Meillehän on opetettu, että on lottovoitto syntyä Suomeen, meillä kaikki on niin hyvin tuotteiden hyvästä laadusta hyvinvointiyhteiskuntaan... firmat toimivat tehokkaasti kun on niin hyvää ja hyvin koulutettua työvoimaa jolla on hyvä työmoraali, samoin viranomainen, ei ole eteläeurooppalaista joustamatonta byrokratiaa jne. Minulta on tietty mennyt usko tähän soopaan jo aikaa sitten, mutta nyt on meneillään parin tilauksen suhteen oikein todistetttavasti sellainen tilanne, että suomalaisten kyky hoitaa asiat hyvin ja tehokkaasti on todistetusti silkkaa soopaa. Jenkeistä tullut paketti tuli viikko sitten Suomeen neljässä päivässä, USA:n keskilännestä. Siitä saakka se on seurantaleimojen mukaan maannut Helsinki-Vantaan tullipostissa. Siis seitsemän päivää tähän mennessä. Kunhan se sieltä joskus lähtee liikkeelle, niin on mennyt vähintään puolitoista viikkoa paketin saapumisesta SUOMEEN ennenkuin se on minulla. Toinen samanaikainen tapaus. Paketti lähti DPD:llä Englannista, se oli neljässä päivässä Turussa. Nyt se on maannut Turussa toiset neljä päivää, eikä ole mitään merkkejä siitä, että milloin se lähtee sieltä eteenpäin tänne keskemmäs. Eli kaikkialla muualla kuljetusketju toimii nopeasti ja tehokkaasti, mutta kun saavutaan Suomeen, niin homma jumahtaa paikalleen. Toisessa tapauksessa syynä viranomainen, toisessa yksityinen firma. Suomalaista laatua ja byrokratian tehokkuutta. Eikä voi sanoa, että meillä olisi julkisella puolella työvoimapulaa, meillä on enemmän virkamiehiä suhteessa väestön kokoon kuin liki missään, enemmän kuin ranskalaisilla, joita kai on pilkattu virkavaltaisuudesta kautta historian. Sorry purkaus, mutta alkoi taas ottaa tämä homma päähän, kun samalla täältä lähettäminen on kolmanneksen-puolet kalliimpaa kuin tänne lähettäminen, minne tahansa päin maailmaa.
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen Pari kuukautta sitten toisella palstalla kuvaamani suomalaisen keskisuuren tarviketoimittajan töppäily ja sen reklaamaation hoitaminen (=hoitamattomuus) on edelleen ajankohtaista. Saa nähdä, sulaako kaikki lumet ennenkuin heräävät. Toimituksesta puuttuu yksi piuha ja sen mukana kaikki -> suma seisoo. Saksasta ja Ruotsista on tullut paketti poikineen ja fibojakin on ehditty oikaista jokunen. Mutta ei Suomesta. Kyllä tämä valitettavasti on arkipäivän todellisuutta. En usko, että tauti paranee porukoita lisäämällä. Jostakin pitäis saada lisää laatua - "suomalaista laatua??"
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen "Suomalainen laatu" on täysin suomalaisten omaa keksintöä ja itsetunnon kohotusta. Kansainvälisesti Suomella ei ole minkäänlaista laatumainetta. Tämän tietää esim. Nokia, joka ei missään mainosta olevansa suomalaista alkuperää. Jo yhtiön nimen perusteella sitä luullaan monesti japanilaiseksi ja tätä väärinkäsitystä ei yritetäkään korjata.
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen Tämä on hyvä aihe Muutama vuosi sitten olin USA:ssa reissussa. Ostin sitten paikallisesta erätarvikeliikkeestä otsalampun, kämpille päästyämme totesin, että tässähän on vikaa. Seuraavana päivänä sitten menin vaihtamaan (tietenkin valmistautuneena suomalaiseen tapaan selittämään asiaa). No, kassalla sitten palautin lampun ja sain samantien uuden tilalle, mitään ei kyselty. Suomessa tämä todennäköisesti olisi vaatinut melkoisen selvittelykierroksen.
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen No, postin kulku on nyt saatu ihannoidulle amerikkalaiselle tasolle..... Mutta, eihän Itella yksinomaan suomalainen firma olekaan. Sillähän on liiketoimintaa viidessätoista eri maassa (Itävalta, Latvia, Liettua, Norja, Puola, Romania, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Suomi, Tanska, Tšekki, Unkari, Venäjä ja Viro). Toki asioiden hoidon taso pitää normittaa Romanian mukaan, epistähän se muuten olisi.
