Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? No ei, mutta on kuitenkin ei_totta. Keskikoon negaskanneri maksaa hieman enemmän.
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Lähinnä se Lubitel on aika tylsä kuvata, kun ei tarkennustakaan oikeen tuppaa nähdä. Kyllä se kamerana toimii ja optiikallakin ihan kohtuullisia kuvia saa... Mutta parikymppiä lisää niin saa ihan kunnollisen. Valovoimakin siinä on aika heikko. Onkos ne tämän vuoden Klassiset Kamerat 1.2. niinkuin jostain luin? Sieltä kannattaisi ehkä katsella... Jos retrompaa menoa haluaa, niin ehkä kannattaa hankkiutua pimiöön ja opetella itse tekemään kuvia . Mahtaa vaan vähän harvemmassa olla värihommia tekevät yleiset pimiöt. Muussa tapauksessa crossatut negat viedään just labraan ja sielä joku hemmo ne skannaa ja "fotaroi" ja sitten sulle tulostavat . Eli et saa pääse itse kontrolloimaan, mutta joku heppu siellä kuitenkin istuu tietokoneen ääressä... Harvassa on labrat, jotka negalta valottavat kuvat ja olishan se ehkä vähän turhaa maksaa siitä crossikuville, kun ei siinä tuu esille kuitenkaan välttämättä ne jutut mitä crossauksella haetaan. Värinegakehitys (dialle crossaus) ei muuten oo ollenkaan paha itsekään tehdä. Varsinkin kun tossa crossihommassa ei tartte olla lämpötilat ja muut niin justiinsa. Säästäis siinäkin vähän rahaa... Tetenalin C41 2-bath Kitti vaan ja purkit. Ja joo, filmiskanneri on eri asia kun tasoskanneri joka filmiä skannaa... Mutta kyllä sillä tasoskannerilla isosta negasta saa jo kohtuullista jälkeä. Nettikuviin ja vaikka kohtuullisen kokoisiin printteihin.
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Niin, vähän on jäänyt auki mulle tuo, että mitä se heppu siellä labrassa tekee sille kuvalle sen jälkeen kun se on scannannut sen digitaaliseen muotoon. Että tosiaan photaroiko sitä vai onko se "as is" periaatteella. Sain meinaan tällaisen vastauksen liikkeestä: "eli tässä vastaavat 120 koon filmeille: 120 negakehitys 5.95 + scannaus cdlle ruutukohtaisesti á 1.70 € ruutu (10x10 tarkkuudella) + cd.lle tallennus lopuksi 4 euroa. filmistä kuva á 1.05 tai cdltä 0.25 (10x10= koko) Kuvan laatu on sama tehdäänkö filmistä tai cd.ltä. Ero on vain asiaan kuluvassa ajassa ja järjestelmien asettelemisessa." Eli tuolla ainakin tehdään myös filmistä suoraan vedoksia käymättä sen digiruudun kautta
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Vai oisko pointti se, että skannataanko ja tulostetaan suoraan, vai skannataanko ja tallennetaan CD:lle ja siitä tulostetaan. Sama tiedostohan se molemmissa on. Käsittääkseni Suomessa on n. 2 labraa, jotka valottavat negan läpi värikuvia (Color-Kolmio ja Laboratoria Jussi Pohjakallio). Voi olla että olen väärässäkin... Värinega (ja crossattua diahan on negatiivi) vaatii aina jonkinlaisen säädön, että siitä (järkevä) positiivikuva tulee. Tämän tekee joko 1) pimiössä vedostaja (tai joku hieno pimiölaite) 2) Skannaussofta tai 3) Skannaaja (säätämällä skannaussoftassa arvoja tai sitten vasta jälkikäteen "photarissa". Pelkästään skannaamalla ja invertoimalla on tavallinen värinega kovin sinertävä ja haalea sen "oranssin" (tms.) pohjavärinsä ansiosta. Crossinegassa taas vaihtelee tämä väri aika reilustikin, mutta tilanne on suunnilleen sama, eli sille on pakko tehdä korjailuja jotta siitä saa jotain järkevää. Pimiötouhuissa ei tartte (eikä helpolla pysty) kontrastia korjailla, mutta valkotasapaino kylläkin.
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Hallituksen päätöstä Balderista ei taida vielä olla (?), osaisin kuitenkin veikata että 28.2. tavataan. Tiedotamme kun tiedämme! T. K ja SVHY.
