Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? Leica huolto on nyt Color kolmion käsissä, kuten on maahantuontikin. Ingo Forsbergin koko varaosa ja mittalaitearsenaali on lauttiksessa kaimani Jukan takana. voin vakuuttaa että Ingon "tatsi" on jukallakin hallussa. Eli samassa huoneessa Jyrki (Ylinen) fiksaa hasseleita ja jukka leicoja, ei voi retromiehillä olla asiat paremmin! Poismennessään voi Toivakalta bongata Zeiss uutuuksia...
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? No kappas, just kun toissa viikolla soitin Fokalle ja siellä oli huoltomies vähän semmosella asenteella että "ei juuri kiinnosta". Kuulemma M6sien osia ei ole juur yhtään. Mulla on filminsiirto seis M6sestani, tässä tänään olin aikeissa laittaa Mustonen&Laineelle katottavaksi sen, samalla vois korjuuttaa tuon Yashica-C:n filminsiirron, joka sekin on rikki. Pitäsköhän kuitenkin soitella Colorille vielä? M&L ei tosin laskuta kustannusarviosta mitään...
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? Tarkista viellä ettei suljin verho ole jäännyt auki, jos on niin varovasti kynnellä kiinni niin filminsiirto vipu toimii taas.. mutta toki CLA huoltoo tarvitsee.. tai tämän jälkeen takkuilee kiinni meno niin kysy .. youtubessa oli yksinkertainen huolto ohje..
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? Ei oo, toimii taas puolikkaan rullan verran kun kelaa jumiutuneen rullan ulos.
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? Päivitelläänpäs tätäkin nyt sitten muistaessani, eli laitoin viimein Leksan huoltoon Mustoselle ja Laineelle tuossa joulun alla. 22.12 oli kone Helsingissä, ja nyt maanantaina ajattelin soitella uudemman kerran ja painostaa ukkoja. Pyysin arvion pelkästä korjuusta ja sit erikseen hinnan CLAlle, katotaas ny mitä maksaa. On se perkele kumma että toi kapistus on nylkenyt multa kaiken rahan mitä on (ja vähän ylikin), KAHDESTI, ja siltikin polte on vaan kova. Mikä hitto noissa Ämmäläisissä on että ne vaan iskee johonkin. Koko kuvaushomma meni ihan ruvelle kun toi hajosi, vaikka kameroita on hyllt pullollaan. Digijärkkärillä hoidellut kaikki juhlat sun muut tilaisuudet, ja ei siinä kyllä ole fiilistä, ei sitten mitenkään. Noh, odotellaan lasta palaavaksi, sitten voi taas syöttää sille mustavalkosta vilikkaa.
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? Mikäs on huoltotilanne, kukaan huollattanut viime aikoina jossain? Pitäisi oma M6 saada CLA-huoltoon sekä mahdollisesti vaihtaa "pressure plate", naarmuttaa filmin alusta loppuu. Katsoo jos 35mm Summicroninkin tarkastuttaisi samalla. Laitoin Solmsiin kyselyä kustannusarviosta, saapa nähdä millaista summaa tarjoavat.. Pitää myöskin soitella Fokalle ja kysyä josko olisi varaosien joukossa ko. osaa M6:n.
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? Mitenkäs sen Color-kolmion kanssa nyt oli? Niillä oli tässä jossain vaiheessa jotain leicahuollon tynkää...
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? ootsä varma että se on "pressure plate" ja jos näät skraadin , mikset hio itte sileeksi ? Siellä voi olla monta muutakin kuten vetopuolan liukujarrun jäykkyys, kökkää vetokammion seinällä jne, entä kasetit ?? uhraa yksi valottamaton filkka, kasetti pois pullonavaajalla. ihan neitseellisenä runkoon sisään ,puolirullaa vedät läpi ja aukaise kansi ,onko filkka jäykkänä ja omalla paikallaan vai raapiiko seiniä? sitten rulla veks ja jatsotaan lupilla onko skraadeja ? jos on niin avot, runko, jos ei niin kasetti. Ei kai tää mitään rakettiteknologiaa ole ???
