Kun ne viimeisetkin Scalat ovat häipyneet horisonttiin, täytynee harjoitella tämäkin prosessi. Onko kukaan laukkulaisista kehitellyt omia mv-dioja viime aikoina ? Jos on, onko filkat kehitetty tällä: KODAK PROFESSIONAL T-MAX 100 Direct Positive Film Developing Outfit vain jollakin muulla ?
Vs: MV negafilmi MV diaksi Esa, Kysypä Latoniemen Juhanilta, s-postin löydät SVHY:n sivuilta. Juhani on touhunnut MV-dian kanssa viimeaikoina enemmänkin. T. K.
Vs: MV negafilmi MV diaksi Ks. myös http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,37099.0.html ... vaikka en itse ookkaan kehitellyt, niin tuloksia olen nähnyt ja toimii hyvin.
Vs: MV negafilmi MV diaksi Itse otin kokeilumeilessa Fotoimpexistä Foman mv-diafilmiä + litukut (löytyy vaan kinokoossa) kun viimeksi sieltä tilasin. Pari filmiä olen kehittänyt. En ole moneen vuoteen tätä harrastanut, viimeksi joskus 90-luvulla Tetenalin kemialla. Ei siis ole kovin paljon tavaraa mihin Fomaa pystyn vertaamaa, mutta ei minun mielestäni niin huonoa jälkeä. Fotomipexillä on vielä Scalaakin myytävänä, ainakin kinokoossa.
Vs: MV negafilmi MV diaksi Ei ainakaan Juhanin diat (viime kesänä nähty mm. kankaalle projisoituja mv-stereodioja ) mielestäni ole millään tapaa puutteellisia, joten en niiden perusteella osaisi Scalaa edes kaivata. Eihän siinäkään filmissä kai lopulta mitään ihmeellistä taikaa ole, lähinnä kirkkaampi pohja mun käsittääkseni. Se hunnun poisto taas on tuossa kääntöprosessissa kemiallisesti hoidettu.
Vs: MV negafilmi MV diaksi Jos prosessia jaksaisi/osaisi viilata hyvin kullekin filmille, voi saada aivan mahtavia tuloksia melkein filmillä kuin filmillä. Esimerkkejä voi hakea tähän erikoistuneen firman sivuilta, dr5 Film Lab - dr5-B&W-slide - B&W-negative - C41 - E6 - Film Processing World Wide . Tosin tuolla jannulla on jotain omia salaisia reseptejä joilla se saa huippuluokan tuloksia, mutta mahdotonta se ei ole. Kokeilemaan vaan. dr5 Chromen hehkutus Ilford HP5+:n toimivuudesta heidän prosessissaan, jopa ISO1600 asti, vihjaisi siihen että se voisi toimia myös kotona kääntökehityksessä. Ei voi tietää mutta jos haluaa nopeaa filkkaa käyttää niin kannattanee lähteä siitä. Kuten toisessa ketjussa sanoin, kannattaa pistää aluksi varauksella/ei yhtään natriumtiosulfaattia/tiosyanaattia ensikehitteeseen. Sitten hakea määrä varovasti kohdalleen kokeilemalla, jos huippuvalot ovat harmaita ja kontrasti loiva. Filmiä kuvatessa kannattaa haarukoida ekoilla kerroilla joka kuvaa vähintään +/-1 aukko. Ilfordin ohjeet löytyvät: http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/20061291034093.pdf "Clearingina" saattaa toimia ihan "hypo clearing agent". Se on sulfiittia. Olen tuon yhden onnistuneen filminpätkän kehittänyt näin, mutta joskus sitä saattaisi vaikka taas innostua kokeilemaan lisää tätäkin. Pimiössä riittää niin paljon kaikenlaista puuhaa...