Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Seuraava suursota käydään energiavaroista. Niiden arvo nousee huimasti tarjonnan vähentyessä. Ja koska sen enempää öljy- kuin ydinvoimalateollisuudenkaan intresseissä ei ole ollut kehittää vaihtoehtoja, on tuotekehitys monella sektorilla päässyt todelliseen vauhtiin vasta kymmeniä vuosia myöhässä. [/quote] Seuraava? Eikös niitä käydä parhaillaankin öljyn takia. Vai pitääkö sodan olla vielä isompi? Tuon kyllä allekirjoitan
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Tää tulee vähän jälkikäteen, mutta mä olisin kyllä ymmärtänyt ton kuljetusyrittäjien protestin (joka loppujenlopuksi jäi pitämättä). Yhden suuren logistiikkafirman ajojärjestelyn esimiehenä mä olen ihmetellyt jo jonkin aikaa, miten meidän alihankkijoilla on varaa ajaa sovitut keikat. Jos tolle naftan hinnalle ei löydy subventioita, niin kohta meidän maidot, tomaatit, kotiinkuljetetut paketit tms. tulee maksamaan hunajaa nykyiseen verrattuna. Vaihtoehtona on tietenkin se, että mitään ei enää ole tarjolla. Kuljetusalan yrittäjät on nimittäin jo nyt kannattavuusrajoilla (ellei jo konkurssirajoilla).
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Kyllä mä olen jo siihen kiistattomaan tosiasiaan orientoitunut, että kuljetukset tulevat kallistumaan vuosi vuodelta. Eli nostakaa vaan niitä hintoja, se on ihan oikein. Ainut verohelpotus, jota voisin kannattaa, olisi ainoastaan tavarankuljetus- ja joukkoliikenneyrittäjille kohdistettu, jos samalla korotettaisiin yksityisautoilun hintaa. Ja silloinkin kokonaisveroasteen pitäis olla korkeampi kuin nykyään. Ohjais ihmisiä valitsemaan viisaammin, ne kun ei näytä sitä omasta tahdostaan haluavan tehdä.
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Hyvä idea, kunhan kuvausmatkat olisiviat polttoaineverottomia. T Jukka
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Kunhan ne kuvausmatkat liittyvät jotenkin koko yhteiskunnan perusinfran ylläpitoon.
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Onko sulla ihan oikeasti noin vaikeaa? Tostahan pitäisi jo päästä kunnallisen asianhoitajien asiakkaaksi!!!
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Paikallisessa marketissa on indonesialaista kalaa tarjolla kalatiskissä. Kyllä kuljetukset ovat vielä ihan liian halpoja.
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Tasan samaa mieltä. Pangasiusta tuodaan Suomeen Saksan ja Hollannin kautta, ja silti fileen hinta kilpailee lähialueen kalojen kanssa. Vaimo kerran osti tuota, mutta nyt on kielto päällä. lisätietoa ja taustatietoa.
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Asiaa sivuten ihmettelen ylipäänsä suomen valtion suhtautumista rekkoihin. Ajoin intissä puolivahingossa CE-kortin. Myöhemmin ajatellen että pahan päivän varalle ihan hyvä. EU:n määräysten myötä intti ei enää voi "antaa" yhdistelmä kortia. Ekolla varmaan parempaa infoa,mutta väitänpä että aika monet meidän ammatti kuskeista on saanut korttinsa armeijan kautta. Nyt tuokin etu on otettu pois. E-kuljettajat tosin palvelevat edelleen sen 12kk. En tiedä saako C-kuljettajat enää c-korttia siviiliin. Kertokaa viisaammat. Käsittämätöntä että maassa missä suurin osa tavarasta liikkuu kumipyörillä tehdään kuljettamisesta liian vaikeaa ja liian kallista. Aivan kuin rekka olisi vain yksi vaihtoehto monista, kun tämä meidän rataverkkokin on liian tiheä. ( ;D ) Samoin oli huhuja että korttiluokan ylläpitämistä hankaloitettaisiin. Pitäisi käydä uusimassa tasaisin väliajoin. Olikohan ehdotuksessa viisi vuotta tuo aikaväli. Voi Voi, sanon minä. Olen kuljettajien ja yritysten puolella. Kuljettajat maksavat vielä terveydellään ja toimeentuloillaan. edit: Tapiola taisikin mainita, että öljyn hinnan nousun suurin syy ei ole kysynnän ja tarjonnan laki, vaan suurilla rahoilla kikkailevat keinottelijat. Yksi ongelma on myös öljyn myynti velaksi, mikä vielä kiihdyttää tätä hinnannousua. Öljytynnyristä maksetaan alkuu 8% loput velaksi, tovi varastossa ja kas, öljystä saa jo niin paljon rahaa että voi maksaa velkansa, ostaa vähän lisää sekä jäädä voitolle vielä. Tämä oli kauppalehden sivuilla. Kärjistin "hieman.. " edit2: En sitten tiedä onko polttoaineveron keventäminen kuljetusyrittäjille se ainoa ratkaisu, vai voisiko valtiovalta auttaa yrityksiä muutoin. Tulla vastaan työvoimakustannuksissa, tai muuta.
