... on nuorten sivuilla kokosivun artikkeli pimiötyöskentelystä. Artikkeli käy yleisesti läpi pimiön eri työskentelyvaiheita, mutta poraudutaan myöskin syvempiin ajatuksiin tyyliin "onko valokuvaajan suhde omaan valokuvaansa samanlainen jos se on digitaalisessa muodossa verrattuna pimiössä vedostettuun kuvaan?". Artikkeli ei ole mitenkään digivastainen, lisättäköön se vielä ettei synny väärinkäsityksiä. Samassa lehdessä kokosivun arvostelu Matti Saanion Ateneumin näyttelystä. Ja lisäksi Volt-liittessä lähes kokosivun juttu valokuvaaja Jari Silomäestä. Pisteet HBL:lle!
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Höblä on kokoonsa nähden muutenkin erinomainen lehti lähes kaikessa valokuvaukseen liittyvässä. Tekstistä en sitten osaakaan sanoa paljon mitään kun tuo Ruotsin ymmärtäminen on niin kehnoa.
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Husari ja Papper on tosiaan lehtiä, jotka saa mut hinkumaan osaksi kielivähemmistöä. Tosin pystynokkaiset vähemmistön edustajat saa mut aina toisiin ajatuksiin.
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Voihan noita lehtiä lukea muuten vaan, kuulumatta kielivähemmistöön. Ja pystynokkaisia edustaja löytyy kyllä tasapuolisesti ihan joka kieliryhmästä.
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Tämän päivän HBL:ssa hyvä Arno Rafael Minkkisen haastattelu. Täytyy tehdä visiitti hänen meneillä olevaan näyttelyyn Galerie Anhavaan (Helsingissä), on Minkkinen sen verran kiinnostava valokuvaaja. Minkkinen kuvaa puhtaasti mustavalkofilmillä joita hän kehittää itse. Hän ei koske digiin eikä edes värifilmeihin. Periatteet kunniaan! ;-)
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Minusta taas on positiivista että keskittyy täysillä johonkin tiettyyn osa-alueeseen vaikka se mahdollisesti rajaisikin muita alueita pois. Että on selkeä visio mitä haluaa ja osaa tehdä. Minkkisen kuvat eivät synny räpsimällä sinne päin, kuvaaminen taitaa olla hänelle melkoinen prosessi.
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... miten vaan, minusta se on silti ahdasmielisyyttä. Vähän samaan tapaan kuin elitistiset "taidemusiikin" edustajat katsovat pitkin nenänvarttaan "kevyttä" musiikkia. Minusta on hienoa jos on visio, joko kuvasta tai kappaleesta, mutta silti pohtii eri toteutustapojen välillä. lahjakas kitaristi ei sylje elektroakustisen tai edes sähkökitaran päälle, vaikka soittaisikin lähinnä pelkkää akustista. En usko että Picasso olisi hylännyt lyijykynää taidetta tehdessään. Mitä tulee siihen räpsimiseen, niin ei kai kenenkään kuvat niin synny? Hyvin usein kuvien luominen on pitkä prosessi, lukuunottamatta siitä mille ne on kuvattu; kennolle, dialle, väri tai mustavalkonegalle. minusta on ahdasmielistä ja typerää pitää digitaalista valokuvausta "sinne päin räpsimisenä", ja mustavalkofilmiä ainoana "oikeana" taiteentekoprosessina.
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Tjaa, seurasin viime syksynä viikon verran hänen työskentelyään. Kyllä siellä paidan taskussa taisi digipokkari olla, mikäli oikein muistan. Sillä sitten muistokuvat räpsittiin talteen. Toki Pentax 67 sitten teki sen taiteen....
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Jos sen itselleen kokee ainoana oikeana, se on sitten sitä. Lausunto on Minkkisen, ei minun. Itse kuvaan filmin lisäksi myöskin digillä, mutta ei se estä minua nostamatta hattua täydelliselle omistautumiselle mustavalkokuvaukselle.
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Yleisen elämänkokemuksen nojalla on vaikea kuvitella Minkkisen kaltaisen osaajan lausuvan jotain niin banaalia kuin "kuvani eivät synny räpsimällä sinne päin".
