Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S Riita poikki ja voita väliin, vaikka on Quiqeren asialla, uskallan silti laittaa omakohtaisen kommentin: Olen käyttänyt kaikkia kolmea, myös Noct nikkoria. vastaukseni sekä noctin että 1,2/50mm kohdalla: WASTE OF MONEY ! eli rahaa kankkulan kaivoon. 1,2 50mm on joka suhteessa huonompi linssi, softimpi, raskaampi, kalliimpi ja erittäin herkkä saamaan vammoja takalinssiin. Se joka saa Noct nikkorin eron ja erinomaisuuden esiin, täytyy erikoistua joko täydellä aukolla portetteja kuvaamaan tai sitten kuvata tähtiä, mihin se on alunperin suunniteltu, muuten EI KANNATA,(eikä kannata enä riidellä moisesta, sillä kysymykset ovat täysin akateemisia, tälle porukalle)
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S On on, ei edes 1,4:ssakaan ole oikein tolkkua verattuna 1,8:n, mutta rahaa kuluu aika vähän. Mutta 1,4 ei olekaan varsinainen mähaluun-objekti. Kyllä mä ottaisin silti Noctin paljon mielummin kuin 1,8:n, vaika sitten vain siihen F6:n kanssa hyllyyn, jos ei muuta. Jos on esim. kuvannut 1,2/85:lla, ei 1,8 tunnu miltään, vaikka olisi kuinka tarkka ;-)
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S Tän vielä laitan tähän, siten saa olla: kannattaa pitää erillään markkinointiosaston toiveet ja speksit ja sitten käytännön valokuvaus ja se mikä kuvassa näkyy. valovoima yhdessä vaiheessa oli sama juttu kuin pikselit nykyään, vain numeroita. Leica Noctilux oli todellisuudessa ihan paska linssi. Erwin Puts on ainoa joka on sen uskaltanut sanoa ääneen ja MTF käyrillä osoittaa. En sano että Noct nikkor olisi paska linssi, mutta yhden aukon prässäys ajaa saman asian, käytännössä...Jos asia todella kiinnostaa, mene Zeissin sivuille ja siellä Cine optiika osastolle ja mieti niitä eri linssien sarjoja, valovoimia ja miksi koko sarjassa on samat valovoimat, sitte katso linssien fyysisiä kokoja ja sitä massaa, paljonko niissä on ylimääräistä lasia valovoimaan nähden, alat ymmärtää mistä on kysymys. Sitten ota käteen Sigma 50mm 1,4 ja katso sisään, mitä näet,pirusti ylimääräistä lasia, paljon optisia "laipioita" jonne heijastukset katoaa ja rajaavat flaret ym pois, sitten alat olla nykyisen optisen suunnittelun ytimessä. Sigma 1,4 50mm on VALOVUODEN PÄÄSSÄ kummastakin nikkorista.
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S Älä muuta sano. Kuikero ja Jukkis, oonko mä varoittanut teitä että jos toi teidän henk.koht. vittuilu ei lopu (tai siirry yksityisviestien puolelle) niin se lopetetaan? Ja samalla loppuu sit molemmilta foorumin käyttö, alkaa vituttamaan toi pelleily sen verran.
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S Tuohon "miksi et käytä AF-objektiivia filmikamerassa?" voi olla se yksinkertainen vastaus, että kyseinen filmikamera on vanhempaa mallia (ei AI, esim.) ja on helpompi käyttää sille suunniteltua objektiivia esim. valonmittauksen vuoksi. Ainakin minusta on työläämpää käyttää vanhassa F2-Nikonissa uusia objektiiveja, valon joutuu mittaamaan himmentäen.
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S Monta syytä: 1) Kun kuvaan filmikameralla en hae kuvanlaatua, mutta erityistä "film look" joka sopii mielestäni esim street photography kuviin. 2) Uusissa autofokus linsseissä tarkennus on paljon herkempi kuin vanhoissa manuaalifokus linsseissä 3) Filmikamerani on mukana monesti huonoissa olosuhteissa jolloin on mahdollisuus että kamera/linssi menee rikki, saa naarmuja tai pöllitään. Silloin en halua että minulla ois 50mm f/1.4 AF tai arvokasta digijärkkäriä mukana 4) Joskus puolikkaasta aukosta voi jopa olla hyötyä (1.2 vs 1.4) Esim kun on todella hämärää, koska filmikameralla on vaikeampi muuttaa ISOa kesken rullaa
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S Ok, tämä, koska siitäkin on omakohtaisia fiiliksiä neljänkymmenen vuoden ajalta (huh huh !) Street photography on mielenkiintoinen taiteenlaji, vähän kun tikanheitto. seuraa "vastaantulevaa liikennettä" ja päättää missä on seuraava kohde: sitten ottaa kameran käteen ja asettaa arvot kohdalleen ja laskee kolme-kaks-yks- nyt. valotus, etäisyys, kompositio, kuvan "message", kaikki kohdallaan ? leicalla helpompi , niinkun tikanheitossa, näkee suunnilleen mikä on tulos, peilikameralla, ellei ole digi, on aika hasardia, mutta digillä taas tuo "shutter lag" voi olla ratkaiseva rasite. Jos on laiska, voi istua telkkarin ääressä ja treenata arvioimalla miten kuvakenttä kehittyy ja laukoo digillä ja arvioi saiko haluamansa ruudun ja rajauksen. Tää on sitä "Pro miehen korkeakoulua" joka on tarjolla jossakin vaiheessa.
