Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Kertoilehan miltä tuo vaikutti, kun olet päässyt kokeilemaan. Itseänikin on kiinnostanut tilata tuota mutten ole vielä saanut aikaiseksi.
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Joo raportoin siitä. Voi olla, että menee huhtikuulle kun kohta lähden kuukaudeksi kuvaamaan ulkomaille ^_^
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Mitenkäs tuon Dixactolin testit meni? Olet tainnut ehtiä jo testaamaan.
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Olen kokeillut vasta Delta 400:lla, ja vähäistä liikuttelua mutta tuloksiin olen ollut tyytyväinen. Tarkoituksena olisi kalibroida Delta 100:lle koko prosessi ja tutustua samalla kunnolla kehitteen jälkeen. Mikään hienoraekehitehän tuo ei ole, vaan kehitetty tuottamaan maksimaallinen terävyysefekti yhdessä värjäysefektin kanssa.
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Itse muistan vielä jotain laajoista testisarjoista -80 luvun alusta joita teimme valokuvalaboranttilinjalla Käpylän ammattikoulussa Istvanin & co kanssa Reijo Liljamon valvovan katseen alla. Lopputulos liikuttelusta oli sellainen että hidas jatkuva, edestakainen pyörittely oli paras ja sillä pystyi puolittamaan nestemäärät. Ja käytimme alkukostutusta. Kehitteenä oli varmaan silloinen hitti D-23, itse tehtynä reseptikirjan pohjalta.
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Oon tosi rebel ja agitoin 30s välein, negat ovat ihan teräviä sikäli kunhan eivät ole tärähtäneet, eikä kehitys kestä ikuisuuksia. Kontrastia tuntus lähinnä tarvivan lisää kun tuntuu että aina kun kuvailee niin sataa ja on pilvistä. Tietty jos negoi pelkällä luupilla katselee ja terävyys jne on kaikessa niin kantsii suoraan siirtyä laakaan niin saa aika kovasti ryssiä ettei kuvat ole ainakin teräviä
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Kuvailisitko tarkemmin tuota hidasta edestakaisinpyörittelyä? Onko siinä kehitystölkki kyljellään ja sitä pyöritellään?
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Eikse ole sitten vähän niinkuin mitä jotkut Jobon tms. rotary processing-koneet tekee? Niissähän kai purkki pyörii jatkuvasti tasaista tahtia konevoimin, ei tunnu niin käsityöltä mutta liemiä säästyy ja lopputulos on aika vakioitua liikuttelun osalta.
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Periaate sama kuin Jobolla (Jobo myi muinoin sellaista pyöritys rullastoakin), mutta tahti paljon verkkaisempaa. Mielestämme liian nopealla pyörityksellä metallispiraalit tekivät pyörteitä spiraalin ja filmin yhtymäkohtiin. Niin ja tosiaan kehitemäärät vain 1/2 pystykehityksen määrästä. Siitä loppuhuuhtelusta vielä sen verran että en kyllä suosittele märän emulsion koskettelua millään esineellä, jos vedetään vaikka sormien välistä niin kiinnitteen on syytä olla emulsiota karkaisevaa tyyppiä. Oikein laimennettu Foto-flo/Agepon liuon (ei saa olla vaahtoa) vaikka tyhjään kehityspurkkiin reilusti aikaisemmin kuin aloittaa muut kehityshommat niin kerkiää vaahdot lähteä ja spiraalin varovainen lasku ko. nesteeseen ja 30s-1 min. nesteessä ja filmi roikkumaan kuivauskaappiin(tai muuten pölyttömään ja vedottomaan paikkaan). Tiedättekö muuten miten lehtitaloissa muinoin kiireessä nopeutettiin filmin kuivumista - viimeinen huuhtelu tehtiin spriissä ja kuivumaan- oli muuten filmi nopeasti kuiva. Avotulen käsittely kielletty. Ja tiedän kyllä tosi kiireessä tehdyn printtejä jopa märästä negasta, pesua jatkettiin sitten uudestaan kuvan teon jälkeen.
