Onko jollekulle sattunut kouraan hyvää kirjaa mainoskuvaamisesta? En kaipaa mitään valoteltan käyttöohjetta tai muutakaan teknistä opusta, vaan analyyttisen pohdiskelevaa teosta, jossa pureuduttaisiin kuviin eikä niiden ottamiseen. Mieluummin sellainen ei-kovin-tuotekuva-painotteinen.
Vs: Analyyttissävytteinen kirja mainoskuvauksesta? Ei tule mieleen mitään tiettyä, mutta tämä voisi olla fiksu linkin takana olevan kuvauksen perusteella: Katujen galleriat – ulkomainonnan visuaalista retoriikkaa Helsingissä vuosina 2004–2005 https://reseda.taik.fi/Taik/jsp/taik/Research.jsp?id=24024
Vs: Analyyttissävytteinen kirja mainoskuvauksesta? Tässä muutama ajatus mitä tuli mieleen tuon Mvuorin lisäksi: the best of magazine ads Ja sitten mainon lukutaitoon (siis pohdiskelua sisällöstä) on Gaudeamuksen kustantama: Nando Mandelin: Mainonnan lukutaito (keskittyy enemmän yleisesti mainontaan kokonaisvaltaisena teoksena, ei niinkään pelkkään puhtaaseen mainoskuvaan) Mainoskuvan ja mainonnan visuaalisuuden pohdiskelu sekä sen erilaisten keinojen pohdiskelu on erittäin mielenkiintoista. Useinhan mainonnan visuaalisuuden takana on enemmän maneerit ja perinteet, kuin harkittu analyyttinen toteutus, ainakin näin voisin leipätyötä ArtDirectorina tekevänä. Tarkentaisitko Anselmi vielä, mitä erityisesti etsit ja miksi?
Vs: Analyyttissävytteinen kirja mainoskuvauksesta? Kahvikuppi kädessä tuli tietenkin mieleen: Kuusamo, Altti: Kuvien edessä Ja tietenkin se teos johon aina viitataan: Barthes, Roland: Rhetoric of the Image.