Nyt olen aikeissa rahoituksen saatuani ostella kunnon vermeet studioon, eli tila olemassa, ja tämä fotoaminen vain osa yrityksen toiminnasta. Jotenka, jos rahua 4000€, mihin se käyttää, tykkään kuvata potretteja studiolla, mutta myös tapahtumakuvaus pitää huomioida hyvin. Vinkkejä kaipaan !
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? Mitä sulla on jo? Onko järjestelmäkameraa? Entä tila, tarviiko rempata? Parasta olisi jos siellä on kaikki pinnat mustaa (katto, ehkä mustaa verhoa seinillä jos on ikkunoita tms), lattia on ehkä vähiten tärkeä. Koska asia on itselle ajankohtainen, olen hieman käynyt tätä läpi itsekin, eli siitä näkökulmasta seuraavia asioita pitäisi miettiä: - kuvaustausta (taustarullat, teline, tai joku "taitettava" tausta jos esim. ei tarvitse jostian syystä ottaa kokovartalokuvia - Studiosalamat. Rajalalla ainakin oli Elinchrom FX400-setti tarjouksessa, kaksi välähdyspäätä, telineet, yksi tasovalo, sontsat jne. alle tonni (sis ALV 22%) - Studiosalamiin lisätarvikkeet. Kai noilla seteillä pääsee alkuun, eli ehkä ei heti alkuun kannata ostaa kaikkia erimuotoisia tasovaloja jos on vain osa toimintaa studiovalaistus Kyl neljällä tonnilla pärjää hyvinkin. Tietysti riippuu kuinka kriittistä työtä studiossa pitää tehdä, ja kuinka monipuolista. Ja pitääkö se kamerakin ostaa. Ja tietysti jos tarkoitat "tapahtumakuvauksella" että pöpelikössä ilman verkkovirtaa pitää studiosalamoiden toimia, niin se on taas sitten budjetin kannalta asia erikseen. Ehdotellessa on myös vaikea sanoa täsmälleen että mitä kannattaa hankkia kun sanot toisaalta, että pitää olla "ammattimainen studio", mutta toisaalta että valokuvaus jo itsessään on vain osa toimintaa, ja studiokuvaus vain osa valokuvausta. Eli parhaat mahdolliset vehkeet ei välttämättä tuo samankaltaista tuottoa (öö, "Return on Investment") kuin keskitason laitteet.
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? Tällä hetkellä Canon eos 350D, johon kitti, 50mm, 1,8. ja sigman 70-200 olikohan 1.8 valoinen.. Ja tila tosiaan vuokrataan, siitä ei varmuutta viellä.. Tälläsiä kasasin listalle: Canon eos 40D runko obari 24-70mm F2.8 IS USM JA 70-200mm studiosetti Elinchrome FX400 laukaisin valotusmittari salama speedilite 480EX Manfrotto jalusta kuulapäällä, yht noin 300€ taustakartongit yht noin 180€ Fimekon peruskamaa. Noin 6000€ sain ..oijjoi.. Tietty Jos jaksaisi saksasta..
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? Hyvin olet saanut jonkun vakuttuneeksi kun on 6000 euroa käyttörahaa heti alkajaiseksi. Yksityiskohtaisesti en osaa neuvoa studiovälineistä, mutta heitänpä tässä kuitenkin muutaman yleisajatuksen: Osta vähemmän ja osta laatua. Rahat saa kulumaan leluihinkin jotka jonkin ajan kuluttua eivät ole juuri minkään arvoisia. Ja jälkeenpäin vaihtaminen kunnon laitteisiin maksaa aina maltaita. Laatuvehkeet säilyttävät arvonsa paljon paremmin. Olen esim. nähnyt huikeita potrettikuvia jotka on otettu ainoastaan yhdellä hyvällä ja tarkoin harkitulla salamalla plus softboxilla. Tai osta laatuvehkeet käytettyinä. Saat paljon enemmän rahoillasi. Kai esim. käytetty Canon 5D päihittää 40D:n mennen tullen? Uudetkin 5D-rungot myydään vissiin aika hyvään hintaan näin elinkaarensa lopussa. Onko zoomi hyvä ratkaisu studioon vai olisiko joku kiinteä potrettilinssi sittenkin parempi?
