Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Raw työnkulku

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana helipete, 3 Elokuu 2009.

    Hei kaikille! olen ihka uusi kameralaukkulainen. Kuvankästtelyä olen treenannut photoshop 7 ohjelmalla, kylläkin vain jiipeg kuvia. Haluaisin alkaa koittaan tota raw kuvausta ja käsittelyä. tilasin elements 7 ohjelman sitä varten. Sitten siihen kysymykseeni, ja anteeksi tyhmyyteni. Kun siirrätte kuvat raw konvertteriin, niin mitä säätöjä teette siinä ennen vaihtoa jpegiksi ja mitä vielä photarissa. Kysyn siksi että aika ummikko vielä tossa kuvankäsittelyssä olen, mutta into oppia on kova.
     
  1. Vs: Raw työnkulku

    Kaikki, joka koskee koko kuvaa, paitsi sharpening. Photarissa sitten voi lätkästä unsharpmaskia ja sitten vielä leikkiä adjustment layereiden ja layermaskien kanssa.
     
  2. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 683
    233
    63
    Vs: Raw työnkulku

    Itellä on Sony kamera ja siinä mukana tuli raw konvertteri ohjelma joka on minusta parhaimpia verrattuna muihin kameroihin. Nikonilla on kanssa joku aika hyvä konvertteri joillakin lisäominaisuuksilla (isot pojat kertonnu). Näitä kameran omia kannattaa käyttää.

    Teen seuraavat asiat kuvasta riippuen aina erinlaisessa järjestyksessä.
    -värilämpötila
    -saturaatio
    -noise
    -kontrasti
    -valoisuus
    -histogrammin vääntäminen, jos tarvista jonkun värisävyn korostamiseen


    Ohjelmassa on noiselle sekä yli/ali pikseleiden säätömahdollisuus olikohan se joku D-range jotka saatan laittaa automaatilla.

    Photarissa ei tartte tehdä kun harmaakalvon poisto ja rajaus jos sellaseen on tarvetta. Vielä oikeaan kokoon kuvan säätäminen jonka  jälkeen tarkennus ja tallennus save for web palikan kautta tai suoraan.
     
  3. Vs: Raw työnkulku

    Kiitokset noista!
     
  4. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Raw työnkulku

    Käytössä Lightroom + CS2..

    Yritän viedä kuvan mahdollisimman pitkälle LR:ssä, koska sen kanssa toimiminen on nopeampaa kuin CS:n. Samalla voin tehdä nopeasti säätöjä useisiin kuviin joista lähden viemään sitten yhtä - kahta eteenpäin.

    Nämä riippuu niin paljon kuvista, mutta tässä on paletti josta arpoa..

    -WB (jos kameran automatiikka on hakoteillä pahasti verraten siihen mitä haluan. Wb säätö on kätevä myös mv-kuviin!)
    -Exposure
    -Contrast (lievästi,koska yleensä sitä säätää alueellisesti ps:ssä)
    -Fill light
    -Saturaatio / vibranse
    -saturaatio / luminance (kanavittain erikseen, jos tarvetta.. varsinki mv:lle)
    -vinjenttiä melkein joka kuvaan..
    -pienet pistemäiset kloonailut
    -kuvan suoristus ja tai ehkä  uudelleen rajaus

    kohinan poistoa en tee ja kurveenkin yritän olla kajoamatta.. Kuva fotariin ja siellä sitten kasapäin layereitä riippuen innokkuudesta ja tarpeesta..

    Suosittelen lämpimästi Lightroomia se on sen verran helppo.. triali lataukseen ja kokeilua.
     
  5. Osssu

    Osssu

    81
    0
    0
    Vs: Raw työnkulku

    Mielestäni kuvieni värit näyttävät välillä aika mitäänsanomattomilta. Värejä en ole tähän mennessä kuvissa säätänyt sen erityisemmin. Värikylläisyyttä olen lisännyt joskus. Onko se hyvä tapa tehdä kuvasta "freshimpi"? Miten yleensä säädätte värit kuntoon kuvassa. Erikseen jokaisen värin?

    Kiitos!
     
  6. Vs: Raw työnkulku

    Kun säätää valoisuuden ja valkotasapainon kohdalleen niin siinä ne kaikki värit tulee samalla kuntoon. Tietenkin on sekavalossa otettuja kuvia missä ei ole yhtä ainoata koko kuvalle sopivaa valkotasapainoa ja joutuu paikallisesti korjailemaan, mutta miten sen tekee riippuu paljon ohjelmasta. 
    Kontrastin lisääminen paikallisesti tai kohteen vaalentaminen yleensä parantaa kuvaa. Itse käytän Nikon Capture NX2:sta mikä on toiminnoiltaan hyvä, mutta hidas ja hankalakäyttöinen ohjelma. Pienet korjaukset jää sitten photoshoppiin.
     
