Tähän lithvedostusketjuun voivat halukkaat lisätä kuvia, ajatuksia, kysymyksiä, vastauksia tai kommentteja. Oma kontribuutioni on pari kuvaa ja hiukan tekstiä ensimmäisestä lithvedostuskokeilustani noin viikko sitten (Bulevardi-kuva on ollut esillä jossain ketjussa ennenkin, mutta silloin negaskannauksena). Itse olen varsin tyytyväinen tulokseen, ja oli hauska kokeilla jotain uutta. Sävyistä tuli juuri sellaisia mitä toivoin. Kuvat on skannattu vedoksista kopiokoneella, yritin säätää sävyt mahdollisimman lähelle vedoksien oikeita sävyjä. Kuvien tunnistetiedot: Kamera: Hasselblad XPan Filmi (Bulevardi): Rollei R3 ISO 400, kehite: Rollei RHS (high speed) 1+7 = 12 min. Filmi (Puut): Rollei Retro 400, kehite Rollei RHS (high speed) 1+7 = 6 min. Paperi: Rollei Vintage 131 FB Warmtone Kehite: Rollei Vintage Creative Developer (lämpötila 30-40°) 3 min. Lisäsävyte: Rollei Selenium Toner 2 min. Aukko: 4.5 (täysi) Aika: 10 sekuntia Jyrkkyys: 3 Mittasin valotuksen Multigrade-järjestelmän Probella aukolla 11 ja sain ajaksi 10 sekuntia. Lithvedokset vaativat reippaasti ylivalotusta, joten avasin 3 aukkoa, eli himmennin oli täysin auki (f4.5). Muutamiin alueisiin annoin noin viiden sekunnin lisävalotusta. Eka vedos oli pettymys – se oli sävyiltään aika normaalin näköinen, ei minkäänlaisia ruskehtavia sävyjä. Tästä päättelin että lith kehite on liian kylmä (noin 20°) toimiakseen kunnolla. Kaadoin kehitteen kattilaan ja lämmitin keitinlevyllä. Tässä vaiheessa oli jo niin kiire ja muutenkin litkun edestakaisin kaatamista että en kerennyt (tai muistanut) touhun keskellä mitata kehitteen lämpötilaa, mutta arvioisin että se oli noin 30-40°, ehkä hiukan ylikin. Lämmittämisen jälkeen alkoi sitten ne lithille tyypilliset ruskeankeltaiset sävyt tulemaan esiin. Lämmitin kehitteen uudelleen joka vedoksen välillä. Olin netistä lukenut varoituksia että kuvan kehitys tapahtuu todella nopeasti, että jopa joutuu ottamaan huomioon ajan kun siirtää vedoksen kehitysaltaasta keskeytealtaaseen. Mitään tämäntyyppistä paniikkia ei kuitenkaan ollut, arvioin (niin hyvin kun punavalossa voi) että nyt musta näyttäisi olevan aika sopiva, jonka jälkeen rauhallisesti siirsin vedoksen keskeytealtaaseen. Kuvan kehitys jatkuu koko ajan ja nopeutuu kyllä loppua kohti, mutta ei ainakaan tässä tapauksessa millään rakettivauhdilla. Lopuksi laitoin vedokset 2 min. seleniumkylpyyn, joka silminnähden kirkasti kuvia. Seuraavaa lith vedostussessiota varten täytyy keksiä joku hyvä keino ylläpitää kehitteen lämpötila kehitysaltaassa. Onko hyviä ideoita? Ravintoloita varten on olemassa eri kokoisia lämpölevyjä, sellaisia matalia metallisia sähköllä lämmitettäviä levyjä. Joidenkin levyjen lämpötila on säädettävissä niinkin alhaiseksi kuin 30°. Toimisikohan? Täytyy tutkia... EDIT: filmitiedot korjattu
Vs: Lith vedostus Minä myös kokeilin hommaa, mutta melkoisesti eri tavalla. Negana oli Ilford FP4+ ja toisessa tapauksessa taisi olla Tri-X. Paperina käytin Rollei Vintage 128 ja kehitteenä Rollein Lith kehitettä. Ensin tein normaalivedoksen kyseisestä kuvasta, joka onnistui erinomaisesti. Seuraavaksi sekoitin litkut, ja lämpötila oli ehkä 20 astetta. Tein koepalan jolla yritin etsiä "snatch pointtia" nooh. Aikaa meni loppujen lopuksi 12,5 min ennen kun alkoi näyttää punavalossa katsottuna hyvältä. Ei kun keskeytys, kiinnitys ja tarkastelu. Itse asiassa kuva näyti ihan hyvältä suoraan, joten päätin tehdä lopullisen vedoksen samalla ajalla. Tein saman operaation koko kuvalle kun koepalallekin, ja homma toimi mielestäni hyvin. Skannaus tuosta on mahdotonta, koska paperin koko on 30x40. Huomioita kuvasta: - Netistä katsomiini skannauksiin verrattuna jälki oli täysin erilaista: - Rakeisuus oli todella silmiinpistävän suurta - Sävyt ruskeahkot, mutta muuten vastasivat tummuudeltaan normaaliprinttiä, tosin hieman pienemmällä kontrastilla - Kuvassa selkeä "vanhan kuvan" tuntu - Pidin jäljestä melkoisesti Toisen kuvan kanssa mentiinkin metsään oikein rytisemällä... Laitoin lith altaan lattialle (melkoisen kylmälle sellaiselle) siksi aikaa kun tein normaalivedoksen kuvasta. Sitten tein koepalan 2 ja 3 aukkoa ylivalotetulle paperille. Snatch pointti oli 15 tai 16 minuuttia enpä nyt enää muista kumpi. 3 aukkoa ylivalotettu oli selkeästi parempi, joten sen mukaan mentiin. Lopputulos oli kuitenkin aivan erilainen. Kuva oli selkeästi rakeisempi. Siinä oli lyhyemmän sivun suuntaisia viiruja, ja sävyt olivat HYVIN niukat. Huippuvalot olivat todella sävyttömät, eikä oikeastaan tummastakaan päästä löytynyt sävyjä. Olikohan kehite liian kylmää, vai paperin toiminta erilaista kun tuon 131 paperin? Tietääk joku jottain?
