Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Muistikortti rikki

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana ts, 6 Tammikuu 2008.

  1. ts

    ts Member

    771
    0
    16
    Minulta meni vähän aikaa sitten rikki Sandiskin Ultra 1gb CF-kortti. Nyt tulin ajatelleeksi, että onhan sellainenkin asia olemassa kuin takuu. Mutta mutta... kortti tuli minulle käytetyn 10D:n mukana vuosi sitten ilman mitään ostokuitteja tms. Onko minun mahdollista saada uutta korttia takuun piikkiin? Vai heitänkö kortilla leipää? (varmaan toimii siinäkin ihan hyvin)
     
  2. ts

    ts Member

    771
    0
    16
    Vs: Muistikortti rikki

    Niin, unohtui sanoa, ettei siis mennyt *räks*. Vaan 10D:ssä kirjoitti kuvat ihan hyvin mutta yhtäkkiä ei suostunut toimimaan enää kortinlukijan kanssa. Tietokone ei löytänyt korttia lukijasta, vaikka aina enne oli toiminut mainiosti. Kortti ei toimi 20D:ssä ollenkaan.
     
  3. Vs: Muistikortti rikki

    Oletkos kokeillut toisessa tietokoneessa toisella kortinlukijalla? Äkkiseltään kuullostaa oudolta, paitsi jos olet vahingossa poistanut kuvat kortilta samalla, kun olet siirtänyt niitä koneelle. Näin toimimalla saattaa kortilta poistua myös kortissa olevia "piilotiedostoja", joiden avulla kortti ja koneet keskustelee keskenään... tai näin mulle on ainakin selitetty.
     
  4. Talava

    Talava

    73
    0
    0
    Vs: Muistikortti rikki

    Sandisk saattaa vaatia kuittia kortin palautuksen yhteydessä, mutta voihan sitäkin yrittää. Otat vaan sandiskiin yhteyttä s-postilla ja palautat kortin postissa. Takuuhan ei koske käytettynä hankittua eli siitä on syytä olla hiljaa. Tuskin kovin moni noita jaksaa yli vuoden jälkeen takuuseen laittaa, koska muistikortit alkaa olla jo niin halpoja.

    Sandiskin infot:
    http://www.sandisk.com/Retail/DocumentInfo.aspx?DocumentID=3019
    Ehdoissa on tosin aika tehokkaasti mahdollistettu vastuun välttely. Kolmannen osapuolen aiheuttamia vikoja kun ei korvata, ja helppohan sitä on väittää että kamerasi on aiheuttanut oikosulun tms.
     
  5. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Muistikortti rikki

    Eli siis kannattaa yrittää jonkinasteista petosta. Mahtaneeko muutaman euron vuoksi kannattaa alkaa harjoittamaan kansainvälistä rikollisuutta.

    Mutta kotimainen lainmukainen virhevastuu siirtyy, eikä siihen tarvita edes kuittia. Jos 10D:n myyjä muistaa, mistä kortti on ostettu, sen voi palauttaa myyjälle, koska todennäköisesti ollaan sen oletetun eliniän puitteissa, kun kerran valmistajakin antaa niin hulppeita takuita.

    USB-levyasemana käytettäessä toiminta ei ole kiinni mistään piilotiedostoista, mutta tietysti kortin formatointi on voinut vahingoittua. Ja tietenkin yleisin sähkölaitteiden ongelma on likaisuus kontakteissa.
     
  6. Talava

    Talava

    73
    0
    0
    Vs: Muistikortti rikki

    Tuskinpa nyt on mikään petos olla mainitsematta, että on kortin toinen omistaja. Ellet sitten tuosta ymmärtänyt jotain muuta.

    Sandiskin sivuilla tosiaan luki, että he _saattavat_ vaatia kuitin, mutta kuten sanottua, uusia saa niin halvalla ettei juuri maksa vaivaa toimenpiteet.
     
  7. Vs: Muistikortti rikki

    Oletko formatoinut kortin aina kamerassa? Itsellä ollut tämmöistä jos käyttää samaa korttia eri kamerassa formatoimatta.
     
  8. Vs: Muistikortti rikki

    Tuo virhevastuu on varmaankin SanDiskin markkinoinnin kannalta ok - onhan kortin korvaaminen kaikkien kannalta ja kustannuksiltaan ylivoimaisesti paras tapa.

