Olen ollut jo jonkin aikaa kiinnostunut mustavalkokuvien kehityksestä, ja ajattelin nyt hankkia siihen hommaan tarvittavat varusteet. Vedostamaan en vielä aio ruveta (ainakaan kotona), joten varmaankin vain skannaan negatiivit koneelle ja tulostan tarvittaessa. Nyt sitten olisi (tyhmiä) kysymyksiä... Onko nuo Telefotossa olevat Patersonin kehitystankit ja niiden spiraalit kinofilmille tarkoitettuja? Onko Kodakin T-Max kehite ja kiinnite hyvä valinta aloittelijalle? Onko Agfa Pan APX -filmit hyvä valinta? (ainakin näyttäisivät olevan edullisimpia) Voiko kiinnitettä käyttää useamman kerran, vai onko se kertakäyttöistä? Eikös tuota T-Max kehitettä ainakin voi käyttää useamman kerran, kun vain lisää kehitysaikaa? Jos tilaan Telefotosta kehitystankin spiraaleilla, kemiat ja lämpömittarin, niin mitä muuta tarvitsen? Suppiloita varmaan löytyy halvemmalla jostain kaupasta. Pyykkipoikia on. Tarvitsenko monta kannua tai jotain muuta astiaa? Entä haitaripulloa? Kelloksi varmaan käy mikä tahansa sekuntikello tai ajastin, esim. kännykkä?
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Kyllä ne Pattersonit sopii kinofilmille ja myös keskikoon filmille. Niissä on pari eri korkeusporrasta. Tmax-kehitteet ei välttämättä oo parasta aloittelijalle, vaikka eikai siinä isompaa ongelmaakaan oo. Kuitenkin lähtisin suositteleen säilyvää kertakehitettä, kuten vaikka Kodak HC-110. Kiinnitteenä menee halvin, esimerkiksi Agfa Agefix. Filmivalinnalla tuskin on ihan kauheesti väliä. Enempi homma on kiinni kuitenkin valotuksen ja kehityksen onnistumisesta. Tietysti voit koittaa vaikka Flickristä katsoa esimerkkejä, mutta jengin skannauslaitteet ja kuvankäsittelyt on niin erilaisia että ei niistä voi paljoa sanoa. Jos itekkin aiot lähinnä skannata niin filmivalinnan merkitys taitaa olla vähän pienempi. Kiinnitettä voi käyttää uudelleen, se ohje on niin moneen kertaan tällä foorumilla että laita vaikka hakuun kiinnitysaikatesti, jos ei joku sitä tähän jaksa vielä kirjoitella. Perustarvikkeet filmin kehitykseen on se tankki. Sen lisäks ne astiat joihin mittailee kemikaalimäärät ja ne mitta-astiat mahdollisesti. Kännykän kelloa oon itekkin käytelly. Filmin kuivaamiseen sitten ne pyykkipojat vaikka. Haitaripullo on huono, koska sinne jää helposti ilmaa väliin ja materiaalikin on huonoa, sekä pullon suu iso joten on vaikea puristaa ilmoja pois. Limupullot käy kemikaaleille kun ei roudaa niitä enää pullonpalautukseen ja toimii hyvin (pese eka).
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Kinofilkkakehittäjille koff on lanseeranut aika kivan mustan kerta-annos pullosarjan nimikkeellä battery. Huonelämpö jos on 20 astetta niin voi tehdä kemiat pulloon jo hyvissä ajoin, jolloin ne tasaantuu sopivan lämpöisiksi. Lämpötilalla ei taida olla kovinkaan suurta merkitystä muualla kun siinä kehitteessä, kunhan ei oikein mahdottomia eroja ole. Sitten olen Salon miehen kanssa samoilla linjoilla tuosta kiinnitteestä, että pienessä ja satunnaisessa käytössä ei kannata pelata vanhalla kiinnitteellä. Tekee aina uutta, se ei paljoa maksa. Enkä tiedä, että onko tuossa kehitteenkään varastoliuoksen tekemisessä järkeä, kun ottaa jotain nestemäistä kehitettä, joka ei ole kovin öljymäistä ja lääkeruiskulla mittaa aina kerta-annoksen. Esim just tota hc-110 tai goodold Rodinaalia. Toki tarkempi tuossa pitää olla mittaamisen kanssa.
