Eli nyt ostin ne ikivanhat broncolorit. Jos joku tietää, voiko näissä välähdyksen tehoa säätää tai muuten tietää näistä jotain, niin otan mielelläni tietoa vastaan. Eli toimiva voimaosa Broncolor 262, kolmelle välähdyspäälle. Siinä on vain kolme nappiaunainen, vihreä ja valkoinen. Jotakin merkkejä on, että tehoa voisi säätää 1/3, 1/2 jne. Itse sain vain vaihdettua ohjausvalon tehoa tai sen kokonaan pois päältä. Tosin ei ollut salamamittaria mukana välähdystehon muuttumiseen. Sitten on kolme välähdyspäätä s200/rt/404, tyyppi 1733, max 800 ws, 3/650 W. Mitähän nämä tarkoittavat. Yksi välähdyspää 304/404, type L 2830, max 1500 ws. Kaikki tieto ja käyttöohjeita otetaan vastaan. Onneksi oli kaksi toimivaa synkkapiuhaa mukana sekä varaohjausvaloja. Softboxit (toinen vuotaa, mutta jeesusteipillä korjattavaissa), hunajakenno ja snootti. Alla kuva laitteista T Jukka
Vs: Broncolorit jälleen Oleellisin tieto välähdyspäistä on, että ne kestävät tehoa 800 tai 1500 Ws, tai siis Joulea nykynormien mukaan. Jos voimaosa on 1400 J, niin siihen yhteen voit pamauttaa täyden tehon, pienempään puoli tehoa tai vaihtoehtoisesti useampia valopäitä kiinni. 650 W tarkoittaa ilmeisesti ohjausvalon maksimia. Laita kuva vielä ohjauspanelista, niin voidaan arvailla lisää. Ps. Eihän tuo ole edes ikivanha: http://www.bron.ch/_data/br_an_products1958_2008_en.pdf
Vs: Broncolorit jälleen Flassimittari olisi ihan hyvä työkalu, mutta voithan käyttää digikameraa myös mittarina. harmaakortti, valkoinen ja musta, ja sitten eri arvoiolla louskutat ja kirjoitat arvot, asat ja aukot muistiin, mittaat etäisyydet jne. mutta kaiken tuon voi oikeastaan unohtaa, onhan sulla näyttö josta kattelet ja säätelet. Muistaakseni Bronin napit oli silleen että punainen on päälle pois ja keltaisesta säädetään tehoja. Jos laite pelittää, siitä vain kokeilemaan. ei se enää tule silmille, kun olet jo valot saanut päälle
Vs: Broncolorit jälleen Kiitoksia tiedoista. Pitää tutkia, kun on aikaa. On mulla harmaakortti ja lässimittarikin. Ei nuo ookaan kuin vajaat 30 vuotta vanhat. Hyvin toimivat, ei mitään ylimääräistä ääntä mistään. T Jukka
Vs: Broncolorit jälleen Loistavat pelit nuo vanhat Bronit. Voimaosasta ja sen käytöstä sen verran, että 262:ssa punainen nappi välähdypäät päälle, vaaleasta ohjausvalot, vihreästä voi läväyttää. Sitten tehot... Niitä saat säädettyä välähdyspäiden sijoittelulla pistokkeisiin seuraavasti (katso oheinen kuvataulokko) I pistokkeeseen sijoitettu yksi välähdyspää antaa 1/1 tehon, II pistokkeeseen 1/2 ja III 1/4, kun taas kolmen välähdyspään kytkeminen antaa I:lle 1/2 ja II:lle sekä III:lle molemmille 1/4. Taulukossa muut variaatiot.
Vs: Broncolorit jälleen Ai niin, tässä mallissa oli noin, sama kuin Pro 2:ssa aikanaan. Sittenkun osti/sai lahjaksi passikuvaamon vanhat vempeleet, joissa aina oli kytketty toi pienin teho päälle, oli loput konkat sököt. Nykyään tehoa säädetään siten että kaikki konkat on käytössä mutta vajaalatauksella. Prolla pitää posauttaa ekaks konkka tyhjäks, sitten se vasta latautuu oikeaan määrään.