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen Itse jaksan myös ihmetellä Suomen Postin (Itellan) toimintaa. Viime viikon perjantaina oli postiluukussa lappu että isokokoinen kirje ei ollut mahtunut postiluukkuun ja on noudettavissa postista seuraavana arkipäivänä klo 12 mennessä. Turhaa odottelua kokonaista kolme vuorokautta. Sama juttu eilen, toinen isokokoinen kirje ei mahtunut postiluukkuun (miten voisikaan mahtua - paketissa on Hasselbladin 70mm:n kasetti), ja on noudettavissa seuraavana arkipäivänä. Turhaa odottelua yksi vuorokausi. Jos olisivat toimittaneet paketit suoraan postikonttoriin ja tuoneet ainoastaan saapumisilmoituksen, olisin saanut molemmat paketit samana päivänä. Tai ainakin voisivat viedä paketit postikonttoriin jakelurundin jälkeen, niin voisi vielä illalla noutaa, mutta nehän menevät takaisin jakelukeskukseen josta vasta seuraavana aamuna kuskataan postikonttoriin. Annan tästä joka kerta palautetta postiin, mutta eipä taida olla mitään parannuksia näköpiirissä...
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen Oma lukunsa Itellan toiminnassa ovat ne postimerkin kokoiset saapumisilmoitukset, jotka eivät ole löytäneet tietään kuoren sisään. Tällainen lipare roskapostin keskellä ei ole paras mahdollinen tapa ilmoittaa. Vielä kun toista ilmoitusta ei tule ja paketti palautetaan kahden viikon sisällä, on todella tarpeellista, että lähettäjä toimittaa paketin ID:n sähköpostilla. Tietää, milloin jotakin on tulossa ja voipi katastella...
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen Onkohan tuossa paikkakuntakohaista eroa, kun täällä sen nimittäin voi vastaavassa tapauksessa noutaa vielä samana päivänä postista.
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen Voi olla ja luultavasti onkin. Itse asun Espoon Friisilässä, ja tämän alueen postikonttori on Olarissa. Jakelukeskus taas on Matinkylässä. Molemmat paikat parin kilometrin etäisyydellä kodistani.
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen Posti ja VR. Kummassakaan ei hinnoittelu eikä palvelutaso kohtaa millään lailla. Mun lähiposti menee vielä jo kuudelta kiinni. Muuttaisivat nyt sen edes asiamiespostiksi johonkin lähikauppaan, niin olisi pidempään auki. Saksasta tuli taannoin paketti muistaakseni DHL:llä, niin olikin yllätys, kun se päätyi lähi-Siwaan. DHL:llä on sopimus Matkahuollon kanssa ja Siwassa taas oli matkahuollon piste.
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen DHL:stä parhaana palveluesimerkkinä on viime viikolta kuljetusliikkeen jakeluauton kuljettajan soitto keskellä päivää :"Tulit autolla vastaan - älä aja kauas - mulla on sulle paketti". Sain lähetyksen viereisellä parkkipaikalla. Lennosta. Se on palvelua.
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen Ei kannata toivoa tuollaista. Oma lähiposti vaihtui asiamiespostiksi R-kiskalle, siirtyi sitten K-markettiin, kunnes katosi kokonaan. Eli enää ei ole minkänmallista lähipostia.
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen Arvatkaa mitä, nyt se neljä päivää Turussa maannut DPD:n paketti on kuitattu vastaanotetuksi jakeluvarastoon.... tattarattaataa..... VANTAALLA!!!!! mitä helvettiä? Vantaalla? Noilla kilometreillä sen olisi tuonut toki tänne Tampereen suuntaankin, on DPD:llä täälläkin toimipiste, tullut joskus käytyäkin siellä.
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen Yritin vuokrata postilokeroa valokuvanäyttelyn kuvien saapumista varten.... käytännössä miltei mahdotonta, kommunistisen Kiinan konsulaatti on joustavampi asiointipaikka... about 120 eukkua pitää maksaa, 2-3 viikkoa odotella..... vuokrataan vain firmoille, Y-tunnus siis tarvitaan.... Edes rahalla ei saa palvelua - jossain Kreikassa pystyy sentään lahjomaan virkailijan
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen Joo, sitä kutsutaan markkinataloudeksi, jos palvelua saa maksamalla korkeammat taksat, ja sosialismiksi, jos sitä saa lahjomalla.... en tiedä miksi tätä meidän systeemiä kutsutaan jossa taksat on lähtökohtaisesti korkeammat kaikille ja palvelua ei saa kukaan lahjomallakaan.... ;D ;D ;D
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen Minä olen palauttanut jos jonkinlaista tuotetta, viallista ja muuten vain huonoa. Ei minun ole sen kummempia koskaan tarvinnut selitellä, vain sanonut, että tuote on viallinen, niin uuden olen saanut tilalle. Tai sitten rahat takaisin.
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen No tuohan se vasta virheeksi voisi osoittautua, voisi Suomen postin hlökunta joutua yhtäkkiä tuplaamaan työnteon määrän. Eikös sitä kutsuta monopoliksi?
Vs: Suomi ja asioiden hyvä hoitaminen Paitsi laki: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/virhe/tavara/virheen-hyvitys/