Vs: yleisesti filmivehkeistä, filmeistä ja filmin kehityksestä Jo ammoisina aikoina sanottiin, että "valota varjojen mukaan ja kehitä valojen mukaan". Kirkkaalla ilmalla auringon porottaessa keskipäivällä pilvettömältä taivaalta tahtoo nega olla liian jyrkkä. Silloin valotetaan aukko-pari yli, joskus kolmekin ja vastaavasti kehitetään vähemmän. Näin saadaan loivempi nega. Tasaisen harmaana päivänä sitten voi alivalottaa ja vastaavasti kehittää enemmän, jolloin se nega jyrkkenee. Pelkkää yli- tai alikehitystä ei kannata tehdä. Siinä ei ole mitään järkeä. Valotuksella kompensoidaan tuota "väärin"kehitystä. Tai sitten kehitysajalla kompensoidaan "väärin" valotusta. Ennen kun noihin temppuihin perehtyy syvemmin, niin kannattaa hanskata ne perusasiat. Pikku hiljaa sitten edetään, kun ymmäretään, mitä tehdään ja miksi. kapa
Vs: yleisesti filmivehkeistä, filmeistä ja filmin kehityksestä Ei kannata puhua ylivalotuksesta, jos tulosta vaan parannetaan . Ei myöskään oikeasta, koska se on makuasia. Mut negalla kannattaa tosiaan sitä kameran mittaria ennemmin sojottaa vähän varjoisampaan alueeseen kuvaa, kuin kirkasta taivasta vasten. Ei nyt kuitenkaan kannata ihan säännönmukaisesti lähtee laittaan sitä valotusta +2...3 aukkoa, vaan mieluummin ton mittarin avulla et mittaileekin normaalia tummemmasta. Kyl se siinä sit suunnilleen sopivasti korjaantuu varmaan. Tuntumaa ja harjoittelua se vaatii että saa sen just nappiin meneen, mutta hyvää kuvaa tulee muutenkin, ei se oo niin tarkkaa. Ei noista liikaa kannata stressata alussa, mutta on hyvä kuitenkin vähän miettiä. Itte nimittäin kuvailin vähän liian sinisilmäisenä alussa ja olis varmasti tullu usein parempia kuvia kun olis vähän enempi miettiny valotuksia ja kehityksiä tilanteen mukaan, ei pelkästään valon määrän. Eli sillon kun on kovaa kontrastia valossa (auringonpaiste päivällä tai vaikka tiukat spottivalot rokkikeikalla) niin kannattaa tosiaan vaikka valottaa hieman enempi (ei tuu niin pikimustat varjot) ja kehittää selkeesti vähempi, ettei yläpää mee liian vaaleaksi. Mustanhan saa jälkeenpäin kohdalleen jos ne varjot tuppaa liian vaaleita/harmaita oleen. Eniten itellä on ainakin tullu sen suhteen "mokailtua" että kirkkaalla, kovassa valossa on vaan valotellu ja kehitelly samaan tapaan ja jälki on ollu tosi jyrkkää ja vaaleista on vaikea saada sävyjä. Eli kannattaa rohkeasti tiputella sitä aikaa kun kovassa valossa kuvaa. Kyllä sekin jo tekee paljon, vaikka ei sitten erityisesti ylivalotteliskaan. Itellä myös usein on se jyrkkyysaste siellä 3½ paikkeilla, eikä se mitään haittaa. Makuasiakin tietty että kuinka jyrkkää haluaa lopullisesta kuvasta.
Vs: yleisesti filmivehkeistä, filmeistä ja filmin kehityksestä joo. no ei mulla ainakaan sitä ongelmaa oo ollu, että palais puhki päästä taikka toisesta. pikemminkin välillä toivois pikkasta kukkoisuutta sinne tänne. tasasen tylsiä noi kuvat välillä. digillä se on niin helppoo, siitä vaan kontrastinappulasta lisää poweria. ja sekin, kun sitä on jo jonkun aikaa harrastanu. taikka sama kai se on kuvaako filmille, vai kennolle, mutta aikasemmin joku muu kehitteli ne filmit, mää vaan olin kameran takana. kaippa se siitä sitten alkaa luonnistuun, kun aikansa reenaa. onhan se kuiteski jo hianoo, kun voi tehdä kuvat alusta loppuun itse.
