Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana sub, 10 Helmikuu 2009.

  1. sub

    sub

    33
    0
    0
    No niin, mielessä pyörii melko pelottavan vakavasti investointi lisävalaistukseen. Jonkinlaista digijärkkäriä ja jalustaa jo löytyy, mutta salama-asioissa mennään melko lailla noviisitasolla ja tiedustelisinkin muutamia näkemyksiä asiaan, jos sitä vaikka itse välttäisi jonkun sudenkuopan...

    Jonkun verran homma lähti pienimuotoisesta ja nimenomaan pienehköjen tuotteiden kuvauksesta. Kaikenlaista DIY-valoa niiden kanssa (siis jatkuvaa valaistusta) testaillut. Alkuun selailinkin tuotelistoista enemmänkin nimenomaan tuota jatkuvaa valaistusta.

    Sitten totesin, että jonkin verran lemmikkimuotokuviakin tulee otettua ja pitäisikö sitä opetella ihan ehkäpä ihmisiäkin kuvaamaan... sitäkin välillä tarvitsisi tehdä ja tulee tehtyäkin. Ei tarvitsisi sitten valaista koko huonetta jatkuvalla syötöllä, kun vaihtaisi valot salamavaloiksi. Eli lueskeltuani pitkin foorumin syövereitä, olen iskostanut mieleeni seuraavanlaista pakettia :
    - 2kpl salama
    - 2kpl jalusta
    - 2kpl läpiammuttava/heijastava varjo TAI 2kpl softbox

    Varjon ja softboxin eroa en ole saanut kauhean selvästi kuviteltua. Salamasta pitäisi löytyä orjakenno ja tehonsäätö, nämä ilmeisesti aika peruskauraa. Välähdysteho käsitykseni mukaan olisi riittävä 200-300Ws, kun tilat eivät kuitenkaan ole mitään halleja. Jalustat perustavaraa ja varjot/softboxit ilmeisesti mahdollisimman suuret. Näin paketti pysyisi tavaramäärältään kohtuu pienenä (ehkäpä joskus tulisi jopa mukaan tarpeen vaatiessa) ja hintakin lienee pysyisi aisoissa. Ideana olisi, että budjetti pysyisi puolen tuhannen euron kieppeissä, mielellään 300-500 euroa.

    Sitten iski ajatus tuosta liikuteltavuudesta, että pitäisikös sittenkin unohtaa isot salamat ja vaihtaa niiden tilalle "tavalliset". Ei tarvitsisi vetää sähköjä ja paino olisi murto-osan. Ja sitten taas pähkäillään ja pähkäillään... kyllä kai se on turvallisempaa ostaa kerralla isompaa. Eikös isompi ole aina parempi?

    Mitenkäs valotusmittari, tästähän ilmeisesti hieman mielipiteet jakautuvat? Tuleeko tuosta hommasta mitään edes harrastetasolla ilman hermojen menetystä, mikäli moista kapistusta ei arsenaalissa ole?

    Seuraavia olen selaillut :
    - kiinnostava : http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=35
    - kiinnostava : https://www.foto-walser.biz/shop/Artikel/77/42/350Ws_walimex_Studioset_CY_350CR.htm
    - kiinnostava : CyberPhoto - Henkilökohtainen palvelu netissä
    - pelottava : CyberPhoto - Henkilökohtainen palvelu netissä
    - pieni/halpa : http://www.photax.se/indx/indxerbj.htm

    Käytetytkin kelpaisivat, ilmeisesti niitä ei kauheasti markkinoilla liiku. Ja sitten jos on, niin on pelkät salamat ja siihen kun hankkii kaiken muun tarvittavan, niin kokonaissumma on ihan samassa kuin uudessa setissä. Ilmeisesti tuo settihinnoittelu tuo etua tarvikkeiden osalta. Ja kotimaassa näyttäisi olevan aika suppea valikoima valmistajien osalta.

