hei! Oli tuossa valokuvaussessio ja parin filmin jälkeen huomasin et kodakin portra vc filmi jota ostin olikin iso160, yleensä oon kuvannu sitä nelisatasta. Kuvasin siis epähuomiossa pari rullaa nelisatasena. Eli ajattelin ihan kysästä viisaammilta, löytyykö tampereella fotolabraa joka pystyy prässään filmiä c-41 prosessissa? Eiri varmaan prässää pyynnöstä? Ei oo ilmaantunu suurta tarvetta ikinä kokeilla filmin prässäystä, vaikka pientä mielitekoa on ollut. Nytpä tulee kokeiltua. Kiitän vastauksista jo etukäteen -Vesa
Vs: filmin prässäys tampereella Värinegan prässäys taitaa kyllä yleensä johtaa epätyydyttäviin tuloksiin.
Vs: filmin prässäys tampereella kodakin sivuilla oli joku lontoonkielinen audio esittely uusista nc/vc filmeistä ja siellä kyllä mainittiin että prässäys onnistuu (nyt en löydä kuolemaksikaan sitä linkkiä ku tarvis) voi olla silti että on ihan tuulesta temmattu ajatus. mut ajattelin kuitenki koittaa, on kuitenki 1½ aukkoa alivalottunu eikä huvittais ruveta leikkimään photarisankaria. jos tampereelta ei löydy labraa joka pystyy prässään nii olisko kellää ehdotuksia mihin lähettää?
Vs: filmin prässäys tampereella Who's Next Labiin tai Jussi Pohjakallio Oy:hyn Helsinkiin. Tai Fotoykköseen. On siellä Tampereellakin joku varmasti.
Vs: filmin prässäys tampereella Ehkä kyse oli 800:sen prässäyksestä? Alivalotus sulla on 1 1/3 aukkoa ja Portralle annetaan alivalotukselle kestoa 2 aukkoa, joten toi luultavimmin onnistuu normaaalikehityksellä ihan fine.
Vs: filmin prässäys tampereella Aivan, sielä kodakin sivuilla puhuttiin vaan siitä 800 prässäyksestä, aivan niin. meinaatko ettei tarvi mun tarvi prässätä noita filmejä sen kummemmin?
Vs: filmin prässäys tampereella Who's next labissa 10e/rulla erikoiskehitys... itse suosiolla ehkä prässäisin, voi tulla aika ohutta muuten. Harmi vaan että firma on kesälomalla, ja 27-28.7 vasta saisi filkat kehitettyä. Tosin värinegan prässäyksessä värit voivat mennä vähän vituralleen, kontrasti taitaa nousta jne... noh, ainahan sitä voisi vain kokeilla vakiokehitystä ja katsoa mitä tulee. Tuurilla ei vielä mene kovin huonoksi niinkään, Portran pitäisi kestää aika hyvin "sinne päin" valotusta.
Vs: filmin prässäys tampereella Mulla on aika vähän kokemusta 160 Portrasta ja nekin kuvattu studiossa EI 125 ja 160. Jatkossa jos kuvaan tota kuvaan @160, ylivalotukselle ei tuntunut olevan tarvetta. Eli ali en ole tota valottanut, mutta itse en noita kuitenkaan prässäis. Riippuu tietenkin vähän kuvien valaistuksesta ja valotuksen tarkkuudesta.
Vs: filmin prässäys tampereella harmi kun owat kesälomalla.. olis hyvin voinu lähettää sinne kokeeksi. [QUOTE> [/QUOTE] Itseasias nyt ku mainittit ton ettei kaipaa ylivalotusta nii mulla on vaan kokemus 400 vc (120) - se tahtoo olla herkkä ylivalottumaan annetulla nopeudella, ainaki ulkona kuvattaessa. En tiedä kuinka tarkka mun Bronican prisman mittari on, mut toistaiseksi hyviä kuvia tullu niin kauan ku pysytelly pois auringosta ja kuvannu annetuilla arvoilla. Noi rullat on kuvattu kirkkaassa päivänvalossa, joskin aurinko pilvessä. Eli taidan kokeeksi kehittää toisen normaalisti ja prässäilen sen toisen rullan jossain, katotaan mitä tulee. Harmi vaan että nykyään suurin osa noista labroista on noita hiton minilabeja joissa ei paljo pysty filmeille tekeen.
Vs: filmin prässäys tampereella Kyllähän värinegalla hyvät valotusvarat on, mutta yleensä se vara on siellä yläpäässä. Mä ainakin tykkään valottaa reippaammin värinegaa just sen takia. Tietty riippuu paljon mittarista. Tuntuu vaan että niukasti valotettuna on aika törkyä ne varjot välillä, varmaan kyllä noilla nopeammilla filmeillä on sitä raettakin sitten enempi, ehkä hitaammat on sen suhteen parempia. Tekisi mieli ehdottaa, että mittaan tuolta kerhon kemikaaleista parille rullalle aineet, niin pääsisit itse kokeilemaan kehitystä. Ei oo paljon sen kummempaa kuin mustavalkoiselle paitsi että lämpötila on korkeampi. Tollain kun on tarpeeks porukkaa että 5 litraakin voi ostaa, niin hintaa tulee n. euron rulla ja voi prässätä ilman lisämaksuja =).
