Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Oikeastaan noilla väriavaruuksilla, jos pitäydytään srgb:ssä ja adobergb:ssä, ei pitäisi olla kauheasti eroa sinisessä päässä. Ikävä tosiasia kuitenkin on, että kovinkaan monessa valokuvavalmistamossa ei oikeasti tiedetä mitä ollaan tekemässä ja valokuvatulostimien väriavaruudet on surkeat verrattuna nykyisiin monitoreihin. Useat tulostuspaikat käyttävät srgb:tä ja nipistävät tuostakin vielä värejä. Itse olen asioinut liikkeessä, jossa omistaja henkseleitään paukutellen kertoi, että hänen koneensa värit säädetään päivittäin kymppitonnin koneella. Joka kerta jännitti, että minkä värisiä tällä kertaa tulee. Nykyään olenkin tulostuttanut (jos on pitänyt käyttää vierasta valmistamoa) väritargetin ihan ensimmäiseksi. Sitten osaa silmämääräisesti korjata ainakin pahimmat värivirheet.
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi sRGB oli nimenomaan kyseessä. Mutta se että käyttää samaa väriavaruutta tiedostossa ei takaa ollenkaan että tulisi sama lopputulos tulostimesta kuin omalla näytöllä. Väriavaruus rajaa vain käytettävissä olevien värien joukon, ei muuta. Näyttö on silti kalibroitava ja profiloitava.
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Väriavaruus tekee paljon muuta kuin rajaa värien joukon. Tärkein sen tekemä asia on yksikäsitteinen määrittäminen, mitä Lab-avaruuden väriä tietty tiedostossa oleva koodaus vastaa. Profiloinnilla puolestaan selvitetään näytön profiili, jolloin taas saadaan selville, mitä koodausta on käytettävä, jotta sRGB:llä alunperin kuvattu väri voidaan mahdollisimman hyvin esittää monitorilla. Värinhallinnassa on siis profiileja, jotkut niistä ovat valmiina ja jotkut taas selvitetään kokeellisesti. Ongelmat tulevat, jos näistä on väärää tietoa tai oletuksia tai profiilia ei oikeasti käytetä tai se kertoo virheellistä (esim. vanhentunutta) tietoa.
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Kyllä jos käytettäisiin vaikkapa tuota Adobergb väriavaruutta ja kaikki koneet kalibroitaisiin tuohon avaruuteen, niin lopputulos olisi sama kuin omalla näytöllä. On vain helpompaa tehdä noille koneille oma profiili, kun alkaa kalibroimaan noita. Varsinkin tulostinpäässä on niin paljon eri variaatioita (mustet ja paperit). Noissa vaan mennään niin usein metsään, kun ei oikein hallita noita profiileja tai sitten ne tehdään väärin. Nuo bulkkikuvavalmistamothan ovat tuon vuoksi lähteneetkin tuolle kompromissitielle, että säädetään kone lähelle SRgb:tä ja tungetaan kuvatiedostot sellaisenaan sinne. Niistä tulee keskimäärin kelvollisia. Paikallinen, melkein asiansa osaava kuvakauppias totesi, ettei viitsi jakaa koneensa profiilia vaikka oli sellaisen tehnyt, koska sitä ei osata käyttää.
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Oikeastaan tuossa kon kyse siitä, että mitä tulostustekniikkaa käytetään. Mustetulostuksella saavutettava väriavaruus on yleensä lähellä rgb:tä kun taas laservalotuksella saadaan jotakuinkin ainoastaan srgb.
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Kyllä tuo on totta, että laservalotuksella ei päästä edes lähelle srgb:tä. Durstin Lambda taitaa juuri ja juuri päästä tuohon. Musteruiskulla jonkin verran enemmän, eipä taida tuokaan vielä adobergb:hen asti yltää. Mistä taas nousee kysymys, että tarvitaanko enemmän värejä näyttävää monitoria, kun niitä värejä ei kuitenkaan saa paperille. Tarkoitin tuolla bulkkivalmistamojen srgb:llä sitä, että kone säädetään antamaan peruspokkarin tuottama srgb kuva kelvollisena ulos, eikä edes yritetä tehdä mitään erityistä profiilia. Näin olen ymmärtänyt.