Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Vuokko, 5 Toukokuu 2009.

  1. kts

    kts Member

    159
    0
    16
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Noita perinteisiä potrettilinssejähän on mm.:

    Voigtlander Universal Heliar
    Taylor-Hobson Cooke Portric, Portrellic ja Portronic
    Wollensak Verito ja Veritar
    Rodenstock Imagon (tämä on oikeastaan kai jo modernimpi vaihtoehto noihin edellisiin)

    Noita kun tuuppii googleen niin löytynee kasa niillä otettuja kuviakin ja Camera Eccentricin info sivuilta Camera Eccentric: Info voi kaivella vanhoja esitteitä ja mainospuheita.

    Toteutustekniikasta riippuen linssi voi olla terävimmillään veitsenterävä ja softaus pehmentää piirtoa esim. muuttamalla linssin rakennetta siirtämällä jotain linssiryhmää tai sitten "imitoimalla sukkahousua" linssin eteen laitettavilla levyillä - yksinkertaisimmillaan linssi on suurimmalla aukolla kuvattaessa pehmeä ja terävöityy kun himmennystä lisätään.

    Nuo ovat usein melko kookkaita laseja ja osa vaatii erillisen sulkimen. Linssien kokoon on luonnollisesti vaikuttanut myös se että aikoinaan käytetty filmikokokin on ollut 8x10" tai isompi ja kamerat sitten sen mukaan. Noista tuo Imagon taitaa kokonsa ja sulkimensa puolesta parhaiten soveltua johonkin 9x12/4x5" kokoonkin kun se ei murskaa pienempää kameraa painollaan :)

    Mulla on jossain skannattuna Universal Heliarilla otettuja "paperinegoja pöytäasetelmasta" (lue. "kasa tavaraa halogeenin alla"), tuuppaa YV jos kiinnostaa niin voin katsoa jos ovat vielä tallessa. Rodenstock Imagon (olikohan 250mm?) linssikin ainakin muutamalla reikäkiekolla pitäisi jostain löytyä jos tuollainen kiinnostaa.

    Jim Gallilla (Jim Galli's Tonopah Nevada Pictures) on aika paljon kuvia erilaisilla vanhoilla linsseillä - seassa myös erilaisia soft focus potrettilinssejä. Lisäksi goolettelulla sattui tuollainen silmiin emil schildt old lenses
     
  2. jimi-

    jimi-

    918
    0
    0
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Täähän on mielenkiintoinen aihe. Yks diy homma on iskeä ihan vaa elmukelmua obiskan nokalle kireeks...Mielenkiintosta jälkeä tulee hyvässä valossa.
     
  3. Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    paras softari oni canonin, mutta meni sen kamerasysteemin kanssa, oli lasin sisällä eri lasilaatuhiukasia jotka sitten taittoivat valoa aika upeesti.
     
  4. Jojje

    Jojje Active Member

    776
    26
    28
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Vedoksestahan näkee onko softaaminen tapahtunut kuvaus- vai vedostamisvaiheessa: ovatko huippuvalot vai varjot levinneet. Jos varjot, niin softattu vedostettaessa siis.
    Tuli joskus työskenneltyä henkilön kanssa joka oli ollut kopistin (kuka muistaa tällaisen ammattinimen?) hommissa liki kolmekymmentä vuotta, häneltä sai monituista neuvoa retussiin ja prikkaamiseen. Kertoi kerran prikanneensa Eino Grönin muotokuvaa koko päivän - ennen kun piti olla niin puts ja plank.
    Agfan Portrigaa tulee myös muotokuvapaperina ikävä.
     
  5. Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Tarkennusta imagonin ikään : mulla vanhin Imagon on numeroltaan 650xxx eli lienee valmistettu 1934. Aika monet sukupolvet sillä on softattu. "Köyhän miehen softeja" tulee, kun puhdistaa rajusti pyörittäen suurennuskone-optiikan eli tekee siihen kunnon urat ja toinen tulee, kun pyörittää tuhdisti ihon rasvaa Canonin FD 3,5/135 takalinssiin. Sukkahoususoftaa on tehty jo 1950-luvulla. Silloin tuote tosin oli Amar :)
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Ei siis sukkahoususoftaa....  kyseinen eroottisuuden tappoväline keksittiin vasta ilottomalla 60-luvulla.
     
  7. hsm

    hsm Member

    852
    0
    16
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    B+W:llä on erikseen Soft Pro ja Softar (1 ja 2), joista jälkimmäiset ovat luettelossa "Original Zeiss Softar".
     
  8. hsm

    hsm Member

    852
    0
    16
  9. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 276
    47
    48
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Alkuperäiset Zeiss Softarit taitaa valmistajasta riippumatta olla aina muovisia, ja paljon kalliimpia.  :)  Ihan oikeasti, on nuo kyllä käsittämättömän hintaisia suotimia, jos uutena meinaa ostaa. Onneksi käytettyinä softareita löytyy jo melko paljon sopuisampaan hintaan.
     
  10. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 684
    547
    113
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Ilmakuplat linssissä olivat merkki laadukkaasta raakalasista, eli olivat hyviä. Tosin ei ne kuplat sentään herneen kokoisia olleet.

    kapa
     
  11. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Vaseliini lasilla tekee hyvin pehmeän ja diffusoivan efektin, sweet spottia voi säätää alueella jossa ei ole vaseliinia ja lähtee siitä kohti ulkokehää sitä sutimaan.