Vs: yleisesti filmivehkeistä, filmeistä ja filmin kehityksestä Puhut negasta, mutta päteekö tämä myös diaan? Nimim. en ole kokeillut
Vs: yleisesti filmivehkeistä, filmeistä ja filmin kehityksestä Ei päde diaan, koska sillä on se yläpää kriittinen. Eli valotetaan (vähän niinku digi kai) ettei palais puhki paljoa mutta muuten tärkeet asiat tulis sopivalle alueelle.
Vs: yleisesti filmivehkeistä, filmeistä ja filmin kehityksestä Joo, ei päde diaan. Dia on valotettava huippuvalojen mukaan siten, että sinne saadaan sävyt. Kontrastikkaissa koheissa sitten varjot menevät tukkoon. Joskus tuota korjailin kaksoisvalotuksella. Ensin valotettiin kohde ja sitten saman ruudun päälle esim maitolasin läpi (tai neutraalin väristä paperia epäskarpiksi tarkennettuna, silleen reilusti ali ja annettiin näin kuvalle "huntua". Tämä nosti tummaa päätä ja toi sinnne sävyjä vaalean jäädessä entiselleen. Mustavalkovedostuksessa hunnuttamalla loihdittiin sävyjä kuvan vaaleille osille. kapa
Vs: yleisesti filmivehkeistä, filmeistä ja filmin kehityksestä mitenkäs muuten toi suurennuskojeen objektiivi, piirtääkö sekin parhaiten jossakin f8 paikkeilla? vai onko ne suunniteltu jotenkin erilailla, että piirto on parhaimmillaan jossakin muualla? oon melkein kaikki vedokset tehny f11.
Vs: yleisesti filmivehkeistä, filmeistä ja filmin kehityksestä Piirrosta nyt niin tiedä, luulisi olevan riittävä kaikilla aukoilla, varsinkin uudemmilla linsseillä. Enemmän suurennuskoneen objektiivin aukolla on merkitystä siinä, jos on kuprulla tai vinossa oleva paperi, niin himmennetään siten, että syväterävyys riittää varmasti koko arkille. Myös, jos kuvassa on kohtia, jotka tarvitsevat lisävarjostusta, on kivempi himmentää, että saa enemmän peliaikaa. Itse myös pelaan alueella f/8 - f/16, tämä lähinnä vain tottumuksesta.
Vs: yleisesti filmivehkeistä, filmeistä ja filmin kehityksestä ok. joo, ton jo huomasinkin, että jos on paperi pikkasen koholla reunoista, eikä jaksa laittaa sitä kunnolla siihen, niin pikkasen himmentää, niin tulee jo ihan hyvä. ajattelin vaan, kun tossa eilen tein tollasen isomman vedoksen, 24x30 ja siitä jo näki, ettei ole ihan terävä. mutta vika varmaan on kameran linssissä, täydellä 2,8 aukolla otettu sellanen potretti. pystyykö vedostettaessa, taikka kehitettäessä sääteleen kuvan terävyyttä millään?
Vs: yleisesti filmivehkeistä, filmeistä ja filmin kehityksestä Raetarkennin: http://www.uiah.fi/virtu/materiaalit/valokuvaus/vedostus_tarvikkeet.html
Vs: yleisesti filmivehkeistä, filmeistä ja filmin kehityksestä Kyllä ne pääosin samat säännöt pätee tuohon suurennuskojeen optiikkaankin. Ei ne optiikan lait sille erilaiset ole. kapa
Vs: yleisesti filmivehkeistä, filmeistä ja filmin kehityksestä Hienoja kuvia olet ottanut. Vai esitteletkö oikeudetta muiden kuvia?
Vs: yleisesti filmivehkeistä, filmeistä ja filmin kehityksestä Ja onpa hassut nimetkin kuvilleen keksinyt. kapa
Vs: yleisesti filmivehkeistä, filmeistä ja filmin kehityksestä Sarkastista; samalla, kun vahdimme ja vaadimme, että oikeuksia kuviimme ei rikota, niin rikomme surutta toisten oikeuksia kuviinsa.
Vs: yleisesti filmivehkeistä, filmeistä ja filmin kehityksestä Ei se raha siinä vaikuta. Joku ne oikeudet omistaa, jos omistaa. [QUOTE> [/QUOTE] Melkein haluat, että oikeuksiasi ei rikotaan, jotta voit hyvillä mielin rikkoa toisten oikeuksia? [QUOTE> [/QUOTE] Entäpä, jos olisit vain viitannut kuviin tai muuten osoittanut kuvien alkuperäisen lähteen?