Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

TMax 100 kehittäminen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 23 Heinäkuu 2009.

    Tri-X ja HP5 nopeammista sekä hitaimmista HP4 ja jonkin verran Acros ovat aina olleet suosikki mv-filmejäni, joten Tmaxin käyttäminen on jäänyt taka-alalle, eivätkä tulokset ole olleet kovinkaan mairittelevia. Olisiko tarjolla kokemusperäisiä kehitysneuvoja TMax 100:lle? Tavoitteena loivahko ja samalla mahdollisimman laaja sävyskaala.
     
  1. StMichel

    StMichel Member

    60
    0
    6
    Vs: TMax 100 kehittäminen

    Olen ymmärtänyt, että T-MAX dev on juurikin tuollaiseen tarkoitukseen tarkoitettu, ja tuo kodakin insinöörien näkemykset esiin filmistä. Pari rullaa sillä olen kehittänyt, mutta muutenkin T-MAX -filmien käyttö on jäänyt tässä vähemmälle.

    Mitä kehitteitä olet tähän asti käyttänyt kokeiluissasi?
     
  2. Kaarne

    Kaarne Active Member

    1 359
    0
    36
    Vs: TMax 100 kehittäminen

    Kaverini puhui saaneensa 10-15 vuotta sitten juuri T-Max 100:sta parhaat sävyt irti valottamalla sen 400:na ja kehittämällä X-tolissa. Itse en ole vielä ehtinyt kokeilla, mutta ajatuksissa on ollut.
     
  3. lunnifer

    lunnifer Member

    930
    12
    18
    Vs: TMax 100 kehittäminen

    Outoa, jos näin. En ole kokeillut, joten en voi väittää ettei toimisi, mutta erikoiselta kuulostaa.
     
  4. Vs: TMax 100 kehittäminen

    Kehitysneuvoja en oikein osaa sanoa, mutta kiinnitysneuvona; kannattaa kiinnittää kahdella kiinnityksellä ja huuhdella hca:lla rajusti ravistaen, niin saa sen violetin värin pois. Varsinkin rullafilmistä.
     
  5. Vs: TMax 100 kehittäminen

    Diafine A+B  5+5 min, keskeyte, kiinnite 6min (esim esim RXA) huuhtelu 10min minimi sitten RWA
     
  6. Vs: TMax 100 kehittäminen

    Täytyypä kokeilla. Olen kehittänyt TMaxeja aikaisemmin D-76 / ID-11 -versioilla ja yleensä tuloksena on ollut liian ohuet varjot ja jotenkin tunkkainen lopputulos jota on ollut vaikea houkutella särmikkäämmäksi pimiössä. Briljanssi puuttuu.

    Kiitos muuten JRabbitille tuosta violetin kalvon poistamiskikasta.
     
  7. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: TMax 100 kehittäminen

    Xtol 1+1 on mielestäni aika jees Tmaxeille.

    Purppura tuntuu lähtevän ihan ok jos kiinnittää vaan tavallista pitempään ja käyttää lämmintä loppuhuuhteluvettä. 1+5 Agefix 4-5min.
     
  8. Vs: TMax 100 kehittäminen

    Se violetti tuntuu olevan aika tiukassa tuossa T-Maxissa (varsinkin rullakoossa) ja sitä tuntuu olevan paljon.

    Laitan tuohon oheen huonon kännykkäkamerakuvan liemistä, kun kehitin pari vuotta sitten T-Maxin rullafilmiä.
    Järjestyksessä, pyrocat, keskeyte, kiinnite1, kiinnite2 ja hca. Kiinnitteet oli myös purkista kaadettaessa tuon hca:n värisiä, mutta muuttuivat kellertäväksi hetken purkissa oltuaan.

    Eli kiinnite oli molemmissa samaa Hypamia, vaihdettu vaan puolessavälissä tuoreempaan ja kiinnitysaika on tuplattu. Tuota hca:ta ravistin melko voimakkaasti. Loppuun vielä 20min huuhtelu virtaavalla vedellä.

    Tällä sain lähes kaiken violetin pois filmistä.
     
  9. Vs: TMax 100 kehittäminen

    Jos käyttää normaalikehitteitä ei siis diafineä, jossa kehite A:n imeytyminen emulsioon on olennaista, huuhtelu ennen kehitystä poistaa myös tuota pinkkiä suoja/heijastusesto kalvoa.. Älkää käyttäkö karkaisevaa kiinnitettä, sen kanssa pinkin pois huuhteleminen on tuskaa.
     
