Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Kyllä varmasti monelle on tuo itsekehittäminen aika suuren kynnyksen takana, monelle on sitä jo tuo mustavalkoistenkin tekeminen. Varsinkin kun kyseessä on vakioprosessi, jossa ei järkevästi tosiaankaan kannata varioida kun kun N+- kehitystä. Sitten monelle on vielä kerrottu tarinoita muinaisesta kivikaudesta, joissa on värikkäästi muistettu painottaa värikehityksen vaikeutta, kun kertoja on vähän pelännyt ryhtyä moiseen prosessiin ja hakee kertomuksellaan hyväksyntää pelolleen. Itse koin valaistumisen kun koulun pimiön hyllyn alta löysin sinne unohdetun atl:n ja laitoin sen toimintakuntoon. Se kun oli sähkö- ja vesijohtoverkossa kiinni pysyvästi ja ajat oli ruvattu kohdilleen, niin se ei vaatinut kun liemet kanistereihin, filkka spiraalille ja koneeseen. Sitten vaan kone käymään ja kolmeksi vartiksi kahville ja valmiit negat odotti kuivaamista koneessa tai oli tuossa vielä se stabilointi vaihe käsin, minkä halusin tehdä erillään tuosta koneesta. Eli tuolla kokoonpanolla filkat valmistui melkeinpä helpommin kun niiden vieminen julkisilla kulkupeleillä parin vaihdon päässä olevaan labbikseen. Varsinkin jos ne pitää hakea poiskin sieltä eri reissulla. Testistrippejä ei tuossa tarvitse ottaa, koska olosuhteet on vakiot ja kehite on aina tuoretta, eikä prosessia tarvitse paljoa muutenkaan kontrolloida, kun se aloitetaan aina puhtaasti alusta joka kehityskierroksella. Aivan kuten mustavalkokehityskin. Tarkkaavaisuutta tuo vaatii ja välineiden puhtautta. Kehitteen kun vielä tekee puhdistettuun veteen, niin pysyy sekin kontrollissa ja vakiona. Muistaakseni tehdas lupaa käyttöliuokselle käyttöaikaa kolme viikkoa, jos se säilytetään asianmukaisesti. Kyllä nyt tuon reilu kymmenen filkkaa aina kolmessa viikossa kehittää, jos tekee pari kaverinkin rullaa samassa. Nyt takaisin kotiseudulle muuttaneena homma on vielä aivan eri kun täällä ei tosiaankaan ole kuvavalmistamoja, joten filkat pitää kehittää kotona tai lähettää kauas kehitettäväksi.
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Höh. Moottoripyörää minulla oli varaa viimeksi pitää opiskeluaikana. Toisaalta on sillä valmistumisellakin (myönteisetkin) puolensa ollut. T. Kerkko.
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Minä puhuin vain pos-pos-vedostamisesta. Kehityksen saa jo muualta, eikä volyymia meinaa riittää nykyisillekään labroille, joten siitä ei ole puutetta. Olisko sulla kiinnostusta ja laitteita ciba-/ilfo-hommiin? Saisit taas tekosyyn ostaa itelles harrastuskemiat ja siinä sivussa hieman kuoletella niitä muiden kuvilla...
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Eikös Eerala vielä noita tee. Rupuranta.net / Baltic.fi / Jan Eerala - Info and contacts Taitaa vaan cibassa olla hinta niin kova, että monikaan ei ole oikeasti kiinnostunut.
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Jossain vaiheessa kuvittelin, että hänkin on jo lopettanut. Enhän mäkään maltaita niistä maksais, myönnetään.
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Ciba on kyllä kaikista prosesseista se kaikkien kamalin, aikani yritin, ei tullut mieleistäni ja kemiatkin haisi aivan hirveesti. beselerin väripään lemppasin kuusakoskelle kun sain runkoon hienon Multigrade pään kaikkine jalkakytkimineen ja analysaattoreineen. Väriprintit tulee kyllä Epsonilla, MV printeissä tilanne sekin taipuu koko ajan Epsoniin päin, kunhan on varaa ostaa tuo uusi K sarjan musteilla ja isoilla puteleilla pelittävä masiina. OK, baryytissä on TOTUUS, mutta vain todella isoissa printeissä ja näyttelykäyttöön ja Lith prosessin kautta jne....
