No niin, olen tässä harkinnut myös alkavani kehittämään diat itse, kun niitä on kohta omiksi tarpeiksi. Joten kysymys kuuluukin, voinko käyttää samaa tankkia dia kehitykseen, kuin missä kehitän mustavalkoiset filmit? Lähinnä ajattelen sitä, vaikka tankki huuhdotaan aina käytön jälkeen, niin onko olemassa jotain vaaraa, että dian kemiat menee pilalle jos käytän samaa tankkia?
Vs: Kysymys koskien eri kemioiden käyttämistä samassa tankissa Kyllä niitä voi, onhan mustavalkoisessakin viimeisenä kiinnite (ja mahdollisesti sitä ennen keskeyte) joka on pahaksi kehitteelle, jos sitä sinne jäisi... Mutta kyllä ne pesemällä pois lähtevät. E-6 prosessin ensimmäinen vaihe on periaatteessa mustavalkokehite myös.
Vs: Kysymys koskien eri kemioiden käyttämistä samassa tankissa Diassa kannattaa olla tarkkana pesun kanssa sen stabiloinnin jälkeen, koska ainakin kaikki kemioiden valmistajat varoittelevat stabilontiaineen saastuttavan prosessin jo pienissäkin pitoisuuksissa, eivätkä näin ollen suosita edes toimenpiteen tekemistä samassa tankissa. Mä olen kyllä nykyään jo tehnyt tuon siinä samassa pytyssä, eikä ongelmia ole tullut kunhan vaan pesee tarkasti kaikki spiraalit ja muut. Samassa pytyssä olen kehittänyt mustavalkoiset ja c-41:n eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut. Meillä koulussa oli ongelmia dian värien tasalaatuisuuden kanssa, mutta ongelmat katosi, kun alkoi tehdä värikehitteen tislattuun veteen.
Vs: Kysymys koskien eri kemioiden käyttämistä samassa tankissa Filmiähän siis ei stabiloinnin jälkeen kuulu pestä (käsittääkseni, eikä me ainakaan olla pesty), mutta purkit yms. kyllä. Ollaan kans samassa purkissa tuo tehty, eikä siitä ongelmia ole tullut kun purkit kuitenkin pesee pian touhun jälkeen. Joboonkin kannattanee sitten vettä vielä kaataa, jolla huuhtelee koneen - jos sellaista käyttää. Itse oon tehnyt välillä niin että otan purkin irti koneesta ja stabi-homman hoidan pöydällä pyöritellen käsin tankkia.
Vs: Kysymys koskien eri kemioiden käyttämistä samassa tankissa Niin siis, tarkoitin purkkien pesua. En kanssa ole huuhdellut stabiloinnin jälkeen filmiä, kun siinähän on sitä pintajännityksenpoistoainetta mukana.
Vs: Kysymys koskien eri kemioiden käyttämistä samassa tankissa Muistan itse kehittäneeni Agfan Dia 50S filmiä ite. Oisko ollu kolme eri litkua ja jossain välissä 500W ihmelampulla valottamista jokunen minuutti kehitys spiraalissa. Oiskohan se ollu näin?
Vs: Kysymys koskien eri kemioiden käyttämistä samassa tankissa Voi hyvin olla. Nykyisissä kemikaalisteissä tuo valotus hoidetaan siellä purkissa kemiallisesti, eli ei tartte valotella. Mustavalkokääntökehityksessä tuo lienee nykyäänkin vaihtoehto, siihenkin kai on kuitenkin sitä "hunnutus"kemikaalia olemassa.
Vs: Kysymys koskien eri kemioiden käyttämistä samassa tankissa Kemioissa "Viholliset"menee näin: Mv fiksi on myrkkyä kehitteelle. Väriprosessissa Bleach eli kirkaste on myrkkyä sekä ensi, että värikehitteelle. Stabiloinnin konservointiaine, oliko se nyt se mikä oli lastulevyn liimassakin aikoinaan... on myrkkyä kaikelle, myös iholle ja hengitykselle. Käytän (eli käytin, nyt en enää kehitä niitä) E-6 prosessin lopussa HCA:ta pönttöjen huuteluun ja koko koneen(ATL-2 plus) putsaukseen ja senjälkeen 38 asteinen huuhtelu pariin kertaan- Ei ole esiintynyt "Leuko cyan" ongelmaa, joka on E-6 ja värinegan prosessin painajainen. Tumman pään lievä punertaminen- näkyy kun valottamatonta filmipohjaa katsoo voimakkaaseen valoon. D-maxin väheneminen mitattaessa macbethilla.
Vs: Kysymys koskien eri kemioiden käyttämistä samassa tankissa Mulla on ainakin ihan kaikissa diafilmeissä se pohja jonkin verran punaruskehtava. Oli sitten kehitetty vaikka missä Who's Nextissä tai Eirissä tai kerhon pimössä .
