Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta Minä taas ihmettelen sitä, että miksi joku ihmettelee toista joka haluaa hankkia tai mahdollisesti jo omistaa studiosalamat? Mikä siinä niin ihmeellistä on? Jos harrastaja haluaa kuvailla silloin tällöin studiosalamien kanssa nii on helpointa hankkia ne itselle. Hauskaa hommaa ainakin itselle silloin kun vaan on aikaa! Kyllähän sitä voi ihmetellä kaikenlaista. Itse olen joskus ihmetellyt harrastajakalastajia, mihin ihmeeseen tarvitaan 50 virveliä, vapoja, veneitä jopa oma saari. Voihan sitä mato-ongellakin tai kaupasta kalaa hakea. Elämä on ihmeellistä. Itse kun niitä joskus mietin niin e merkki oli helposti saatavilla ja lisäheebeleitä saa kohtuuhintaan monesta paikasta. Ei taida suomesta ainakaan kauppaa löytyä missä niitä pääsee vertailemaan keskenään, tämmöinen peräkylä suomi on.
Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta Joo, minäkin olen hommaamassa (osa tavarasta on jo) seuraavia: 1x SB800, näköjään pakko olla ohjaamassa SB600:sia. 2x SB600, toimivat apulaisina yllämainitulle 2x studiojalustaa sateenvarjo/ salamakiinnittimin. Kiinalaisia- saas nähdä. 2x sateenvarjoa, valkoinen läpiammuttava/heijastava Jokunen pehmennin salaman välähdyspään eteen. 1x radiolaukaisin kolmelle salamalle. Manuaalisäädöillä sitten tämän kanssa mennään, saas nähdä Kiinasta. Vielä styroxlevyjä heijastamaan, niin. Katsotaan mitä tuleman pitää, vaiko ei tule, Higg
Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta Sitä minäkin ihmettelen. Minulla ei ole kuin kolme perhovapaa. Mökillä pari halpisongenvapaa ja kanootti. Enemmän kuitenkin noita vapoja, kuin studioflässejä, vaikka valokuvausta ammatikseni harrastelenkin. Tosin pääsääntöisesti tuolla artsuilupuolella nykyisin. Amattikalastajilla sitten tietysti eri vehkeet. Heidän tuotteitaan ostan kalatiskiltä normaalihintaan. Ei ole vielä stokkikalaa tullut markkinoille. Vaan ostakaa ihmiset mitä lystäätte ja harrastakaa. Ei se ole keneltäkään pois. Pysyy mielikin virkeänä. kapa
Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta Voi kyllä tarvita. Mulle ei ole vielä tullut yhtään sellaista kuvaustilannetta eteen, että kuva olisi jäänyt ottamatta ilman noita studiosalamavaloja. Helpottaahan ne toki hommaa hankalissa olosuhteissa. Älkääkä mitenkään ymmärtäkö väärin, en missään tapauksessa ole sanomassa, etteikö tuollaisia tuikkuja saisi hankkia. En vaan ymmärrä, että mitä niillä tehdään. Muuta kun pilataan hyvä kuva. On äärimmäisen hyvä, että ihmiset sijoittavat rahaansa kaikenlaisiin harrastevälineisiin. Onhan se kiva harrastaa hyvillä välineillä ja on naapurikin vähän kateellinen. Enkä tiedä, että onko noissa studiovaloissa mitään eroa. Niihin laitetaan sitä sähköä ja sitten toisella johdolla väläytetään säädetty määrä valoa haluttuun suuntaan. Välähdyksen voimakkuus ja koneen tuottaman savun määrä on verrannollinen siitä maksettuun hintaan.
Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta Mato-ongella kalastaminen on kyllä parasta mitä voi ihminen tehdä! (melkein ainakin) Kalaakin sillä saa yleensä parhaiten! Sitten on tietysti toi uudella Audilla ajelu, se vasta mukavaa onkin! Salama kuin salama on sitä tarvittaessa mukava laite. Suomen talvessa aika usein käytetty monessa kuvauskohteessa. Sb salamit on myös hyviä!
Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta Pikkutuikuissa ongelmana on monesti ohjausvalon puute. Kokemus antaa kuitenkin varmuutta ja ajan kanssa oppii arvioimaan sen oman salaman ja mahdollisen valon pehmentimen, muotoilijan tai muun härpäkkeen antaman valon muodon ja määrän. Studiosalaman etuna on valon helpompi ohjattavuus ja lisävarusteiden määrä. Nykyisin pikkuflässeihin (Nikonin SB-sarja ja Canonin vastaavat ym) on saatavissa jopa hunajakennoja suoraan markkinoilta, ettei tartte itse viritellä. Ohjausvalo puuttuu edelleen vaikka sitä strobopurskeella voikin imitoida joissain malleissa. Digin näyttö ei täysin ohjausvaloa korvaa. Studiosalaman merkkivalinnassa voisi olla hyvä idea selvittää onko lähipiirissä salamia ja ehkä ostaa samanmerkkiset: tällöin voisi lainailla lisätarvikkeita tai jopa hommata kimpassa. Mikään ei myöskään estä yhdistämästä studio- ja pikkusalamia. Pikkuinen käsiflässi voi hyvin toimia esim. hius- tai korkovalona tai taustan valaisuun. Tämä tietysti edellyttää orjatoimintoa. Tai käsiflässiä voi käyttää laukaisemaan päävaloina toimivat studiosalamat kun niistä kytkee orjat päälle. Mahdolliset värilämpötilaerot käsi- ja studiosalamien välillä tuskin muodostuvat kovin suureksi ongelmaksi.
Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta OK jos haluatte infoa eikä silmänlumetta: Merkeistä, kuten täällä jo todettiin:Ei ole suurta väliä minkä näistä valitsee jos OVAT KUNNOSSA , siis konkat ei räpsytä. Mulla on ollut seuraavia: Aloitin Broneilla, mutta ellei aivan moderneja, vaarallisia sillä enemmän liikkuvat on vanhojen potrettikuvaamoiden jämiä jota on paukutettu osateholla. Se merkitsi että osa konkista ei käytetty vuosiin. Jukkikselle lähetin sen pönttöihin vähän heijastimia ja rojua, mutta sitten , mitä tota genistäkään säästämään, pannaan pakettiin vaan, testesin kuitenkin ja KABOOMMM ! koko kämppä täynnä posahtaneen konkan hajua, äkkiä ikkuna auki ja ulos, savun hälvettyä kama kierrätykseen eli Kuusakoskelle. Eli anna muiten testata toimiiko vanha flässi. Vähän samat kuviot yhdessä vaiheessa Bowensin kanssa, kyllä siinä muut jutut on kunnossa, konkat ja putket mutta tuo metallityö, Oh well... En suosittele vaikka ilmaiseksi saisit, kumpaakaan. Sitten on mulla jo tuota svedujen Pro osastoa. Vieläkin pelittää, sillä niissä on jo senverran uutta kamaa sisällä että käyttävät kaikkia konkkia samanaikaisesti, liiat tehot vaan kuitataan piuhan maadotusnavan kautta pois. Hyvä ja suositeltava on , mutta edelleenkin, vaikka käytettynä, suhteellisen kallis. Elichromessa on paras hinta laatusuhde, varma ja vakavarainen maahantuoja (Color Kolmio) Kuuletko Kari Toivakka ??? (se on vähintäin kahvit seuraavalla kerralla). Käytettynä jos maannut kauan eli pölyä paljon päällä, kannattaa laittaa ekankerran päälle rappukäytävässä, helpompi sitten tuulettaa... Siinä ne sitten alkaa olla, numeeristen lelujen keikalla (edelleen itsepäisesti"Numerical")on mukana Quantum Turbo akulla "boostattu" Nikon flässi tai ainakin pari. mallilla ei niin väliä, sillä ajan niitä piuhan ja orjan päässä eli manual asennossa. Entä sitten mistä etsiä ?En kyllä noita Huutonetin kamoja edes menisi katsomaan, niin monen seulan läpi ovan käyneet eikä tarttunut matkaan- Hyvä paikka on, jos tarttuu verkkoon HPO eli kanin huutokaupat, siellä netissä on lista mitä on tarjolla, ihan hasselia ja Leicaakin välillä. Sitten on vanhat proo jäärät. Niillä niitä notkuu hyllyt täynnä. Eikun katsoo esim mainoskuvaajiem jäsenet läpi, kertoo mitä etsii, jos on jotakin , ehdottaa että itse tulee testaamaan em tavalla, käytävässä, Jos posahtaa, vapautuu hyllyssä tilaa, jos ei vaan muutaman minuutin naksuttamisen jälkeen rauhottuu, saattaa saada vuosikymmeneksi hyvän pelin. vai mitä Teemu, onko possahtanut sun PRO ???
Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta Miten käy, jos se liitetään maadoittamattomaan pistorasiaan?
Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta Saadaan samaan hintaan permanetti ja uusi rytmi elämälle. Silkkaa säästöä.
Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta Kyllä kaikissa tömäköissä laitteissa pitää jo sääntöjen mukaan olla maadotettu, on siellä sellaiset paukut että hyppii aikamoisen matkan jo jos on huono kontakti piuhoissa. Jos ei mitään vikaa, siinä se purkautuu itsekseen, voi vielä monta sekuntia virran poisottamisen jälkeen posauttaa salaman konkista puhdit pois. Itseasiassa isojen toosien varastoinnissa suositelaan kellolaitetta joka napsauttaa powerin päälle ja varaus jää konkkiin, ne ylläpitää niitten kuntoa.kerran viikossa vaikka viideksi minuutiksi, aina pelittää. flassit on kuten kilpa- autot, huonoksi menee, ellei sillointällöin pääse vähän pärräämään... Eli katkaisijasta kun sammuttaa, tyhjenee konkat, mutta ajastimella jää powerit konkkaan. sitten ei kyllä ainakaan vanhemmissa kannata mennä sössimään valopäitten johtojen kanssa.
Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta Hyvä, hyvä pupumies, olin nuorena Jussi Pohjakallion ateljeessa paikalla kun se kuvasi senaikaisilla ranskalaisilla Balcareilla Upon jääkaappia, jos oli ranskan autot vähän siinä ja siinä ,niin myös nuo balcarit... Jussi oli vetämässä isoa laakaa jollakin pitkällä lasilla että ei tulisi pahoja perspektiivejä, posautukset oli tuollasta 20 per laaka, kun piti myös himmentää. No lattia oli täynnä geniksiä ja valopäitä, kun sihenaikaan NIITÄ OLI, siis tarpeeksi ! ranskan vempeleet eivät oikein tykänneet käsittelystä vaan kahdesta posahti kaikki konkat ja samaan aikaan. no en viiti tähän takoa niin montaa OOOOTA tuon B kirjaimen jälkeen pitäisi laittaa, mutta studiosta lensi ikkunat pihalle, Jussilta varmaan sydän teki pari volttia, vaikka entinen urheilija olikin ja minä katsomaan josko Nikon SP josta olin hieromassa kauppoja, löytyisi jostakin. Vähän ajan kuluttua meitä kumpaakin nauratti,onpas tämäkin ammatti :nallin lataajan ja taiteilijan risteytys...
Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta Vähän rohkenen epäillä ylimääräisen energian purkamista konkista maadoituksen kautta pois. Vaikka maadoitettujen pistorasioitten käyttäminen onkin turvallisempaa, niin läheskään aina niitä ei ole käytettävissä.
Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta Kuten olen jossakin todennut, elektronien ja nummeristen tietojen temmellys piuhoissa ei ole se vahvempi puoleni, enemmän se menee sillä tasolla että punainen on plussa ja musta on varmaankin miikka ja se joka simuloi vihreeharmaata on sitten se ruohonjuuripiuha eli maa. kaikki laimeammatkin testaan nipauttamatta vastakkain ja kun kipinää sinkoaa, totean että avot, pelittää ja jos on epäilystä onko ytyä ollenkaan, sitten toinen piuha kielen päähän ja toisella ihan lähelle ja maistelee että kipristääkö. No kaasunvirtauksista palotilassa ja Herra Ricardon teoroista palorintaman etenemisessä olen sitten aikalailla enemmän kotonani, kuten kaikesta voimansiirroista, keraamisten laakereiden massoista ja eduista, sitten keskipakoisvoimista ja sortokulmista ja rengaspaineista puhumattakaan.. eli mulle on sanottu että maadotettu johto ja todennut että jos ei niin aika yllättäviä käyttäytymismalleja noilla pöntöillä on.
Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta Tuota noin. Eiköhän se valaistuksen mielikuvituksellisuus riipu kuitenkin kokolailla siitä, miten niitä valoja käyttää. Väittäisin, että nimenomaan salamavalotekniikan ansiosta on tuotettu aika monta hienoa kuvaa maailmaan. New Yorkin slummienkin salat tulivat julki hengenvaarallisten magnesium tms. pössäysten avulla. Salamavaloilla voi tehdä asioita, mitkä ei kertakaikkiaan onnistu halogeenilampuilla. Etuna mm. nopeus ja valaisutehon riippumattomuus suljinajasta.
Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta hei, hei Haloo ! eipäs nyt heitetä lasta pesuveden mukana... kaveri, untuvikko, jos saa sanoa, mietti mitä flässeja se rupeis skuuttaaman rompemarkkinoilta. pointti on lähinnä niissä sudenkuopissa. Jos on ihan hakusessa kaikki, niin ehkä kannattais lähteä jostakin muusta liikkeelle kun hankkia digille ylitehokkaat, törkeän painavat ja arvaamattomat valot, kun kuvien ottamiseen riittää vähän enemmän naturel systeemi, Jos valokuvasta ja studiokuvasta puhutaan, pankaa vaikka joku valokuvauksen historiakirja framille ja laittakaa rajavuoteen 1950, sitä ennen ei käytännössä ollut Flässiä, mun alkuaikoinakin studioflässi ja pintavalo oli arkkitehtien skissipaperia pingoitettuna katonrajaan ja sen takana noin 20 kappaletta Braun reppisflassia kytkettynä synkat yhteen ja virtapuoli 12V autonakusta. Ihan pelitti ja oli HYVÄ valo, sitten keikkamiehet ja laiskat rupes taiteilee noita auringonvarjoja tai läpiammuttavia sateensuojia tuikkujen eteen.Ihan meni munille mun mielestä valaistus, koska sillälailla roiskittiin pitkin seiniä ja kontrastit meni munilleen. Kun vertas, koettakaa kaivaa antikvariaatista sen aikaisia lehtiä, mustavalkokokuvia, oli ne jotenskin jees, mutta värit aivan platkua mössöä.siitä sitten aloitettiin vähän jyrkentämään väriä ja hallitsemaan Mv puolta. Nyt ollaan samassa: Numeerinen RGB on samaa platkua taas kamerasta, onneksi on photari jossa saa muutettua kamerasuunnittelijoiden "mainstream" virityksiä...
Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta Siitähän se tahtoo riippua. Mm. Yousuf Karsh käytti niitä vallan hienosti, mutta hänpä osasi kuvata muutenkin. Harvinaista herkkua vaan tahtoo olla salamavaloilla esilletuotu mielikuvituksellisuus. Eikä se siitä mielikuvituksellisemmaksi oikein taida tullakaan kun salamavalo on kameran jälkeen seuraava kuvausvälinehankintalistalla.