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? Mikäs siinä Sigma 70-200mm objektiivissa on vikana? (lienee valovoimaltaan 2.8 pikemminkin kuin 1.8)
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? En sanonut että siinä olisi mitään vikaa, kunhan herätin kysymyksen zoom vai kiinteä. Kumpi on loppujen lopuksi kompromissi: laajempiskaalainen zoom vai kiinteän polttovälin linssi joka on tehty juuri potrettikuvausta ajatellen? Itse kuvaan potrettini (en ammattimaisesti) Hasselbladin 150mm/f4 linssillä, enkä tarvitse millikään lisää tai vähemmän. Enkä valovoimaa. Se on just siinä. Kinokoossa vastaava polttoväli on kai siinä 80-90 mm, joka on ymmärtääkseni optimaali potrettikuvaukseen.
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? Pahoittelut epäselvästä lainailusta, viittasin siis yllä Hennan viestiin, että kun Sigma 70-200/2.8 on jo ilmeisesti omistuksessa, niin pitäisi ostoslistan perusteella toinen zoomi saada samoilla milleillä...
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? ookoo nou hätä. ;-) Mutta noihin mietteisiini olisi mielenkiintoista saada asiantuntevia kommentteja. Nehän ovat vaan omia ajatuksiani.
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? jos aiot uuden ostaa, niin myy mulle toi 70-200 f/1.8 maksan siitä puolitoista tonnia (jos valovoima pitää paikkansa) Miks salama speedilite 480EX? Miksei speedelite 580EX II Suositan tota 5D runkoa (vaikka itsellä on 40D) 5D:lle kaveriksi CANON EF 85/1.2 L II USM potrettiobjektiiviksi ja yleis-objektiiviksi CANON EF 24-105/4 L IS USM ja "pitkäksi" CANON EF 100-400/4.5-5.6 L IS USM Mutta jos 40D: päättää ostaa niin muuten samat paitsi potrettilasiksi EF 50/1.2 L USM (kennokertoimella ~85mm) Tämmöstä tänään ;-}
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? ööö valistakaas tyhmää... miks ihmeessä pitää sitä valovoimaa olla jos meinaa salamoiden kanssa leikkiä? Jotta taustan saa teräväks (jos niin haluaa) on kuitenkin himmennettävä reippaasti ja ihan vaikka jollain paskoilla halvoilla tsuttutsuumeillakin pitäis mun käsittääkseni saada melko terävää jälkeä. Tottakai noi kalliit Ällälinssit kasvattaa mieskuntoa ja toimivat ihan eri tavalla suurilla aukoilla, mutta periaatteessa halvemmillakin linsseillä pitäis pärjätä melko hyvin. Jos meinaa kahdella välkyllä pärjätä, niin eiköhän joku iso heijastin esim. California sunbounce tyyppinen ratkaisu vapauttaa yhden välkyn esim. hiusvaloks tai sitte valasemaan taustaa. Jos meinaat heittää nykyisen kamerakalustosi mäkeen, niin kannattaa miettiä onko tuo 40D oikea valinta "ammattimaiseen" studioon. Itse mikäli digiin koskisin edes pitkällä tikulla harkitsisin erittäin tarkkaan esim. Fujifilm Finepix S5 Pro:n hankintaa ja siihen muutama manuaalitarkenteinen Nikonin prime. Mutta jos Nikon aiheuttaa allergiaa, niin tee sitten mitä haluat. Mutta miljöökuvaukseen muutaman SB600:n hankinta keventäisi keikkakalustoa kummasti. Tosin hintaa tulee niistä lisää. Taustoja saa melko edullisesti itse tekemällä. Hankkii isoja kankaita jotka värjäilee. Studioon kannattaa harkita studiojalustaa. Niitä saa aina sillon tällön lähes ilmaiseksi käytettynä. Miljöössä sitten joku kevyempi jalusta olisi ehkä järkevämpi, mikäli jalustaa oikeasti miljökuvauksessa tarvitaan. Osa budjetista on sitten syytä käyttää studion sisustamiseen, ja oheistilpehöörän hankintaan. Tuoleja, nojatuoleja, jakkaroita, kampauspeili yms. Tässä oma kerettiläinen näkemykseni studiokalustosta.