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Mulla ei ainakaan tässä oo pointtina väitellä siitä mikä on paras tai ainoa oikea tapa. Eiköhän ne väitteet ole tulleet näissä kinailuissa toiselta muualta ;-). Ihmettelen vaan tätä yhden labran hehkutusta, senkin jälkeen kun labran hoitaja tunnustaa ettei aina niin kauheasti stressaa kaikkien kemikaalien kunnosta (jos näin voi sanoa). Aiemmista kommenteista on saanut kuvan, että tyyppi tekee suurella ammattiylpeydellä älytöntä huippulaatua ja ajaa kontrollistripit suunnilleen joka rullaa ennen ja laatu on siten absoluuttisen virheetöntä ja täydellistä, jopa niin että vertailussa muiden kehittäjien kuvat kalpenevat ;------). Jotta sanonpa vaan että realismia kehiin ja unohtakaa nämä JRabbitinkin mainitsemat kivikautiset pelottelut siitä, miten vaikeata väriprosessit ovat itse tehdä. En väitä että jokaisen pitäisi niitä alkaa itse tekemään sen sijaan että "pilaisivat" kuvansa kaupallisilla kehittäjillä, vaan että sitä kannattaa oikeasti harkita, jos on sopivasti aikaa ja jos haluaa säästää rahaa sekä itse kontrolloida kehitystä virheiden (spiraalikehityksessä ei naarmuja kovin helposti tule, kun taas vetävässä kehityskoneessa filmi kulkee telapyörästöjen ja pyyhkimien kautta) ja vaikkapa prässäyksen osalta. Voi ainakin syyttää väärin leikatuista kuvista ja naarmuista ja roskista lähinnä itseään. ...Tai ainakin kannattaa pelkäämisen sijaan kokeilla. Voi osoittautua yllättävänkin palkitsevaksi ja kuvaamisen suhteen innostavaksi, kun huomaa että diafilmit kehittyvät n. eurolla per rulla ja aukon-parin prässäykset onnistuvat vain lisäämällä ensimmäisen kehitteen aikaa, eikä filmiä tarvitse odotella kehityksestä. Ilfochromen välineiksikin muuten riittää oikeastaan pyöritettävä tankki, toki se Jobo pyörittäjänä ja lämmittäjänä on ihan mukava lisä (niitäkin saanee reilulla satkulla, jos CPP-2 tai vastaava manuaalikone kelpaa). On helpompi vedostaa kuin värinega, koska ei ole niin herkkä valotusajan tai edes suodatusten muutoksille. Kuvat sen sijaan vaativat huolellista käsittelyä, koska ainakin kiiltäväpintaisissa Ilfochromeissa näkyy pienikin naarmu, sormenjälki tai pöly heti. Itse prosessi on kehitysajoiltaan hieman RA-4:ää pidempi, mutta vaiheita on suunnilleen yhtä monta, paitsi että välissä on huuhtelut. On tullut itse tehtyä muutamat vedokset onnistuneesti. Asia vaan on niin, että itse materiaalit jo maksavat sen verran, ettei ihan tusinakuvasta viitsi tehdä edes itse, saati että maksaisi vielä työstä moninkertaisen hinnan. Eeralan Ilfo-sivu vielä löytyi joku aika sitten Googlen kautta, mutta sivuilta on suora linkki poistunut. Huhua taisi myös kuulua, että ei enää Ilfochromea tee. Kuulemma hänellä on sen verta isoja volyymeja syövä kone, ettei tilaajia ole tarpeeksi.
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Enpä varmaksi sano minäkään. Viimeksi sanoi, että tekee cibaa niin kauan kunnes koneet menee rikki, sitten lopettaa. Kyllä se hienoa jälkeä on tuo ciba, se on pakko myöntää. Viimeksi katselin, niin oli pari sataa euroa yksi kehite satsi, eikä sillä montaa paperia tehnyt.
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) kaikki me ollaan auringonlaskun miehiä ja nuoret hekottelee...
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Muistaakseni n. 100 euroa maksaa kehitteet ja 25 arkkia 20x25-kokoisia Ilfochromepapereita. Kehitteitä siis juuri tuolle määrälle paperia. Nordfotosta kerhon pimiölle tilattiin ja otettiin vielä päälle 30x40-arkkeja 10 kpl. Uudelleenkäyttöä pystyy tuoreestamalla tekemään esim. jättämällä puolet vanhaa ainetta ja lisäämällä puolet uutta, mutta silloin tulos saattaa hieman vaihdella, eli ei ole suositeltavaa... Komeita ne kuvat kyllä on, ei siinä mitään. Itsekritiikki vaan vähän rajoittaa noiden vedostelua .