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Paitsi, että Minkkinen kuvaa nykyään ne koekuvat digillä ja katselee sen perusteella sitten sen miltä sillä Pentaxilla kuva mahdollisesti näyttää. Hän myös räpsyttelee digillä silloin tällöin huvikseen. Taidekuvat ovat aina tehty filkalle. Minkkinen suhtautuu hyvin avoimesti erilaisiin tapoihin tehdä valokuvaa. Hänen tapansa on tehdä filkalle, koska se on hänen kuvissaan ainoa mahdollisuus. Se kuvaustapa ei olisi uskottava digillä.
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Hohojajaa... Minkkinen ei tietenkään näin sanonut, tämä banaalisuus oli ihan omaa tekstiäni kun kömpelösti yritin vastata Minkkisen ahdasmielisyys- ja typeryys-syytetteeseen. Jos luet tekstiäni uudelleen, se alkaa sanoilla MINUSTA taas on positiivista... Tässä Minkkisen suora lainaus ruotsiksi HBL:sta varmuuden vuoksi: " Jag vägrar att använda vare sig färg eller digitalteknik, då skulle jag inte längre vara trovärdig."
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Hohhoijaa: Minkkinen ei tietenkään sanonut ... vaikka "Lausunto on Minkkisen". Älä pistä Minkkisen suuhun sellaista, joka ei sinne kuulu. Lainauksessakaan hän ei puhu mitään räpsimisestä eikä omistautumisesta, vaan pragmaattisesta uskottavuudesta.
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Sanomisien tulkinta on mielenkiintoista. Ne pyritään usein tulkitsemaan itselleen edullisesti ja siten, että ne tukevat omaa käsitystä.
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Tässä uudelleen alkuperäinen tekstini: Minusta taas on positiivista että keskittyy täysillä johonkin tiettyyn osa-alueeseen vaikka se mahdollisesti rajaisikin muita alueita pois. Että on selkeä visio mitä haluaa ja osaa tehdä. Minkkisen kuvat eivät synny räpsimällä sinne päin, kuvaaminen taitaa olla hänelle melkoinen prosessi. Mistä ihmeestä sinä saat sen käsityksen että tämä olisi Minkkisen tekstiä, että kyse olisi lainauksesta? Nämähän ovat täysin omia ajatuksiani. Sinähän se pistät minun tekstini Minkkisen suuhun, joten katso peiliin, hyvä mies! EDIT: Vähän sekavaksihan tämä meni kun Zenigin kanssa väiteltiin mutta lukemalla alusta asia selviää. "Lausunto on Minkkisen" viittaa ainoaan tässä thredissä olevaan lainaukseen, eli sihen että hän ei käytä digiä eikä värifilmiä. Kaikki muu on omia ajatuksiani. Ei tästä sotaa ollut tarkoitus sytyttää.
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Niin kauan kuin vedokset menevät kaupaksi tuommoisella 3000 ekun kappalehinnalla, kannattanee pysytellä koetellussa menetelmässä ja jättää uudet kokeilut ainakin julkisuudesta sivuun.
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Kyllä, juuri näin. Se mitä aikaisemmin kömpelösti yritin ilmaista, oli kunnioitukseni täydellistä omistautumisesta johonkin tiettyyn tekniikkaan. Arvostan kun mennään pintaa syvemmälle ja mietitään asioita ja perehdytään tekniikkaan kunnolla, hiotaan yksityiskohtia vuosikausia. Tai koko elämän ajan. Mikäs sen parempi jos työ myöskin rahallisesti on palkitsevaa.
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... Komeassa kaaressa lentävät Minkkisenkin mv-filmit mäkeen sillä sekunnilla, kun digistä löytyy vastaavaa "pragmaattista uskottavuutta". ;-)
Vs: Tämän päivän HBL:ssa... No kukin arvostaa mitä haluaa? Joku voi arvostaa heppua joka istuu tunnin kusiaspesässä tai kolme päivää puhelintolpassa, minä en sitä niin kovasti arvosta. Jospa ihmiset arvostaa selaisia asioita mitkä kokee omakseen? Itse Mikkisellä on käynyt flakxi =(hyvä tuuri) jotta juuri hän on ollut oikeaan aikaan oikeassa paikassa, huom!!! mielestäni hän on lahjakas mutta ei ainut laatuinen. Kuitenkin 99,9999% kuvaajista jää vaille mitään tunustusta ja silloin tuolainen omaistuvaisuus saa korttitalon rakentamisen arvon?