  7. Vs: Raw työnkulku

    Tässä kohtaan mulla on ollut ongelmia. Lightroom ja canon 450d.
    Käy nimittäin niin, että LR tulkitsee raw-kuvan (käsittääkseni varsinkin) hehkulampun valossa ihan omituisen väriseksi, jollain tapaa vihertäväksi. Tähän ei auta WB ja tint säädöt.

    Camera calibration kohdassa voi sitten säätää jokaisen (RGB) kanavan kylläisyyden ja sävyn kohdalleen, ja saa paremmat värit. Nyt siihen tuli päivityksen myötä myös Adoben käsitys kameran raw-tulkkauksesta, eli kamerakohtainen profiili.
    Se on parempi, joskin melko värikylläinen.

    Onko kellään vinkkiä miten tätä saisi vähän hanskaan, eli miten raw tulisi tulkita, että olisi värit aina jokseenkin kohdillaan?
     
  8. Vs: Raw työnkulku

    Mä olen tehnyt DNG Profile editorilla väritargetista joka kameralle oman profiilin ja ajan sen presettinä importissa. Näin värien keskinäinen suhde on oikein ja siitä valkotasapaino säätimestä saa ihan hyvin säädettyä sen aina kohdalleen. Harvoin kyllä pitää mitään säätää kun ainakin molempien 5D mallien aw-oletusarvot on hyvinkin kohdillaan.
     
  9. Vs: Raw työnkulku

    Tätä pitää kokeilla, kiitos! Muuten eikös pitäisikin olla niin, että raw-data mikä muistiin tallennetaan, on prikulleen sama riippumatta kameran WB / contrast / sharpening ... asetuksista?
     
  10. Vs: Raw työnkulku

    Datahan on suoraa raakadataa, mutta ainakin mulla toi LR ottaa sieltä kuvien tiedoista nuo oletus wb:t. Ainakin näin olen kuvitellut, kun aw asetuksilla kuvaan ja kutakuinkin kohdallaan on aina ollut valmiina kun olen kuvan avannut. Saattaa kyllä olla, että LR laskee sen oletuksen itse sieltä kuvadatasta.

    Raakakuvaa kun kuvaa, niin ei ole sillätavalla ollut tarpeen muuttaa noita kameran asetuksia tai niihin sen enempää paneutua.
     
  11. Vs: Raw työnkulku

    Pakkohan softan sihen joku wb on valita, ja loogista on että se olettaa katseluun haluttavaksi kamerassa olleen wb:n.
     
  12. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Raw työnkulku

    Kyse ei ole värikanavista, vaan päävärien värisistä alueista. Värikanavillahan ei ole kylläisyyttä, vaan kuvan alueiden värien kylläisyys riippuu siitä, miten kaikki kolme komponenttia suhtautuvat toisiinsa. Kylläisyys on RGB-värien yhdistelmän eikä yksittäisen värikomponentin ominaisuus.

    Ideana on säätää niitä alueita joilla jokin pääväri dominoi, mutta jättää epäkylläiset, eli lähellä harmaata olevat alueet sikseen -- koska ne säädetään valkotasapainon avulla.

    Esimerkki: Sininen kanavahan voi olla hyvin intensiivinen maahan tai pilviin lankeavassa valossa, mutta sitä ei haluta säätää, vaan puuttua väärän väriseen siniseen taivaaseen.
     
  13. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Raw työnkulku

    Sitä ei tarvitse kuvitella eikä arvailla, vaan voi katsoa ohjelmasta, millä perusteella se sen tekee. Valkotasapainon säädölle on valikko, josta voi valita ihan mieleisenstä tavan - joko "kuten kuvattu", automaattinen kuvasta fundeerattu tai jotain muuta.
     
  14. Osssu

    Osssu

    81
    0
    0
    Vs: Raw työnkulku

    Sainpas ton Photoshop Elements 8. Semmonen kysymys tuli mieleen, että kun tuolla Camera Raw 5.5:lla avaa raw-kuvan, niin siinä on jo valmiiksi säätöjä terävöityksessä, kontrastissa ja monessa muussa. Onko ne vaan nuo kameran säädöt mikä on kuvassa esim. miten olen itse valoittanut kuvan tai jotain? Pitäisikö kaikki nuo nollata siinä? Kuva on myös yliterävöittynyt selvästi.

