Ajattelin otta kuvia värinegatiiville pitkästä aikaa. Ainakin Englannista näyttäisi olevan saatavilla otsikon mukaista filmiä. Missä sen saisi kehitettyä? Olisiko suositeltavampaa käyttää jotain muuta yhtä herkkää filmiä? 400 asan agfaa näyttäsi saavan paikallisesta prismasta. Itse en taida ruveta kehittämään enää.
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM Olen kuvannut tuolla Superialla silloin kun se tuli markkinoille muutama vuosi sitten. Jälki oli todella hyvää ottaen huomioon herkkyyden. Olosuhteet olivat aika loivat - sumuista, pientä tihkusadetta, tummia ja märkiä kohteita... Telefoton sivuilla kerrotaan, että sitä olisi tarjolla suoraan hyllystä. Telefoto – Fotokauppa kotonasi, etkä maksa liikaa. "Fuji Superia 1600, 135-36 Superia 1600 on erittäin herkkä filmi. Se on ideaalinen kuvatessa sisätiloissa, juhlissa, näyttämökuvissa, samoin kuin kuvatessa heikoissa valaistusolosuhteissa. Suoraan hyllystä"
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM Kiitos vastauksista! Soitin tuonne Who's Next Labiin. Kehitys onnistuu siellä. Kodakin 1600:nen tuntuu olevan vaihtoehto, mutta saaneeko sitä mistään. Taidan ostaa tätä fujia nyt ainakin kokeeksi.
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM Ei taida Kodakia saada, eikä sitä nykyään taideta valmistaa. Ton filmin voi kehittää ihan missä vaan muuallakin värinegaa kehitetään. Hyvää filmiä, yllättävän hienorakeista kun vertaa Fujin 400 ja 800 ASAn värinegoihin.
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM M'oon rässänny Kodak Portra 800:aa 1,5 aukkoa, ja tuli yllättävän hyvää jälkeä, vaikka pelkäsin, että vain kuraa jää käteen. Sävyt on tallella jne. Tai jos tarkkoja ollaan, alivalotus oli jotain 1,3 aukkoa, mutta prässäytin puolitoista.
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM Jos ei välttämättä värinegaa halua kuvata, voisi kannattaa kokeillä prässätä Provia 400X:ää. Sen pitäisi kestää 1600 asti prässäys yllättävän hyvin. Kehityksestä pitää sitten tietenkin maksaa vähän enemmän.
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM Nega toimii varmaan keinovalossa paremmin kuin dia, kun värikorjailu on vähän helpompaa jälkikäteen. Edit: ja tietty pakollista skannattua raesamplee: http://hakkarainen.kuvat.fi/temp2/r124_k00_vs.jpg - kyllä tuolla ihan Ok kuvailee. Ehkä parasta nopeaa värifilmiä, mitä olen käyttänyt.
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM Ja siitä saa vedoksia helpommin pimiössä, jos nyt joku vielä muutenkin filmiä käyttää kuin skannerin ruuaksi (mutta ei projisoitavia dioja yhtä helposti - sekin kyllä onnistuu, kaveri juuri osti eBaysta filmiä, jolla saa pinnakkaiskopiotyylillä värinegasta projisoitavia dioja - hyvin näytti toimivan kun esimerkkiliuskan näin). Tietysti myös jälki (varsinkin dynamiikka) on erilaista.
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM Hyvältä vaikuttaa, ei ole vielä kukaan moittinut huonoksi tätä filmiä eikä ehdottanut parempaa tilalle.
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM Mä muistelen kyllä, että sen rakeen suuremman koon huomasi 800-asaisiin verrattuna aika helposti jo 8x-luupilla. Mut eiköhän se ihan siedettävää jälkeä anna läpi vielä johonkin 18x24-kokoon asti, kuten Tapiolakin sanoi.
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM Toisaalta harvemmin nopeilla filmeillä kuvataan matskua (tai kinofilmillä ylipäänsä), jossa rakeen kanssa olisi kauhean tarkkaa... jos tarvii tosissaan fiiniä, niin suosiolla kuvaa keskarilla ja jalustalta.
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM Ihan hyviä vedoksia tosta ainakin sai johonkin 20x30 kokoon asti kun porukalla kuvatuista kuvista kaveri teki. Rae ei (ainakaan paljon) sen enempää puskenu esiin ku perus 400 ASA filkoissa. Valotella voi varmasti 800 mukaan silloin ku valo riittää, jos haluaa raetta piilotella. Mun mielestä tosi hyvännäköstä joka tapauksessa. Yllätti positiivisesti.
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM Superia 1600 on todella hieno filmi. Raekkaan ei niin kauhean järkyttävää ole (3200dpi filmiskannin pala). Nyt uusimmassa Superia 1600 -erässä jota eilen otin käyttöön näyttää ainakin paketti muuttuneen ja samalla siihen on tullut maininta 4. värikerroksen käyttöön otosta, eli päivitetty samalle tasolle teknisesti kuin xtra 400 ja xtra 800. Paketin värityskin muistuttaa Japanissa jo markkinoitavaa uusinta Xtra-versiota (Premium 400) joka toivottavasti pian rantautuu eurooppaankin... Oma täysin subjektiivinen mielipiteeni on, että 800:sen värinegan sijasta käytän mieluummin Superia 1600:sta. Jostain syystä Fujin Xtra/Venus 800 ja Pro 800z ovat vaikutelmaltaan rakeisempia kuin Superia 1600. Kodakin 800:ia en ole koskaan kokeillut kuin kinoa suurempina formaatteina joissa rae ei niin merkkaa, joten niihin en osaa verrata.
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM Se olisi kiva tietää onko tuote oikeasti muuttunut mihinkään, sehän on tavallista että paketteja päivitellään silloin tällöin..
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM Muut Superiat ainakin juuri uudistettiin niin että LUOVUTTIIN siitä neljännestä värikerroksesta, näiden pitäisi kaupoissa vaihtua hiljalleen sitä mukaa kun tavara vaihtuu. Tämä ainakin oli ihan oikea muutos, ei pelkässä paketoinnissa. Terävyys taisi samalla kasvaa ellen ihan väärin muista.
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM Itse paukutin oman rullani ennätystahtiin täyteen... Tänään lähtee kehitykseen, katsotaan miltä jälki näyttää. Hieno fiilis oli kuvata käsivaralta jouluvaloja filmille. OM-1 & 50/1.4 toimivat hyvin yhteen Superia 1600:sen kanssa. ja huomenna on sitten vuorossa se kun 40 vuotta vanhat linssit joita ei tähän mennessä ole saanut sovitettua mihinkään muuhun kuin omaan systeemiinsä käännetään digirungon nokalle. saapi nähdä, onko se 38/1.8 niin skarppi vielä digissä kuin mitä se on filmillä. joku nopsempi laskekoon, mitä tulee kinovastaavuudeksi, kun puolikinarin piirtoympyrällä oleva lasi ruuvataan 4/3 kennon eteen...
Vs: FUJI SUPERIA 1600 35MM Tuota 4-värikerroksista näyttää olevan filmi, jota tilasin. En ole vielä sitä saanut.