Vs: Kysymys koskien eri kemioiden käyttämistä samassa tankissa Jee, jee... Sähän sanoit jossakin muussa topicissa, että sulla on prosessi hallussa.... Kun tuli puheeksi: Olin vuosia sitten Eirin järjestämillä "Lightpainting" kursseilla jossa vetäjä Aaron... (jotakin oliko nyt Jones) näytti aivan tyrmääviä Fuji laakoja. Kysyin että miten fujilla saa tuollaista jälkeä ? meidän fujitkun oli aina vähän vihertäviä tai punertavia, filkasta riippuen. Hän sanoi käyttävänsä omassa labbiksessaan JOBO masiinalla OIKEATA Fuji prosesia, jossa on ensimmäinen vaihe vesihuuhtelu joka pehmentää kalvot ja liuottaa valonsuojakerrokset pois. Tähän siirryttyäni, siirryin myös käyttämään Fujia EXCLUSIVELY !!!Niin suuri oli ero. No vielä tosta filmipohjasta: Se D-maxin väheneminen on myös osoitus puutteelliseta Bleach vaiheesta, se saattaa johtua faktasta että Bleach on ylivoimaisesti kallein aine koko prosessissa, ja saattaa muodostua houkutus vähän skipata tosta tuorestukssta. en mene väittämään muuta kun että olen "vittumainen asiakas" labbiksissa, kun selitykset ei mene perille. karsein esimerkki oli kun eräskin labbis väitti että mulla on kamerassa "valkovuoto" anteeks- valovuoto. paljon myöhemmin, kun kehitin itse,ja tein kaikki virheet-tietenkin, tiesin että kääntökylpy oli unohtunut tuorestaa ja diat oli jotain negan ja dian välimaastosta. labbiksethan ei anna kuin valottamattomia rullia, jos edes tunnustavat virheensä.
Vs: Kysymys koskien eri kemioiden käyttämistä samassa tankissa Siinä määrin se kai sitten on hallussa, etten oo koskaan parempaakaan nähny . Kyllä ne mustat ihan ok kuitenkin on kun vaikkapa projisoi, ei siinä... Mutta kirkasta valoa vasten on kaikki diafilmit näyttäneet ruskehtavilta tai punaisilta, aina. Ehkä puhun nyt turhankin kirkkaasta, koska kyllähän siinä varmasti joku väri aina on lopulta?
Vs: Kysymys koskien eri kemioiden käyttämistä samassa tankissa No ehdit jo panna vastauksen. Tiedän miltä filkkojen tulee näyttää, sillä Tokiossa ollessani kehitin sekä Fujit että Kodachromet siellä. Voi vee. etten paremmin osaa sanoa... No ehdin tähän yhden jutskan heittää: ÄLKÄÄ KOSKAAN VIEKÖ VÄREJÄ LABBIKSEEN MAANANTAI AAMUNA!!! Useimmilla labbiksilla on jatkuvatuoresteinen prosessi joka on seissyt viikonlopun. Sun filkoilla ne ajavat prosessin taas ruotuun, anna mielummin mennä jonkun muun filkoilla ja vie vasta keskiviikkona, jos mahdollista.
Vs: Kysymys koskien eri kemioiden käyttämistä samassa tankissa Pitäis varmaan tuoda näytille tai muuten tehdä joku oikeen kunnon "Mythbusters". Vertaisi noita itse kehitettyjä Who's Nextiin ja vaikkapa johonkin Tokion oikeinkehitettyihin =)... Että onko eroja ja millaisia. Ei vaan oo ollu niin intoa testailla kun tulokset on omaa silmää miellyttäny. Ollut kyllä puhetta, että voisi 6-bath Kodakia tai Fujia kokeilla kun ei se lopulta paljon pidempi tai monimutkaisempi prosessi ole (varsinkin kun ollaan ylimääräisiä välihuuhteluja lisätty prosessiin siihen näden, mitä Tetenal ohjeistaa), mutta kerholle ehdittiin jo hankkia toinen Tetenalin 5 L kitti, eiköhän sillä taas about vuoden verran pärjäillä...
Vs: Kysymys koskien eri kemioiden käyttämistä samassa tankissa Dear Frank: Nykyään diaprosessi on skannusten ja Photoshopin jälkeen "Could not care less" eli ei enää vitunväliä... mutta aikanaan, kun ties miltä piti näyttää, ja varsinkin kun mulla oli ilo saada pari kertaa kuvani Oikeisiin Aviiseihin (LÓfficiel Ranskassa ja harpers bazaar englannissa). Tiesin myös miltä painojälki pitää näyttää. Oli aikamoinen helpotus nähdä räpellyksensä samoilla sivuilla kuin noi supertähdet ja että laatu ei hävinnyt yhtään. Koetan löytää esimerkkishotit arkistosta tähän. No niin löytyi nuo ranskan aviisin kuva originaalit tuolta ison kuvalevin kätköistä. harpers kuvat on jossakin noissa kasoissa skannausta odotamassa. Eli Suomalaista muotia- Tua Rahikaisen turkkeja ---ihan perus muotikamaa menneiltä vuosilta, ei ihan kuitenkaan Anttilan tasoista, mitä nykykama paljolta on. -vaihdoin resoluutiota tohon ylempään, tais mennä ihan mössöksi-
Vs: Kysymys koskien eri kemioiden käyttämistä samassa tankissa Sepä se... Jos projektorilla näyttää hyvältä ja skannit ja Ilfochrome onnistuu (joissa voi virheitäkin korjata), niin miksi enempää edes nysväämään - siis jos ei ole painoon diat menossa (ja harvemmin kai ne nykyään menee - ja jos tarvis on, niin voihan sitä itsekin skannata jos laitteet on). Filmejä prässätään ja krossataan ja ihaillaan teoksia, joissa kaiken maailman efektejä käytään, mutta värifilmejä ei voi kehittää itse jos tulee joku minimaalinen värivirhe vaikka ;-). Sitten ne filmit kuitenkin skannataan ja skannisofta arpoo valkotasapainot ja säädöt =).
Vs: Kysymys koskien eri kemioiden käyttämistä samassa tankissa Näin se menee, ja kovalevyt pullottaa kamaa, jolla oikeastaan on enää muistoarvo...