Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Millä filmillä väriä?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana zenig, 15 Huhtikuu 2008.

    Vs: Millä filmillä väriä?

    Ei kait tuossa mitään ihmeellistä tilaa tarvita jos vaan filmiä kehittää. Vedostelu on sitte ihan eri asia...
     
  1. Usko

    Usko Member

    408
    0
    16
    Vs: Millä filmillä väriä?

    Kotona en kehitä kemikaalien takia hajujen takia, pimiöön pääsy on osoittautunut vaikeaksi. Vois tietysti säästää vuoden filmit kesäks ja kehittää mökillä, mikä ei sekään ole mahdoton ajatus.
     
  2. Frank

    Frank Active Member

    7 250
    1
    38
    Vs: Millä filmillä väriä?

    Kehityspurkki ja lavuaari riittää värinegan kehittelyyn, toki joku Jobon CPP-2 tai vastaava helpottaa hommaa, mutta ei ole välttämätön.

    Ei ne kemikaalit niin kamalasti oo ainakaan mun nenään haissu, sinne purkkiinhan ne kaadetaan kuitenkin ja kannet ja korkit on suurimman osan ajasta kiinni.

    Aika pitkä skannausaika, skanneri vaihtoon? ;-).
     
  3. Usko

    Usko Member

    408
    0
    16
    Vs: Millä filmillä väriä?

    Onko väriprosessi tarkka lämpötilojen suhteen, siellä mökillä kun ei ole lämmintä vettä ja kylmäkin juoksee samaa tahtia kantajan kanssa ;)

    Skanneri(KM 5400) on ihan ok muuten paitsi ICE päällä skannausaika on pitkä. ICE poistaa ne labran tekemät naarmut yleensä kuvista ja samalla osan yksityiskohdista. Normiskannaus on parin minuutin luokkaa per ruutu.
     
  4. Frank

    Frank Active Member

    7 250
    1
    38
    Vs: Millä filmillä väriä?

    On se sen verta tarkka että n. 38 astetta se lämpötila sais olla. Eipä kai sit ihan mökkitouhuja. Tuskin se asteen päälle on, eli lavuaariin kun sais 38 asteen vettä niin siinä sitä voi pitää silloin kun ei purkkia kääntele. Näin hommaa onkin tehty, jos ei prosessoria apuna ole.
     
  5. Vs: Millä filmillä väriä?

    Siinä mielessä juu dia on "nopeampaa", mutta ei se silti sinne varjopaikkoihin oikein auta... Mä taisin pudota kyydistä eli ei jummarra... Kyllä aikoinaan, kun filkalle vedin, niin vaikeissa olosuhteissa kuvasin negalle, jotta dynamiikka riitti. Dialla oli vaikeempaa saada, siis kun painokelpoisesta puhuttiin, seinälle heijastaminen on sitten  vähän eri juttu.
     
  6. Frank

    Frank Active Member

    7 250
    1
    38
    Vs: Millä filmillä väriä?

    Nimenomaan, painokelpoisuus on vähän eri asia. Silti dian varjoista on kivempi kaivaa kamaa skannatessa (jos sielä jotain on), koska se rakeisuus ei tuu samalla tavalla esiin kun negalla. Skannerin kohina tosin saattaa tulla. Projektorilla varjotkin näkyvät kivasti.
     
  7. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Vs: Millä filmillä väriä?

    Itse olen käyttänyt Kodak UltraMax 400 negafilmiä jo melko paljon, mielestäni erinomainen filmi. Fujin PRO 800Z filmiä kinokoossa olisi välttämättä saatava ennen kesää, viimeistään ennen elokuuta, jolloin illat pimenevät. Linkki Fujifilm UK nettisivuille.
    Kodakin Elitecolor 200UC oli lievä pettymys. En pitänyt sen hieman magnetan sävyisistä kuvista. Edesmennyt Agfa Ultra 100 oli hyvä filmi, sen veroista "extracolor" filmiä en ole vielä löytänyt.
     