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Vielä aiheeseen liittyvä kysymys. Eli miten porukka säätä käsin valotuksen näihin pönttöihin kun automatiikkaa ei ole? Onko opeteltu tuo aiemmin linkattu matriisi ulkoa, jollain mutu-tuntumalla, valotusmittarilla vai oisko kätevä käyttää digitaalista SLR:ää valotuksen arviointiin?
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Negalle riittää mutu, muta dia vaatii mittarin käyttöä. Mutta: automatiikkahan ei asiaa tietenkään poistaisikaan, koska silloin oltaisiin kameran arvausten varassa...
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Kyllä se DSLR on aika iso möykky valotusmittariks. Mut jos se kulkee muutenkin mukana... Negaa kannattaa valottaa vähän enempi kun mitä se mittari sanoo, muttei silti liikaa. Mittaa vaikka vähän varjommasta silloin. Crosseista vähän vaikea sanoa (moni väittää että +2 aukkoa, mutta kokemus on osoittanut että se on liikaa). Valotusmittari on ihan hyvä. Parillakympillä saa ihan toimivia. Sunny 16-sääntö toimii aika hyvin ainakin aurinkoisella säällä... Rolleissa on taakse painettuna näkynyt valotustaulukoita ja joissakin filmipaketeissakin niitä on.
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Valotusmittareissa Leningrad on aika hyvä ja edullinen merkki
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Ne ovat hienoja kameroita, tarkemmin kaksisilmäisiä peilkameroita. Niitä on valmistettu aina ed. vuosisadan alkupuolelta tähän päivään saakka, uusimmat maksavat alk. 4 000 € ja niissä on yhdysrakenteinen valotusmittari sekä vallitsevalle valolle että salamalle valotuksen säätämiseksi, molemmat tietysti TTL. Siis pönttöjä eivät ole, edes nämä sinun kaavailemasi 50 v. vanhat TLR:t. T. K.
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Otanpa tässä vielä kantaa siihen alkuperäiseen kysymykseen kun tuli lueskeltua aika paljon noista Yashicoista ennen oman ostoa. Olen useimpien vastaajien kanssa samaa mieltä siitä, että kannattaa ehdottomasti ostaa se Yashica, Autocord, Rolleicord/flex tai vastaava mielummin kuin Lubitel tai Seagull. Eroa voi ajatella vaikkapa niin, että kyllä noilla paremmilla saa sitä kehnompaakin jälkeä halutessaan, mutta noilla huonommilla ei sitä parempaa... Varsinkin vanhemmat Yashicat ovat aika edullisia. Niistä paras on ehdottomasti se D-malli, jota saa kyllä varmasti hyvässä kunnossa reilusti alle satasella. Itse kuvaan Yashica-Matilla joka on ilmeisesti uusin valotusmittariton malli. Erona niihin vanhempiin on mm. filmin edistys kammella nupin sijaan. Kannattanee etsiä malli jossa on uudempi nelielementtinen Yashinon (tai vanhemmissa Lumaxar) objektiivi. Yashikor on tripletti. Valotusmittarillisia malleja ovat ainakin Yashica-Mat LM, EM, 12, 24, 124 ja 124G. Tuo G-malli on usein aika villisti ylihinnoiteltu muihin verrattuna. Noin vanhojen seleeni-kenno mittareiden toiminta ja tarkkuus on tietenkin aika vaihtelevaa, ja niillä on paha tapa antaa tarkkaa tulosta ainoastaan olosuhteissa joissa sen valotuksen arvioisi helposti itsekin (mikä ei muuten edes ole kovin vaikeaa, eikä negaa kuvatessa kriittistäkään). Itse käytän mittarina vanhaa Gossen Pilot 2:ta, ja vastaavia tai parempia saa kyllä muutamalla kympillä. Noissa on kaikissa Rolleista kopioidut filtteri ja vv-suoja bajonetit (bay-1). Lähilinssejä saa kuten joku jo mainitsikin, eli kyllä se lähikuvaus jotenkuten onnistuu. Ne ovat myös parallaksikorjattuja, joten kyllä se rajaaminenkin hoituu ilman turhaa kikkailua. Mulla on itelläni F&H Rolleinar 1 ja Yashica close-up 1 setit, enkä ole huomannut mitään eroa. Ainakin Spiratone merkkisiä saa vielä edullisemminkin.
