Poimin toisen otsikon alta lauseen, koska se on osuvasti pohtimassani aiheessa. Hasseli hankinnan alla. http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=6 Mustia T* -monikalvopäällystettyjä näyttää saavan nykyään jo aika usein ilman minkäänlaista hintaeroa vanhoihin hyväkuntoisiin hopeisiin (jotka käyvät luonnollisesti pikkuhiljaa harvinaisemmiksi). Olen joskus aiemmin saanut käsityksen, että vanhatkin ovat aivan erinomaisia optiikkoja ja käytännön ero tulisikin enimmäkseen juuri päällystyksen kehittymisestä. Sulkimilla varsinkin ilman huoltoa on tietenkin elinkaarensa, mutta jos ajatellaan itse optiikkaa, missä tilanteissa vanhat mallit ovat heikkoja suorituskyvyltään? Tuleeko ero esiin laajakulmilla helpommin? Entäpä värifilmillä? Vastavalossa? Jos laitan kompendin vastavalosuojaksi, tulenko huomaamaan että vanha klassinen Hasselin Zeiss on heikko esitys?
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Erityisesti vastavalossa vanhemmat ei-T*-pinnoitetut taitavat hävitä. Kyllä ne muuten aivan kelpotavaraa ovat ja yleensä n. puolet halvempia, ainakin jos puhutaan ihan toimivista mutta ei välttämättä täysin priimakuntoisista (keräilykuntoisista?). Pitää myös huomata, että objektiivin väri ei vielä kerro pinnoitteesta, koska hopeisia/kromisiakin on T*-pinnoitteella (mustia tosin ei taida olla ilman..? ainakaan paljoa). "Vastavalosuoja"han ei muuten varsinaisesti oikeasti auta vastavaloon, vaan sivuvaloon tms.
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Hyvä huomio oikeassa paikassa! Parhaalla mahdollisella tavalla sovitetulla vastavalosuojalla voidaan vain tehdä mitä sillä on tehtävissä, ei enempää. Hopeat ovat tulleet osittain takaisin. Hinta on jättekiva! Distagon Classic. http://cgi.ebay.co.uk/Carl-Zeiss-f-Hasselblad-4-50mm-ZV-Distagon-Classic-the_W0QQitemZ370100885316QQcmdZViewItem?hash=item370100885316&_trksid=p3286.m63.l1177 Missasin tämän viime minuuttien unohduksella vaikka olin sitä odottanut monta tuntia! http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=130263210176 Jäi tietysti vähän vaivaamaan, olisiko huutoni riittänyt.
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta C, C T*, CF, CB, FE, CFE .. ym. The Hasselblad Lens Guide http://www.rob168.com/camera/Hasselblad.txt
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Jos sulla on mahdollista verrata vanhaa kromilasia ja uudempaa samanmerkkistä ja katsot sisään linssiin, niin huomaat että uudemmissa tuo rakenne on aika lailla monimutkaisempi. "Flareen" ei vaikuta pelkästään pinnoite, vaan myös linssin sisäinen rakenne, miten linssien "runkoon" tuleva rajapinta on työstetty, onko tarpeeksi lasia, jotta kiinnikkeisiin on voitu jättää "apuhimmentimiä" ilman että valovoima kärsii jne. hasselin lasit ovat nykyään aika hyviä, mutta jos teillä on mahdollista kurkistaa sisään ED Nikkoreihin: Siinä on oikea linssidesignin oppitunti- mutta se näkyy myös niitten hinnassa.vanhoissa linsseissä usein tuo isojen linssien rajapinta kiiltelee- eli heijastaa suoraan hajasäteet filmille !
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Mielenkiintoista, kiitos! Entäpä C T* (ensimmäinen musta versio) verraten uudempaan CF -objektiiviin?
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Siirtyessään Compur sulkimesta Prontoriin, Zeiss/Hasseli pani koko homman samalla uusiksi, en kajoaisi vanhempiin Compureihin. senverran on baletti pantu uusiksi kaikilta osin.
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Mikä Compureissa on vikana? Huollettuina ovat toimineet hyvin.
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Muutin lauseen takaisin alkuperäiseksi, sillä ei ole tarkoitus jallittaa ketään. Olet käsittänyt sen hiukan väärin, mikä on tietenkin mahdollista, senverran ylimalkainen on sen asu. Kuitenkin se mitä tarkoitin on: hasselblad kamera, tuotteena jatkuvan kehityksen alainen, pitää kuitenkin elinkaarensa aikana "sisällään" useita kehitysjaksoja. ensimmäinen verhosulkimesta keskus sulkimeen siirtyminen(1000F >>> 500C) eli "Focal Plane Shutter-Central shutter. oli tällainen. Myös siirryttiin Compur sulkimesta prontor sulkimeen ja vaikka "Compurissa ei ollut mitään vikaa" siirtymisen yhteydessä mukaan otetut muutokset olivat sitä luokkaa, että voidaan puhua aivan uudesta ajanjaksosta . En katso järkeväksi alkaa selvittää näitä kaikkia, mutta ne liittyvät ergonomiaan, luotettavuuteen, sulkimen suurempaan kokoon, joka mahdollistaa uudenlaiset konstruktiot sekä myös tosiasiaan, että Compur alkoi olla "aikansa elänyt" teollinen design...
