Olen siis menossa festareille kuvamaan, kertokaas millaisella arsenaalilla lähdette sinne ja mikä tärkeintä : Miten paljon kuvaatte jalan kanssa.. Koska sehän harmittaa niin perhanasti jos käsivaralla vedetyt muutoin hyvät otokset ovat tärähdelleitä. Kaikki vinkit ovat siis tervetulleita ihan jos siitä että millaisella putkella(ikuisuus kysymys) mutta kerro omasi! Itsellä ajatus ottaa siis perä+50mm+300mm ja koipi.. Kiitän!
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! Eipä tuohon paljoa voi neuvoa, kun ei tiedä mitkä festarit tai mitä aiotaan kuvata. Jos tarkoitus on mennä kuvaamaan johonkin nimekkäämmille festareille sinne lavan eteen, niin unohda se jalusta. Saattaa olla, ettei sua edes päästetä sen kanssa sinne hosumaan. Myöskin zoom tai kaksi runkoa saattaisi olla hyvä ratkaisu, kun tilanteet vaihtuu niin ripeästi, että ei sinä oikein ehdi putkia vaihtamaan. Tai tietysti riippuen bändistä. Kalustoa mulla oli alkuun 1d&5d, 8/3.5, 16-35/2.8, 50/1.4, 24-70/2.8 ja 70-200/2.8 ja jumalattomasti kaikenlaisia akkuja ja muuta kamaa. Viimeisen festarini (oli Lost in music -07) kuvasin 5d&24-70 yhdistelmällä ja ihan kivoja kuvia tuli tuostakin. Ja nyttemmin on päätös pitänyt, että ei enää koskaan festareita ja kameraa samaan aikaan.
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! ei tällä oo kyllä mitään tekemistä diy-juttujen kanssa.. ellet aio itse tehdä agre-passia..
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! Vita, en todellakaan aio itse sitä tehdä. Mitä tarkoitat diy-jutulla?? Olen kuvaillut tapahtumissa ennen mutta nyt olisi isompi festari tiedossa ja olisin halunnut viime hetken vinkkejä jos olisi ollut kuulolla joku enemmä pro-henkilö. Sitä vaan mietin että miten ihmeessä esim. illan hämärtyessä pärjää käsivaralta kuvatessa.. Jos siis ei saa jalkaa eteen viedä, miksei saisi? Onko siellä niin paljon mediapassi väkeä että töminä käy ja meinaa jalkoihin jäädä? Kalustona olisi siis se Canonin digiperä, 50mm pötikkä hyvällä valolla ja sitten se muhkea pötkö 70-300mm ja sekin hyvällä valolla. Liekkö noilla pärjää.. Vai pitäisikö lähteä kaupoille..
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! No joo,on tää vähän vika osastolla. Ellei tästä olla tekemässä akkreditoitujen kuvaajien tutoriaalia. Mäkin vastasin heti tänne, kun näkyi otsikko tuolla tuoreimmissa. Kyllä noissa isommissa festareissa on se etuosa aika täyteen ahdettu ja se on kuitenkin primääriltä tarkoitukseltaan turva-alue, että ei sinne oikein mitään astaloita saisi viedä. Sitten kun sitä aikaa on vielä ne kolme biisiä, niin ei sitä omaa vuoroa tule, jos jää odottamaan. Kyllä siellä parhaimmillaan saa käyttää kyynärpäätaktiikkaa. Toi on paikoitellen aika raadollista touhua. Sillä kalustolla pärjää, mitä on mukana. Muutakaan ei voi käyttää. Kun valo vähenee, pitää alkaa hyödyntämään niitä lavan valoja, mikä itseasiassa onkin osa sitä esitystä ja festareiden päiväesitykset vähän latistuu noiden valojen puutteesta.
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! festareilla pärjää kun on 1) OIKEA OTE, ei hannaile eikä pyydä anteeksi. 2) on POSITIIVINEN eikä ala studaileen vaikka tönittäis. 3) On OIKEA OTE, silleen että ennalta yrittää hahmottaa mitä on kuvaamassa eli "Ennakko visualisoi" kuvaansa. Tämä tarkoittaa linssin, kuvauspaikan sekä hetken ennakointia 4) Ottaa iisisti eikä ala gorillojen kanssa ottelemaan, silloin huomaa vaan olevansa aika äkkiä porteista ulkopuolella. 5) Jos on vähän valoa, menee sen mukana. aika pitkäkin aikavalotus tuottaa mielenkiintoisia kuvia, kunhan KAIKKI kuvassa oleva ei ole tärähtänyttä. Koeta tukea kaiteisiin tai edessä olevaan katsojaan, tietysti lupaa kysyen.6) Jos kuvaat filmiä, varaa tarpeeksi runkoja mukaan (ladattuna) jos taas digiä, niin tarpeeksi muistikortteja, typerin on tilanne että kun alkaa tapahtua, olet täyttänyt kamerasi joutavuuksilla.