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Siis millä perusteella jotain yksitäistä ammatikuntaa voisi valtio tukea, yritysmailmassa homma menee sillai että jos ei rahat riitä niin menee firma nurin. Kuin myös se että normaalistu kohonneet tuotanto kustanukset siiretään hintoihin.
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Samoilla perusteilla kuin yksittäistä ammattikuntaa 'maanviljelijät' - verovapaalla polttoaineella pelloillakin ajellaan.
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Onhan noita pankkejakin pelastettu. Että eipä olisi ensimmäinen kerta. Ei tässä kuluttajienkaan perse kestä, jos polttoaineenhintojen nousu siirretään samaa vauhtia kuluttajahintoihin. Ja nykyinen talousmalli kaipaa jatkuvaa kasvua, eli kulutusta.
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Tässä on kyllä paha aukko, kuten siinä että taloja ajetetaan verottomalla polttoöljyllä. Olisi aika tasata vähän verorasitusta myös asumiseen! ;-)
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Tänää kuuntelin ration informatiivisistä lähetyksistä, että raakaöljyn hinnan nousu ei johdu tuottajista ja OPEC:lla ei oo tarvetta tuotannon lisäämiseen. Mistä vitusta se hinta sit johtuu?
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Jos sä ostat sitä ja myyt eteenpäin kallimmalla, niin oliskos siinä selitys?
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Maailman taloudessa liikkuu rahaa noin - mitä se nyt olikaan - neljä kertaa niin paljon kuin tavarakaupan arvo on. Jollakin taholla on rahaa - ostaa hyödykkeitä varastoon ja panttaa niitä jonkin aikaa - myy sitten voitolla hinnan noustua. Öljy on onneksi hankalaa varastoitavaa.
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Voi ollakin, mut fiinisti Kultapossukerho kieltää kaiken niinkun tavallista ja vetoaa siihen "kun markkinat ja suhdanteet on nyt nämä". Mites kun Ameriikka hukkas joku aikaa sit(?) myrskyissä pari porauslauttaa "omille alueilleen", mikä se niiten varastettu meri siinä väli-ameriikan edustalla onkaan ja hukutti osan kansasta tulviin. Taas tais nousta öljyn hinta vaikka arabit oilis pumpannu vaik miten paljo lisää.
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Kyllä mailmassa tuettavaa riittää ja tyypejä jotka tukea tuntevat tarvitsevansa on varmaan muitakin kuin rekkamiehet. Lähtökohtaisesti vaatimukset pitää esittää asikkaalle ja mahdoliset ukaasit, ei kai kenekään ole pakko myydä palveluitaan artistimaksaa periaateella, minusta on kyse vähän niin kuin omasta mokasta.
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? aika hyvin tiivistyy koko mylläkkä tossa. Jos ei kuljetuksesta maksettava raha riitä tavaran kuskaamiseen ja löpöön, niin silloin pitää pyytää lisää fyrkkaa tavarankuljetuksesta asiakkaalta. ja kuten Sakke sano, jos lähimarketista saa jotain Kauko-Aasiasta kotosin olevaa kalaa halvemmalla ku kotimaista, on kuljetus (ja siten myös polttoaine) liian halpaa.
Vs: Rekat tukkimaan juhannusliikenne? Pitää kuitenkin ottaa huomioon kilpailu. Suomalaiset rekkakuskit eivät ole ainoita, vaikka jonkinnäköiset säädökset hieman rajoittavatkin sitä, miten ulkomaalaiset hoitavat meidän sisäistä logistiikkaamme. Kuka haluaa olla se ensimmäinen joka korottaa reilusti hintoja? Entä mitä asiakkaat siitä tykkäävät? Ajavatko itäblokin maiden kuskit sitten ne kuljetukset - heillä ei taida palkkataso olla ihan niin kova, joten kilpailukykyä varmaankin on... Radion informatiivisista lähetyksistä olen kuullut, että tällaista on jo jossakin määrin tapahtumassa.