    Siis yhteenvetona : mennäänkö ylläolevien ajatusten/oletusten kanssa ihan metsähallituksen puolelle? Onko tuolla budjetilla mahdollista ja järkevää toteuttaa noita kuvitelmia? Onko täysin väärinymmärretyjä asioita yms.? Mistä hankinnan toteuttaisi halvimmalla? Onko jollakulla ehkäpä käytettyjä myynnissä ja ovatko käytetyt fiksu valinta?

    Kiitos jo etukäteen, mikäli hyviä ideoita vielä tämän sekavahkon tekstin jälkeen tähän pystyy suoltamaan...
     
  2. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    oothan sä päättänyt jo ostaa studiosalamat.
    pikkutehoiset on ihan jees ja liikuteltavuuden unohtaisin ettei mene överiksi.
    isot sateenvarjot on pop, jotain metriset tms...
    käytettyjä vähän väliä on täällä myynnissä.
    jos ei jaksa kytätä niin osta noi elinkan d2set.
    digillä ei välttämättä tarvi mittaria kun voi kokeilla.
     
  3. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Kyllä noista valitsisin noi d-lite2,et. Ne on ihan hyvät valot harrastajakäyttöön.
     
  4. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Liikkuvuudessa ja koossa (säilytys) ei ole pikkutuikkujen voittanutta. Tehot toki rajallisia, mutta sitä voi säätää niin monin eritavoin ettei se wattisekunti ole koko totuus. Flickrin strobist tahi suomen valaisija poolia seuraamalla huomaa hyvin mitä noilla voi tehdä.

    Jos tilaa on niin isot tuikut on pop, vähemmälläkin pääsee alkuun.
     
  5. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Tottahan Jus si puhuu. On helpompi kyllä liikutella ja varastoida pikkusalamia ja sähkönsaanti voi olla jossain hankalaa. Pähkäiltävää näissä riittää ;-)
     
  6. sub

    sub

    33
    0
    0
    Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Kiitos mielipiteistä! Kyllähän tämä tästä selviää.

    Homma on edennyt seuraavasti :
    - unohdan pikkusalamat, liikuttelun tarve on maksimissaan 1-5 kertaa vuodessa
    - unohdan käytetyt laitteet

    Ja ehdolla ovat :
    - http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?/info_fi.php?article=516176
    - http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=35
    - http://www.interfitphotographic.com/Lighitng/Product%20Pages/Home%20Studio%20EXD200%20flash.php
    Onko noissa selvästi hyviä/huonoja puolia toisiinsa verrattuna? Tietysti laatua löytyy Elinchromesta, toisaalta tuo Interfit Venus Kit on melkein 200 euroa halvempi...
     
  7. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Tässähän jo itse vastailit. Hinta monesti vastaa laatua. Ei kai noilla uutena kauheasti eroa ole. Ikä sitten näyttää.
     
  8. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    pienessä tilassa spillivalo kimpoilee summittaisesti ja paljon.
    softareilla valoa on helpompi hallita.
    tässä valossa ota se setti jossa oli kaksi pikku softboxia, ellei tarkoitus ole ostaa pehmentimiä uusiksi (2 iso softboxia, jolloin hinta kivasti tuplaantuukin ..)
     
  9. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    jos kysyt että studioflassit tai jotakin muuta, vastaukseni on : Jotakin muuta !
    - valovoimainen normaaliopiska  1.4 valovoimalla.
    -kunnollinen jalusta
    - vähän itsetehtyjä heijastimia
    -vähän kivoja taustarättejä ja papruja
    -paljon hyviä ideoita "location" eli normaaliin "ei studio" kuviin.
    - nyky huippujannut menee johonkin mestaan,ottaa pari testishottia
    ja alkaa viritteleen, Studiokuvat ovat ainakin aluksi jäykkiä, teennäisiä ja KORNEJA !!!
     
  10. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 684
    547
    113
    Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Ensin yksi ostaa yhdenmerkkiset, sitten toinenkin, kun se eka on kehunut jne...
    Ja myyjä on tyytyväinen. Nettifoorumit tekivät taas sen ilmaiseksi, ei tarvitse kovinkaan paljoa mainostaa. Kun joku, jota arvostetaan, on sattunut kehumaan jotain merkkiä, niin sopulina perässä. Ei mitään tietoa muista vaihtoehdoista, muitten ehkä toisenaisista ominaisuuksista.