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! Jos uskaltaisit kertoa mistä festareista on kyse, niin voisit saada enemmän täsmäneuvoja. Otsikosta päätellen sinut on jo akreditoitu?
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! Kiitos hyvistä vinkeistä! Juu tosiaan tuli väärään paikkaan tämä topic.. Mielenkiintoiselta alkaa vaikuttaa, juu kyllä olen saanut sen passin.
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! Heh markkinat juu. Itä-Suomen isoimmat. Tietäisikös joku mistä kannattaisi vuokrata 24-70mm 1.8L pötikkä.. Tähän mennessä paras hinta ollut 30€/vrk..
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! Eiks sil pärjää ihan kelvollisesti myytyjen kuvien hintaan verrattuun?
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! Nyt olen noita vuokrausjuttuja selvitellyt, ja mulle lämpimästi suositeltiin tätä :70-200mm 2.8L IS, USM Mutta rahatilanne alkaa sahata Niimpä ajattelin tuota 100mm 2.8 Macroa.. Se olisi huokeampi, mutta kertokaas kaluston ollessa tämä: 50mm 1.8 100mm 2.8 Macro ja varalla se 70-300mm Pärjäänkö noilla, vai kannattaisikos sittenkin kaivaa manit jostain siihen 70-200 vakaimelliseen, eli onko vakain suotavaa festareilla?? KESKUSTELUA !
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! Jos tuo 1.8 on canonin 50mm 1.8 niin jätä se suosiolla kotia niin vältyt hermoja raastavalta tarkennuksen sahausääneltä josta ei tule loppua ennenkuin linssi löytää täysin mustan ja valkoisen, varsinkin tuolla festareilla on niin vähän valoa että tommoset turhuuslinssit eivät muutakun aja sinut kaljatelttaan lieventämään vitutustasi.
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! On aika vaikea neuvoa tuommoisissa asioissa. Jos siis kyseessä on musiikkifestarit, missä on lava jolla pumppu rämpyttää ja elehtii, niin noita on niin montaa erilaista ja niihin kaikkiin tilanteisiin sopii eri vaihtoehdot. Festarin koosta riippuen sen lavan koko noin syvyyssuunnassa voi olla 5-30 metriä. Tarvitaan jo melko pitkä polttoväli, että saa kuvattua yksittäisen henkilön tuolta 30 metrin päästä taka-alalta ja samalla polttovälillä voi lavan edestä kuvata kaverin nenän. Toisaaltansa taas laajiksella saisi huomattavasti kiinnostavampia kuvia sen lavan etuosan tapahtumista. Se lava on kuitenkin isolla festarilla aika iso. Tuossa on Mark kuvattuna Tuskassa suht lavan reunalla, polttovälinä näkyy olleen 200mm, eli aika tavalla tarvitaan putkea yksityiskohtiin. Kannattaa kuitenkin yrittää saada myös laajempaa kuvaa, kun noi pelkät rämpyttäjä kuvat on aikas tylsiä. Vakaajalla saa vaikeissa tilanteissa hieman lisää siihen tuentaan, mutta jos pystyy vaan ottamaan kunnolla tukea jostain lavanreunasta, eikä polttoväli ole mikään huima, niin pohdittavaksi jää, että onko tuo yksittäistä tapahtumaa varten hintansa väärtti, kyllähän se vakaaja kiva on, mutta tuo myös vähän lisää hintaa putkeen.
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! Hemmetin hyviä kuvia noi linkitetyt ! Wau Ja joo tosiaan noista saa jo käsitystä että tekeekö sillä ensin miettimälläni 24-70mm yhtään mitään, saatikka sillä 50mm.llä tosin tämä jälkimmäinenhän saattaisi toimia siellä vippi alueella.. heh Mulla tosin on yksi tosi kallis digipokkari jolla olen saanut erittäin hyviä kuvia silloin tällöin, on valovoimainen ja lähes 400 on tuo kino vastaavuus, mutta ilkeää nyt siinä Markkien viuhuessa kaivaa repusta 500€ pokkaria, ilkeepä hyvinkin Kyllä se 70-200mm on vähin jolla näköjään kannattaa lähteä.. Vaikka niin houkuttaisi se kiinteäpolttoinen satanenkin.
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! Tosin täytyy muistaa että kontrasti on aika suuri, eli kys. tapahtumassa on jättilavaa ja telttaa ja rekkalava vetoa..
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! Mainitsemallani pokkarilla otettu tämä kuva. Seisoin 10m päässä lavasta.
Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit! minusta ennenku lasista kysyy neuvoa - kannattais runko mikä käytössä mainita. Siksi.