Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Tuota noin.... olisko hiukan terminologisia sekaannuksia? Opetushallitus antaa tutkintojen perusteet Se on se OPh.n sivuilta löytyvä asiakirja. Sen mukaan sitten tutkintotoimikunta ja turkintojen järjestäjät elävät. Perusteissahan on kuvattu arvioitavat asiat ja ammattitaidon kriteerit. Tehtävät kyllä sitten käytännön tasolla laaditaan oppilaitoksessa, eli se tutkinnon järjestäjä keksii ne. Ne on kyllä hyväksytettävä tutkintotoimikunnalla, mutta se on käytännössä muodollisuus - toimikunnassa on kaksi valokuvaajaa, jotka vain ilmeisen tarpeen tullen puuttuvat tehtävien muotoiluun. Kuten edellä on todettu, varsinainen kompastuskivi on sitten se arviointi, ei niinkään tehtävien asettelu. Arvioijat ehkä olettavat opetettujen asioiden olevan myös opittu Onko se 'ulkopuoliselle' epäreilua vai ei, on toinen juttu. Epäreilua olisi minusta ainakin opiskelijoiden kannalta se, että kokeessa kysyttäisiin jotain muuta kuin mitä on opetettu....
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Pitänee ilmoittautua..... olin kuitenkin jäsenenä OPH:n työryhmässä, ja kaikissa 9:ssä kokouksessa paikalla, kun nuo nykyisin voimassa olevat kirjoitettiin... Huomasit kai, että ne ovat aika paljon muuttuneet?
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Heltech iltafotarit 2004-2006 pakolliset tutkinnon osat olivat: -Yleiset ammattitaitovaatimukset -Valokuvailmaisu -Työskentely studiossa ja miljöössä -Tallennemateriaalit -Välineet -Ammatti ja oikeuskäytäntö -Valinnainen osa: -Lehtikuvaus/mainoskuvaus Suorittelin muun valokuvausduunin ohella, vähän niinku vasemmalla kädellä, mutta kaikki osiot läpi. Suosittelen, jos iltaisin on ylimääräistä energiaa eikä aika meinaa kulua.
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Ja niin, kyllä epäilyttäis jos lukio-opet tarkastaisivat oppilaidensa Yo-tutkinnot lopullisesti. Minunkin äidinkielenopettajani lupasi suullisen tentin jälkeen nostaa numeroani, koska olin "niin positiivinen oppilas". Kuitenkaan numeroni ei päättötodistukseen noussut, ilmeisesti asia oli unohtunut. Aika usein kirjoitusten arvosanat myös muuttuvat lautakunnan tarkastaessa ne. Esim. äidinkielen aineissa oli tapauksia, joissa aine lähti arvosanalla L ja tuli takaisin hylättynä (i). Muutenkin taitaa olla tutkittu, että ns. pärstäkerroin vaikuttaa aika paljon arvosanoihin peruskouluissa ja lukioissa jne.. Valokuviin verrattuna esim. matematiikka on kyllä varsin helppoa arvostella, eikä ole kovin helppoa lukion opettajan väittää, että "kyllä se lasku mielestäni on ihan oikein ja hienosti tehty".
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Epäilinkin sinun tietävän. Olen huomannut niiden muuttuneen ja ei välttämättä parempaan suuntaan. Vaatimukset näyttävät minusta perusteiltaan helpottuneen. Erikoisamattitutkinnon jako on varsin erikoinen. Minusta se rajoittaa liikaa, kun kuvaus jaetaan vain neljään osaan. No tämä keskustelu nyt ei välttämättä kuulu tänne.
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Juu kohdallani on sattunut tuon osalta aavistuksen sekaannusta ja oikomista... ne perusteet ovat ne pohja jolle ne tehtävät rakennetaan ja kuten sanoit tutkintotoimikunta ne hyväksyy, joten en aivan väärässä ollut.
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Tuohan on tehty vanhemman tutkintoperusteen mukaan eli minun näkemyksen mukaan sen aavistuksen haastavamman. OPH:N vaatimusten mukaanhan toi menee. Olisi varsin mielenkiintoista nähdä loppuportfoliosi.
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Duunikuvien lainsäädännöllisen salassapito velvoitteen vuoksi en voinut käyttää niitä lopputyöhön, joten värkkäsin tietynlaisista maisemakuvista 20 kuvan salkun eikä niitä ole kuin yksi kappale olemassa.