  8. Vs: Millä filmillä väriä?

    Nyt ymmärsin mitä tarkoitit eli juu samaa mieltä.
     
  9. Vs: Millä filmillä väriä?

    Kyllä mä jättäisin kehityspurkilla ja lavuaarilla tekemiset väliin ja hiukan tökkisi vielä cpp-2:llakin noiden kehittäminen. Kyllä vähintään pitäisi olla vaikka tuollainen atl-1500 kone, että saisi tasalaatuista tulosta. Sitten nuo kehiteosat pitäisi tehdä tislattuun veteen, että pysyy ph-hallinnassa. Ainakin dialla.

    Kyllähän noita kehittämään pystyy ihan siinä missä mustavalkoistakin, mutta arpapeliä tuo on, jos ei ole kunnon välineitä.
     
  10. Frank

    Frank Active Member

    7 250
    1
    38
    Vs: Millä filmillä väriä?

    Atl:ää en oo vielä testannu (seuralla semmonen olis) mutta CPP-2:lla on varsin helppo värifilmit kehitellä ja tulokset on vastanneet ammattilabrojen tuloksia, joten en näe miksi niin ei pitäisi tehdä.

    En ole varma miten tuo ATL toimii, mutta CPP:llä on varsin mukava ainakin kontrolloida se, että kemiat pysyvät erossa toisistaan, kun röörit saa välipesuissa huuhdella vedellä.

    Arpapeliltä se ei ole ollut, eikä varsinkaan negan kanssa kehitysprosessi ole niin densitometrisen tarkkaa, kun jälkikäteen tehdään joka tapauksessa reilut korjailut (skannatessa/photarissa levelssit ja valkotasapaino tai vedostettaessa). Kahden aukon prässäyksistä Agfa RSX II 200 filmistä tuli myös aivan hyviä kuvia, ei mitään valittamista.

    Aivan hyvää on tullut diafilmistäkin tuolla CPP:llä. Itse en ole allassysteemillä tehnyt, mutta kaveri on ja nekin ovat onnistuneet. Kemiat on tehty vesijohtoveteen, paitsi välillä stabilisaattori akkuveteen.

    Voin suositella itsekehittämistä värifilmeille, koska tulokset kerhollamme ovat olleet hyviä.
     
  11. Vs: Millä filmillä väriä?

    Toi atl:ä on siitä mukava, että se vaihtaa itse automaagisesti litkut, joten käyttäjän tehtäväksi ei jää kun litkujen laitto purkkeihin, filmi spiraalille ja purkkiin. Tämän jälkeen vaan kone käymään ja kahville.

    Meillä oli ainakin dian kanssa ongelmia tuosta ph:n vaihtelusta. Välillä tuli sinisempää ja välillä taas jotain muuta. Ongelma katosi, kun alkoi tehdä värikehitteen akkuveteen.

    Tietysti tuossa on ero katsantokannassa. Mulla ei anna luonto periksi tehdä vähän sinnepäin olevia filmejä vaikka ne sitten skannattaisiinkin ja photaroitaisiin. Kyllä mä haluan photariinkin tuoda suoraan luotettavan originaalin, josta ei tarvi käsittelyn aluksi alkaa arpomaan oikeita värejä. Olen jopa tehnyt skanneriin oman profiilin jokaiselle filmityypille, joka on kehitetty tuolla standardi prosessilla.

    Toisille tietysti riittää vähempi, mutta varsinkin tuotekuvaa tehdessä pitää värien olla aika kohdallaan ja tuotekuvat on muutenkin mukavampi kuvata filmille, niin saa käyttää palkkikameran tuomia huimia etuja.
     
  12. Frank

    Frank Active Member

    7 250
    1
    38
    Vs: Millä filmillä väriä?

    Itse kyllä sekä projisoin että skannaan diani ja olen siinä määrin tarkka lopputuloksen suhteen, kun silmäni tuloksen näkevät. Densitometrisiin vaihteluihin en ole perehtynyt. Mitään valittamista ei laadussa ole ollut värinegalla n. 10 rullan jälkeen ja diaa olen kai 3 rullaa itse kehittänyt. Kaveri on lisäksi kehittänyt n. 10 rullaa samoin kriteerein ja kehunut laatua. Ph:ta en ole mittaillut, kuvat on olleet hyviä.