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Kirjoitan nyt jotakin pointteja vielä, kun on noiden labbisten tekijöiden kanssa tullut juteltua. Samalla vähän selvyyksiä asioihin, jottei mene liian mustamaalaamiseksi. 1. Kyllä ne tekevät parhaansa (en tarkoita nyt mitään A.Jäätteenmäen 'niin hyvin kuin osaan'). Vaan esimerkiksi WHN:kin ajaa testistripit säännöllisesti ja prosessilla on jatkuva automaatti-tuoreistus. 2. Kemioissa ei uskalleta säästää, koska käyttäjien joukossa on merkittävästi nimenomaan ammattilaisia. Niitä harvoja jotka vielä kuvaavat mainos ym. kuvia esim. laakakokoon. Ja silloin epämääräinen jälki näkyy heti. 3. Kirjoitin että WHN & Pohjakallio säästävät "Syinä noihin ovat pääsääntöisesti ylikäytetyt kemiat, eli tarve säästää kuluissa." Tarkkaan ottaen asia ei lopulta ole noin, sillä rahallista säästöä tuossa ei synny ja nestemäärät ovat niin pieniä. WHN:llä on ollut omat syynsä käyttää jonkun aikaa voluumien ollessa pieniä kertaviikkoista huuhteluainetta, mutta nyt sielläkin on palattu ko. aineen suhteen jatkuvaan tuoreistukseen. Tosin en usko että tuo on syynä stabilaattorijäämiiin. 4. Ongelman syylliseksi on selvästi osoittautumassa stabilaattori, jonka molemmat näistä ammattilabroista ovat nimenneet syypääksi. Suurimmat kysymysmerkit kuuluvatkin nyt, että mikä tuon aiheuttaa? Labroissa on eri merkkiset koneet, mutta ilmeisesti saman valmistajan kemiat. Miksi ongelmat näkyvät vain kino-filmeillä, 120- ja laakadioissa ei näy stabilaattori-rantuja. Positiivista on lopulta ollut se, että asioista keskustellaan avoimesti. Asia jonka suhteen olin paljon skeptisemmpi aikaisempien kokemusteni valossa (esim. taannoinen episodi aseman (kauhu)kuvatehtaan kanssa). Ongelmiin myös etsitään tosissaan ratkaisua. Nämä pienen voluumin labrat haluavat myös pitää maineensa kunnossa, siksi on hyvä jos vastaavista jäljistä raportoidaan. Silloin myös tiedetään seurata tilannetta. Näiden stabilaattorijäämien ongelmahan on se, että ne eivät valopöydällä oikein näy kuin sattumalta. Siksi mullakin meni monen kuukauden kehitykset ok-kuntoisina pinoihin kunnes aloin skanneilemaan ja kehystelemään niitä ja jäljet tulivat ilmi. Ajatukseni toteuttaa tuollainen E-6 -labrojen vertailu sai ainakin WHN:stä kannustusta: Filkka samasta emulsiosta laakana tai 120:nä, kohteena strippejä ym. targetteja ja mahd. muuta tärkeää (ihonväri). Identtiset kuvaukset ja filkat kehitykseen eri labroihin ja lopputuloksia vertaillaan sitten eri labrojen tulokset. Erot voivat olla suuriakin. Vaan millä määrittää sen, mikä on lähinnä sitä oikeata? Jokatapauksessa tämmöistä testiä mietin - mukaan voisi vielä ottaa jonkun kotikehtys-setin, näkisi miten se eroaa. Jos lähtisi ajatuksesta: WHN, Pohjakallio, Eiri, Fotoyks (kiusallaan voisi ottaa sen asematunnelin kuvatehtaankin) ja miksei mukaan vielä Tampereen kotikehittäjiä. Jokaiseen vaikka 1 testisetti, tai jos haluaa vielä katsoa tasalaatua niin 2 settiä eri aikoihin. Sitten tuloksia visuaalisesti ja densitometrilla katsoen. Kustannuksia tuosta tietysti tulee, 5-6 laakaa kehityksineen. Tai 5-6 120:stä kehityksineen. Toisaalta sen jälkeen ei tarvitse spekuloida.
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) ^ No niin, saatiinpahan asiatietoa mutun ja perisuomalaisen kyräilyn sijaan vihdoin . Voishan sitä tietysti testatakin, jos joku jaksaa. Jonnin verran kustannuksia siitä kyllä tulisi. Varsinkin, jos tuoreelle dialle kuvais, noh, Sensialla ei ehkä niinkään, ja saattais riittää laaduksi ainakin jos on samasta erästä. Vaan kylläpä minä ilman testejäkin uskon, että noissa kahdessa ammattilabrassa tehdään hommat pieteetillä ja ammattiylpeydellä. Ihan vaan hyvästä omastatunnosta ja siksikin, että siellä on huomattavasti minua kriittisempiä asiakkaita, joille filmien prikulleen onnistumisesta saattaa olla leipä kiinni. Tuo testaus nyt olisi vain lähinnä akateemista mielenkiintoa ja haisee hieman insinööriydelle. Eli minun puolestani tämä riittää jo tällaisenaan.