    Ja mites, kannattaako jo Camera rawissa laittaa valkotasapainon korjailun lisäksi kontrastit, terävöitykset ja muut, vai kantsiiko tehdä samat sitten itse Elementsissä?
     
  15. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Raw työnkulku

    Raw- off
    Jpeg- on

    Setä Ken on näin sanonut, uskokaamme häntä, niin on kaikki helpompaa, Higg
     
  16. Osssu

    Osssu

    81
    0
    0
    Vs: Raw työnkulku

    Mulla on tossa Elements Organizerissa ongelma. Etsin kaikki kuvat tohon, et pääsen nopeemmin käsittelee kaikki kuvat. Aina kun aukasen ton organizerin, niin se lataa aika kauan niitä kuvia siihen. Onko mahdollista saada sitä latausta siitä pois vai täytyykö poistaa kaikki kuvat organizerista?

    Tänks!
     
  17. Lanttu

    Lanttu

    88
    0
    0
    Vs: Raw työnkulku

    Camera Raw terävöittää kaikkia kuvia lievästi oletuksena, määrän näet kolmallelta "välilehdeltä" - yksityiskohta. Jos kuvasi on ennestään jo riittävän terävä etkä halua Camera Rawn terävöittävän tippaakaan lisää, niin saat toki sen terävöinnin helposti poiskin, niin ettei ACR vastaisuudessa terävöitä kuviasi. Avaa sieltä yläreunasta kolmanneksi viimeisestä kuvakkeesta asetukset ja vaihda terävöittämisen kohteeksi "vain kuvien esikatselu".

    Kirkkaus +50 ja kontrasti +25 ovat Camera Raw:n oletusarvot riippumatta siitä, mitä olet kamerassa säätänyt.

    Mikäli nuo tuntuvat liian kirkkailta ja kontrastisilta niin voit muuttaa Camera Rawn oletusarvoja vaikkapa nolliksi, jos kuvasi näyttävät sillä tavoin paremmilta.

    Mitä tulee kuvan käsittelyyn Camera Rawssa, niin miksei sillä voisi kuvaa käsitellä valmiiksi saakka, monasti (itseasiassa miltei aina) kuvaa ei todellakaan tarvitse avata lainkaan Photoshopiin, vaan ACR tekee kaiken sen mitä kuvalle pitääkin. Photoshopissa on  "liian paljon mahdollisuuksia" ja helposti tulee ylikäsiteltyä kuvaa kokeillessaan kaikenlaista.

    Muistathan että hyvä kuva ei tarkoita samaa kuin terävä ja värikylläinen kuva.
     
  18. Osssu

    Osssu

    81
    0
    0
    Vs: Raw työnkulku

    Eli toi "Open Preferences dialog"? Entäs tuo "Save image settings in"-kohta. Siinä on vaihtoehdot "Sidecar ".xmp" flies ja "Camera Raw Database" Tällä hetkellä se on tuossa Sidecar-jutussa. Oisko toi Camera Raw Database sit semmonen et siinä on samat asetukset mitkä kamerassakin on raw-kuvalle, eli ei mitään kontrasteja, terävöityksiä ym.?

    Kiitos paljon neuvoista!
     
  19. Lanttu

    Lanttu

    88
    0
    0
    Vs: Raw työnkulku

    Ehkä kannattaa muuntaa kuvat jo siinä vaiheessa kun tuot ne koneelle - DNG-muotoon.

    Sidecar on pieni tiedosto joka tallennetaan samaan hakemistoon missä raw-kuvakin on, samalla nimellä mutta eri tunnuksella ja tähän sidecariin säilötään ne asetukset ja korjaukset mitä ACR:ssä kuvalle teet.

    Database tallentaa kaikkien kuvien kaikki korjaukset sekä asetukset yhteen suureen tietokantaan.

    Miinuksena kummallakin tavalla se, että jos vaikkapa siirrät kuvia toiseen hakemistoon tai toiselle koneelle... tikulle tai mihin tahansa muualle, eli tuo sidecar tai tietokanta seuraa mukana vaan kuva on alkuperäisessä asussa vailla korjauksia.

    DNG-muotoiseen kuvaan upetetaan korjaukset samaan tiedostoon, eikä mitään ylimääräisiä liitteitä käytetä lainkaan, DNG siis sisältää alkuperäisen raw-kuvan että ne muutokset ja alkuperäisenkin voi aina siitä palauttaa hetkessä pyyhkimällä muutokset pois.