    Sen sijaan ole erittäin skeptinen virhevastuu-käsitteen kanssa noin laajemmiten. Yksi ainoa kortin poisto lukijasta riippuen ilman, että käyttäjän on toiminut käyttöjärjestelmän proseduurin mukaan, sotkee helposti kortin toiminnan. Ei  mitään tuotetta - kenties metrin ratakiskoa lukuunottamatta - voida valmistaa siten, etteikä sitä voi käyttää huolimattomasti tai väärin. Ei kyse tarvitse olla tahallisuudesta, on vain niin, että arkipäivän menossa ei kaikkea yksinkertaisesti aina muista.

    Itse olen tottunut siihen, että SanDiskin aivan erinomaiset USB:lla varustetut SD-kortit toimivat aina, kaikilla käyttiksillä ja koneilla. Ja niinhän ne tekevätkin. Mitä nyt kuumenevat aika lailla kun siirtää USB 1 kautta gigan verran kuvia. Mutta sinä päivä, kun olen tyhjentänyt kortin läppärilla, vaihdellut sitä päivän aikana koneesta toiseen kuin muistitikkua ja formatoinut kamerassa, kortti sanoo sopimuksen irti, en todellakaan mene hakemaan takuuseen uutta, vaikka takuuta olisikin jäljellä vuosi-pari.

    Silloin kun Ultra II -kortti oli uusi keksintö, hajosi ensimmäinen CF-versioni noin kuukauden käytön jälkeen. Silloin sain uuden takuuna välittömästi ja pystyin itsekin muistamaan suunnilleen mitä olin touhunnut sen kanssa. Mutta käytettynä ostettua korttia en kehtaisi mennä tarjoamaan.

    Muutenkin virhevastuu-ajatus vaikutta siltä, että sillä on kuluttajasuoja laillistanut tumpelon käsittelyn koneelle kuin koneelle. Perinteinen maalaisjärki sen suhteen kuinka laitteita on kohdeltava on kyllä poistunut historian hämärään laitteiden halventuessa murto-osaan entisestään.
     
  9. ts

    ts Member

    771
    0
    16
    Vs: Muistikortti rikki

    Kiitos vastauksista!

    Tulipahan vain asia mieleen mutta taitaa olla sen verran vaivalloinen juttu pikkuasian takia (eikä välttämättä tuota edes toivottua tulosta), joten marssin kauppaan ja ostan uuden.
     
  10. Vs: Muistikortti rikki

    Minä menisin ainakin valittamaan. Eikö kortti ole juuri tuohon suunniteltu. En muutenkaa ole vielä tästä ketjusta tajunnut, miten korttia olisi vahingoitettu.

    Minä ajan kortteja täyteen vähän väliä ja armotta tyhjennän ja formatoi ja eikun uusiksi. Tähän käyttöön minä olen kortit hankkinutkin.

    Osta ihmeessä uusi kortti, mutta älä nyt sitä vanhaakaan roskiin heitä. Koita ainakin vielä alustaa kamerassa. Ja jos ei sun omassa onnistu, niin jonkun toisen. Ehkä 20 e arvoisen kortin eteen ei ihan älyttömästi kannata työtä tehdä, mutta vähän nyt kuitenkin kannattaa. Ihmetyttää, miten ihmiset, jotka sanovat arvostavansa vanhoja ja kestäviä tuotteita lähtevät siltä linjalta, että nykyiset tavarat pitääkin suunnata vain kertakäyttöön.

    Jos saat kontaktia entiseen omistajaan, niin kysy ihmeessä siltä, että mistä on ostettu ja viitsisikö se vaikka kysyä kaupasta uutta korttia.
     
  11. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Muistikortti rikki

    Mä ostaisin uuden kortin ja lähettäisin tämän "rikkinäisen" suoraan SanDiskille. Kertoisin että kuittia ei löydy, eikä muistikuvaa mistä muisti on ostettu. Allekirjoitus ja kotiosoite. SanDiskillehän postimerkki maksaa enemmän kuin uusi kortti. Sitten odottelua, josko jonain päivänä postista putkahtaisi ylläri.
     
  12. Vs: Muistikortti rikki

    Niin tämä ehkä kuitenkin järkevin ehdotus tähän mennessä...