Vs: Itsensä ilmaisun kieltämisen perusteet Jari en todellakaan puhu sinusta tai kuvistasi, kuten joku muukin on täällä huomannut puhun yleisellä tasolla valokuvasta ja ilmaisusta. Ilmaisun ja tekniikan suhde on ollut tässä pääsääntöisesti keskustelun aiheena. Ei ole mitään syytä tässä ketjussa mennä jonkin yksittäisen kuvaajan kuviin tai hänen osaamiseen tai osaamattomuuteen. Keskustelua voi varsin hyvin jatkaa yleisellä tasolla, ei minulla ainakaan ole sen suhteen mitään ongelmaa.
Vs: Itsensä ilmaisun kieltämisen perusteet Eiköhän se ollut silloin ns. maan tapa. Ottamatta kantaa sen enempää "valmennusteknisiin" eväisiin.
Vs: Itsensä ilmaisun kieltämisen perusteet Sen verran täytyy huomauttaa, että kyllä vielä 70-luvulla seulottiin lahjakkaimmat yleisurheilijat huomattavasti isommasta harrastajamassasta kuin nykyisin. Sillä on vaikutusta. Nykylapset eivät urheiluhalleihin selviä ilman autokuljetusta, ja silläkin on vaikutuksensa.
Vs: Itsensä ilmaisun kieltämisen perusteet Tämähän sinänsä on totta. Lisäksi palloilulajien suosio (jääkiekko) vie harrastajia yleisurheilulta. Toisaalta naispuoliset urheilijamme eivät nykyisin ajele partaansa päivittäin....
Vs: Itsensä ilmaisun kieltämisen perusteet Eihän siitä ole montaakaan vuotta kun HCB:n näyttely oli Helsingin taidemuseossa (Meilahdessa). Ja kävijöitä riitti.
Vs: Itsensä ilmaisun kieltämisen perusteet Näytin valokuvausta harrastamattomalle tutulle (keskimääräistä älykkämpi ainakin ÄO:lla mitatuna) HCB:n kuvia ja pyysin sanomaan mielipiteen. "Pitäiskö näissä olla jotain erikoista... ööö.. nää on mustavalkokuvia... mitä näistä pitäisi sanoa?"
Vs: Itsensä ilmaisun kieltämisen perusteet Nyt se on siis todistettu, Henri Cartier-Bresson on aivan turhaan arvostettu valokuvaaja.
Vs: Itsensä ilmaisun kieltämisen perusteet Keskimääräistä älykkäämpi henkilö on ihan eri asia kuin visualisuudesta tai kuvanluvusta koulutusta saanut henkilö, tai aiheesta innostunut ja itse selvää ottanut... Jos apuja ei ole aihepiiriin saanut, usein ei huomaa tarkoitusta, tai juonta, saati sivujuonta. Laatukuvan ei useimmiten ole tarkoituskaan aueta heti katsojalleen, vaan saattaa olla, että vaaditaan muutakin.. Esimerkiksi enemmän aikaa paneutua teokseen, tai visualisen ilmaisun historiaa taustalle oivalluksen avuksi. Joku ihan älykäskin ihminen voi tarvita useita katselukertoja ja jopa keskustelua tavoitteista, kunnes pääsee kuvaan sisälle, ja saattaa yllättäen pitää kokemuksestaan tuon jälkeen. Ei tietenkään aina, osa kuvista iskee heti ja lujaa (kenen tahansa kuva, kun asiat on sopivassa suhteessa). Eikä kenenkään gurun joka kuva ole priimaa, ainakaan jokaisen mielestä.
Vs: Itsensä ilmaisun kieltämisen perusteet Merkillistä. Pakko uskoa kun otos oli kuitenkin sata prosenttia kysytyistä!
Vs: Itsensä ilmaisun kieltämisen perusteet Ai niin.. kun kerroin HCB urasta ja arvostuksesta kaveri vastasi "marginaaliporukan puuhastelua." Mutta tästä päästään takaisin aiheeseen sivujuonen kautta. Kuinka hyvin HCB tai Leonardo löisi itsensä läpi tämän päivän maailmassa nykysellä tuotannolla ja kuinka paljon kyseessä on menneisyyden hypetyksestä tämänpäivän maailmassa. Jos Hesarissa olisi HCB:n kuva olisiko lopputuloksena vastaustulva joka räjäyttää potin. Tuskin. Hyvä kuva on hyväkuva - eihän se miksikään siitä muutu muuten kuin hypettämällä.
Vs: Itsensä ilmaisun kieltämisen perusteet Olen ihan samaa mieltä. Kuvien katseluun on totuttava, päästävä sisään - mitä se sitten tarkoittaakin. Seiskajournalismi menee täydestä, ellei kummempaan ole tottunut. Tästä toisaalta seuraa se, että kuvilla on kulttuurisidonnaiset konnotaationsa, niitä voikin oivaltaen katsella vain perinten tunteva. ÄO sinänsä mitataan verbaalisnumeerisilla testeillä, visuaalisuutta ei niissä ole mukana. Suuri ÄO-luku voinee olla sokeallakin, siinä missä visuaalista hahmotuskykyä vailla olevalla. HCB:n kuvissa sinänsä ei niin silmille hypivänä ole visuaalista ilotulitusta; pientä hiljaista oivallusta ja ennenkaikkea katukuvaajan valpasta oikea-aikaisuutta.
Vs: Itsensä ilmaisun kieltämisen perusteet Kyllähän kaveri selvästi oli älykäs: Hän tajusi kuvien olevan mustavalkoisia. Luulisi siinä jo olevan rahkeita kuvan analysoimiseen. Mustavalkokuvathan ovat yleensä tylsiä, niissä ei ole värejä.
Vs: Itsensä ilmaisun kieltämisen perusteet Henkilö ei liene keskimääräistä sivistymättömämpi. Mutta ilmeisesti sivistymättömämpi kuin ÄO antaisi ymmärtää.
Vs: Itsensä ilmaisun kieltämisen perusteet Visuaalisuus harvoin kulminoituu typografiaan kun kyseessä on valokuvajaa - miksi - koska sitä ei koeta tärkeäksi, eikä se kuulu koulutukseen. Toki jokainen HCB fani voi katsoa Bodonin tai Garamondin tuotantoa ja miettiä miksi taju ei lähde päästä vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi. Visuaalisuudesta nauttiminen ja sen ymmärtäminen tarvitsee tuekseen koulutusta, se on selvää. Kolutuksella on vain usein taipumus tasapäistää.
Vs: Itsensä ilmaisun kieltämisen perusteet [QUOTE> [/QUOTE] Jos tämä olisi kysymys, niin se olisi mm. irrelevantti. Jos lehmällä olisi siivet, jne?