Eli miten se oikein eroaa pankromaattisesta, noin käytännössä? Valotetaanko sitä kuvattaessa erilain, mutta mikä tärkeämpää, miten siinä erivärinen valo hajoaa filmille ja miltä se näyttää vedostettuna? Sitä kun saa suomestakin. Kuvaesimerkkejä, puolestapuhujia. Sattuneesta syystä odotan erityisesti JukkaPron puheenvuoroa... Serkkuni tätä kerran selvitti, kun kysyin miksi 1940-luvun muotokuvat näyttävät niin hyviltä, mutta lisätietoa kaivataan... T Jukka
Vs: Ortokromaattinen filmi Ortokromaattinen filmi: Filmi, joka on herkkä kaikille muille aallonpituuksille, paitsi punaiselle ja oranssille. http://kameralaukku.com/forums/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=25 Voidaan kehittää siis punavalossa...
Vs: Ortokromaattinen filmi Olen mä nuo katsonut, mutta miten vedos eroaa pankromaattiselle filmille kuvatusta? Onkohan netissä kuvaparia samasta aiheesta, josta toinen on kuvattu pan- ja toinen ortokromaattiselle filmille? T Jukka
Vs: Ortokromaattinen filmi No ne punaset puuttuu ja kovempi kontrasti. Ne kai lähinnä... Google löytää aiheesta mm. Photo.netin ketjun.
Vs: Ortokromaattinen filmi Tämän ja vastaavien pitäisi toimia siinä väärässä tarkoituksessa, missä arvelen sinun haluavan sitä käyttää. Ei ole niin jyrkkä kuin tavallinen graafinen filmi. Punaisen pään sävyt vaalenevat valkoiseen saakka. ILFORD ORTHO Plus black and white copy film is designed for many applications. It is particularly recommended for continuous tone copy work, with no sacrifice in quality when the original includes line work. The blue and green sensitivity enables the film to be handled in red safelight and allows processing by inspection. This versatile film allows you to fine-tune the contrast by the choice of developer, the exposure given and the development time. It is possible to achieve an accurate reproduction of most black and white originals, or to maintain a clean background in copies of combined line and continuous tone originals. The characteristic curve of ORTHO Plus copy film has been optimised to ensure the tonal range of the original image is maintained. This is different to conventional films, which can give a dull, flat result when used for copying. The qualities of a high resolution film with precise contrast control is just what is needed for photomicroscopy. ORTHO Plus copy film is highly recommended for t Minimize
Vs: Ortokromaattinen filmi Tässä tulee haluamasi inputti: FrankieBoy on aika oikeassa punaisen toistumisena mustana, kaikki värit missä on punaista eli oranssit, keltaiset jne tummenevat. Mitä tulee potretteihin,ortholla kuvattu ihmisen iho saattaa näyttää aika "sairaalta" kaikki näppylät korostuu, esim Pisamat. mulla oli carl bengtssonin potretteja tolla labsaitilla, mutta vaihdoin ne juuri pois. carl oli käyttänyt tehokkaasti orthoa. mm Bruce Weber on oikein suvereeni pelaamaan tolla ortholla ja suodattelemaan sitä mieleisekseen. Jos ajatellaan pankromaattista "neutraalina" toistoltaan jota sitten värifilsuilla vähän ohjaillaan sinne tänne, on Ortho ja infrapuna sitten aivan ääripäät, sillä infrapuna on suuressa määrin punaherkkä, tonne infran eli lämpösäteilyn puolelle. No kumpaakin löytyy, jos haluat alkaa pelata filmin vastaanottokyvyllä valon eri aallonpituuksia ajatellen. Jos oot hesalainen, voisin lainata sulle MACO:n asiaa koskevan paksun kirjan.
Vs: Ortokromaattinen filmi Tuskinpa niitä 40-luvun potretteja ortolle on kuvattu, ainakaan kovin yleisesti. Panchromaattiset filmit vakiintuivat käyttöön jo vuosisadan alussa, vaikka pitkään olikin saatavana rinnan kumpaakin. Orton jälkeä on tavallisella filkalla helppo simuloida syaanilla suodattimella, se sulkee punaisen pois. Samasta aiheesta kaksi ruutua, toinen suodatuksella, toinen ilman. Syaani kalvonpala sisältyi ainakin Cokinin pakkaan, kait niitäkin vielä jostain saa. Muutoin sitten kalvofiltteri ja teipinpala käyttöön
Vs: Ortokromaattinen filmi Olen kuvannut maisemia ym. Agfa ortholla yms, filmeillä ja se, että punainen tummenee värisävystä riippuen joko mustaksi tai eri asteisiksi harmaasävyiksi on tietysti efektinä ja kokeilun kannalta ehkä mukavaa. Itse en tosin löytänyt sille käyttöä muuten kuin reprotavarana ja mv-tekstidiojen materiaalina. Rakeettomuus ei myöskään ollut aina niin kaunista kuin kuvittelisi. Siksi Agfapan 25, lfrodin Pan F ja erityisesti mielestäni paras hidas mv-filmi Kodakin Panatomic-X hoitivat ne asiat huomattavasti paremmin. Toteutumattomalle toivelistalle: Nyt, kun Itä-Eurooppalaiset pienet firmat ovat herätelleet Agfan materiaaleja uudestaan eloon, olisipa todella hienoa, jos Panatomic-X ilmestyisi jälleen tarjolle...
Vs: Ortokromaattinen filmi panatomic-X oli Kodakkia eli "Isoa keltaista isää" (God of Photography) joka ei niin iso ole enää, anyway: Tsekkaa noita Rollei uutuuksia, siellä on 25 asa ja 80S uutuus ja tietenkin ATP 1.1 ja ATO 2.1 joka on ortho.
Vs: Ortokromaattinen filmi Oli, oli Kodakia (kuten kirjoitin), tarkoitin vain sitä että kun vanhat Agfatkin saavat uuden elämän, miksei vanha Kodakin filmikin.
Vs: Ortokromaattinen filmi Jukkis:Täydelliset testit ja demot sitten kesällä "keskarin"(muttei kaljan) merkeissä...