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto [QUOTE> [/QUOTE] Tuo sama pätee mm. ajokorttikokelaisiin, joiden joukossa kotijoukoin opetetut ovat tunnustetusti kyvykkäämpiä ajotaidoiltaan, mutta läpäisevät silti heikommin ajokokeet kuin autokoulun käyneet. Itse opetan juuri kolmatta kokelastani, tuntien jokaisen opettamani lapseni heikkoudet liikenteessä, kun taas katsastusinsinööri tekaisee jokaiselle heikkouden hatustaan. Yhtäkaikki - nöyryyttä opetetaan byrokratialla - ei todellisilla taidoilla.
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Oikeassa olet, ja tuosta kyllä väännettiin kättä. Noiden vaatimusten mukaan minäkään en enää voisi suorittaa koko tutkintoa. Ongelma on siinä, että perusteissa on nyt ammattitaidon kuvaus, ne kriteerit, toisin kuin ennen. Sen vuoksi yleistasoinen vaihtoehto *joku muu valokuvauksen osa-alue* ei ollut mahdollinen. Sääli sinänsä. Toinen mistä väännettiin pitkään on se VATin linjajako, sitähän ei nyt ole. Minusta on parannus se, että nyt (lainkin vaatimaan tapaan) tutkinnossa on arvioitava nimenomaan suorittajan omaa ammattitaitoa hänen omissa työtehtävissään. Onhan nähty pari juttua, jossa suorittaja esittelee pääasiassa liiketoimintaanssa liittyviä jonkun muun tekemiä asioita.... mutta, kuten sanoit, ehkä jokin toinen foorumi sopii näille keskusteluille paremmin.
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Nyt ei meillä ollut tässä SakkeM:n kanssa keskustelussa valokuvakoulut Suomessa vaan uudet ammattitutkinnon sisällöt ja vaatimukset. Se keskustelu ei minusta tänne palstalle sen laajemmin kuulu.
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto [/QUOTE]Väitätko siis, että ei-kouluja käynyt ammattitutkintoon menevä on keskimäärin parempi valokuvaaja kuin valmistavan koulutuksen käynyt?
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Enhän toki rohkenisi tuollaista väittää ,-) Vedinpähän vain esille vertailukohdan, josta on tilastollista näyttöä, mutta jonka korjaaminen lienee mahdotonta kunnes esim EU siihen puuttuu.
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Sen verran sallittaneen off-topiciä, että mistä tilastollisesta asiasta puhut? Autokoulussa oppinut pääsee helpommin läpi inssin, mutta on huonompia ajaja eli on osallisena useimmin kolareissa? Tämänkö tilastot näyttävät vai miten se paremmuus on mitattu? Varsin kiinnostava tieto noin kuriositeettinä.
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Minäkin muistaisin lukeneeni tuollaisen tutkimuksen, mutta siinä haastattelujen perusteella verrattiin autokoulun ja kotiopettajan opetustyylejä ja lopputuloksena oli, että kotiopettaja opettaa paremmin tarkkailemaan liikennettä ja ympäristöä, kun taas autokouluissa keskitytään ns. knoppikohtiin, joissa tutkittavat yleensä tekevä virheitä. Eli opetetaan ulkoa, miten paikkakunnan hankalissa risteyksissä pitää ajaa.
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Voi olla, mutta opetustyyli ei merkitse sisältöä eikä sisältö koulutuksen laatua. Tyypillisten virheiden tunnistaminen on juuri se, millä estetään tyypillisiä kolareita. Havainnoivan ja yleistettäviä sisäisiä malleja luovien tyylien vertailu: a) "Kato ny! Kato ny! Se tulee kylkeen! Jarruta, helvetti!" b) "Oikealta tulevilla on etuajo-oikeus. Sinun pitää nyt jarruttaa ja päästää toinen auto ensin risteykseen."
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Ake:n massiivisista tilastoista tuokin löytyy, kun jaksaa kaivaa. Itse en tänään jaksa, valitettavasti. Kolarialttiutta en muista, mutta ajokokeen ajoneuvonkäsittely-arvioissa on selvä etu enemmän ajaneiden itseopetettujen puolella. Toisaalta tutkimustiedoista löytyy sellainenkin nyanssi, että ensimmäisellä kerralla ajokokeen läpäisseet joutuvat muita useammin liikenneonnettomuuksiin...täältä...huoh... Eli eihän tässä pitäisi valittaa, kun itse opetettu lapsi reputtaa ;-D
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Tässä on tyyliä, ekalla sivulla kysytään Heltechin valokuvaajan ammattitutkinnosta ja toisella sivulla ollaan jo autokoulussa ja kolaritilastoissa, odotan innolla missä ollaan kolmannella sivulla ;D Jatkakaa
Vs: heltech valokuvaajan ammattitutikinto Jos palattaisiin alkuperäiseen aiheeseen. Voiko joku kertoa esimerkkejä tehtävistä, joita tutkinnon suorittamiseen tarvitaan?