    Enkä kyllä ihan oikeasti ymmärrä, että miksi niitä pikkusalamia pitää olla niin monta ja miksi pitää harrastelijoitten nurkkiin vielä studioflässejä hommata. Siis ihan oikeasti, miksi?

    kapa
     
  11. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    vaikka saattaa olla että kapalla ei ihan viimekäden tietoa olekaan studiosalamista, sen voin sanoa että vanhat pönikät mitä jotkut hieroo on ehkä kaikkein eniten mennyttä aikaa nykyvalokuvauksessa on sitten numeerista tai hopealle kuvattavaa laatua.
    Kun normi oli että pitää olla 64-100 asan filkka, iso kamera, että tulis skarppia ja pääsis himmentämään, on tilanne nyt, ainakin miten mä sen nään, justiinsa päinvastoin. paljon nopeutta, hyväkennoisilla kevyesti nyt 400-800 asa, isoreikäset opiskat. Minne sitä valotehoa tarvitsee?? Ihan kävi niin, että kun alkoi numeeriset jylläämään esim Yhtyneitten Kuvalehtien studiossa, napsastiin piuhat geniksessä poikki kaikista muista konkista paitsi yhdestä. tämä siksi että saatiin tehot alas mutta silti säätöpotikka sääti valoa.
    Uusissa Pro flasseissa on ohjaus PC:ltä, tehonsäätö 1200 watin geniksessä täys-1:64 osa tehoa eli 20 WS eli aivan kännykän tai peruspokkarin tehot ! nuo tehot voi PORTAATTOMASTI johtaa ihan missä suhteessa kaikkiin kolmeen valokanavaan. Ok, laite maksaa, mutta valotehot saa aivan pilkkahintaan muualta,
    koko valaistuksen pointti valokuvassa on että rakentelee sellaista fiilistä joka tukee kuvan messagea. esimerkiksi muotikuvassa ajetaan (usein) takaa raakaa realismia tai "muotipiirroksen omaista selkeyttä" eli skarppia kehiin, potretissa pyritään muotoilemaan ja häivyttämään huonoja puolia, korostetaan esim persoonallisuutta. Joissakin tuotekuvissa esim autoissa pelataan valtavilla valopinnoilla joihin sitten kiinitellään mustia kaistaleita ym, rytmitämään heijastuksia ja ja korostamaan kiiltoja. Jos kaveri "ostaa studiosalamat" ja alkaa sillä tahkoamaan, väitän että puolet valokuvauksen ilmaisukeinoista jää harakoille, " kun on niin skarppia, niin skarppia, että "...
     
  12. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Suomi on sellainen peräkylä että on helpompi ostaa tunnettuja merkkejä. Ainakin takuuasiat on helpompi hoitaa. Lisäksi varusteita saa ihan liikkeistä ostettua. Taantumaa täytyy yrittää välttää ja harrastajankin kannattaa ostaa kaikenlaista vermettä, jotta on helpompi harrastaa.
     
  13. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    ..perustin vastaukseni siihen olettamukseen että salamaostohalusta ei enää ylipäästä. harvallahan niille käyttöä on mutta harvalla on käyttöä uusimmalle digijärkkärille, uusimmalle puhelimelle tai juuri julkaistulle Audi A5 :sellekaan.
     
  14. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Kun tämä nyt kääntyy tähän.. niin jatketaan vähän offtopikilla..

    Mulle nuo pikkutuikut ovat tuoneet kuvaamiseen paljon iloa ja korvanneet ajatuksen studiosalamaoista. Hinta, yms tekijät puoltavat noita pieniä tuikkuja omaan käyttöön. Kuvaamisen laadusta en tiedä,mutta eipä sitä ollut ennenkään.

