Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Oikeus vai vääryys? Cash back ongelmia..

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana TripleV, 11 Tammikuu 2008.

  1. TripleV

    TripleV

    4
    0
    0
    Tervehdys,

    Olen itse lueskellut kommentteja/aiheita pieleen menneistä tilauksista, takuu ongelmista yms. Nyt valitettavasti itse joudui kokemaan vääryyttä!? Ei mitään henkeä salpaavaa, mutta opiskelijan näkökulmasta aika suuresta asiasta kumminkin.
    Eli itse tapaus oli seuraava, tilasin nettikaupasta/kaupasta Canon speedlite 580ex II:n. Painoin "tilaus-nappulaa" Maanantaina 31.12.2007 klo13.26, joka oli viimeinen päivä jolloin "cash back" kamppania Canonilta loppui. Kuitissani oli merkitty pelkkä pvm (2.1.2008 käsitelty). Eli ei OSTOpvm:ä, joka tietenkin tarvitaan "cash back":n lähettämisessä Canonille.
    Toinen asia on myös se, kun katselin kuittia niin en nähnyt missään tuotteen sarjanumeroa. Tietääkseni se on ilmoitettava jossakin? Ainoastaan löysin tuotteen paketin sisältä takuulapun jossa oli serial numero. (positiivista, että edes jotakin numeroo löytyy)

    Lähetin tällaista viestiä:
    "Hei,
    Tilasin teiltä ennen vuodenvaihdetta Canon Speedlite 580EX II salamalaitteen. Ilmeni ongelma, joka koskee sarjanumeroa. En löydä kuitista enkä itse tuotteesta sarjanumeroa. Eli mistä voisin saada tämän sarjanumeron kyseisestä tuotteesta? Tietääkseni kuitissa pitäisi olla sarjanumero näkyvillä, mutta sitä valitettavasti ei ole."

    Vastaus:
    "Hei,
    Meillä ei ole läheskään kaikissa tuotteissa käytössä sarjanumeron merkitseminen kuittiin. Puhelimissa IMEI-koodi tulee kyllä kuittiin, koska niissä se on takuun kannalta oleellista."


    Vähän vihaisempi ote (+uusi huomautus pvm:stä):
    "Hei,
    Jos sitä ei kuittiin laiteta, niin minne sitten? Mistä voin löytää sen?
    Eli toisiin sanoen tämä on aivan turhaa jos ajattelen saavani canonin lupaaman "cash back" kamppanian hyvityksen? Eli menetän 50€ luvattua rahaa, koska en saa kauppiaalta sarjanumeroa.
    Painotan sanaa, hiukan ihmetyttää tämä touhu. Kuitissakin on vain pelkkä päivämäärä, joka on 2.1.2008 (saapumispvm?). Haluaisin saada kaiken lisäksi kuittiini ostopäivämäärän, joka tosiaan oli se "cash back" kamppanian viimeinen päivämäärä (31.12.07). --> teidän nettisivullakin on "viimeksi myyty" kohta ja siellä on vielä se 31.12.2007 klo 13.26 kaiketi tämän pitäisi olla ostopäivämäärä?
    En halua olla ongelma asiakas, mutta opiskelijalle 50€ on iso raha ja kuitenkin on kyse kalliista tuotteesta, niin olisi erittäin suuri ilo (ja oikeus) saada se mitä minulle on luvattu.

    Kiitos!"

    Vastaus tähän:
    "Hei,
    Kuitissa oleva päivämäärä on ostopäivämäärä. Salamanne tilaus on käsitelty 2.1.2008, joten ette ole oikeutettu Canonin CashBackkiin. Sarjanumero kuitissa ei kuitenkaan ole cashbackin saamiselle edellytys. Kopio kuitista ja pakkauksen viivakoodit ja Canonin sivuilta tulostettava lomake täytettynä riittäisi."


    En nyt oikeen ymmärrä tätä tilannetta, olenko ollut täysin hakoteillä tämän asian suhteen ja myönnettävä olevani väärässä, että kun postiennakolla tilaa, niin ostopäivämäärä on se kun sen tuotteen käy postissa maksamassa? Tilasin juuri ennen tuota tilausta toisesta nettikaupasta/kaupasta Objektiivin (24-70mm L) Joten kiitän luojaani, että edes siinä on ostopäivämäärä ihan kohdallaan ja vielä sarjanumerokin löytyy! (Pasilan rautatieaseman vieressä oleva kauppa ;)
    Kävelenkö kuluttaja-asiamiehen luokse?