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Mites tällaiset kamerat kestävät käyttämättömyyttä? Onko mitään järkeä ostaa kameraa, joka on ollut 6 vuotta käyttämättä? Kosmeettisesti siis hienossa kunnossa.
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Mun Rolleicord oli kaapissa varmaan tuollaiset 30v ja toimi ihan hyvin edelleen. Sulkimessa pientä jäykkyyttä pisimmillä valotusajoilla mutta se ei ole fataalia. Tottakai aina kun hankkii vanhaa kameraa kannattaa se viedä puhdistus-rasvaus-toimintojen tarkistus huoltoon niin vehje pelittää taas seuraavat 10v.
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Jos kamera tuntuu toimivan, ei sen huollosta kannata stressata. Kyllä nuo usein toimivat vaikka olisivat seisoneetkin, mutta riippuu hyvin paljon tapauksesta. Aina saattaa olla suljinajat laiskoja tai muuta vastaavaa (vaikka olis käytetty enempikin). "CLA" eli puhdistus, voitelu, säätö on kuulemma aika uus juttu kuitenkin loppupeleissä, vaikka sitä nykyään tunnutaankin aina suositeltavan jos ostaa vanhempaa tavaraa jolle tuota ei juuri ole tehty. Pelkkä putsauskin saattaa kuitenkin riittää aika pitkälle...
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Minolta Autocordeissa on tarpeeksi uusissa malleissa myös mittarit. Itselläni on Autocord LMX, jossa on seleenimittari joka on aika turha (sisätiloissa ei värähdäkään ja päivänvalossa toimii oikein, mutta ei kerro mitään sellaista tietoa mitä ei voisi sunny 16:lla arvata itse), mutta tuosta on uudempia malleja, joissa on CdS-mittari. Sellaisen pitäisi olla jossain rajoissa jo käyttökelpoinen. Ja koska kaikki tietävät vain rolleit ja yashicat, menee minoltoja usein alihintaan nettipalstoilla
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Toki olen myös vahdannut Autocordeja ebaystä, mutta noissa (toimivissa yksilöissä) on enemmän hintaa kuin Yashicoissa tai Rolleicordeissa. Mutta näillä näkymin päädyn tosiaan joko Yashica D:hen, Rolleicordin III-V:een tai Autocordiin. edit: Paljonkos CLA-operaatio mahtaa suunnilleen maksaa TLR-kameroille?
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Mustonen&Laine (www.kamerahuolto.fi) veloittaa luokkaa 60€. Rolleicordien etsinlasi on aika himmeä ja monet haluavat vaihtaa sen heti kirkkaampaan. Tällainen maksaa luokkaa 25e, näppärämpi vaihtaa sen itse. Yashica-Matien etsinlasi lienee kirkkaampi olen kuullut. --# Mablo
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Kannattaa muuten huomioida sekin että kaikki lisävarusteet ei yleensä nosta myyntihintaa kovinkaan paljoa, mutta on aika kalliita hankkia erikseen sieltä täältä. Ainakin vastavalosuoja on aika välttämätön kaikkien noiden kameroiden kanssa. Suotimina voi tietysti käyttää ihan kierteellisiäkin jos hommaa adapterin (jollon taas ei voi käyttää sitä alkuperästä vv-suojaa). Jotain eksoottisempia suotimia voi olla aika vaikea löytääkään, esim. infrapuna. Edit: Jos kuitenkin päädyt sellaseen jossa ei ole mitään mukana, niin mä voisin ehkä myydä edullisesti Yashican vvs:n (vähän lousku, ei lukitu kunnolla) ja keskikeltasen suotimen. Saattaa mennä muutenkin myynti-palstalle kun on kerääntyny vastaavaa F&H tavaraa tilalle.
Vs: 6x6-formaatin kamera - Yashica Mat vai Pentacon 6 vai...? Päädyin sitten ostamaan Yashica D:n ja kaveriksi Sekonic L-208 -valotusmittarin. Valotuksista kysymys, liittyen yli- ja alivalotukseen. Eli tolla kokoonpanolla, miten kannattaa valottaa a) normaali negafilmi b) diafilmi c) krossattava diafilmi d) tuplavalotuskuvat ?