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? Aijuu niin, Leksa kävi rukattavana M&L:llä, satasen verran makso koko lysti. Suljinaikojen tarkistus, putsaus ja kai sitä rasvaakin oli läärätty. Vika paikallistui johonkin löysään asiaan siellä vetopuolan puolella kai. Toimii se kuin unelma taas. Fokallehan soitin (töistä, en yksityisasiakkaana) sillon joskus marraskuussa, oli aika nihkeen kuulonen tosiaan se huoltomies noiden M6sten varaosien kanssa, valitteli että M3iin on vaikka mitä, mutta M6siin ei juur mitään. Tiedä sitten.
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? Ihan ekanahan tarjosin juuri tuota vetopuolan liukujarrua, M3 ja M2 jne osien runsaus johtuu mun kamusta Ingo Forsbergista joka tuli Finnseveniin mun jälkeen labbikseen ja jatkoi Leicafiksariksi. Se tilas hyllyihin tarpeeksi osia ,kun tyylinä oli että osat oli hyllyssä, ne oli laskettu jo tuotteiden hintoihin. Kun se lopetti, meni kaikki osat edustuksen kanssa lauttikseen. Nykyään tyylinä on että hinnat on pelkkää katetta, osia ei ole eikä tilata. jos menee sököksi takuaikana, eikä voida luikerrella vastuusta pois, menee kama roskikseen ja uutta tilalle.
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? Yritin tossa yhdessä toisessakin ketjussa kysellä, että tiedätkö Jukka tai joku muu sitä Lauttiksen tilannetta? Joko siellä ollaan toimintavalmiina Leksojen suhteen? Tosiaan EP:n mukaan niillä oli/on kädet täynnä Sigma-ihmeitä. Ja mikä Fokan rooli tässä on, nehän on kai maahantuoja edelleen? Jälleenmyyjistä ei taida oikein hajua ollakaan...
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? Kyl kaveri jotain huoltoa Leicalleen sieltä sai, mutta ei se nyt ihan siltä kuulostanut että rutiininomaisesti siellä niitä hoitelisivat (vielä ainakaan?). Eli kyllä sinne voi soitella ja kysellä onnistuuko, mutta ei siellä Official Leica Repairia tms. ovessa lue ainakaan ;-). Ei oo vielä kai Leicakouluja käyny "se tyyppi" ni ei varaosia saa virallisia teitä ainakaan, näin ymmärsin. Oli kuulemma Forsbergin Ingoa kyselly muutenkin apuun (jotain syöpynyttä elektroniikkaa M6:ssa ja vastaavaa).
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? Vaan vain jotain tiskin alta myytyjä Zorkin osia ? No, eipäs vitsailla. Ettei kukaan ota todesta. Ovat vaan niin pünktlichhejä ne saksalaiset.
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? Silmänlumetta.. Pitävät vaan imagoa yllä =). Mut kyl noita Leicoja monikin huoltaja osaa ronkkia jos ei sen kummempaa varaosaa tartte.
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? Eri valtuutetuilla Leica-huolloillahan oli jopa omat sinettinsä (yleensä joku kirjain), joka valettiin aina jonkun tietyn ruuvin kantaan kun kamera oli jälleen koottu. En tiedä oliko kaikilla "koulun käyneillä" - esim. hra Forsbergilla.
