Vs: Wanhoja värikuultokuvia Napialan Nahkatehdas Oy: pihapiiriä Napialassa Tervakoskella Janakkalassa talvella 1958; runsaasti lunta silloinkin - filmi Agfacolor kuultokuva. b-kuvan on tarkoitus esittää käsiteltyä kuvaa; a-kaan ei ole tässä tapauksessa mahdoton, turhan sinivoittoinen kuitenkin, lumi on aina ollut vaikea tallennuskohde värikuvauksessa. Käsittelytaidoista en mene vannomaan. t. mad
Vs: Wanhoja värikuultokuvia Norjan lauttamatkalla - joen tai vuonon yli mennään - menevät. Agfacolor-kuultokuva, 1957/58 t. mad
Vs: Wanhoja värikuultokuvia Kuvaajan kaunis vaimo 27-vuotiaana: talvi 1958. Agfacolor-kuultokuva. Sen verran vähän eroa käsittelemättömään, että laitoin nyt vain käsitellyn. t. mad
Vs: Wanhoja värikuultokuvia Onko nää käsittelemättömät "raakaskanneja" vaiko vanhentuneita, haalistuneita kuvia? Jos jälkimmäisiä, niin aika mielenkiintoista mutta muuten ne taitavat vähän turhia ollakkin..
Vs: Wanhoja värikuultokuvia Käsittelemättömät tarkoittaa, että ne ovat haalistuneita ja vanhentuneita kuvia, ajan kuluttamia, joutuneet lämmölle alttiiksi, lämpötila- ja kosteusvaihteluille milloin missäkin säilytettyinä. Ei sulje kuitenkaan pois, että jotkut kuvat ovat kuvausvaiheessa jo valotettu mahdollisesti väärin. Skannausvaiheessa niille ei ole tehty mitään, jotta alkuperäisen ja käsitellyn eron näkee. Selvensikö yhtään. Soutuvenekuva 1958. Agfacolor-kuultokuva. Perämoottori Neptune, 1 Hp, Janakkalan Joutjärvi. t. mad
Vs: Wanhoja värikuultokuvia On kaunis kuvakin,en osaa selittää mikä näissä kiehtoo.Nostalgia ja ajan kultaamat muistot menneistä ajoista.Tietenkin kuvan tunnelma pesee digit mennen tullen ja vasurilla oikea taakse sidottuna.
Vs: Wanhoja värikuultokuvia Hienoja ja tunnelmallisia kuvia. Kiitos, että jaksat laittaa esille näitä historian havinaa täynnä olevia kuvia.
Vs: Wanhoja värikuultokuvia Noita joitain aivan vaaleanpunaisia kun katsoi, niin ovatko ne todella suoraa filmiltä katsottunakin noin punaisia? Minusta kun tuo näyttää aika tutulta jäljeltä välillä diaa skannatessa... Skannatessa muuten käytännössä aina jotain tapahtuu niille väreille siihen alkuperäiseen nähden. Niin sitä vaan mietin, että esim. onko toi "rantala"-kuva ekalta sivulta filmillä noin punanen/magenta? Ja sen saa korjattua tollaseks kuin uudeks?
Vs: Wanhoja värikuultokuvia Hyvä huomio Frank; nyt ymmärrän mitä ajoit takaa; Esimerkiksi toi punainen rantala-kuva on tosiaan diana suoraan skannattu ja on täsmälleen samanlainen punainen skannauksen jälkeenkin kun ei mitään käsittelyä tee. Siihen laitoin photoshopin Autocolor/Autotone ja Autocontrast ja mahdollisesti brightness contrast käsin vielä - olin yhtä hämmästynyt itsekin, kuvasta tuli sävyiltään kuin vasta otettu! Tän takia on ollut molemmat versiot esillä, niin näkee mikä on "originaali" -lähtökohta. t. mad En siksi yhtään ihmettele, jos vuosien mittaan monet ovat päättäneet heittää kuultokuvansa mahdollisesti roskiin, jos niistä ei ole ollut värien haalistumisen tai kokonaan yksiväriseksi muuttumisen takia iloa projektorilla katsottaessa.
Vs: Wanhoja värikuultokuvia Kuvassa Kai Vaara - enoni, kummisetäni, joka on ottanut nämä kuvat; paitsi tätä; siihen aikaan eivät omakuvat olleet niin tavallisia kuin tänään. Åland, nelimasto parkki museolaiva Pommern Maarianhaminassa taustalla. Vuosi 1958. Agfacolor-kuultokuva. t. mad
Vs: Wanhoja värikuultokuvia DKW Donau; vuosi 1958. Illan leffatarjontaako siellä sisällä mietitään. Agfacolor-kuultokuva. Piikkinokka Mosse taustalla; joku tunnistanee Mossen takanakin olevan automerkin. Kuvauspaikan jokainen tietääkin ... ... tyylikäs nahkasatuloin varustettu mopedkini kuvassa. t. mad Kiitos Tarjanne tarkkaavaisuudestasi,; nyt käännetty.
Vs: Wanhoja värikuultokuvia Tota mielestäni tuo kuultokuva on väärinpäin koska taustan Husqvarna Lyx mopedissa pakoputki näyttää olevan väärällä puolella ja DKW:n ohjauspyörä oikealla. Taustan mosse on 407 ei 401 (Piikkinokka) Nämä ovat todella hienoja ja mielenkiintoisia nämä vanhat kuultokuvat, varsinkin tuo "valokuvaajan kaunis vaimo"-kuva jossa sävyt ja "valo" on kuin suoraan naapurin olohuoneen seinältä lapinmatkan jälkeen 1967.
Vs: Wanhoja värikuultokuvia Onnellinen metsästäjä saaliineen. Vuosi 1958. Agfacolor-kuultokuva. t. mad
Vs: Wanhoja värikuultokuvia Omasta mielestäni nämä vanhat kuvat on siitä hyviä että niissä kuvauksen kohteena on yleensä tilanne ja kokonaisuuden/tunnelman pystyy helposti hahmoittamaan. Nykyään toitotetaan vaan kroppaamaan tiivimmin joilloin suuresta osasta kuvia ei pysty edes sanomaan onko ne otettu ulkona vai sisällä..
Vs: Wanhoja värikuultokuvia No nii-in. Tämä on jokin ihmeen opetuksellinen syöpä, täysi väärinkäsitys/ymmärrys koko juttu. Mutta ihmiset tykkäävät toitottaa yksinkertaisia ohjeita, vaikka ne olisivat täysin virheellisiä siinä kontekstissa. Jopa ihan pulliaisille ohjeistetaan joka paikassa että "kun kuvaat lomakuvia, niin zoomaa nyt ja mene ihan lähelle sitä Jorma-tätiä niin siitä tulee todella ammattimainen muotokuva", mutta kuka helvetti lähtee lomalle kuvaamaan potretteja? Ihmisiä pitäisi kannustaa enemmän kuvaamaan miljöötä ja tapahtumia, jopa laajakulmalla. Potretteja Jorma-tädistä voi ottaa vaikka studiossa. Isommissa kuvasarjoissa lähemmäs menevät potretit ovat hyvää vaihtelua ja luovat tehoa&voimaa&dynamiikkaa sarjaan, mutta ns. "yleiskuvat" ovat välttämättömiä. Itse i:tä ei saa unohtaa laittaessaan pistettä i:n päälle. Näissä kuvissa näkyy hyvin se, että mikään harhaoppisyöpä ei ole tuhonnut ihmisten luontaista sommitelmallista luovuutta ja kykyä.