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S Hehe, en mä sitä aina noin monimutkaiseksi tee =) Eikun laittaa aukon kohdalleen, terkentaa ja se on siinä. Muutenkin tykkään käyttää filmiä sillä harvoin tulee otettua turhia/tylsiä kuvia, koska filmi on kallista (7€ B/W 400, 36!!) Ja sit esim. yhdistelmä Nikon EM + 50mm 1.8 voi aina olla laukussa mukana koska se on niin pieni ja kevyt kokonaisuus. Tietenkin jos Nikonilta joskus tulee täyskennolla varustettu kamera joka maksaa alle 600€ ja on suurinpiirtein yhtä pieni kun d40/60 niin lopettaisin varmaan kokonaan filmin käytön. PS. Eihän nykyisissä digijärkkärissä hirveesti shutterlaggia ole?
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S 50/1.2 on hieno lasi, ja uskon, että piirto riittää pari aukkoa himmennettynä siinä missä 50/1.4:lla tai 50/1.8:lla tai 50/2:lla. Jos jollain 50/1.2:n vihaajalla on tämmöinen myynnissä, niin myykää toki mulle... Tarkkuus on mielestäni riittävä täydeltä aukolta lähtien, ja bokeh on smuuthimpaa kuin "tavallisilla" 50-millisillä. Vaikka minulla onkin 50/1.4 AF, niin kovasti tekisi mieli 50/1.2:sta kuvattuani sillä muutaman räpsyn verran. Varmaan myös esim. aika monessa RF-objektiivissa on "iskuille altis" takalinssi, joten en sitten tiedä, miten 50/1.2 eroaa tästä niin kauheasti. Eipä tosin 50/1.4:ssa tai 85/1.8:ssakaan takalinssi ole erityisen "suojassa" jos takaosaa välttämättä haluaa takoa jotain kovaa vasten.
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S sanon ton takalinssijutun vain siksi että ne mitä on yleensä liikkeellä käytettynä on lehtitalojen perua, ja ne pojat ei mitenkään silkkihansikkailla kamojaan viskoneet, skragan kärjellä puhtaaksi sipasivat ja silleen, että vaan ihan tiedoksi.
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S 24/2.8 on tässä suhteessa hyvin tunnettu, pallomaisine takalinsseineen pöyrimässä kuvaajan laukussa. Sumeita takalinssejä tapaa usein. 24/2 ei ole sellainen pallo. Kuvassa 50/1.2 äärettömään tarkennettuna.
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S Suunnilleen tuolta 1,4:nkin näyttää. Kyllä se on hyvä tarkentaa liki, ennenkuin alkaa vaihtamaan objektiivia...
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S Jos vielä haluatte 40 vuotiselta nikon uralta lisävalaistusta takalinssin "syvimpään olemukseen" niin tsekatkaa toi linssin reunan mustuma. niissä, varsinkin toi 50/1,2 on vihoviimeinen piire että musta on kulunut pois ja aiheuttaa isoilla aukoilla selvää flarea filmitasolle. eikun mustaa väriä ja pensseli käteen...
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S Eräs kaveri sanoi, että tällä 1,2:lla saa "filmille semmoisia tekotaiteellisia kuvia" . . siis flarea, sis. heijastumia ja pehmeyttä. (Vrt.Holga-säie). Myönnän juuri ostaneeni Nikkorin vanhan 43-86:n näiden ominaisuuksien takia. Telepäätä potretteihin. Mä haluan tehdä kuvan itse = käsityötä ja ajattelua. Ei tuurilla. (Ilman kumia harjoittelin nuorena pojankollina pillifarkkuisten tyttöjen kanssa, ja tietäähän sen, miten siinä . .) En tarvitse Holgaa. Joku Olga ois näin vappuna ihan paikallaan.
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S Miten se Holga ja taidekatkeruus tunkee jo 1,2 -keskusteluunkin? Se S taitaa käsisääteisissä olla muuten yhtä himoittava ja turha kirjain kun N- AF kerhossa.
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S SICMX:lle kuinka olet hoitanut tuon maksupuolen tuonne Grays of Westminster:ille tekstin mukaan noin vain faksilla lähettelemään luottokortin numeroita tuntuu arveluttavalta.Vai onko siellä joku muu safety maksusysteemi joka ei nyt pikasilmäyksellä osunut näkökenttään ?Niin ja paljonko on/oli lähetyskulut ?
Vs: Nikon 50mm f/1.2 Nikkor AI-S Erwinit ja MTF käyrät mäkeen! It's a beautiful dream. http://www.momentcorp.com/review/nikon_nikkor_50mm_1.2.html (Aika tarkka tyyppi, kun kiinnittää huomiota "valtavaan" HS-12 vinjetointiin. ) Objektiivilla on myös ilmiömäinen vastavalonsieto. Siinä missä Leica Summilux meni ihan sumeaksi, tämä ei ollut moksiskaan. (Aurinko lähellä kuva-alaa. Oma havainto.) Laitan vielä tuon uudestaan: Normal Lenses For Nikon 'F' Mount