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Mä aloitin taannoin (n. vuosi sitten) kehittelyn TMaxilla ja vaihdoin jonkin ajan kuluttua Rodinaliin, laimennussuhteet ihan eri luokkaa joten ei tartte niin usein käydä kemikaaliostoksilla. 1+25 tai 1+50 tms litkujen tekemistä helpottaa apteekista haettu injektioruisku. Rodinal tekee vaan joillain filmeillä vähän rajumpaa raetta kun Tmaxiin vertaa. Tai semmoinen mielikuva mulle ainakin on jäänyt. Ja tuo Rodinaali on sitten kertakäyttökehite. Vaikka kiinnite onkin halpaa, niin käytän usein samaa liuosta 4-5 kertaa. Sen jälkeen alkaa ajat venymään sen verran pitkiksi, että teen uuden litkun. Säästyy vähän luontoakin kun käyttää useamman kerran Kiinnitysjan katson sillai, että leikkaan filkasta pikku pätkän pois ennen kuin rullaan spiraalille ja kiinnitysvaiheessa pistän tuon pätkän liuokseen, sitten kun tuo pätkä on kokonaan kirkastunut niin kulunut aika x 2 ja sitten filmin voikin jo siirtää pesuun. Tuoreella liuoksella aika 2-3 min. paikkeilla. Rollein RWA tai esim. Ilfotol vielä pesun päätteeksi, niin ei tartu niin paljon sontaa (pölyä) filmille kuivuessa. Ja tuntuis, että filmit kuivaa niiden avulla vähän suoremmiksikin = helpompi skannata. PS. onhan täällä foorumilla montakin ketjua aiheesta, mutta vastailu ja neuvominen on aina kivaa
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Vanha kiinnite toimii ihan hyvin, jos ei liikaa pääse hapettumaan (= tiivis pullo, ilmat pois) ainakin sopivissa aikarajoissa (kuukausi pari?). Testi on helppo ja nopea, sen voi tehdä kiinnitysvaiheen aikana. Kun litralla kiinnitettä kapasiteetti on jotain 15+ rullaa, on se aika tuhlausta tehdä joka kerta uus (eli jos kinofilkan kerralla kehittää niin 3 rullaa litralla) vaikka mikäs siinä jos ei ittee häiritte kiinnitteen hinta. Tulee vaan jätekemiaakin kovempaa tahtia, jos ei sitten käytettyä kiinnitettä viemäriin kaada luonnonystävien kauhuksi (jos jonkun peruskemikaalin talteen ottaa niin kiinnite se kannattais olla, kun se hopea siinä on jossain määrin oikeasti haitaksi ympäristölle - kehitteistä ei niin väliksi, ne kyllä hoituu vedenpuhdistamolla ilmeisesti ihan hyvin). Suosittelen kyllä tota HC-110 -kehitettä koska kaveri sitä ainakin on kehunu. Käyttö lähes samalla tapaa kuin Rodinalilla, eli nestetiiviste josta lantrataan. Ei ainakaan yhtä rakeista tuu. No se on tietty makuasia haluaako semmosta. Itekin oon kyllä oppinu tykkään Xtolista (joka tehdään jauheista sekottamalla) enkä Rodinalia niin mielellään enää käytä, vaikka en rakeelle ookaan allerginen. Tulee vaan muutenkin vähän kivempaa jälkeä. HC-110 on siihen suuntaan, mutta paljon helpompi käytellä. Lämpötilalla itsessään ei oo prosessissa väliä tietyissä rajoissa. Se voi aivan yhtä hyvin olla 18 tai 24 astetta, kun ottaa sen huomiossa kehitysajassa. Prosessin vakiointi eli aina samalla tapaa kehittäminen (paitsi aika) olis tietty hyvä. Jos huoneenlämpö on korkea niin voihan sitä valita sen 24 asteen jolle hakee ne sopivat ajat. Muistakaa, että ne valmistajien ja Dev Charttien ajat on ohjeeksi. Jokaisella on omat kääntelytavat ja ehkä valonmittaustyylit ja mm. erilainen vesi. On ihan hyvä lähteä niistä suosituksista, mutta rukata sitten kehitysaikoja tuloksen mukaan jos tarvii. Ei kannata sokeasti aina kehittää sillä mitä jossain netissä toinen sanoo toimivaksi. Tosin... skannausjengillä tän kanssa ei luultavasti oo niin tarkkaa, ainakaan perussoftalla ja työnkululla =).
