Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuinka nopeasti saat Palkin/Fieldin kuvauskuntoon?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Vuokko, 6 Heinäkuu 2009.

  1. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Heräsi tää kysymys kun selasin ajankuluksi digitalisoituneen LF-kuvaajan, Butzin blogikirjoitusta.

    Tuolla on vähän oman valinnan (=digiytymisen) puolustelemisen makuista tekstiä, jossa silmiin pisti tää kohta - oleellisimmat alleviivattu:

    if it’s taking you more than two minutes from the time you decide to make a photograph to the time you have your 4×5 camera on the tripod, movements adjusted, focused, aperture set, shutter speed selected, shutter cocked, and film in the camera with the darkslide pulled, I think you need to practice until you achieve competence with your camera. Anything longer than two minutes is not a contemplative experience, it’s bumbling because you don’t know what you’re doing.   (those of you who are tempted to tell me 2 minutes is unrealistic might want to consider that John Sexton, that luminary of Large Format/Fine Art photography, told me at a workshop that when he teaches students to use a LF camera, he won’t let them expose film until they’ve proven to him that they can go from pack to exposure in less than 60 seconds.)

    Lots of large format photographers like to go on and on about how slow it all is, how ritualized it all is, how difficult it is and thus how contemplative it is compared to every other kind of camera.  But here’s the dirty secret of large format photography – using a view camera is just not that hard.

    So when I see a large format photographer spend 15 minutes with his head under the dark cloth, focusing and adjusting movements and so on, I don’t think to myself “Wow, that photographer must be having one blissed out contemplative experience!”  Instead I think “Wow, that photographer really needs to learn how to use his camera.”


    :eek:


    Että kuinkas kauan teillä keskimäärin menee tuohon prosessiin? En ole edes harjoitellut sulkeistyyliin tai kuivaharjoittelulla koskaan LF-menoa, kuten monesti neuvotaan: "harjoittele siirrot ym. kotona kunnes hallitset ne hyvin ja lähde sitten ulos kameran kanssa".
    Puhumattakaan tuosta Sextonin oppilailtaan vaatimasta 60 sekunnin rajasta saada kamera + linssi yms. laukusta jalustalle, siirrot ja muut tehtyä ja tarkennettua...

    Itse arvelisin kylmiltäni, että nopeimmassa tapauksessa mulla on vienyt 2-3 minuuttia siitä kun olen päättänyt että otan tämmöisen kuvan siihen kun kamera on jalustalla, tarkennus tehty, filtteri + kompendi nokalla ja mittailen valotusta pistemittarilla - vaihe joka aina on se hitain, voi viedä 10 minuuttia tai enemmänkin =)

    Vaan totta tuo, ei iso kamera oikeasti ole niin vaikea kun korostetaan. Liian paljon tuodaan esille sitä että iso kamera pakottaa kuvaamaan hitaasti ja näin on pakko keskittyä kuvaan.
    Sitä en allekirjoita, ihan yhtä vähän keskityn isolla kameralla kuvaan kuin keskarilla, ainoa aikaa enemmän vievä vaihe on tarkennus + liikutukset. Etenkin silloin kun on hämärää ja haluaa kaiken skarpiksi. Keskarilla tuo oli suoraviivaista kiitos kirkkaamman tähyslasin + kiinteiden syväterävyys-viivojen. Hyperfokaali oli nopea iskeä.
    Omista kuvistani tuskin ulkopuolinen näkee onko ne otettu keskari- vai laaka-kaudella ;)

    Kliseisenä muistutuksena Adams ja Moonrise, San Hernandez jonka ottaminen kaikkineen vie sen pari minuuttia. Sisältäen hetken jolloin herra huomasi että valotusmittaria ei löydy ja arvioi valotuksen siten, että kuu ei mene puhki ja toivottavasti alasävyt saavat vähän detaljeja..


    Loppukaneettina kuitenkin ennen kuin kellotellaan kunkin LF-aikoja on se, että haluaako kukaan nykyisessä kiire-kiire -maailmassa edes tehdä asioita nopeasti vapaa-ajallaan?

    Entä onko se vain hyvä, että useimmille hitaan näköinen LF-työskentely antaa vaikutelman siitä että se johtuu kamerasta ja siitä että sillä tulee hyviä kuvia?
    Itse ainakin olen tyytyväinen että kun olen ison kameran kanssa liikkeellä niin vaimo mukisematta sanoo heti että katselen vähän tuolla sillä aikaa eikä edes yritä odottaa vieressä kuten pienempien kameroiden kanssa ;D
     
  2. stabacus

    stabacus Member

    578
    0
    16
    Vs: Kuinka nopeasti saat Palkin/Fieldin kuvauskuntoon?

    Mielestäni se että kameran saattaminen kuvauskuntoon vie hiukan enemmän aikaa kuin digillä räpsii samasta kohteesta 50 ruutua on vain hyvä asia. Hyvä kuva tulee ajan ja harkinnan kautta.
     
  3. Frank

    Frank Active Member

    7 250
    1
    38
    Vs: Kuinka nopeasti saat Palkin/Fieldin kuvauskuntoon?

    ..mutta ei jos myöhästyy siitä ratkaisevasta hetkestä, esim. joskus se saattaa olla auringon pilkistys pilvien takaa tai meno pilveen, tai juuri ennen auringonnousua tai -laskua :). Tai jotain ihan muuta.
     
  4. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Kuinka nopeasti saat Palkin/Fieldin kuvauskuntoon?

    Frank löysi pointin. Kyllä tota nopeutta on hyvä harjoitella.
    Sillai ainakin että perussäätö menee nopeasti että saa edes jonkunlaisen valotuksen. Sen jälkeen voi hienosäätää jos tilanne vielä sallii.