Vs: Lith vedostus En tiedä osaanko selittää kun itsekin olen vasta aloittelija. Mutta itse pyrin lithillä saamaan aikaiseksi hieman erilaisia, sävykkäimpiä mv-vedoksia. Lith sopii joihinkin kuviin, ei välttämättä kaikkiin. - Käytetään lith kehitettä sekä tälle soveltuvaa lämminsävyistä paperia. Keskeyte, kiinnittäminen ja huuhtelu kuten normaalisti. - Kuvan varjot syvenevät ja vaaleat kohdat kirkastuvat, keskisävyjen kustannuksella. - Lithillä pyritään saamaan aikaiseksi lämpimiä sävyjä, ruskea, keltainen, vaaleanpunainen jne. - Paperilaatu sekä kehitteen lämpötila ja sekoitussuhde vaikuttavat vahvasti lopputulokseen. Myöskin kehitteen tuoreus vaikuttaa lopputulokseen, muutamien kehitettyjen vedoksien jälkeen sävyt kuulemma paranevat. - Vedostettava nega ylivalotetaan rankasti (2-3 aukkoa) ja nostetaan kesken kehitysprosessia keskeytekylpyyn. Arvioidaan siis silmämääräisesti milloin vedos on valmis. - Lith on ehkä vähän kuin kuvaisi venäläisellä kamera, lopputulos on vaikeasti ennustettavissa. Ja kahta täysin samanlaista vedosta voi olla vaikeata saada aikaiseksi. Ehkä jotain tähän suuntaan...?
Vs: Lith vedostus Tim Rudman on kirjoittanut, että sävy ja kontrasti riippuu paperin emulsion rakeen koosta. Tuossa lithissähän yläsävyt hoidetaan valotuksella ja alasävyt kehityksellä. Mä kokeilin tuota lithiä ollessani koulussa ja huomasin, että papereissa on tuloksen kannalta valtavia eroja. Eri kehitteitä en päässyt oikein kokeilemaan, kun ei ollut kun tuota macon lith kehitettä. Tarvisi nyt kotona jatkaa noita kokeiluja, mutta kun ei vaan oikein ehdi tuonne pimiöön.
Vs: Lith vedostus Niin piti vielä kirjoittaa, että noihin saa aika mielenkiintoisia sävyjä, kun tekee standardin lith vedoksen ja valkaisee sen ja sitten kehittää uudestaan lith litkuissa. Sävyjakauma vielä korostuu, kun ei valkaise ihan loppuun asti.
