.... Edit: Tämän session jälkeen taitaa olla paikallaan pitää pientä miettimistaukoa tän potrettivimman kansa..
Vs: Elisa ihan pirtsakka sarja,tosin valo ei ole paras mahdollinen,hiukan myös terävyydessä puutteita,mutta paljon myös plussaa
Vs: Elisa Teknisesti puuttellisia, kuten L.F sanoi, mutta.. tosiaan muuta asiat sitten ovatkin aika hyviä. Itse pidän siitä erityisesti, että olet saanut mallin näin luonnolliseksi kuvissa. Ei mikään helppo tehtävä, vaikka malli olisi kuinka tuttu. T Jukka
Vs: Elisa Kiitoksia palautteesta. Terävyys ja valo olivat molemmat probleemallisia tuona kuvauspäivänä. Oli nimittäin lähes kaatosadetta koko iltapäivä, ja kun valoa on vähän niin pitkä valotusaika isolla aukolla tekee äkkiä suttuista jälkeä. Pitää vamaan ruveta kiinnittämään tähän huomiota.. : Tämän lyylin kanssa pääsen onneksi palaamaan asiaan, kun konrahti näiden kuvien ottamisesta oli, että hän on mulle yhden illan mallina ja sitten toisen kerran päinvastoin. On meinaan kuvaaja ittekin tämä kaunotar. Molemmat meistä on tähän saakka yrittänyt pysytellä sen kameran takapuolella eikä niinkään edessä, että hyvin mielenkiintoisia aikoja eletään siinäsuhteessa. Tuli sellanen oivallus tässä päivänä muutamana että tämmönen ihmisten kuvaaminen on lopultakin aika tavalla samaa hommaa kuin teatteri-ohjaajan työ. (jos ei puututa teknisiin asioihin) Tarkoitan että sen sijaan että sanotaan: "mene tuonne, kato tänne, kallista säärtä ja sano muikku", niin yritetään perusteluilla ja erilaisilla muilla keinoilla saamaan malli tekemään ne asiat itse ilman käskemistä. Olen ohjannut melko vähän, mutta minulla on tästä silti näkemys: Näyttämöllä pyrin välttämään suoraa käskemistä viimeiseen saakka, sillä se johtaa usein kankeahkoon lopputulokseen ja siihen että näyttelijä 'vastustaa roolihahmon pyrkimyksiä'. Sen sijaan pyrin pitämään näyttelijät tietoisina siitä, että mihin tämä roolihahmo tässä kohtauksessa pyrkii, mitä pelkää tai välttää ja mitkä ovat sen suhteet muihin hahmoihin. joskus näitä tarkoituksia kaiken takana mennään ihan repliikki kerrallaan. Kenelle se sanotaan ja miksi ja millä taka-ajatuksella... Esim toi keskimmäinen otos on otettu siten että neiti lukee siinä kirjaa, ja on saanut ohjeet että kun kuulet sulkimen äänen niin nosta katse kameraan mahdollisimman nopeasti ja pidä siinä kunnes kamera on räpsähtänyt kahdesti. Sitten otin kiireettä kolmen sarjoja jonkun viisi kappaletta, ja juttelin samaan aikaan niitä-näitä. Kun mallia rupesi hymyilyttämään niin se oli siten siinä. Meikäläisen versio 'diana-katseesta' hymynkareella. Niin ja lapset! Ei saa tapella! ;D
Vs: Elisa Niin, ei kai toi suttuisuus ja epäskarppius muuten, mutta toi kohinanpoisto + terävöitys ei oikein tue minusta kuvien sisältöä eikä järin hyvin istu silmään. Valon riittämättömyys kannattaa ottaa huomioon ja suunnitella kuvat sen mukaan. Ei niitä teknisiä "epäkohtia" kannata pelätä, "hyvät epäkohdat" lisäävät kuvaan tunnelmaa ja antavat tilaa tulkinnalle (vrt. "insinöörikuva"). Ihan samaan tapaan kuin maalaustaiteen tietyissä suuntauksissa ei pyritä pikkutarkkaan todellisuuden toisintamiseen. Kivoja, luontevia kuvia kyl muuten.
Vs: Elisa Kyllä minäkin pidin itseasiassa näistä kaikista. Alkuun viehättivät nuo kaksi ylintä, mutta aikani katsittuani, aloin pitämään alimmastakin. Keskimmäisessä on jotain, miten sen nyt sanoiksi osaisi taas pukea, salaperäisyyttä, ehkä jopa jotain seksikkyyttäkin. Hienoja kuvia.
Vs: Elisa Kyllä näissä kuvissa epäterävyys häiritsee. Valoa on sinänsä haettu ihan oikein, ns. pohjoisikkunavalo. Kolmannessa olet käyttänyt jotain lisävaloa? Vähän häiritsee valon kovuus, kun muuten kuvan vaikutelma on pehmeä ikkunan valo. Rajauksista tykkään, uskalletaan mennä riittävän lähelle.
Vs: Elisa Hyvä pointti.. Rupesin vähän aikaa sitten harrastamaan photoshopin sijasta Gimppiä ja on välillä hivenen työkalut hakusessa.. Sitä jotenkin tulee sokeaksi sille jäljelle mitä tekee.. Pitänee katsoa näitä kuvia uudetstaan ja käsitellä vähän vähemmän, kunhan taas muilta kiireiltä ehdin. Periaatteessa pyrin siihen että joka kuva minkä julkasen kiertää kuvankäsittelyn kautta ja idea olisi siihen suuntaan että mitä vähemmän se käsittely näkyy nin sen parempi. Tosin ne jotka itse tekee nin yleensä kyllä haistaakin sen manipuloinnin paljon kauempaa.
Vs: Elisa Tykkäsin. Jotenkin välitömän oloisia. Softaus istu hyvin, värimaailmaan (1&3) yhdistettynä antaa ripauksen retroa.