    Meillä tehdään käyttöliuos, jolla kehitetään 4 rullaa, sen jälkeen vaihdetaan liuokset.
     
  13. Vs: Millä filmillä väriä?

    Mä itse kehitän aina kertaliuoksella, eli teen käyttöliuoksen ja sitten 125ml per rulla koneeseen. Käytetty lorahtaa aina jätekemia-astiaan.

    Kyllä mä olen huomannut ihan kohtuullisia värivaihteluja vesijohtovedellä tehdyissä dioissa. Alunperin kun tein kemiat vesijohtoveteen, niin piti lisätä värikehitteeseen happoa (vai oliko se emästä, en muista enää), kun kuvassa oli sinisyyttä useampia kymmeniä miredejä. Tietysti saattaa olla, että tuolla maalla missä mä noita teen, niin vesijohtoveden ph heittelee enemmän kuin Mansessa.

    Noi värivirheet on siitä keljuja, että niitä ei oikein huomaa ennen kuin on vieressä joku vertailukohta. On tuo ihmismieli niin sopeutuvainen.
     
  14. Frank

    Frank Active Member

    7 250
    1
    38
    Vs: Millä filmillä väriä?

    Miten paljon on merkitystä värivirheellä, jota ei huomaa? Mitä on miredit?

    Tietysti sinänsä ihan järkevää käyttää akkuvettä, jos tulos sillä paranee.. Eikä muutenkaan huono idea, jos jaksaa sitä hommailla.
     
  15. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: Millä filmillä väriä?

    Sehän riippuu ihan siitä, kuka ei huomaa. Se on paha jos itse ei huomaa ja laittaa viallisena eteenpäin... tuotekuvaus on käsittääkseni melko tarkkaa puuhaa esim. värien suhteen.
     
  16. Frank

    Frank Active Member

    7 250
    1
    38
    Vs: Millä filmillä väriä?

    Harvoin sitä diaa suoraan (esim.) lehteen painetaan :). Ja jos on näin kriittinen tilanne niin sittenhän ne filmit voi kehittää vaikkapa Who's Nextillä...
     
  17. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: Millä filmillä väriä?

    Ai kehittääkö ne sittenkin laakaa?
    Painossahan ne just haluaa sen dian referenssiksi, mistä voi kattoa onko ne saaneet värit paperille oikein. Mistä ne sen muuten tietäis?
     
  18. Frank

    Frank Active Member

    7 250
    1
    38
    Vs: Millä filmillä väriä?

    En mä tiedä, kai tuotekuvaa voi muullakin kuvata kuin laakafilmillä. Eikös RDahl sinne laakaa lähetelly, ainakin meinas.. En muista ainakaan että missään olis sanottu että EI kehitettäis laakaa. Eiri noita ainakin vissiin tekee, jossei Who's Next. Tai sit vaikka Color-Kolmio tai Kuva-Paijula tai mikälie.

    Kuvaakohan muuten moni oikeasti filmille tuotekuvia nykyaikana? Itse ajattelin lähinnä harrastajamielessä tätä asiaa...

    EDIT:
     
  19. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Millä filmillä väriä?

    Mitä ihmettä nykyään kukaan tekisi painossa sillä dialla, kun käytännössä kaikki diakuvat on digitaalisesti käsitelty eli muutettu ennen päätymistään painoon (erityisesti mainitussa tuotekuvauksessa säädettyjen eli käsiteltyjen osuus on 100 %), eli diassa on eri värit kuin "kuvassa", eli diassa on pääsääntöisesti ainakin piirun verran väärät värit, eli sen katsominen olisi hullua, kun värinhallinnan aikakaudella kuvadata määrittää värit kertaluokkaa tarkemmin.

    Paino voi tietenkin halutessaan tehdä digitaalitiedostosta dian ja verrata painatusta siihen...