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? bajonetin yläreunassa musta vahanappi, ingolla numero 44, vielä on kiinni MP-4 pro:ssa. Viimeksi kun tsekattiin kaikki, laitettiin keltanen wratten palanen sisään skarppaus systeemiin. nostaa kontrastia ja helpottaa skarppausta. Oli jo contaxissa 40 luvulla, enkä käsitä miksi Leica ei laita sitä tehtaalta jo. taas yksi pikku detalji joka sillointällöin vituttaa. katsokaas muuten www.leicagoodies.com kaikea pikku kivaa tuunaamaan leicaa. alan tässä vähitellen kasailemaan leica-hasseli-rollei repertuaaria Prolabin narikkaan.(cameras for sale) Vähän vituttaa että Rollei heitti pyyhkeet kehiin, ois ansainnut paremman kohtalon, mutta minkäs teet, ei ole mikään hasseli joka potkii niin voimansa tunnossa että pois alta. katsokaa muuten Zeiss saittia, siellä V series lenses... uutta tulee solkenaan, sellaistakin joista ei vielä ole edes kuvaa, vaan piirustus ja speksit prototyypeistä, ja sitten tuo Classic linja, metallista työstetyt tartuntarihlat, kovakromattu mattakromilla. kestää todennäköisesti naarmuttomana viiskyt vuotta... Joku "BesserWisser" täällä sanoi että V-series on joku 50 luvun reliikki...jos nyt ei ihan huonosti käy, kyl se leicakin varmaan saa juonesta kiinni tai sitten Hra. Koyobashi ostaa koko puljun ja alkaa takomaan järkeä touhuun. yks varotuksen sana leica huollosta: kaikki NÄYTTÄÄ yksinkertaiselta, suljinsäädötkin on tuossa ihan tarjottimella kun neljä ruuvia aukaisee ja pellin nostaa pois. mutta sen sulkimen on tosihelppo ruuvata aivan päin persettä. Kannattaa opiskella miltä esim 1 sekunttin jälkiveto ja 5 ja 30 sekunttin jälkisihahdukset PITÄÄ KUULLOSTAA. muuten on suljin ruuvattu päin persuksia ja huoltokaveri on vain katsonut mittarista että sinnepäin. ekan eli aukeavan sekä tokan eli sulkeavan verhon täytyy liikkua synkassa, toi apujarrujen sihahdus merkkaa että synkka on kohdallaan. tää on tota Basic leicatietoutta joka kuuluu olla hallinnassa, ja johon sai pikatutustumisen EP:llä. Katsotaan nyt sitten , missä sitä jaetaan jatkossa... Jälkikirjoitus: luin KOKO SATSIN LÄPI kaikkine koukeroineen, koetan selvittää omaa käsitystäni asiasta: kuten tässä vastauksessa jo totesin, Leica M rungon paras ominaisuus on sen suljin (Rättiverhoa lukuunottamatta, miksei niiltä onnistu titaaniverho?) Kuten Ossi jo totesi, se on sellainen kokonaisuus, että kun se on kunnossa, se toimii. Sen toiminnan oppii itsekin tsekkaamaan. 15 ja 30 osat kuulee korvalla, samoin 1 ja 1/2 sekunttia. vaikeita on sitten 1000, 500 ja 250 osat, ne on helppo tsekata valokuvaamalla, braketeeraa himmennin/aika yhdistelmiä. valotus pitää olla kohdallaan (dian/negan tiheys). jos alkaa heittään, pitää ekaksi puhdistaa paikat, pelkkä säätö ei riitä, sillä jos kitkaa on, verhojen kiristäminen vain pahentaa asiaa. lopuksi menee jouset paskaksi tai kuoleentuvat/venyvät. puhdistamisesta on seurauksena että pitää purkaa ja sitten kasauksen jälkeen kaikki ruuvata kohdalleen. eikä ruuvaaminen auta ellei lauo kameraa jotakin sata laukausta ekaksi. kaikki tämä vie aikaa ja nykyään aika on rahaa. Tästä syystä KUNNON HOITO on kallista. Kyllä minäkin pystyisin saamaan leican kuin leican pelittämään, olen niin monta kertaa istunut Ingon vieressä että tiedän mitä tehdään. halvat huollot tekevät näin: ottavat pohjalevyn pois , puhaltavat sen minkä lähtee paineella pihalle, tujautavat voitelut muutamaan kriittiseen