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? Niin no, Törkkäänpä minäkin sormeni tähän asiaan... taas... Toi nyt vähän riippuu, että mitä oikeasti aikoo kuvata. Mikäli tarpeena on vaan potrettikuvia ja hiukan tapahtumakuvausta, niin tuo vanha runko riittää vallan hyvin ja aavistuksen pitempi studio, niin tuo 70-200 on juurikin passeli siihen, ei oikein pienemmällä polttovälillä voi kuvatakaan, ellei tavoittele jotain erikoista. Tai sitten sillä 50 millisellä. Hankintalistalle laittaisin, kolme välähtävää vehjettä, kaksikin rittää alkuun, kunhan on joku heijastinseinä. Radiolaukaisimet, kun tuossa kamerassa ei ole synkkapaikkaa (elinkalla on ihan hyvät), taustapahvit, kankaat ja niihin seinätelineet. Sitten kaikenlaista pikkusälää, jotain noiden välkkyjen eteen, jms. Tapahtumakuviin joku cannonin ex välkky ja laajisputki. Noilla pääsee varmasti alkuun ja sitten kun tietää paremmin mitä tarvii, niin niillä tähtitieteellisillä palkkiorahoilla voi sitten ostaa kalliimpaa kalustoa. Tuskinpa kukaan asiakas kääntyy ovelta kun huomaa, että täällä kuvataan harrastajaluokan kalustolla, varsinkaan jos kuvat on hyviä. Ei noi ammattivehkeet tuo mitään kauhean ihmeellistä tullessaan, hiukan käyttövarmutta ja tukevampaa rakennetta. Kyllä se ammattimaisuus on siellä kameran takana.
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? Tärkeintä hankinoissa on harkita tarkkaan mistä laitteista oikeasti on niin paljon hyötyä, että se parantaa kuvia ja tuottaa myös taloudellisesti. Välkkyjen määräkin on suhteellinen. Yhdelläkin valolla pärjää, mutta mahdollisuudet tulevat vastaan aika nopeasti, mikäli haluaa tehdä monipuolista valaisua. Yksi ihan hyvä vaihtoehto välkyiksi on Elinchromen D-litet, ne 400:set. Niitä saa neljä ihan kohtuu hinnalla. Kamera kalusto täydennettynä laajis-zoomilla on täysin riittävä. Tapahtumakuvausta varten myös pikkuflässi voi joskus olla tarpeen. Se 50mm on mainio muotokuvausputki tolla rungolla. Kannattaa myös jättää budjetissa varaa erilaisille pikku tavaralla, heijastimille, taustoille ym. Niihin saa upoamaan yllättävä paljon rahaa. Tämän hetkisiä tieto-taitojasi en tiedä, mutta harkitse myös jotain studiovalaisun/kuvauksen kurssia. Studiomuotokuvassa ja itseasiassa yleensäkään muotokuvassa taustan terävyys ei ole toivottavaa. Muuten hyvästä valovoimasta ei sinänsä ole studiossa otetussa muotokuvauksessa hyötyä, koska himmennys f5.6 tai f8 on aika hyvä peruslähtökohta muotokuvassa.
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? En minäkään lähtisi ensimmäisen kameraa tai objektiiveja uusimaan, kyllä noilla tulee ihan hyvää jälkeä. Salama voi olla tarpeen ja sitä voi käyttää myös studiosalamoiden laukaisemiseen.
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? Täytyy kyllä olla melkoinen halli studiona, että croppirungossa yli 70-millisellä on suuremmin käyttöä. Järkevää taitaa olla aloittaa sillä kamerakalustolla, mikä on, ja käyttää resurssit - siis rahat - muuhun studiovarustukseen. Petrin mainitsemat kurssitkin ovat varmasti hyvin suositeltavia..... jos osaisit kalustoa hyvin käyttää, et kyselisi, mitä kannattaa hankkia - se olisi melkolailla itsestään selvyyksiä.
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? Joo, toi oli oikeastaan mun tulkinta virhe, kun ajatus on jotenkin fiksoitunut, että potretti = passikuvamainen tekele. Jotenkin tuosta kysymyksen asettelusta kalskahtaa, että tarpeena olisi tehdä studio, jossa voisi alkaa opiskelemaan studiokuvausta.