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Mä voisin tuollaisen testin tehdä. Mulla olisi pakastimessa pari pakettia Kodakin E200:aa 120 koossa. Se on menossa vanhaksi ja alkaa tuo diakuvaaminen olla mulla historiaa. Kuvaisi noihin vaikka parit eri targetit ja sitten jonkun ihmisen ja jotain luonnollista värikästä vaikka hedelmäasetelman. Toi mittaaminen on se ongelmallisempi puoli kun ei ole densitometriä. Skannithan noista voisi ottaa, niin pääsisi vertailemaan jotenkin. Tietysti, jos jollain olisi densitometri ja osaisi sitä käyttää, niin voisin toimittaa noi filkat sitten kehityksen jälkeen mitattavaksi.
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Tee vaan, jos intoa riittää. Ehkä löydämme jostain densitometrin, skannerin nyt varmaan.
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Täytynee itsekkin ottaa tähän keskusteluun kantaa. Varsinkin näin söhlineen Labbiksen extyöntekijänä. Kyllä, olen Aseman Kuvapisteen/tehtaan entinen työntekijä. Lähdin sieltä sitten sivariin. Usaginkin muistan asiakkaana Ja kritiikki olisi voinut ehkä olla rakentavammin esitetty, varsinkin kun omistajat nyt ovat vähän kovapäisempiä ja ylpeitä. Se täytyy huomioida että meillä on siellä aika hoppu. Kaikki toimitetaan tarvittaessa tunnissa, ja lisäksi pitää painaa tpaitoja, palapelejä ja vääntää photoshopilla scanneja ja vastaavia. Jos ei ole hoppu, ei ole varaa pitää paikkaa pystyssä. E6 hoidin käytännössä itse toissakesän ja viimekesän. Toki filmikokemukseni ennen sitä oli aika olematon ja kemiat hoiti pomo, mutta ne käsinaarmuuntumiset sitten kai(?) aiheutui musta Enpä kertaakaan muista että filmiä olisi pyöritelty missään oudossa paikassa. Työnkulku Filminpää ulos- teipillä liideriin- Liideri koneeseen - prosessi- liideristä teippi kiinni koneen kylkeen -rullataan löysästi käden ympärille ja pussitetaan. Enpä sitten tiedä missä kohtaa siinä sitten on virheitä tullut. Luulisi aika idiottivarman prosessin olevan. Mutta ainahan sitä jotakin sattuu. e6 kone oli ainakin elokuuhun asti (jolloin siirryin sivariin) päivittäin pyörittämässä vähintään 6 rullaa diaa. Normaalimpi ehkä joku 25. Mustavalkosta 120 ei meillä kannata kehittää, koska siihen tullee naarmuja (siitä sanotaan kyllä asiakkaalle jättövaiheessa). Muuten ei pitäisi olla ongelmaa. Jos on erityisen tarkka filmin kanssa niin aina voi pyytää lisäämään merkinnän kuoreen että tulee käsitellä erityisen tarkasti. Ei se ole selviö kun pitää ottaa/prosessoida/tulostaa 23 ärtyneen asiakkaan passikuvaa ja korjata valotukset 3500 ixusräpsystä ja painaa paitaan jonkun tädin lempilaulajan perseen kuva, ja lämpöä on 32 astetta kun tunnelin ilmanvaihto ei remontin aikana toimi. Miellyttäville ja tutuille asiakkaille sitä mielellään pitää erityistä huolta tilauksista. Yleisestiottaen kuitenkin suosittelisin seuraavaa: Missä ikinä asioitte, jos haluatte antaa palautetta antakaa se rakentavasti, muuten ei välttämättä tule kystä. Huomioikaa myös se, että melkein jokaikinen kivijalkafotoliike Suomessa tekee kuolemaa ja siksi niiden kanssa kannattanee olla kärsivällinen. Ja eihän kukaan varmaan oleta että Ford Mondeon viimeistely on samaa tasoa kun Rolls Roycen? Eli jos oot kovin pikkutarkka loppujäljestä kehitä itse Vähän ristiriitaiset fiilikset Periaattessa haluaa puollustaa itseään ja työkavereitaan, toisaalta taas tietää että varmasti voi parempaakin saada jos maailmasta metsästää. Tosin ei varmaan nopeampaa Mutta joo