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Jaa tässäkö tausta miksi Capan kuuluisista Normandian maihinnousu-sotakuvista suurin osa paloi (!) yli-innokkaan laboratio-assistentin toimesta?
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Syy saattaa löytyä myös filmipohjasta. Vieläköhän tuolloin oli käytössä nitraattifilmiä, joka oli äärimmäisen tulenarkaa tavaraa. Valokaarella toimivat elokuvaprojektorit sytyttelivät entisvanhaan elokuvafilmejä palamaan ja kun filmi paloi liki räjähdysmäisesti, niin samalla meni usein myös koko teatteri. Ei kummoista kipinää tarvita, jotta nitraattifilmi syttyy. Jotta varovasti jos löytyy jostain vanhaa filmiä.
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Tuosta tuli mieleen, että A.Adamsillahan kanssa pimiötulipalo tuhosi negoja, kuuluisa Monolith - The Face of Half Dome myös vaurioitui, mutta Anselmi sai rajattua pilaantuneen osan kuvan ulkopuolelle... Ts. kyseinen kuva oli alunperin hieman laajempi kuin mitä nykyään nähtävä.
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Käytettiinkö nitraattipohjaa muissakin kuin elokuvafilmeissä?
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Kyl, siks jossain filmeis viel lukee/luki safety film kun ne eivät enää roihahteneet.
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Ei mitään uutta auringon alla:Vilho Setälän valokuvausopas vuodelta1941: VESIHAUDEKEHITYS- siinä samalla suomalainen termi.
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Vesikylpykehitykseksi olen tuota nimittänyt... No miksei haudekkin. Mutta stand developing.. Sehän ei ole sama kuin vesikylpykehitys (tai 2-kylpykehitys). Ehkä 'kehittely ilman liikuttelua'? Olisi tosiaan kiva jos tälle olis joku suomalainenkin termi kun itse vähän vihaan anglikalismeja (prime, fiksi, flassi, ...)
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) vesikylpykehitys= kehitys jossa vesi laimentaa emulsion ulkopuolisen kehitteen, yleensä siirretään kehitteeseen ja veteen vuorotellen. Seisontakehitys= Kun kehite on imeytynyt emulsioon, annetaan koko hässäkän seistä liikuttelematta. yleensä hyvin voimakkaasti laimennettu kehite (Rodinal 1:100, 1:300) seisonta aika yleensä yli 1 tuntia. kaksikylpykehitys= Diafine/tetenal Emofin/ Muunnettu D-76 kaksikylpykehitteeksi, ensin ykköskylpy jossa kehiteaine imeytyy emulsioon, välittömästi kakkoskylpy ilman välihuuhtelua joka aktivoi kehitystapahtuman. Tämän jälkeen normaali välihuuhtelu, kiinnite ja fiksin/hopean huuhtelu pois emulsiosta sekä lopuksi huuhtelu laadukkaassa loppuhuuhteluaineessa. menetelmien hyvänä puolena on tietty sävyjen tasapainotus sekä tosiasia että voi erilaatuisia filmejä kehittää samassa prosessissa, kun sekä ajalla että lämpötilalla ei kaksikylpykehityksessä ole kovin suurta väliä.
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Eivät ne palaneet..... liian kuuma kehite tai huuhtelu pehmensi emulsion, joka sitten valui pois filmipohjalta.
Vs: seisotus-kehitys (stand developing) Jos ois kaikki säästynyt niin jengi olis sanonu, hohhhoijaa onpas paljon kuvia. Oli siellä muitakin kuvaajia mutta Capan shotit nousi aivan uskomattomiin glorioihin vaikka, jos objektiivisesti niitä kattelee niin toteaa, oh hoh, onpa räpsyjä.