... 38 vuoden takaa. Niin kuin sanottu, kuvattiin olipa valoa tai ei ja tummia printtejä piti tehdä. Kaipa näissä on jo silloin ollut omasta mielestä jotain, sillä ne ovat säilyneet ja tulivat varastoista vastaan tänään. Koetin säilyttää skannatessa mahd. hyvin alkuperäisen tunnelman.
Vs: Tummaa Trixiä... "Tummaa Trixiä"? Tämä "Trixi" lienee jokin vanha slangisana "tunnelmalle" tai vastaavalle kuviin liittyvälle asialle. Ihan kivoja kuvia.
Vs: Tummaa Trixiä... Hyvin saman tyylistä löytyy esim 'Valokuvauksen vuosikirja 1979' kirjasta. Varsinki mummossa on tunnelmaa, nostalgista. Anders
Vs: Tummaa Trixiä... vahvistaa ajatusta että tapiola on ollut valokuvaaja jo jonkun aikaa, muusta MV:hen liittyvästä tässä juonteessa en mene kommentoimaan, ( hoh hoijaa...)
Vs: Tummaa Trixiä... Kyllä, tuon ajan kuvissa on vaan sitä jotain, joka on vaikuttanut minuun kaikkein eniten... pääsispä samaan - edes lähelle. :/ Nämä ovat todella hienoja ja kun tällaista jälkeä näkee saa uutta inspiraatiota kuvaamiseen aina uudelleen ja uudelleen. Kim
Vs: Tummaa Trixiä... Tunnelmaa pissaa vaikka muille jakaa, kyllä, yksinkertaisesti upeita, oli se filmi sitten mitä tahansa.
Vs: Tummaa Trixiä... Mitähän osaa noista mainituista kuvien ansioista ja tunnelmista jäisi saavuttamatta tämän päivän materiaaleilla ja vastaavilla kuvauskohteilla?
Vs: Tummaa Trixiä... Ihan niikui aikuisten oikeasti, ihan kivoja, mutta ei toi hypetys ihan meen jakeluun. No filmi on kyllä joillekkin se ratkaiseva tekijä?
Vs: Tummaa Trixiä... Ei varmaankaan mitään. Vaikka Trixi on sekin muuttunut, löyty sitä vielä, samoin D-76 kehitettä ja vanhaa optiikaakin voi käyttää, jos sille päälle sattuu. Käytin silloin suurennuspaperina pääasiassa Agfan Broviraa (kartonkivahva ja matta). Ei siis moniastetta, eikä muovia. Ajan ihanteet ovat toiset. Noissahan on tukossa oleva musta ja pienesti puhkipalanuttakin. Sellainen ei nykyisin käy - semminkin kun histogrammit ovat silloin poskellaan. Terävyyttäkin on sen täyden aukon (oliko se nyt f/2) verran. Tuskin sitäkään. Bo-keh ei sekään voi olla nykymittapuun mukaan hyvä, sillä vanhassa Nikkorissa on vain 6-lehtinen himmennin. Onneksi on sentään mv-kuva, ettei CA hypi silmille Olisipa kiva tietää onko kyseistä Agfan Broviraa, Portiga Rapidia tai Record Rapidia uudelleen valmistettuna saatavana ?
Vs: Tummaa Trixiä... Toivo lienee lähes turha, Kentmere jotain sinne päin tekee. Kun olen nyt vihdoin noita vanhoja mv-negoja skannannut, niin kyllä niissä on jotain, sanotaanko nostalgiaa ellei taikaa. Joskus muutama vuosi sitten kyselin, tekeekö kukaan mv-digikameraa. Oli joku malli joskus ollut mutta sitten lopetettu. Saahan noista digivehkeistä väännettyä mv-kuvia, mutta kun väline on eri niin lopputulos on eri, ei sille mittää voe. Nyt kun tuli skanneri myytyä, niin jäi melkoinen nippu mv-kinoja skannaamatta. Melkolailla kaikki järkeviltä tuntuneet 6x9 ja 9x12 tuli urakoitua. Pitänee joskus langeta vuokravehkeeseen. Agfan paperit olivat hyviä - semminkin kun sain niitä ilmaiseksi suhteilla Agfalta. Tuli kuitenkin sorruttua Ilford Galeriehin - jota raiskasin Viradonilla ja kuivasin nurinpäin, joten tuli kiiltävästä näppärästi pseudo-helmiäinen. Minulle kuitenkin kelpasi.
Vs: Tummaa Trixiä... histogrammi on kyllä kaiken pahan alku ja juuri. En ymmärrä miksi kuvaa pidetään nykyään huonona jos sen histogrammi ei satu koskettamaan sävyalan ääripäitä. Mun mielestä kuva on hyvä silloin kun se on sellainen miksi kuvaaja sen on halunnut. Ilman histogrammeja. Onneksi photoshopin curves-työkalusta saa histogrammin pois häiritsemästä ja pakottamasta tiettyyn muottiin.
Vs: Tummaa Trixiä... Kuvat ovat lajissaan hyviä, ankara rajaus toimii sävyskaalan kera. Valokuvaus on mennyt alaspäin ja ei - riippuu miten asiaa katsoo. Halvat digikamerat ja käynnykamerat ovat tuottaneet maailmaan miljardeja valokuvia joilla on korkeintaan dokumentaarista arvoa. Käytännössä noista kuvista ainakin 99 % on kertakäyttökamaa eli katsotaan kameran takanäytöstä kerran ja sen jälkeen ehkä siirretään täyttämään kovalevyä. Onko tämä takapakkia valokuvauksen kannalta, on makuasia. Voihan kuvitella, että kun laakeja on 1000 kertaa enemmän kuin ennen niin ehkä niistäkin lukumääräisesti tulee enemmän ns. onnistuneita otoksia. Vai tuleeko? "Aito" valkokuvausharrastus ja ammattilaisuus ei ole varmaan mennyt alaspäin, mutta hieman tuntuu että sama massatuotanto lisää myös tuon kuonan määrää. Jos otetaan sama otos per kuvaaja kuin 30-40 vuotta sitten, niin olisiko eroa havaittavissa taiteellisessa mielessä. Tokihan kuvaustyylit muuttuvat ajan myötä ja erityisesti värien käyttö - tai sen vaikeus - vaikutttaa. Ansel A. kirjoitti viisaudessaan, että 10-12 onnistunutta kuvaa vuodessa on hyvä tulos kelle tahansa valokuvaajalle. Minä olen jämähtänyt kuvaustyylissä filmiaikaan: säästän muistikortteja kuin filmiä. Tosin kerroin on ehkä 3 eli muistikortille menee noin 3 täyttä kinofilmirullaa. Onnistuneitten otosten määrä tuskin on kasvanut kertoimella 3.
Vs: Tummaa Trixiä... On, Fotoimpex omistaa kaavat ja koneet vanhojen Agfa papereiden valmistukseen ja myy niitä ADOX tuotemerkin alla, sillä he eivät omista Agfa tuotemerkkiä, vaan Adoxin. Tästä syystä tämä pienoinen "sumuverho" ( Tsekkaa vaikka Prolabin saitti...)