Vs: filmin prässäys tampereella ei tampereella ainakaan muutamavuosi sitten enää ollut yhtään liikettä jotka prässäisi c41. jos on joku uusi toimija tullut tai joku palvelujaan laajentanut niin sitten voi olla, mutta kehitys tuntuu menevän kyllä päin vastaiseen suuntaan..
Vs: filmin prässäys tampereella Negassa (väri-) ei 1-2 aukon valotusmoka tunnu missään. Prässääminen olisi tässä tapauksessa aivan jonnin joutavaa puuhaa, lopputuloksen (printtien siis) kannalta vailla merkitystä. Diassa tuommoinen jo tuntuisikin. Prässäys kehittää enempi lähinnä vaaleita sävyjä, jyrkkyys kasvaa.... varjokohdat eivät juurikaan muutu.
Vs: filmin prässäys tampereella Väitän että alivalotus tuntuu värinegalla kyllä, ylivalotus ei juuri missään. Riippuu tietty mikä on se vertauskohta. Jos normaalisti valottaa "+2" ja nyt "+0" niin ei sitten mitään. Riippunee myös filmistä ja kuvauskohteesta (ja sen valaistuksesta) mutta kyllä mä valottelen värinegaa "aukon yli" aina kun mahdollista, ihan vaan varmuuden vuoks. Prässäys voi hyvinkin auttaa siihen, että kun haluaa vähän varjommasta sävyä, niin ei sivuvaikutuksena saa ihan kamalasti värikohinaa mustiin. Tuskin siitä muutenkaan on pahasti haittaa, kun valotusvara ylöspäin on niin hyvä, niin kai se kehitystäkin kestää jonkin verran...
Vs: filmin prässäys tampereella Kävin tänään kehittääs sen toisen normaalisti ja oli ihan "ok", ei toi alivalotus niin paljo tuntunu, joten voi olla että kehittelen sen toisenki normisti. Mut kyllä se väreissä näkyy aika radikaalisti, puhtaiden värien sijaan on hieman likaista se väri. @Frank-Einstein: olis kyllä mahtava tulla joskus kokeileen c-41, itellä on aivan tolkuton määrä negaa millä vois testailla. joten jos olis tilaisuus tarjolla jossain vaihees nii olis hieno koittaa
Vs: filmin prässäys tampereella Muistakaa vanhojen kuvaajien ohje filmien valottamiseen: Negat varjojen mukaan ja diat huippuvalojen mukaan. Tässä periaate eli neha ei kestä varjojen alivalottamista ja dia taas kärsii huippisten puhkipalamisesta. Ja tietenkin pitää tuntea käyttämänsä materiaalin valotusvara oman kokemukseni mukaan harva filmi selviää kunnialla yli 5-6 aukon valaistuseroista.
Vs: filmin prässäys tampereella Ollaan noita tuolla kerholla kehitelty, valitettavasti kerho on kyllä periaatteessa vain (TTY:n) ylioppilaskunnan jäsenille, mutta uskoisin että siellä voisi joskus homman näyttää. Videoita ja oppaita löytyy kyllä netistäkin, homma on tosiaan simppeli kunhan aineet hommaa sellaiseen hintaan että säästö on tarpeeksi suuri että jaksaa itse tehä. Euron rullaan suunnilleen pääsee kun Saksasta tilaa filmikasan kanssa Tetenalin 5 L setin, mikä tietysti on aika reilusti yhdelle käytettäväksi. Sen kummempaa ei tarvi kuin mustavalkoiseenkaan, paitsi vesihauteen tai vastaavan, ainakin sen verran että kemiat lämmittää sinne 38-40 paikkeille ennen aloittamista. Kehitysajat on 3-4 min, joten paljoa ei lämpötila kehitteen aikana ehdi muuttuakaan, eivätkä muut vaiheet ole ihan niin kriittisiä lämpötilan suhteen. Agitoida kannattanee mustavalkoista tiheämmin. Näinpä... vaikkapa 100 ASA dia ja värinega saattavat toimia parhaiten aika erilaisilla valotusarvoilla. Oikeastaan tuntuu sen takia että dia toimii hieman pimeämmässä eli "on nopeampaa". Tässä ohjeessa on vaan pieni "mutta" siinä, jos haluais skannerilla repiä diasta ne varjosävyt. Projektorilla ne näkyvät kivasti, mutta skanneri ei niitä aina toista. Siksi skannaukseen tähtäävien ehkä kannattaa hieman enempi diaakin valottaa kuin mitä projektorin ruuaksi kuvaava...
Vs: filmin prässäys tampereella kiitän infosta ja tarjouksesta joo, en oo opiskelija mut olis mukava joskus tulla koittaan, itellä ku on noi mv-tarvikkeetki himas aika minimalistiset, nii että just saa rullan pari silloin tällöin kehiteltyä.