Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Apo-Rodagon vai El-Nikkor?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Rollei-mies, 27 Lokakuu 2008.

  1. Rollei-mies

    Rollei-mies Member

    224
    0
    16
    Tarttisin kinokoolle paremman 50mm suurennusobjektiivin. Vedostan pääasiassa värinegaa 30x40 kokoon asti.

    Onko jollain omaa kokemusta siitä, onko tuolla suurennussuhteella värivedoksissa 50mm Apo-Rodagon näkyvästi parempi kuin EL-Nikkor f2.8/50mm N ?
     
  2. Vs: Apo-Rodagon vai El-Nikkor?

    Ota Schneider-Kreuznach Componon-S. Ainakin mulla El-Nikkor hävisi selvästi reuna-alueiden piirrossa. Koska vertailu koski vain yhtä yksilöä, se (El-Nikkor) saattai olla maanantaikappale.
     
  3. Vs: Apo-Rodagon vai El-Nikkor?

    Tämä on niitä ikuisuuskysymyksiä, joihin tuskin löytyy yhtä vastausta. Googlettamalla löytyvissä suurennuskoneoptiikoiden "testeissä" voittaa milloin mikäkin huippuobjektiiveista. Apo-Rodagon, EL-Nikkor N, Apo-Componon HM ovat käsittääkseni kaikki niin hyviä että kotikonstein on aika vaikea todentaa eroja. Suuremmat erot löytyvät filmin suoruudesta, objektiivilaudan samansuuntaisuuden eroista paperin tason kanssa ym. En ole kyllä EL-Nikkorilla suttua reunoilta saanut aikaan, mutta toisaalta eri koineita, pimiöitä ja aikakausia ei voikaan luotettavasti mitenkään verrata. Minulle riittää hyvin Leitzin Focotarin laatu.
     
  4. Vs: Apo-Rodagon vai El-Nikkor?

    Tapiola on aivan oikeassa: Yksinkertainen kalibrointi: hanki tarkka ja luotettava vesivaaka eli "vaaterimitta" katso että suurennuslauta on vaaterissa-kumpaankin suuntaan.  katso sen jälkeen että negalauta (ilman valopäätä, jos mahdollista) on myös vaaterissa- huom: KUMPAANKIN SUUNTAAN !!! Yleensä suurennuskoneen tolpan kiinnitys on aikojen kuluessa löystynyt ja valopään painosta on notkolla eteenpäin. Suorista se ja mikäli mahdollista , tue tolpan yläpää seinään, ettei se huoju kun sitä käytetään. taas uusi vesivaakamitaus. senjälkeen varmistu että negapidin ottaa kontaktin koko matkalla alustaansa ja filmi pysyy suorana. Nyt on vasta lähtökohdat kunnossa. jos sulla on rakeinen filmipohja nega tai harmaa alotusruutu, laita se koneeseen ja käytä rae skarppauslaitetta (Ilfordilla erinomainen sellainen) Myös hyvä suurennuslasi on käyttökelpoinen ja skarppaa rakeeseen. Tsekkaa eri puolilta, valota printti ja siitä arvioi mikä on todellinen terävyys eripuolilla kuvaa. Suurin syy "epäskarppiuuten" on lasittomassa negapitimessä negan pullistelu sen lämmetessä työn aikana. Tähän voisin lisätä, että valon säätö esim Leitz focomat koneissa on myös tärkeä viritys. Suurennuslampuissa on hajontaa ja on enemmän kuin todennäköistä että lamppua vaihdettua säätö muuttuu. lamppu "kalibroidaan" seuraavasti: Otetaan/valitaan jyrkin mahdollinen suurennuspaperi ja ilman negaa valotetaan se tähdäten keskiharmaaseen printtiin. Jos printti on kohtalaisen keskiharmaa: BRAVO ! Jos ei, koneesta riipuen siirretään lampun asentoa siten että mahdollisimman tasainen tulos saadaan aikaan.
     
  5. Rollei-mies

    Rollei-mies Member

    224
    0
    16
    Vs: Apo-Rodagon vai El-Nikkor?

    Vesivaaka ja raetarkennin on käytössä, samoin lasillinen negapidin =). On muuten totta, että googlettamalla löytää mielipidettä/kokemusta sekä Apo-Rodagonin että El-Nikkorin puolesta, muttei niistä jutuista aina selviä onko em.perusjutut kunnossa, saati edes se, perustuuko jonkun mielipide väri- vai mv-vedostuksesta saatuun kokemukseen.
     
  6. kto

    kto Well-Known Member

    2 604
    103
    63
    Vs: Apo-Rodagon vai El-Nikkor?

    Piti joskus aikanaan vastata tähän, mutta unohtui...

    Suurennusobjektiivien erot ovat niin pieniä, mutta kuitenkin niin tärkeitä, että kannattaa itse kokeilla. Ja tänä päivänä se on melko helppoa, koska huipppuobjektiiveja saa käytettynä pilkkahintaan.

    Itse vertailin huolimattomasti aikanaan ainakin 6-7 eri kinokoon objektiivia. Sanon huolimattomasti sen takia, että esim. harva printti oli aivan samalla tavalla valotettu, mikä johtui varmaan aukkomerkintöjen "eroista" yms. Lopputulos oli kuitenkin se, että mielestäni eroja oli olemassa, mutta ilman vertailua niitä oli vaikea mieltää. Ja tässä tapauksessa kyseessä oli mustavalkoinen nega ja printti.

    Mulla vertailussa oli lähinnä oletettuja "laatulaseja", oikeastaan Apo-Rodagon oli ainoa, joka puuttui. Jos oikein muistan, mukana oli mm. Fujinon-EX, Rokkor, Focotar, Focotar-2, Computar/Kowa, Apo-Componon, EL-Nikkor, Zeissin S-Planar jne... Kaikki siitä "paremmasta" mallistosta, ei siis halvempia, 4-linssisiä versiota. Oma suosikki löytyi ja sille jatkossa vielä testaamaton verrokki myös. Mutta kaikki olivat "hyviä".

    Toinen testi tehtiin keskikoolle, 80mm EL-Nikkorin ja 90mm Apo-Componinin välillä ja testiprinteissä EL-Nikkor saattoi olla parempi. Kuvat tehdään kyllä Apo-Componinilla ja tosi hyvältä näyttää eli ota nyt tästä selvää.

    Osta siis kaikki mitä löydät ja kokeile itse. Ainoa tapa. Etenkin väritulosteisiin, joista on niin vähän kokemuksia tai suosituksia. Mutta testaaminen ei ole helppoa;) Tuossa aikaisemmin tulikin todettua niitä mahdollisia ongelmia, joita asiaan liittyy. Lopputulos tulee kuitenkin olemaan hyvä eli mieluisa.

    K