  10. OlliJ

    OlliJ Active Member

    414
    26
    28
    Vs: TMax 100 kehittäminen

    Tuonpa vielä oman lusikkanikin tähän soppaan. Jokin aika sitten keskusteltiin mm. kaksikylpykehitteistä. Siinä yhteydessä toin esille Joe Englanderin kehitemuunnelman TMX:n taltuttamiseen, tässä linkki:
    http://kameralaukku.com/forums/smf/http ... ic.php?t=5"]http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=5
    Mainittu asia löytyy sieltä läheltä loppua. TMax100:n mustumakäyrän ominaisuuksiin kuuluu loiva juuriosa ja shoulderin puuttuminen. Siitä syystä kontrastit varjoissa tahtoo jäädä vähäiseksi ja huippuvalot puolestaan menee helposti niin puhki, ettei niitä ole helppo saada vedokseen lisävotuksillakaan. Englander otti lähtökohdaksi D23 kaksikylpykehitteen ja muunteli sitä TMX:n ohuelle emulsiolle sopivaksi. Lopputuloksena oli negatiivi, jossa varjojen kontrasti lähtee hyvään nousuun, erottelu keskisävyissä on selkeä ja huippuvalot kesyyntyvät loivempaan kontrastiin ja säilyvät siten helposti vedostettavina. Nämä muutokset saatiin aikaan kaksikylpykehitteellä. Se antaa mahdollisuuden varjojen hyvään kehittymiseen A-liuoksessa, jossa on vain kehiteaine, mutta ei varsinaisesti emästä l. aktivaattoria. B-liuos puolestaan sisältää aktivaattorin, mutta siellä on vain sen verran kehiteainetta mitä filmin emulsiossa maukana kulkee. Näin kehittyminen jatkuu B-liuoksessa suhteellisesti enemmän varjoalueilla kun taas kehiteaineen "loppuminen" rajoittaa huippuvalojen kehittymistä, siitä seuraa tasaava vaikutus.

    Itse olen tällä hetkellä erityisen kiinnostunut Pyrocat-HD:n käytöstä kaksikylpykehitteenä. En ollut aikaisemmin juurikaan kiinnittänyt huomiota tähän mahdollisuuteen vaikkakin olin sen tiennyt. Lueskelin hiljattain lähinnä APUGista Sandy Kingin ja muiden kokemuksia ja innostuin. Pyrocat on jo valmiina kahdessa liuoksessa, niistä vain tehdään erilliset käyttöliuokset A ja B laimentamalla kumpaakin kantaliuoksesta 1:10. Lähtökohtana kehitysaika hitaille filmeille, kuten TMX:lle ja Fuji Acrosille on esikastelulla 6 min + 6 min, jonka jälkeen vielä seisotus vedessä ennen keskeytystä (jos tarpeen) ja kiinnitystä. Kingin mukaan sopii erityisen hyvin juuri mainituille filmeille (Acros, TMX, FP4 jne), tuloksena on hyvä sävyala, jonkin verran korostunut ääriviivaterävyys ja "itsestään säätyvä" kokonaiskontrasti ja hyvä herkkyys (ei kuitenkaan 400??). Tätä kehitystä aion itse lähiaikoina kokeilla tarkemmin ja liitän prosessin myös Pyrocat-HD:n ohjeisiin.
     
  11. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: TMax 100 kehittäminen

    Tuota olen itsekin pitänyt Tmax-filmeissä pahimpana ellei jopa ainoana heikkoutena ja olen aina kiinnostunut miten tuosta selviäisi jotenkin hienosti. Odotan innolla tuloksia kun kokeilet asiaa. Erityisen kiinnostunut tosin olen Tmax400:n osalta koska sitä tulee aika paljon kuvailtua.
     
  12. Vs: TMax 100 kehittäminen

    mulla on tuolla toisessa juonteessa (respectiä tompalle) Diafinellä kehitettyjä shotteja.- maco TS (Traffic Surveillance) 400 on hyvin T Maxin oloinen matsku, ainoa vaan että siinä ei ole ollenkaan antireflex kalvoa emulsion pohjassa, ainoastaan emulsion vastakkaisella puolella. vähän on neurootinen kehitettävä normilitkuilla...Rotsku 1:100 on standina kova sana, niinkuin on mielestäni T Maxillekin.
     
  13. stabacus

    stabacus Member

    578
    0
    16
    Vs: TMax 100 kehittäminen

    Kehittelin juuri pari rullaa Tmax100 120 (new emulsio) rodinal 1+100/20 °C 1 h ständi, pieni liikuttelu 30 min. kohdalla. Tulos ihan ok, minun valotustyylilläni aion  ensikerralla joko hiukan suurempaa laimennusta tai lyhyempää kehitysaikaa. Mutta tulos rakeeton ja suht loiva, tiheyttä enkä hiukan liikaa. Tai sitten alan valottamaan ISO 200 mukaan.
     
  14. Vs: TMax 100 kehittäminen

    Jätä se liikuttelu puolentunnin kohdala pois niin paranee entisestään... ihan turhaa neuroilua se välishake.