    Itse olen missannut hyvän tilanteen pari kertaa sillä, että en ole ottanut kuvaa nopeasti, vaan vaikka kamerakin on ollut valmiina niin olen funtsaillut vielä sommittelua ja kokeillut josko laittaisi polasuodinta vielä.. Ja sitten hyvä valo onkin mennyt.

    Muuttuvassa valossa mieluummin otan nykyään ensin semmoisen vähän hutaistun laakin ja sitten jatkan tarkemmalla työllä.
     
  5. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Kuinka nopeasti saat Palkin/Fieldin kuvauskuntoon?

    En mä ny jaksanu kahlata tota pohdintoa läpi, mutta vastaan silti otsikon kysymykseen. Koko hommassa pisin aika menee siihen, että kekkaa jotain kuvan arvoista. Seuraavaksi eniten siihen, että saa jalustan (joo, Manfrotto)viritettyä niin, että tähyslasilla näkyvä rajaus on semmonen kun ajattelin. Loput menee hujauksessa.
     
  6. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: Kuinka nopeasti saat Palkin/Fieldin kuvauskuntoon?

    Itse olen toki aina sitä mieltä että on kuvaajalle vain eduksi osata käyttää laitteistoaan sujuvasti, mutta se nyt on melkeinpä itsestäänselvä juttu.. sen sijaan tarttuisin yhteen juttuun:

    Eli kannattaako laakailla jos ero ei näy kuvista vai onko se vaan kuvaamisvaiheessa sitten kivempaa?
     
  7. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Kuinka nopeasti saat Palkin/Fieldin kuvauskuntoon?

    Kannattaa toki. On sävyissä selvä ero isomman formaatin hyväksi. Toinen asia on, paljonko itse kunkin digitointiprosessi latistaa sävyja ja minkälaisilta näytöiltä kuvia tiiraillaan.
     
  8. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Kuinka nopeasti saat Palkin/Fieldin kuvauskuntoon?

    Eihän mikään kamera muuta kuvallista ilmaisua. Jos ostaisin uusimman ja hienoimman kameran mitä maa päällä kantaa niin luulen että kuvat kuitenkin olisivat samanlaisia.

    Teknisessä mielessä kuvissa tietysti on eroja, mutta niiden näkeminen monessa tapauksessa on hankalaa. Tietysti vedoskoon kasvaessa puhtaasti materiaalipohjaiset erot tulevat esille.

    Laaka on kuitenkin mahdollistanut paljon sellaisia kuvia joita keskarilla olisi vaikea ottaa tiltin puutteen takia (kun ei omaa SL66:sta). Jos haluaa keskarilla kaikenkattavaa terävyyttä ja etualalla, lähellä on maiseman kannalta tärkeä kohde niin sitten on pakko heittää laajakulmaa. Laakafilkan kanssa onnistuu pidemmälläkin lasilla.

    Erityyppisessä kuvauksessa tämä seikka ei tietysti tulisi esille. Jos suosisin lyhyempiä terävyysalueita niin laakafilmin kanssa olisin varmasti onnessani siitä että nyt terävyysalueen voi heittää mihin haluaa. No tuleehan nytkin käyteltyä esimerkiksi etulaudan kääntöä siihen että saa kohteen irti taustasta, mutta ei se luovuutta mihinkään ole nostanut. Samalta se kuva varmaan olisi näyttänyt keskarilla ja pidemmällä polttovälillä.

    Se mikä tekee laaka-kameroista kantamisen arvoisia piilee mulle filmien yksittäiskehittämis-mahdollisuudessa (ei tule niin paljon painoa kuin useiden keskarin filmiperien kantamisesta) ja sitten fieldin ja varsinkin palkin mahdollistamat lukemattomat tavat muunnella kohdetta niin geometrialta kuin terävyydeltä.
    Tästä kai päästään siihen että mulle se kuvaaminen on kivempaa isolla filmillä =)
     
  9. Vs: Kuinka nopeasti saat Palkin/Fieldin kuvauskuntoon?

    En menisi vannomaan.
    Katsellu omenapuutarhahäröilyn ja tuon elämääsuurempiketjun että näyttää uudellaiselta. Ikäänkuin eteenpäin menolta ..vaikken minä näistä mitään tiedäkään.
     
  10. jmikola

    jmikola Member

    155
    0
    16
    Vs: Kuinka nopeasti saat Palkin/Fieldin kuvauskuntoon?

    Sitte ku allekirjottanut valmistuu kuvataideopettajaksi ja jos tulen valokuvausta opettamaan joskus jossain niin pyhitän kyllä jonkun tunnin LF-sulkeisille!

    Jumankekka, pelkkänä ajatuksenakin jo aivan mahtava. Koulun kentälle riviin järjesty ja jalusta olalle vie. HUH. Lipas lepo. Eiku kasetti lepo. Sitä mie sanoisin jo opetukseksi.

    Ja sit vastaus kysymykseen: parhaimmillaan on tuhraantunut aikaa tunnin verran täydellisten kallistusten saamiseksi kun ei ole ollut kiire mihinkään ja on tullut vaan fiilisteltyä ja pohdittua kallistuksia. Nopeimmillaan kuvan ottaminen (kameran ottaminen repusta, kasaaminen, napin painaminen ja pakkaaminen takasin reppuun) on onnistunut kymmenessä minuutissa.
     
  11. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Kuinka nopeasti saat Palkin/Fieldin kuvauskuntoon?

    Mulla on yksi kuva otettu alle 10 min kaikkine vääntelyineen, silloin oli kohtalainen kiire mutta piti kuitenkin venkslailla..

    Tunti on lyhyt aika, yllättävän lyhyt kun alkaa pohtimaan uudestaan kameran jalustan paikkaa ja hienosäätää eri asioita ;D