    Pensselillä vedettynä tulee imho. parhaat tulokset.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Olisi kiva nähdä ihan vertailuja - mahtaako kuitebnkaan olla niin kiva, että viitsisi tehdä....  Nuo erilaiset filtterit toimivat kuitenkin kait valo-opillisesti kokonaan eri tavalla, kuin Imagonit ja vastaavat soft-fokusobjektiivit. Vaseliini ja ne softarien kuopat vastaavat periaatteessa naarmuja lasissa,  seurauksena valon hajaantuminen minne sattuu.  Pehmytpiirto-objektiivin aberraatiot taas ovat linssin korjauksien puutteita, ja valon kulku toisen tyyppistä.

    Onko sitten lopputuloksella olennaista eroa, siis erottaako kuvasta, miten softaus on tehty, se on toinen juttu.

    Kuten edellä on sanottu, niin sen toki kuitenkin erottaa, onko softaus tehty asiallisesti kuvatessa vai turattu pimiössä jollain akkain kalsareilla tms.   ;)


    Vanhan ajan pehmytpiirto-objektiivit ovat jostain systä edelleen aika haluttua tavaraa. Joko joku keräilee niitä, tai sitten niitä käytetään. 1500-2000   euroa näyttää olevan ihan tavallinen pyynti.

    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0415092031"]http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120415092031
     
  13. Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    no eikän tartte kun nakkaa digin nokalle filsun. "Pehmytpiirtofilsu" jos se on tollanen tavallinen ei muuta kuin hajottaa vähän, sitten noi cokinin erilaiset ja canonin, jossa on noita hileitä sisällä määrätyssä asetelmassa , saa värit "loistamaan". ei se MV käytössä juuri ole väliä, mitä sinne nakkaa, mutta väreissä on, ja varsikin lyhyellä polttovälillä, todella kriittistä. Pikkukennolla ja flassiaukolla tulee melkein skarpiksi jo heti linssin edestä kaikki.
     
  14. Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Hollywoodissa olen ainakin kuullut käytettävän vaseliinia kaunottaria sisältävissä kohtauksissa :)
    Tai siis ei enää käytetä mutta silloin kun mustavalkoisena vielä kuvattiin.

    Tekniikasta sen verran että eivät tietääkseni ihan linssin lasille sitä levitelleet vaan siinä oli semmonnen ohut lasi vähän matkan päässä linssistä.

    Ja vaseliini saa myös kirkkaat kohdat hohtamaan.
     
  15. stabacus

    stabacus Member

    578
    0
    16
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Kunnon softari vaatii myös kunnon kompendin linssin eteen, mieluimmin sellaisen lindahl merkkisen. Siinä kun pystyy säätämään softarin etäisyyttä opiskan etulinssistä jos haluaa. Itse kun laitan sellaisen Mamiya RBn  250 mm keulille niin pituutta saa olla kompendilla n. 20 cm ennen kuin alkaa vinjetoida. Mamiyan oma kompendi on pituudeltaan max. 1/3 tästä. Eli ovat nuo alkuperäiset vastis jutskat joskus aika säälittäviä. Tuon Lindahlin kanssa voi valon tuoda aika tiukkaan mallin takaa ennen kuin antaa etulinssiin.
     
  16. hsm

    hsm Member

    852
    0
    16
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Ei sen tötterön tarvitse välttämättä kovin pitkä olla, tarpeellinen rajaus voidaan hoitaa myös etupäähän laitettavilla maskeilla kuten Hasselbladin kompendissa.

    Miksi Sinarin tähyslasin nurkista on pala pois? Siksi, että niistä kurkistamalla voi tarkistaa, ettei kompendi rajaa kuvaa. Samalla tavalla voi tarkistuksen tehdä muiisakin kameroissa: Suljin auki ja kuvaportin nurkista tirkistelemään.
     
  17. c

    c Well-Known Member

    5 391
    109
    63
    .

    .
     
  18. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 895
    116
    63
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Kiitos näistä. Noita Petzval laseja näyttäs olevan joitakin ebayssa myytävänä, mielenkiintoisia laseja. Tuo wideopen saitti oli myös mielenkiintoinen.
     
  19. horseman

    horseman Member

    716
    0
    16
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Jos joku kaipailee Hollywood-glamouria kuviin niin täältä löytyis Lindahlin setti pehmentimiä. Eli Diffusor-sarja ja TS-sarja jossa on valoa taittavia hiukkasia lasin seassa. Myydään kompendiumin kanssa johon suodattimet "tiputetaan" ja kiristetään ruuvilla. Mukana myös vinjettejä tuon kompediumin eteen. Nuo lasisuodattimet on hienoissa puulaatikoissa sarja per boksi (sarjassa 5 suodatinta eli yht 10kpl). Setti on alumiinisalkussa. Kompendium menee 58mm kierteellä olevaan linssiin kiinni. Jos jotakuta kiinnostaapi niin yv:tä tulemaan vaan! Lähtee koko setti (kompendium+suodattimet+salkku+vinjetit yms) hintaan 200eur (onko liikaa?) Voin ottaa myös jotakin kuvaa paketista jos kiinnostusta löytyypi.

    -A-
     
  20. Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Tuoltahan tuota sumennusta saa, halun mukaan säädettynä nykyvehkeisiinkin:
    Andromeda