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Kyllä kuukauden vanha kiinnite toimii joo ihan hyvin, itsellä vaan tahtoo olla, että niitä filmejä tulee kehitettyä kolme kertaa vuodessa. Ei viitsi huijata enää itseä, että laitan kemian säästöön seuraavaa kertaa varten ja sitten neljän kuukauden päästä tekee uudet kemiat. Tolla kehitysmäärällä mitä yksityishenkilöt tekee, ei kunnallisella puhdistamolla taida olla mitään ongelmia sen kehitteen kanssa. Enkä tiedä onko kiinnitteenkään kanssa, mutta hyvä se on kanisteriin laittaa. Mulla on sitä varten tuollainen korkiton kanisteri, niin evaporoituu väliaikoina turhat nesteet pois. Se oma vakioitu työnkulku tossa on tosiaan kaiken a ja o. Ensin kehittää testifilmin tarkasti noudattaen päätettyä aikaa, liikuttelua, lämpötilaa ja liuospitoisuutta. Sitten katsoo tuloksen ja tarvittaessa korjausta muuttaa vain yhtä muuttujista kerrallaan, kunnes saavuttaa sille filmille ja kemialle oikean työnkulun. Mä kehitän nykyään ne harvat kerrat jobon cpa:lla, niin pysyy pyörittelyt ja lämmöt kohdillaan.
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa HC-110 vastaava on Ilfordin LC-29, mutta pienkäyttäjäystävällisemmässä pakkauskoossa. Saa Telefotosta, vaikka ei aina hyllyssä olekaan, mutta maahantuojalta löytyy (yleensä) parin päivän viiveellä.
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Tohon toiseen ketjuun (Vanhat aiheet - Myrkyllisyys jne..) laitoin Kodakin PDF:n jossa kemikaalisin perustein on noista hävitysmenetelmistä kirjotettu. Siinä kiinnite on ilmeisesti harmaalla alueella. Ammattilabrat ilman muuta ottaa talteen, kun kamaa tulee reilusti. Yksityisten kohdalla ilmeisesti vois kaataa viemäriinkin. Toisaalta eikös noiden vienti jäteasemille ole ilmaista yksityisiltä, joten se on vaan vaivasta (ja bensarahasta?) kii, että säästääkö luontoa. Agefix jo vähän haiskahtaa ja se haju on aika sitkeetä, joten en mä ainakaan suljetussa tilassa tuolla tavalla haihduttais =). Teräsvilla taitais olla parempi tapa sitä hopeaa kerätä pois ja kaatais vaikka sit laimeamman liuoksen pois.
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Ok, kiitos neuvoista. Sellaista vielä kyselisin, että minkälainen skanneri kannattaisi hankkia. Millaisia skannauksia tuolla Canonin CanoScan 5600F:llä mahtaisi saada? Telefoto – Fotokauppa kotonasi, etkä maksa liikaa. Ja kuinka monen megapikselin kuvan tuollaisella saa skannattua kinofilmiruudusta? Vai pitäisikö hankkia ihan filmiskanneri. Budjetti riittää korkeintaan johonkin Plustekiin.
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Canonilla skannaa oikein mukavasti keskikoon negoja. Kinokoon negoja en Canonilla viitsi enää skannata kun jälki on niin suttuista. Plustekia en ole testannut mutta veikkaisin sen olevan Canonia etevämpi kinokoossa (keskikokoa sillä ei taida edes pystyä skannaamaan).
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Tasoskannerien kanssa tahtoo kinofilmin käyttäjiltä palaa päreet jossakin vaiheessa. Nimimerkki kokemusta on Jälki kun ei yllä filmiskannereiden tasolle. Pikseleitä noillakin saa vaikka kuinka paljon, pulma on siinä että optinen erotuskyky loppuu jo paljon aikaisemmin minkä jälkeen lisäpikselit tuottavat pelkää pikselimössöä. Keskikoon filmien kanssa tasoskannerien erotuskyky riittää jo hyväänkin jälkeen kunhan filmin vain saa skannattaessa pysymään suorana. Nikonin ja Minoltan kinokoon filmiskannerit ovat suosittelemisen arvoisia. Noita voipi saada käytettynä ihan sopivastikin.
