Vs: Miten/millä alkuun? Eipä ainakaan omalla kohdalla voi halvoilla hinnoilla filmikameroita perustella. Pentaxin runkoihin ja laseihin on menny pieni omaisuus ja tänäänkin tuli tuo Bessa hankittua.
Vs: Miten/millä alkuun? Noo, on se bessa ainakin halvempi kuin Epson RD-1 tai Leica M8. Samoin olisi maksanut sun optiikkakokoelma AF-digilaseina hieman enempi
Vs: Miten/millä alkuun? Harvinaisen oikeassa kyllä olet. Pitäisi varmaan perustaa joku erillinen filmiänkyröiden klubi. Pari kertaa kuussa voisi hyvin käydä porukalla kaljalla kun harrastaminen on niin halpaa. Keski-ikä näyttäisi muuten olevan yllättävän matala.
Vs: Miten/millä alkuun? Joo iän kanssa ei tässä varmaan ole kovin vahvaa korrelaatiota ... vaikka äkkiä ajattelisi että olisi.
Vs: Miten/millä alkuun? Tuohan kuulostaa helevetin hyvältä ajatukselta... Kalustohankinnoilta jää rahaa hyvinkin kaljotteluun... Tosin pankki, vaimo ja vaipat vie niistäkin säästöistä leijonan osan, mutta kai sitä aina sillon tällön vois kaljaakin harrastaa
Vs: Miten/millä alkuun? Ja kun molemmat ollaan Lohjalta, niin Opus K:n tarjonta riittänee. Muut jäärät saavat tehdä maakuntamatkan tänne. Ajattele jos olisit digikuvaaja. Eipä jäisi rahaa asuntoon tahi vaimoon, kaljoittelusta puhumattakaan. Filmimies se vaan porskuttaa.
Vs: Miten/millä alkuun? Filmin ja kennon olennainen ero on siinä, että kun kenno reagoi lineaarisesti valoon, niin filmi ei. Tästä seuraa mm. valotusero: Kun filmillä pyritään valottamaan "täydellisesti", valotetaan kennolla aivan dynamiikan ylärajoille, ja RAW -formaatilla mielellään jopa ylivalotetaan. Tiettyyn rajaan saakka siitä ei ole kuin hyötyä, koska kuva on korjattavissa jälkeenpäin ja näin saadaan mahd. paljon sävyjä mukaan ja mahd. vähän kohinaa. Siinä onkin toinen laitteiden ero, jälkikäsittelymahdollisuus.
Vs: Miten/millä alkuun? Mokaa ei tietty saada millää tekemättömäksi, mutta toisinaan RAW:sta kyllä sa irti ihan uskomattomia. Kuvain Arch Enemyn keikalla yhden ruudun, jossa valot oli pamahtaneet jotenkin niin, että kamera ei siihen ehtinyt mitenkään reagioida ja jpg-ruudusta yli puolet oli ihan puhtaan valkoista. Latasin kuvan kuitenkin lopulta Musakuviin. Ei siis ole mikään maailman paras kuva. Näkeehän tuon, että se on pahasti ylivalottunutk, mutta... http://www.musakuvat.com/stock/displayimage.php?pos=-3944
Vs: Miten/millä alkuun? Millos on seuraava kaljottelu filkkaänkyröillä, voisin ainakin periaatteessa yrittää tulla, eihän toi matka Tampestereelle junalla paljoa maksa. Tietysti ensin pitää vaimolta kysyä lupa....
Vs: Miten/millä alkuun? Saako mukaan tulla sellaisetkin, jotka on muuten vaan änkyröitä, ilman filkkaa, ja joille on jäänyt jostain kaljarahat taskuun ja saaneet vaimolta luvan? ;-)
Vs: Miten/millä alkuun? Älä mene poikapolo. Ne lyä sua vanhalla hyvällä mekaanisella kameralla päähän - ja vielä käsitarkennuksella.
Vs: Miten/millä alkuun? Eikös noi "T-rae"-filkat reagoi aika lineaarisesti? Valotusominaisuudet riippuu filmityypistä. Diafilmit yleensä valotetaan huippuvalojen mukaan, negatiivit varjojen mukaan. Negatiivissa on, oikeastaan samoin kuin RAWissa, pakko harrastaa jälkikäsittelyä, koska eihän se negatiivi ole valmis valokuva, jota sitten sukulaisille näytetään. Samalla tavalla digikameralla pyritään valottamaan "täydellisesti", varmaan myöskin RAWia, mutta etenkin jpegiä. Toisaalta negatiiville kuvatessa sanotaan, että ylivalotus ei niin vaarallista ole. Diafilmeillä pienen alivalotuksen sanotaan jopa olevan parempi jossain tapauksissa. Jossain määrin voisi verrata kai jpegiä diafilmiin ja RAWia negatiiviin, mutta noiden ero ei taida yhtä suuri olla. Taitaa se digikenno leikata voimakkaammin puhkipalamista, kuin negatiivifilmit, etenkin värinegatiivit ja perinteiset mv-negatiivit, tai C-41 mustavalkonegatiivifilmit..
Vs: Miten/millä alkuun? Puhkihan tuo, mutta jos nyt vertaa tähän jiipekkiin, niin ei tässä nyt ihan pelkkien varjojen löytymisestä ole kyse. Näytti tämmöiseltä suoraan kamerasta (nyt on toki vähän pienennetty ja save for web):
Vs: Miten/millä alkuun? Mun pitää ottaa sitten hyvä taisteluväline tuolta vitriinistä mukaan jotta saa torjunnat kohdalleen... ovat meinaan vielä käyttökunnossa vaikkeivat käytössä.... taatusti MF, ja putkia vaihtaessakin saa jännetupin tulehduksen pyörittämisestä. Ainoa myönnytys moderniin suuntaan on täydenaukon valonmittaus... pelkkiä kiinteitä, ei yhtään tsuumia... lasia ja metallia sekä kumia. Muovi oli kai kallis uutuus...
Vs: Miten/millä alkuun? Juu kyllä meillä filmimiehillä on semmonen periaate että digimiehiä ja muita hihhuleita vedetään turpaan samantien..
Vs: Miten/millä alkuun? Ensinnäkin kun sanot että raw pyritään valottamaan täydellisesti niin kirjoitapa googleen vaikkapa "expose to the right" niin alkaa asioita valjeta. Filmillä taas ei pyritä valottamaan yli eikä ali, mutta niin käydessä se ei ole vaarallista. Siinä juju jota hait viestissäsi, ja tämähän johtuu juuri lineariisuuserosta, jonka mainitsin heti aluksi. Nyt pitää erottaa kaksi asiaa toisistaan: jälkimuokkaus ja jälkikäsittely. Jälkiäsittelyä filmillä tehdään kyllä, mutta milläs poistat filmiltä punaset silmät, digikuvassa se käy käden käänteessä jälkimuokkauksella. Mutta, ei se mitään. Oppia ikä kaikki, niinkuin mummoni tapasi sanoa