kohtaan, laukovat kameraa joku kymmenen laukausta että öljyt leviää, ruuvaavat suljinajat kohdalleen ja se on siinä, ihan välittämättä mikä on aikojen suhde toisiinsa, kun tietävät että porukka käyttää etupäässä 30-60 ja 125 aikoja eli keskiaikoja. melkein leican kun leican laittaa mittariin niin 500 ja 1000 on aivan perseessä, mutta mitä väliä, kuka niitä käyttää.ne väärät säädöt vaan tuhoavat sulkimen vähitellen. on ollut kameroita joissa jälkimmäinen verho ei mene kiinni ollenkaan, niin pahaksi "halvat huollot" on sulkimet ruuvannut. eiköhän tämä jo riitä aiheesta. Mitä tulee color kolmion kaimaan Jukkaan, jukka on senverran vastuullinen kaveri että sanoo: ei olla vielä käyty leica huoltokoulua läpi, vaan ollaan ingon avun varassa. se tarkoittaa että tehdas ei lähetä osia hänelle. kenelle muulle suomessa tehdas lähettää ? olis hauska tietää... Siinä on tietty ero tehdäänkö "korjauksia" puretuista kameroista ( vakuutus tapaukset, vesivahingot, kirppislöydöt) otetuista osista vai tehdasuusista osista jotka "ajetaan sisään" oikeaoppisesti.metalli metallia vastaan vähitellen . Ingokin kertoi että wetzlarissa, missä hän kävi kurssinsa kasattiin yksi M leica osista ja ajettiin sisään hammastahnaa hiomapastana käyttäen. Tämänjälkeen osat puretiin, ultraääni puhdistettiin, kasattiin ja voideltiin. Voitte arvata että oli silkinpehmeä kulku koneistossa, samanlainen joka muodostuu vuosien käytössä, mutta sellaisessa käytössä, jossa aina välillä voidellaan kriittiset paikat. Muuta ei kunnossa oleva M leica tarvitse, ellei käyttäjä ole aivan poropeukalo.
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? ^ Tänks, Piilis, oli ihan avartavaa tietoa. Kattellaan nyt sitten...
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? Oikeastaan nyt aamulla kun katson mitä olen kirjoittanut (toi satsi aamuyöstä) niin koko jutun "perimmäinen totuus" on että tunne leicasi. räpsytä sitä tyhjänä ja kuuntele suljinta.jos ääni on kiva tasainen sirinä ja 15 /30 osalla kuulee tuon tutun: Trrr.tsik tsik tsik, äänen, kaikki on OK, vaikka aika ihan snadisti heittäisikin, vaikka puoli aukkoa. MITÄ SITTEN! jos sen oppii ottamaan huomioon. pointti on että ei päästä ketään ruuvaamaan väkisin aikoja "kohdalleen". Leica on "persoonallisuus", olis hyvä että käyttäjäkin olis... (Voin kyllä soittaa Ingolle ja sitten laittaa TYHJENTÄVÄN RAPORTIN siitä mitä pitää ja mitä kannattaa tehdä, ingokin sanoi aina välillä: ei kannata ton takia aukoa runkoa, vedä vielä puolivuotta, tehdään sitten samalla, ensi keralla) yhden asian vielä laitan: VAROKAA KUHMUJA !! Yksi pieni painautuma väärässä paikassa teettää älyttömän duunin esim rungon yläpellin irroittamisessa. Esim etäisyysmittarin kammen säätö on tuon pienen suojaruvin alla etuseinässä bajonetin päällä. jos säätö ei riitä tai pitää ruuvata korkeus suunnassa, pitää aukaista koko yläpelti, kaikkine vipstaakeineen, nahkoineen. jos on painautuma esim kantolenkin päällä, menee tuntitolkulla jo pelkkään aukaisemiseen...ja voi melkein sanoa että jos säätö ei riitä, on jotakin irronnut kittauksissa sisällä... tehdasreissu...Tietenkin joku voi vain painaa kiini ja vähän pikaliimaa saumaan... mutta että tehtaan valtuuttama Leicahuoltoko ???
Vs: Leksa huoltoon, mutta mihin? Entäs M3, jossa on se simppelimpi aikapaletti: 1-2-5-10-25-50-100-250-500-1000? Millä ajalla sen sirinän ja kaksoiskoneiston pitäis siristä? 10 ja 25?