    Kiitän vastauksista, ja toivottavasti tämä on selkokielistä tekstiä.

    ps. En ole mitenkään hirmu riidanhaluinen ihminen, mutta opiskelijana tosiaan tuokin 50€ on paljon rahaa.  Vaikka se ei siltä näytä :D (objektiivi + kunnon salama)
     
  2. Vs: Oikeus vai vääryys? Cash back ongelmia..

    Postiennakkotilauksissa tuo taitaa valitettavasti olla juuri noin. Vastaavassa tilanteessa olisi varminta maksaa tilaus nettipankin kautta ja tulostaa itselleen kuitti tositteeksi tapahtumapäivämäärästä.
    Otan osaa murheeseesi...
    t, paspalo
     
  3. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Oikeus vai vääryys? Cash back ongelmia..

    Ei varmasti ole olla ainakaan kenenkään kuluttajavirkaatekevän mielestä. Tai tottakai kauppiaat pyrkivät tekemään laittomuuksia aina kun silmä välttää.

    Tässä on kuluttaja ostanut tavaran tiettynä aikana ilmoitettujen hintojen perusteella.

    Kuluttaja ei ole voinut mitenkään tietää, milloin kaupassa "käsitellään" tilaus. Verkkokaupassakin tilaus tehdään juuri silloin, kun ostaja painaa viimeistä "tilaa" painonappia.

    Jos hintana käytettäisiin kolmea päivää myöhempää hintaa, se pitäisi esittää hintana asiakkaalle.

    Oikea yhteydenottotaho ei ole kuluttaja-asiamies, vaan kunnan kuluttajaneuvoja. Asian pitäisi olla onneksi päivänselvä.
     
  4. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Oikeus vai vääryys? Cash back ongelmia..

    Oletko ollut yhteydessä Canoniin, joka sen "cash back" maksaa?
     
  5. TripleV

    TripleV

    4
    0
    0
    Vs: Oikeus vai vääryys? Cash back ongelmia..

    En ole ehtinyt kiireellisyyden vuoksi. Täytynee tulevalla viikolla katsoa tämä asia kokonaan uudelleen.
     
  6. TripleV

    TripleV

    4
    0
    0
    Vs: Oikeus vai vääryys? Cash back ongelmia..

    Poikkeuksellisesti sain tänään tililleni 190€ Canonilta, salamasta sekä objektiivista. Olen tyytyväinen Canoniin ettei he alkaneet nirsoilla yhden päivän päälle. Lähetin kuitit ja viivakoodit asiaankuuluvasti Irlantiin, ja laitoin kirjekuoreen myös s-postin tulostettuna, joka oli tilausvahvistus kauppiaalta. Asia on nyt pihvi.

    Toivoisin silti joltakin yritykseltä asiallisempaa toimintaa.


    Ps. Toivossa on hyvä elää.
     
  7. Vs: Oikeus vai vääryys? Cash back ongelmia..

    Eikö nuo saamasi vastaukset olleet harvinaisen asiallisia? Harvoin kuiteissa on sarjanumeroa, vaan se löytyy tuoteen mukana tulevasta takuulappusesta. Näin vältytään pakettien availun vaiva (ja samalla tietysti unohdetaan täyttää siihen takuulappuun myyjäliikeen tiedot...). Myyjä vastasi aivan oikein, eli Canonille riittää kuitti ja viivakoodit paketista. Mitään ylimääräisiä sarjanumeroita ei missään vaiheessa tarvita. Tuo myyntipäivä-keissi oli toki hämärä, mutta onneksi homma toimi silti.

    Mutta onko tosiaan näin, että salamassa ei itsessään ole sarjanumeroa? Hankala uskoa.
     
  8. TripleV

    TripleV

    4
    0
    0
    Vs: Oikeus vai vääryys? Cash back ongelmia..

    trnquill, sepä siinä olikin kun kysyin sarjanumeroa. Vastaus oli ettei me anneta sarjanumeroa, olisivat voineet sentään sanoa että se on siinä salamassa! Piti itse kaivella ja tutkia täältä internetin ihmeellisestä maailmasta oikea vastaus. Mytta anyway, kaikki on nyt hyvin. Toivotaan ettei muille ole tullut vastaavanlaisia ongelmia. Tuotteet ovat pelanneet moitteettomasti! Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.