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Kehno idea. Muutoksella saat lausetta kommentoivan vaikuttamaan idiootilta ja tuotat ihmisille ja itsellesi enemmän ongelmia kuin mitä kuvittelet korjaavasi. Et voi ajatella, että kukaan muu kuin sinä muistaisi, mitä olet kirjoittanut ja mikä se muutos kenties on ja miten siihen muutokseen kenties pitäisi suhtautua, puhumattakaan sen jälkeisistä muiden ihmisten viesteistä: onko ne päivitetty (mitä on siis täysin kohtuutonta odottaa). Mietipä siis tässä välissä hieman nettifoorumien logiikkaa, toimintamalleja ja viestintäetiikkaa.
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Myönnetään-kehno idea- mutta mitä näillä jorinoilla on oikeastaan merkitystä, kaikki koskevat menneisyyttä, tuskin ne vaikuttavat kameralaukkulaisten tekemisiin millään lailla... Muutaman egon päälle hiukan tallattu, siinä kaikki.
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Ei aihe ole menneisyyttä käytettyjä objektiiveja hankkivalle! Toki henkilökohtaisesti vain vähintään CF-sarjaan rajoittuminen on tällä hetkellä poissa kuvioistani. Objektiivisarjastani tullee kirjava ja nyt näyttää myös siltä että kohta pääsen testaamaan hopeista T* päällysteiseen samassa polttovälissä = Tämän keskustelun vaikutusta. Pikainen Googletus kertoi että Compurin suljin on vielä C T* objektiiveissa ja vasta CF on suunniteltu Prontorin kanssa. Edellä kerrottu ehkä samalla tarkoitti että kuitenkin lähinnä päällystys on erona hopiaisten (C) ja sitä seuraavien mustien (C T*:n) välillä?
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Aikanani siirryttyäni Hasselin käyttäjäksi, kaikki oli käytettyä paitsi linssit. Ne oli uusinta mitä sai, ne ratkaisee kuvat. Sitten ajan kanssa päivitettiin rungot, kasetit ja mattalasit.-Eikä olla kaduttu tehtyä ratkaisua, eikä vekslattu edestakaisin! (Niinkuin noissa Nikon/Canon sähläyksissä!)
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Ei mene ihan noin yks yhteen. Paras lasi jolla koskaan olen kuvannut on planar 100mm C T* f/3.5. Musta ja compur sulkimella jossa EV säilyy lukolla vaikka aukkoa muuttaisikin. 500 sarjalaisen kanssa kamera on hieno ja hyvässä balanssissa <- erittäin tärkeitä argumenttejä turhamaisille kuten minulle. Kuitenkin monikalvopäälysteiset tulivat jo ennen T* merkintää ja mustia on ilman T* merkintää ja ilman monikalvopäälystystä. .. olikohan se sarjanumerolla jolla jostain sai kalvotusvuoden taitteessa tehtyjen opikoiden ominaisuudet selville, en nyt muista. teilatkaa / korjatkaa jos olen väärässä.
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Eikö rakenne, jossa suljinaika- ja aukkorengas lukittuvat toisiinsa, ole suorastaan Hasselbladin tavaramerkki, joka on kaikkein uusimmissakin edelleen? Muuten toit kivasti lisää sekavuutta aiheeseen. Nyt saankin jännätä, onko eräs musta T* merkitty, jonka huusin. Kuinka ollakaan, se oli kuvattu sellaisista kulmista, ettei merkintää voinut nähdä. Toivottavasti päällystyksessä sitten kuitenkin löytyy. Valmistusajan määrittelyyn löytyy apuja tältä sivulta: http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/index-frameset.html?Hasselblad500el.html~mainFrame Objektiiveissa ei varsinainen sarjanumero taida paljoa auttaa, mutta sisältä pitäisi löytyä toisenlaista koodia. Ja miten tuo nyt meneekään, en ulkoa muista, tämä koskee ainakin tiettyjä objektiivisarjoja. Katsokaa itse.
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Rolleiflexissäkin on joissain malleissa, ainkain mx-evs. Se on kyllä näppärä ominaisuus. Katsooo mittarista ev:n, pistää kohdalleen ja klik. T Jukka
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Onhan noita Olympus Pen-sarjassakin: Ev-perustainen valonmittaus ja aukko- ja aikavalinnat.
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Tuosta 80mm COmpur sulkimellisesta planarista ei löytynyt mitään numeroa, mutta 150mm Sonnarista sen sijaan löytyi se neljän numeron yhdistelmä, joka antoi tuolokseksi helmikuu 1970.
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Miten Compur ja Prontor -opiskat eroavat ergonomialtaan?
Vs: Hasselbladin objektiiveista eri aikakausilta Kuvista voinee päätellä jotain. Ei vaikuta päällisin puolin suurilta muutoksilta. Mitenhän on vaikkapa syväterävyyden tarkistuksen laita? http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160269810865 Prontor http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160294013773 Prontor http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280278862965 Compur http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300268991926 Compur http://www.ulsaker.com/sales/usedeqp/images/Hass250.jpg Compur http://www.stitchpix.com/sale/100cf_2.html Prontor, med äkta plastik?