Vs: Broncolorit jälleen Kiitoksia jälleen. Nyt osaan käyttää näitä, pitää vain kaivaa harmaakortti, lässimittari ja alkaa systemaattisesti mittaamaan tehoja ja valkotasapainoa raw-konvertterissa pipitillä. Niin kannattaako aina siis poksauttaa täydellä teholla tämä malli, ennen kuin tehotaso alkaa pysyä samana? Laitteet toimivat erinomaisen hienosti, ei mitään ylimääräistä ääntä. On tässä se 1400 voimaosakin, mutta siinä oli joku vialla, se vaihteli itsekseen jatkuvasti valkoista ja vihreää nappulaa. Saakohan näihin enää vähäldyspäitä mistään. Tarkoitus on käyttää näitä tausta ja irroitusvalona. Etupuolen valot laitan varmaan Henseleistä, tai eihän sitä tiedä. Otin eilen muutaman kuvan, ja Broncoloreissa on hieno tuo valo. T Jukka
Vs: Broncolorit jälleen Siis kaksi voimaosaa, vai? Välähdyspäitä vai -putkia? Välähdyspääksi on tapana sanoa sitä kokonaisuutta, joka liitetään voimaosaan. Putkia voit kysellä Fototekniset Oy:stä Lahdesta. Bronin välähdyspäät ovat varsin yhteensopivia eri voimaosien välillä, pääasia on, ettei käytä kovempia tehoja kuin mitä putki kestää. Minullakin on vanha fresnelspotti, joka merkintöjen mukaan on tarkoitettu käytettäväksi RT tai serie 200 -voimaosien kanssa, mutta toimii ongelmitta Pulsojen yhteydessä. Vain tehonrajoitusautomatiikka puuttuu.
Vs: Broncolorit jälleen Niin, välähdysputkea tarkoitan eli se osa, joka välähtää. Ohjausvaloja tulikin varaosiksi. Fototekniset on tuttu, sieltä Henselitkin ostin ja aikanaan Bronicaa käytin. Pitää soittaa sinne, kiitos tiedoista. Niin ja kaksi voimaosaa. 1400, joka on rikki, eikä sitä varmaan kannata huollattaa, eikä sitä varmaan kukaan huollakaan. Tämä 262 toimii hyvin. T Jukka
Vs: Broncolorit jälleen Voi hyvinkin olla, ettei kannata. Fototekniset myös huoltaa Bronit , ja tavallista elektroniikkaa niissä on enimmäkseen sisällä. Jos sattuu asiaa Lahteen, niin genis mukaan arvioitavaksi. Kokenut korjaaja saattaa jo oireista tietää, missä vika on.
Vs: Broncolorit jälleen Juu saa välähdysputkia, mutta muistelisin, että noihin vanhoihin päihin, joissa ei ole sitä etäisyyden säätöä, putki maksaa sellaiset karvanverran yli 400 egee... Eli ei taida paljoa kannattaa vaihdella...
Vs: Broncolorit jälleen Jos nuo ovat 30v vanhoja laitteita niin uskoisin että korjaajat korjaavat mielellään nuo. Silloin ei vielä tiedetty pintaliitoskomponenteista tai mikropiireistä hölkäsen pöläystä (näin siis kärjistetysti), joten korjaaminen saattaisi onnistua melko edullisilla komponentti vaihdoilla. Mitäs tuo oikein oireilee jos se ei kerran toimi?
Vs: Broncolorit jälleen Joo, soitin fototeknisille. 385 ilman alvia, eli kertakäyttöiset ovat tässä tapauksessa. T Jukka
Vs: Broncolorit jälleen Aika hyvä hinta, mutta ovet ne yleensä varsin pitkäikäisiäkin. Kannattanee kyttäillä vanhoja välähdyspäitä, joissa on hyväkuntoinen välähdysputki mukana. Putken kuntoa voi arvioida katsomalla sen kantaa. Mitä kirkkaampi lasi, sen parempi kunto. Jos kannasta ei enää näe läpi, on putki viimeisillään.
Vs: Broncolorit jälleen kaima hyvä, mulla on vanhoja välähdysputkia, joita keräsin talteen kun lemppasin muuten ne siniset bronit roskikseen, kun kerran kaimoja ollaan, niin panes soitteleen tai emailaamalla, niin katsotaan miten järkättäis toi juttu. Jos nuo katkaisimien valot koko ajan välkkyy, on se merkki siitä että se vaihtaa lataukselle, eli konkat ei pidä sähköä-suomeksi kaputt... Niin jos täällä on "ympäristö herneneniä" niin kyllä kävin Kuusakosken kautta matkalla roskikseen.