Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

3 tärkeintä asiaa dokumentaarisessa lapsikuvassa ?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana matti, 24 Elokuu 2005.

    Kerro mielestäsi kolme (3) tärkeintä seikkaa, joka tekee dokumentaarisesta lapsikuvasta loistavan!
     
  1. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Heititpä pahan. Jos ajatellaan että se on teknisesti jo valmis ja hyvä eli sitä ei huomioida niin kai kuvan ainutlaatuisuus voisi olla yksi? Ehkä ilmekkin voisi olla tuohon edelliseen liittyvä seikka myös mutta toisaalta erillinen jos eritellään. Mutta mikä olisi se kolmas? Ehkä muut vastaa fiksummin ja itse pohdin asiaa enemmän. :)
     
  2. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 476
    219
    63
    Valo, ilme ja tilanne

    1. Eli valolla tarkoitan sen suuntaa, kovuutta, väriä ja sopivuuttaa kuvaan
    2. Ilman katsetta, tai ainakin ajatuksista kertovaa ilmettä jää katsojan suhde malliin monesti tyhjäksi ja kuvan tarkoitus ymmärtämättä.
    3. Valitsemalla kuvalle todellinen tilanne tai pystymällä lavastamaan tilanne niin, ettei lavastaminen mitenkään näy (mallikuvat studiossa ei ole minusta valokuvia, vaan reproja. pl. taidekuvat)
     
  3. Tuossahan nuo jo melkopitkälle tulivatkin, mutta sommittelun kyllä lisäisin noihin tärkeisiin asioihin.
    Ja mallikuvat studiossa ne vasta valokuvia ovat.

    Niin ja tässä multa esimerkki, mun mielestä hyvästä dokumentaarisesta lapsikuvasta.
    Virhe - Kuvatoimisto - Photostock Vastavalo.fi
     
  4. 1. Kai siinä kuvassa tulisi olla lapsi niin omassa elementissään, että vuosien päästä kaikki heti kuvan nähdessään sanoisi hänen tekevän jonkun asian juuri kuten kuvassa näkyy. Oli kyseessä syöminen, leikkiminen tai ilme potalla istuessa. Mielestäni kuvaajan ja lapsen välinen vuorovaikutus saisi olla näkymättä. Jos kuvaaja on samalla lapsen vanhempi/tuttu niin sitten hieman eri asia jos kamera ei muuta lapsen suhtautumista kuvaajaan.

    2. Kuvan pitää olla teknisesti loistava otos.

    3. Dokumentaarinen ;)

    Sepe
     
  5. MJK

    MJK

    1 436
    0
    0
    Sanoisin ilme, tapahtuma ja sen hetken tallentaminen. Valoon kun ei voi aina vaikuttaa eikä sommitteluakaan saa aina mieleisekseen. Nythän kyllä kysyttiin loistavaa kuvaa, mutta..

    Ohessa yksi kesän räpsyistäni:
    http://www.mjkoskinen.net/galleriat/350d/sini/IMG_1667-01_e900.jpg
     
  6. peet

    peet Member

    764
    0
    16
    Oho? Taiteesta ja taidekuvista en tiedä mitään, mutta kaikelaista elävää studiossa kuvanneena rohkenen olla hiukan eri mieltä.
     
  7. Kyllä ne Peet ihan reproja vaan on. Et sinä mitään osaa, ne mallit vaan on niin täynnä kuvattavia kohteita....
     
  8. vn

    vn

    1 464
    0
    0
    Olet siis kuvannut vain reproja, repro-taiteilija.

    Vesku, repro-wanna-be-taiteilija
     
  9. alis

    alis

    117
    0
    0
    Mielestäni esim. maisemakuvaus on enemmän reproamista, siinä et voi vaikuttaa säähän mitenkään (noh..odottamalla) , studiossa voi taas vaikuttaa valon: Suuntaan, pehmeyteen/kovuuteen ja tehoon. Sekä mallia voi ohjata, valita asusteet, meikit, kampaus etc.
     
  10. Saaga

    Saaga

    293
    0
    0
    No niin, kertokaahan nyt sitte, että mikä on repro. Kiitos.
     
  11. 1. Hyvä kohina
    2. Oikea ICC-profiili
    3. Riittävä MTF-käppyrän arvo
     
  12. Seinallä on taulu. Otat kuvan, jossa näkyy taulu sellaisena, kun maalari on sen halunnut. Oletko tehnyt valokuvataidetta, tuskin. Repron kylläkin.
     
  13. Saaga

    Saaga

    293
    0
    0
    Ahaa. Tuo nyt hiukan selvensi asiaa. Kiitos fangio.
     
  14. peet

    peet Member

    764
    0
    16
    Eli ihan sama juttu kuin mallikuva studiolla. ;)
     
  15. Komppaan noita.
     
  16. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 476
    219
    63
    Minusta aika monet kuvasi ovat kyllä juuri sitä taidetta, vaikka ehkä itse et sitä sellaiseksi koe. Jos olen yhtään ymmärtänyt tuotantoasi, niin tavoite on ottaa visualisesti kiehtovia kuvia, joissa on ilmaisua sisäisistä lähtökohdista tavoiteena saavuttaa yleisö.. siis taidetta.

    Pääasiassa tarkoitin kuvia, jotka otetaan kun lapsi kävelytetään lähimpään "kuvaamoon" kuvattavaksi ja kuva annetaan anopille joululahjaksi ;)
     
  17. peet

    peet Member

    764
    0
    16
    Juu, ymmärsin kyllä tarkoituksesi, mutta kaikenlaista elävää studiossa kuvanneena voin kertoa, että noissa omissa "taidepläjäyksissä" pääsen huomattavasti helpommalla kuin jos studioon talutetaan lapsi/koira/pariskunta(joista yleensä toinen on huonosti/hyvin huonosti motivoitunut ajatukseen kuvauksesta). Siitä on kyllä reproilut kaukana kun kuvaaja yrittää saada (monesti erittäin huonosti aiheeseen keskittyvästä kohteesta) sitä parasta mahdollista kuvaa lahjaksi sille anopille. Hattua nostan niille, jotka sitä työkseen jaksavat joka päivä vääntää, itse en pystyisi.
     
  18. Hmm, kai tärkeintä olisi ettei niitä olisi. Kuvia lapsista. BKK -harrastajat iskee...