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? Kiitos kauniit ihanista ja runsaista vastauksistanne! Eli valokuvausta takanna noin 6 vuotta, mutta olen aina ollut enmpi tekemisen ihminen kuin että syventyisin johonkin tiettyyn lukuun, eli kovasti kokeilen siitä sen enempää välttämättä kuitenkaan tajuamatta Itsekkin mietin, että oisko tuo kamera nyt niin välttämättä ostettava, että jos siinäkin säästäisi ja laittaisi vaikka obareihin. Itse olen jostain syystä todella tykästynyt zoomeihin, vaikkakin kiinteillä saa tosiaan parempaa jälkeä piirrossa yms. Studiolla on tullut häröiltyä muutama vuosi, sen enempää perehtymättä että mitä itse hommaisin, eli lähinnä olen käyttänyt ammattistudioista harjoitteluun ja pienimuotoisiin projekteihinkin. Tuota Elinchrom FX400-settiä olen harkinnut, ja kaiketi ihan hyvä setti, tosin irtonakin voisi ostaa joitain ja koota niistä.. Joku mainitsi et mikä vikana Sihmassa, no eihän siinä kyllä mikään vikana olekkaan, mutta jotenkin mut on kait aivopesty et Canonia kannattaa suosia. Ja tosiaan tarkastin sen niin 70-200mm ja 2.8 valoinen, eli ei mikään 1.8. Mutta JOS siis ostan canonin niin joutavahan tuo tuossa on. Pitääpä laittaa tarkempaan mietintään nuo kiinteät, yhtä 50mm 1.8 kakkulaa olen kokeillut ja sen omistankin, ja hyvää jälkeähän sillä tulee. Mutta mulla on sellainen juupas eipäs olo noiden kakkuloiden kanssa, kun en vaan osaa päättää et mikä olisi se paras kakkula studioon ja mikä luontoon, jos esim häitä kuvataan, mutta myös lintukuvaus kiinnostaa TODELLA paljon, ja jostain syystä en ole kokenut että 70-200 olisi riittävä linnuille.. Onko lintukuvaajia paikalla, mitä mieltä?? Se voi olla että vain se 4000€ käytössä, mutta pikkasenhan tuo venähti.
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? Se neljä tonttua meneekin näppärästi pelkästään siihen lintuputkeen, jos vielä sellainenkin pitää hommata... Osta joku valovoimainen laajiszoomi, kuten 18-50/2.8 tai vastaava. Sillä saa kokovartalopotretit studiossa ja siitä on paljon iloa hää- yms tapahtumakuvauksessa. Muihin tarkoituksiin sitten ne olemassa olevat 50/1.8 ja 70-200.
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? Se ammattimainen kuvaaminen ammattimaisessa studiossa menee mun käsityksen mukaan niin, että... Asiakas tulee sisälle liikkeeseen ja kertoo kuvaajan avustamana, että millaisen kuvan haluaa. Kuvaaja valitsee sen polttovälin ja sellaisen valaisun, jolla tuo pyyntö pystytään täyttämään. Asettaa kaiken valmiiksi, niin että asiakkaan saapuessa voidaan heti sen enempää miettimättä kuvata ja asiakas pääsee jatkamaan kiireistä juhlapäiväänsä. Tässä kuvaajan ammattitaidon ratkaisee se, että onko hän riittävän kyvykäs valitsemaan ne laitteet ja olosuhteet, millä asiakkaan vaatimus täytetään. Ei niinkään se että kuvaajalla on hankittuna ammattimaiset kuvausvälineet. Jos kuvaajan pitää vielä tuossa vaiheessa alkaa pohtimaan, että millaista jälkeä mikäkin polttoväli, aukkoasetus tai valon suunta ja määrä tuottaa, niin kuvaaja ei ehkä ole vielä valmis ammattimaiseen työskentelyyn.
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? No jos noista elincan FX400 tuikuista puhutaan ja lähdetään siitä, että tarttet niitä vähintään kaks, niin sillä rajalan pakettitarjouksella (1000 euroo tuikut + sälät) on hiukan hankalaa perustella samojen tuikkujen ostamista irtona (545 eur kappale rajalassa). Esim. se softboksi mikä siinä setissä tulee on yksinään 150 euron arvoinen ("irtona" ostettuna). Tietty eri merkit ja erityisesti käytettynä voi olla eri asia. Huokaus... Yritä ny vähän pätevämmältä kuulostava syy keksiä. Itsepetos on taitolaji. Toivottavasti olet rikas... ymmärtääkseni vakavaluonteinen lintukuvaus on lähestulkoon kallein valokuvauksen osa-ala. Ei siihen mikään 200 millinen riitä.
Vs: Ammattimaisen studion kasaukseen mitä kaikkea? Meinaatko, että tyylillä; kun ammattisedät sanoi että se kaanonin putki, missä on punainen rinkula on kyllä ihan maaailman paras. Toi on kanssa totta, että ei halvemmalla kunnon valoja tilbehöreineen saa kun tuosta fx-paketista. Niin ja... Kalle on kyllä ihan paras! (mitä on mahtanut tytöille selittää??)