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Kas Orcah4h, maailma on pieni. Sen verran onnellinen olet, että ne mun ryssityt ja sormenjälkiä + naarmuja täynnä olevat filmit olivat C-41 -prosessoituja. Joo, omistajat tuntuvat olevan todella kovapäisiä kun ei millään tultu missään kohden vastaan. Naarmut vedettiin kehityskoneen syyksi, jolloin eivät voi tehdä asialle mitään. Sormenjäljet myönnettiin, mutta linja oli selkeä: Eihän näitä saisi olla, .. mutta... mutta no onhan näitä, mutta ei nää näillä meijän vehkeillä printatessa tuu näkyville. Blah blah blah. Ei sitten millään tultu vastaan, luultavasti olisin ollut tyytyväinen jos olisin saanut edes vastaavat kuvaamattomat filkat tilalle. Mutta kun ei, niin ei. No, oli siinä pieni "vastaantulo", nimittäin se otti yhdestä huonosta [url =http://jukkavuokko.com/tmp/kuvatehdas-vittuilee-laadulla.jpg]negasta[/url] (varoitus, iso!) testiprintin ja näytti kuinka hyvä se on, ei näy rähmät kuin vähän ja antoi sen mulle ja lupasi toisenkin tehdä. Ikäänkuin tuo nimenomainen kuva olisi jotenkin edes printin arvoinen :S Itse yleisesti ottaen suosin kivijalkaliikkeitä harrastusasioissa. Tosin kuvatehdasta en laske kivijalkaliikkeeksi, sieltä puuttuu kivijalkaliikkeille tyypillinen mukavan lämminhenkinen fiilis ja asiakaslähtöinen asennoituminen. Toki jos kiire on ja raha virtaa muutenkin... Ounastelen että iso osa asiakaskunnasta on turisteja jotka eivät muita paikkoja tiedä - no ehkä Ateneumin takana olevan tunnin kuvan (josta saa muuten C-41:set indekseillä kunnon negataskuissa, mutta E-6 on kadonnut).
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) No ainakaan asiakaspalvelukyvyistään noiden ei kannattais olla kovin ylpeitä. On meinaan kovin tympeä ja ylimielinen asenne. Ja tarkoitan tässä nimenomaan noita omistajia, en ko. lafkan työntekijöitä.
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Ihan mielenkiinnosta: Onkos testauksia jo tehty?
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Juuei kannattaisi. Vein sinne viikko sitten muutaman lomalla kuvaamani keskikoon velviarullan ja parista ruudusta löytyi kehityksen jäljiltä huomattavat ja muutamasta vähän huomaamattomammat naarmut. Yhdessä oikein inhottavasti suoraan keskellä kuvaa. Ihan kuin olisi teippi laitettu dian päälle kehityksen ajaksi tms... Olen jonkun kerran törmännyt näihin juttuihin Aseman Kuvapisteen sössimisistä, mutta silti yhä (tähän asti) asioinut siellä kun siitä aseman läpi kuitenkin usein tulee käveltyä. Ja useimmiten olen saanut sieltä ihan mukavaa palveluakin. Kävin sitten tänään paikan päällä kertomassa heidän huolimattomasta prosessista. Ilmoitin asian erittäin ystävällismielisesti samalla vihjaten, että taisi olla viimeinen kerta kun vien heille keskikokoa kehitettäväksi. Rivien välistä olin kuulevinani "sori vaan" -tyylisen anteeksipyynnön mutta ei mitään hyvitystä eikä selvästikään mitään mielenkiintoa pitää kiinni asiakkaistaan. Kaveri sanoi vaan, että "no nää meidän suoravetokoneet aina välillä naarmuttaa filmejä" ja samalla takahuoneessa soi puhelin ja kaveri ryntäsi sinne vastaamaan vaikka ehkä joku muu paikalla olleista työntekijöistä olisi varmaan osannut vastata siihen puheluun... Harmillista. Toivottavasti tuo lähellä oleva Sörnäisten Rantatien pikkulafka jaksaa pysyä pystyssä, siellä kun tuntuisi palvelu ja hinnat olevan kohdillaan. Ja nettijuttujen mukaan kehityksetkin on ihan kohdillaan. Että jos sitten keskikoon värileikit veisi jatkossa sinne... Että semmoista avautumista täältä... -- Timo Kirkkala
Vs: Labbikset söhlii (oli: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä?) Kannattaa sitä Who's Nextiä suosia kun kuulemma ei aina niin hyvin riitä asiakkaat. On kuitenkin varmaan osaavin labra. Sen jälkeen sitten vaan kemiat ostoon .