Vs: Lith vedostus Samaa minäkin ihmettelen. Kyllä noista täällä postatuista esimerkeistä päätellen sävyt ovat kaukana. Tai sitten hakusassa. kapa
Vs: Lith vedostus Have mercy - tämä oli ensimmäinen lithsessioni. Siihen nähden olen itse erittäin tyytyväinen kuviin ja sävyihinkin. En minä hae mitän far out juttuja. En pidä liian rankoista käsittelyistä. Pistä omia parempia näytille, Kapa, ja kerro miten ne on tehty. Sen takia aloitin tämän ketjun. EDIT: Piti oikein käydä alakerrassa vertailemassa vedosten sävyt Tim Rudmanin Lith Printing -kirjassa oleviin esimerkkeihin. Ei ne nyt niin kaukana niistä ole. ;-)
Vs: Lith vedostus En pistä, koska en tunne tekniikkaa. Aikoinani opettelin useitakin tekniikoita, en itse tekniikoitten takia, vaan siksi, että voisin hyödyntää niitä sitten tarpeen tullen. Kanadassa asti kävin mm. Luis Nadeaun luona yksityisopissa hiilipainotekniikkaa opettelemassa. Teimme itse siirtopaperitkin. Jokuselle ihmiselle välitinkin noita oppeja taidekouluissa (niille, joita kiinnosti oikeasti, eikä vain suorituspisteitten takia). Tekniikka ei kuitenkaan ole koskaan ollut se pääasia, vaan itse kuva. Vielä kerran voin sanoa, että täällä näkemäni kuvat noilla "muotitekniikoilla" (Lith- ja Rodinal+1600 ISO-systeemit eivät vain ole kolahtaneet). Kuviskoulun ekavuosikurssin muutaman labbiskerran käyneen lapsosen tasolla tuo vedostustekniikka. Sisältöön en nyt puutu. En osaa neuvoa tuota tekniikkaa, mutta hienoa, että perinteistä käsinvedostusta ei ole unohdettu. Arvostan sitä suuresti, vaikka itse omista syistäni olen tuollaiset jo lopettanut. Joskus heittelen jyrkästikin, älkää siitä ottako nokkiinne. En minä paha ihminen ole. kapa
Vs: Lith vedostus Korostaisin väärinkäsitysten välttämiseksi, että ylivalotus tehdään kuvaa valottaessa - ei kuvausvaiheessa. Kehitteen kypsyys vaikuttaa paljon. Mun kokeiluissa vaikkapa adoxin vanhalla lämminsävyllä ei ensimäisissä kuvissa ollut väriä ollenkaan. Viides-kuudes kuva oli todella oranssi, samalla kehitysaika kasvoi n. 20min tasolle. (Tämän jälkeen kuva ei kehittynytkään enää tarpeeksi kun kehite lopahti). Kehitettä mulla 1l ohjeen mukaista hieman laihempaa Moersh easy lith -kehitettä 1 litra, kuvakokona 18x24. Samanlaiset kokemukset olleet muistakin kokeilemista papereista. Rudman suositteleekin vanhan käytetyn litkun lisäämistä seokseen tämän takia. (Suosittelisin todella paljon Rudmanin kirjoja aiheesta kiinostuneille, ne eivät ole turhaan suosittuja kirjoja!) Tekniikkana tuo vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. n. 20C lämpötilassa kehitysajat ovat mun kokeissa oleet 10-20min luokkaa. Koevedoksille tuo on piinallisen paljon..
Vs: Lith vedostus Ei oteta. Ja luen yleensä hyvinkin tarkkaan ja ajatuksella juuri sinun kommenttejasi!
Vs: Lith vedostus Mun eka vedos, se joka ei saanut mitään jänniä sävyjä, kesti noin 6 minuuttia kehittää, ja nämä täällä esillä olevat lämmitetyllä kehittellä noin 3 minuuttia. Täytyy sanoa että hämmästelin suhteellisen lyhyitä aikoja, olin odottanut huomattavasti pitempiä kehitysaikoja. Mistäköhän tällaiset erot oikeastaan johtuvat? Käytetyn litkun lisäämisestä olen myöskin lukenut. Nyt en pistänyt syrjään, mutta seuraavasta sessiosta pistän! Olisi mukava nähdä sinun lith-kuviasi, Harri129!
Vs: Lith vedostus Olisko lämmitys vaikuttanut lyhyeen kehitysaikaan? (Yhdistelmänä reilun ylivalotuksen kanssa.. Mulla toimi parin aukon ylivalotus kokeissa ihan kivasti..) Pikaisella etsinnällä mun kokeilut näyttävät olevan ikävästi kadoksissa. Tosi muhevaa oranssin ruskeaa adoxin vanhalla (muovipaperilla!) kyllä irtosi, sääli ettei esimerkkiä näytille. Mulla pitkä kehitysaika ja muutenkin kortilla oleva pimiöaika estivät laajemmat kokeilut, joten jäin touhussa melko lailla aloittelijaksi.
Vs: Lith vedostus Tässä eka koevedos skannattuna. Näemmä jäi kääntämättä ja melko isoksikin vielä... noh... aina ei voi voittaa...
Vs: Lith vedostus Onko kukaan kokeillut Ilfordin lämminsävy kuitua tai jopa mahdollisesti venäläistä kuitupaperia?
Vs: Lith vedostus maco/Rolleilla on uusi 128 joka on nimenomaan lith papru, laatikko painaa noin kansinverran sen mitä normaalipapru eli aika paljon hopeaa...
Vs: Lith vedostus Jos "normaalipaprulla" on hopeaa vaikka 2 g/m2 ja paperi painaa 200 g/m2, saa hopeaa tosiaan olla aika paljon, että paino tuplaantuu...
Vs: Lith vedostus Jahas, no täytynee sitten kokeilla itse, kokeilen myös Adox Fine Print Nuance G3 paprun sopivuutta huomenissa. Rapsaa tulee kunhan kerkiän.