita esimerkiksi siten, että viet hiiren kursorin (käsityökalun) kuvan vaaleiden kohtien päälle ja samalla tarkkailet ikkunan alalaidassa olevia RGB-arvoja. Jos arvot (joita on 3 kappaletta) ovat alle 240-245, menetelmä näyttäisi vielä toimivan. Huomaa, että lukema 255,255,255 tarkoittaa puhkipalanutta eli paperinvalkoista aluetta, johon tämä menetelmä ei enää auta. 2) Esiterävöi/poista digikalvo: Säde 100, Voimakkuus 35. Tämä lisää kuvan kontrastia ja vie kuvan vaaleat sävyt kohti puhkipalamista, mutta kohta 4) (kts alle) palauttaa sävyt taas tummemmiksi. 3) Suorita varsinainen terävöinti, esim. säde 2,0, voimakkuus 100. 4) Tummenna yläsävyt siten, että keski- ja alasävyt eivät muutu: Valitse Paint Shop X2:ssa seuraavasti: Säädä>Kirkkaus ja kontrasti>Vaalea/keskisävy/tumma, ja aseta vaalean pään arvoksi esimerkiksi miinus 40 tai miinus 60 tai jotain siltä väliltä. Jostain syystä tämä kuvan yläsävyjen sahaaminen yläs ja alas lisää vaaleaan päähän yksityiskohtia ja kontrastia. Keksin tämän menetelmän sattumalta, joten menetelmä ei ehkä ole täysin pätevä. Mutta ainakin näytöllä voi kokeilla menetelmää (lähes) ilmaiseksi. RAW-kuvien taitajat saattavat osata pätevämpiäkin tekniikoita.
Vs: Terävöitys Paint Shop Pro Photo X2:lla Paint Shop Pro x2 on hyvin monipuolinen ohjelma ja sillä pystyy työskentelemään lähes yhtä sujuvasti myös tasoilla kuten Photoshopilla. Epäterävä maski komennolla lähtöarvot ovat 100-0,5-5, joita tarvittaessa säädän. Enää en ko. ohjelmaa käytä paljon, koska Raw muuntimet ovat niin monipuolisia. Mutta oletko käyttänyt koskaan ylipäästösuodinta terävöitykseen? En muista löytyykö komentoa PspX2:ssa, mutta Photoshopilla tasoilla työskennellessä se on osoittautunut joskus paremmaksi tavaksi terävöintiin kuin epäterävä maski. Siirtymät terävästä epäterävämpään saa toteututtua pehmeämmin koska ylipäästsuotimen ja tason voikakkuuksia voi säätää portaattomastij, ja tarvittaessa tehosteen voi pyyhkiä tasolta vaikka kokonaan pois. Joka tapauksessa PsP -ohjelmalla terävöinnin voi tehdä tasojen avulla. Se antaa enemmän pelivaraa.
Vs: Terävöitys Paint Shop Pro Photo X2:lla Kiitos vihjeestä! Nopeasti katsottuna ohjelmistosta näyttäisi löytyvän seuraavat terävöityskäskyt: 1) Terävöitä korkeataajuudet 2) Terävöitä 3) Terävöitä lisää 4) Epäterävä maski Näistä ensimmäinen lienee sama kuin mainitsemasi ylipäästösuodatin. Itse olen käyttänyt lähinnä vain epäterävää maskia, muita olen kokeillut lähinnä näytöllä silloin tällöin. Mutta täytyy näköjään perehtyä myös tuohon ylipäästösuodattimeen. Ym. kohdat 2 ja 3 lienevät vain nopeita "perussuodattimia" sillä niiden arvoihin ei käsittääkseni voi vaikuttaa.
Vs: Terävöitys Paint Shop Pro Photo X2:lla PsPx2 ohjelmalla high pass filter (minulla on engl. kielinen versio) löytyy kohdasta "effects"]edge effects>high pass Se ei löydy terävöitys (sharpen) komennolla. Kannattaa tehdä ensin oma taso (Layers>duplicate) ja sen jälkeen ottaa high pass filter omalle tasolle. Layers valikosta (oikea alanurkka) kannattaa tason opacity laittaa n arvoon 10, jolloin alkuperäinen kuva "hohtaa harmaan värin läpi sopivasti ja tasoa voi pensselillä pyyhkiä helposti. Pensselin voimakkuus kannattaa pitää pienenä. Yksi mielestäni toinen erittäin hyvä tapa terävöintiin on Noise Ninjan plug in (eli lisä) -ohjelma, joka toimii sekä Photoshopissa että Paint shop pro:ssa. Siinä kohinan ja terävyyden suhde on erinomaista tasoa.
Vs: Terävöitys Paint Shop Pro Photo X2:lla Seuraavassa lainaus: "Halo on valkoinen viiva, joka tulee kuvan ääriviivojen ympärille. Se johtuu liian suuresta säteestä. Esim. mainittu 2 on yleensä liian suuri, mutta sellaisia arvoja käytettiin vuosituhannen vaihteessa. Noin viisi vuotta sitten oivallettiin, että säde voi olla varsin pienikin, luokkaa 0,3...0,5 (vanhoissa ohjelmissa ei sädettä edes saanut säädettyä 1.0:n alle). Kokeile näitä arvoja. Vastapainoksi pitää nostaa voimakkuutta reilusti, vaikka neljään sataan tai ylikin. Yleensä: Mitä suurempi kuva, sitä isompi säde (ja kun kuva pienennetään, sen detaljit pienenevät ja siis terävöittämisen "ulottuvuus" on pienempi). Mitä tarkempi kuva, sitä pienempi säde. Mitä parempi kamera, sitä pienempi säde tarvitaan. Sopivaa sädettä voi hakea kasvattamalla sitä, kunnes tulee haloa, ja sitten peruuttamalla pienempään päin. Ai niin: PSP X2 ei ole yksinkertainen. Se on ihan yhtä monimutkainen, osin monimutkaisempikin kuin Photoshop." Siitä on pitkä aika kun viimeksi kirjoitin tänne, mutta nyt jonkin verran kokeneempana voin suositella muillekin em. lainauksessa kerrottuja terävöitysvinkkejä. Nyt käytän useimmiten seuraavia arvoja: 1) Esiterävöitys ja digikalvon poisto: säde 100; voimakkuus 35 2) Varsinainen terävöitys: säde 0,4; voimakkuus 400 Suosittelen!