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Agfan APX on/oli hieno filmi. Tarkoitan nyt sitä 100 Asasta. Sitähän ei enää tehdä. Patersonien sijaan suosittelen terästankkeja ja spiraaleja. Niitä kai jostain vielä löytyy. kapa
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Ei tehdä enää mutta sitä -05 tehtyä ja kellarissa säilöttyä saa vielä hetken ostaa - tosin nimellä Rollei Retro 100. Macodirect.de myy sitä 1,49€ purkki. Kellä on niin testatkaapa D-76 stokkiliemi 24-asteisena 6min 30sek. Kaunista. Omasta kokemuksesta uskallan uhmata kapaa ja suositella alkuun Patersoneja. Niillä en tuhonnut yhtäkään rullaa, Hewesin metallispiraaleilla meni pitkään ennenkuin alkoi sujumaan.
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Käytin Patersoneja 10 vuotta kunnes tuskastuin odottelemaan, että sai kuivatettua kierukan seuraavaa satsia varten. Vähänkään kostealle kierukalle filmin lataus tökkii. Viimeiset 30 vuotta olen käyttänyt teräskierukoita, jotka toimii märkänäkin. Käytän Patersonia vieläkin 127-koon kehittämiseen, koska mulla ei ole 127 teräskierukkaa, mutta eipä usein ole 127 filkkaakaan...
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Muovikierukat pitää tyodellakin ravistaa, föönata ja ulkoiluttaa hyvin, ja pestä lisäksi tiskiharjalla silloin tällöin, sillä kuivakin alkaa tökkiä kun siihen alkaa kertyä jäämiä.
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa "Kellä on niin testatkaapa D-76 stokkiliemi 24-asteisena 6min 30sek. Kaunista." Stokki D-76/ ID-11 laimennettuna 1:1 kertakehitteenä 20-asteisena muistaakseni 12 minuuttia. Tosi kaunista. kapa
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Taputtelee Patersonia vaikka paitaan ja föönillä kuivaa, niin kyllä se seuraavakin filkka spiraalille menee. Ihan hyvin ne toimii. Terässpiraaleille ei oo ollu tarvetta ja ne kuulemma on omalla tavallaan hankalempia ladata kuitenkin. Putsaus silloin tällöin ei varmasti silti huonoa tee spiraaleille, kuten ei myöskään kuivaus jos kehittelyn välillä aikaa on. Voihan spiraaleita ostaa pari lisääkin =). Jos kuvaat vain kinoa, osta kinofilmille skanneri. Konica Minoltaa saa käytettynä aika huokeastikin ja vaikkapa Scan Dual IV on hinta/laatu-suhteeltaan loistava. Plustek taitaa olla ainoita mitä uutena saa, mutta siinä ei tuo suhde aivan sama ole. Etuna tietysti se että sen saa uutena takuulla jne . Nikon Coolscanit (lähinnä V, ehkä joku vanhempikin toimis ihan ok) maksaa käytettynäkin vielä tuplasti tai yli sen, mitä uusi edullisempi Plustek tai sopivan hintainen KM SD IV, mutta siinä on tietty etunsakin...
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Kun olet pimiössä ja filkka tökkää 30 cm jälkeen, kaivatko silloin föönin esiin vai sanotko tuhmia sanoja? EDIT: Frank, kokeilisit ja OPETTELISIT teräskierukan lataamisen. Kyse ei ole pelkästään materialista (muovi/teräs) vaan how_to_do_it. Teräskierukka on hankala ladata kun sen tekee väärin.
Vs: Neuvokaapas aloittelijaa Jos tykkää isompia määriä kehitellä kerralla ja haluaa silti käyttää muovispiraaleja niin kannattaa ostaa pari-kolme ylimääräistä, ni ei tartte kehittelyjen välissä alkaa noita kuivattelemaan. Saatikka kymmentä vuotta tuskastella. Itse annan ääneni Jobon spiraaleille.