    Kaksi-kolme sb:tä ja pääsee potretteja tekemään vähän vapaammin. Suomessa on kuitenkin ikkunan takana mustaa aika iso osa vuodesta. Tärkeintä kuitenkin että keskittyy valoon eikä kalustoon. Sitten voi ilmaisuakin miettiä, kun lähtee valosta liikkeelle eikä uusimmasta digirungosta.

    Jos noita linkitettyjä miettii,niin varmaan elinkoihin menisin. Ihan vaan merkin takia. Tavaraa liikkuu käytettynäkin  eikä luulisi myyjänkään katoavan.
     
  15. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 684
    547
    113
    Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Niin, enhän minä mistään tiedä, mutta sen verran tiedän kuitenkin, että vaikka näillä nettifoorumeilla E:llä alkavaan vannotaan, niin on niitä muitakin luotettavia ja kestäviä ja helposti saatavilla olevia merkkejä olemassa. Valotehosta en puhunut mitään. Omiin juttuihini riittää kaksi kappaletta 200 WS kevyttä kannettavaa. Alkaa lähennellä jo taivaan ikää, mutta silti pelittävät. Bowenseja. Lisäksi pienet Nikonin sb600 ja sb20 reliikki.

    Kokemuksia myös Elinchromeista, Broncoloreista ja Henseleistä.

    Pointtini oli lähinnä se, että mitä perusharrastelija noilla studioflässeillä ihan oikeasti tekee?

    kapa
     
  16. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Hengenvaarallisia pelejä ,)

    ja mulle toi aavitonen ajamiseen iloa ,D
     
  17. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Tätä ketjua jo mielenkiinnolla aloin seuraamaankin. Mulla on subin kanssa samanlaisia suunnitelmia lisävalaisun hankkimiseen.

    Olisikin kiva kuulla kokeneempien ihmisten kokemuksia näistä muistakin merkeistä kun E:llä alkava Elinkka. Kapalla tais olla =)

    Jos on perusharrastaja, niin kaiketi silloin jokin valaisuratkaisu mallia patenttiratkaisu, kuten Piilolasi tuossa aikasemmin kuvas, on varmaan ihan näppärä. Mä olen vakavasti miettinyt liikuteltavan salamapaketin hankkimista vähän vakavampaan toimintaan.

    Valokuvaus on vakava juttu ;D
     
  18. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Onhan noita lisäksi Henseleitä ja Bowenseja. Molempia saa akullisenakin. Henselit on vähän samat kun ne e:t ja Bowensit on tehty pataraudasta. Kaikki noi välähtää. Mulla on nyt studiolla sekalainen seurakunta Bowens, Hensel, Elinchrom ja Walimex. Ei noissa suuresti mitään eroa ole. Yhteen merkkiin pitäisi kyllä standardoida.

    Mä olen Kapan kanssa samoilla linjoilla, että mitä ihmettä harrastaja tekee studioflässeillä. Nehän on varmin tapa tuottaa ylitylsää ja mielikuvituksetonta kuvaa. Lähinnä tarkoitettu vaan siihen, että kun kuva on pakko ottaa tiettynä hetkenä ja jos olosuhteet ei ole silloin suotuisat, niin tuodaan välkyllä sitä aurinkoa kuvaan.
     
  19. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    kyllähän sitä salamoita voi tarvita. eihän kukaan toisen kuvausmissiota tässä elämässä tiedä.
    arviot toisten tarpeista perustuvat vain keskimääräisten ihmisten vertailuun keskimääräisistä asioista. lutterismi muovaa meistä sellaisia.. tai teistä.
     
  20. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    No niinhän se on. Ja tekstinä esitetyistä mielipiteistä ei aina välity se kirjoittajan oikea ajatus. Tai ainakaan asenne.. tai jotain sinne päin.

    En oo vielä sellasta paikkaa löytäny, missä pääsis kokeilemaan useita laitteita jotta vois sitte tehdä tuntuman perusteella hankintapäätöksen. Veikkaan että aika moni vaikka juuri studiosalamakittiä hankkiva haluas löytää sellasen parhaan käytännön ratkaisun. On kuitenki satojen eurojen investointi.

    Ja siksi kysyy neuvoa, kuten minäkin.