Vs: Jalusta lentokoneeseen? En kyllä veisi. Vaikuttaa nimittäin siltä, että painorajaakin tarkkaillaan entistä tarkemmin ja sen lisäksi jalustan pitäisi mahtua matkustamoon tarkoitetun mitoituksen puitteisiin.
Vs: Jalusta lentokoneeseen? Asiasta on useampia käytäntöjä ja erityisesti eri valtioiden välillä suuriakin eroja. Toisissa on ihan ok, että sen vie matkustamoon ja toisissa ehdottomasti ei. Suomessa ei kovin suositeltavaa, mutta riippunee eniten vartijasta kuinka suhtautuu. Jos aikaa on, niin voihan sitä palata viemään jalustan ruumaan, jos eivät laske tarkastuksesta läpi. Jalustan voi laittaa erilleen ruumaan kuten lastenvaunutkin, mutta kuinka kovia kolhuja saavat ei ole taattu, tosin lentoyhtiö vastaa kolhuista, jos se ruumaan päätyy. Itse olen pakannut suosiolla aina ruumaan, kun se mahtuu isoimpaan matkaluakkuuni sisälle.
Vs: Jalusta lentokoneeseen? Muistaakseni jalustan/monopodin/kävelykepin/tms kanssa on/oli alle metrin (voi heittää jompaan kumpaan suuntaan) pituusrajoitus jos sellaisen matkustamoon haluaa viedä... Tieto on kuitenkin peräisin vesipullojen kieltämistä edeltävältä ajalta, joten on luultavasti muuttunut
Vs: Jalusta lentokoneeseen? Olin jokunen vuosi sitten tekemässä tv-haastattelukeikkaa Lontoossa. Valot jalustoineen laitoin ruumaan, mutta kaiken muun vein matkustamossa (kameran,mikit jne). Langattomat mikit epäilyttivät ihan sikana, mutta sitäkin enemmän jouduin selittelemään lastoliteä. Vanne vissin näytti ansalta niitten läpivalaisusysteemillä. Silloinkaan ei vissiin vesipullot ollut vielä kielletty, mutta WTC oli kyllä jo nurin. Lontoon päädyssä tietenkin syynättiin erityisen tarkasti.
Vs: Jalusta lentokoneeseen? Mulla on jalusta mennyt monen monta kertaa ruumassa, yksikertaisimmillaan vain teipillä jalat yhteen nidottuna. Monimutkaisimmillaan ovat lentokentällä tunkeneet sen muovipussiin. Ei se jalusta niitä paria kolhua pelkää, putoileehan tuo kuvatessakin välillä kallioita pitkin
Vs: Jalusta lentokoneeseen? Ehkei jalusta, mutta kuulapäät ei kolhuista tykkää, kannattaa irrottaa ja laittaa matkalaukkuun. Oman AS Monoballini kiristysmutteri hajosi kylläkin jalustaa veneestä luodolle siirrettäessä. Onneksi pesään ja kuulaan ei tullut vaurioita.
Vs: Jalusta lentokoneeseen? Ainakin Suomessa jalustan saa viedä käsimatkatavaroiden mukana matkustamoon. Maakohtaiset rajoitukset kannattaa selvittää tapauskohtaisesti. Tässä pitää tietysti käyttää järkeä ja pakata järeät jalustat ruumaan ihan jo senkin vuoksi, ettei rohmua omalla kuvauskalustollaan muiden matkustajien käsimatkatavaroille varattuja tiloja.
Vs: Jalusta lentokoneeseen? Olishan se hävytöntä, jos joku kuvaajapelle rohmuaisi muutaman tonnin kalustollaan tilaa käsilaukkujen puutereilta ja muilta tärkeiltä asioilta, kuten vaatteilta, turistioppailta ja vastaavilta helposti särkyviltä kalleuksilta
Vs: Jalusta lentokoneeseen? Monopod menee vielä tänäkin päivänä matkustamoon ongelmitta, juuri tammikuun alussa testattu.
Vs: Jalusta lentokoneeseen? Hymiöstä huolimatta ainakin itseäni vituttaa melkoisesti, jos kuvaajapellen jalusta yhdessä muiden tämän pellen kamojen kanssa vie tilan minun _ainoalta_, suositusmitoissa olevalta käsimatkatavaralaukulta, joka sisältää mm. läppärin yms. elektroniikkaa - myös kameran.
Vs: Jalusta lentokoneeseen? Leitzin klassikko taskujalusta saattaa herättää tulkintoja aseesta jopa ruumaan menevässä matkatavarassa. Käsimatkatavaraan ei kannata ottaa ollenkaan.
Vs: Jalusta lentokoneeseen? Juu ja siksi kuljetan sitä kahdessa osassa. Mutta tuohon aikaisempaan mainintaan kotimaan liikenteestä. Matkustamoon menevän matkatavaran maksimitat ovat kansainvälinen sääntö, joten ei kotimaassa virallisesti kulje mikään suurempi nyssykkä kuin ulkomaillakaan. Tosin joustoa toki esiintyy.
Vs: Jalusta lentokoneeseen? Eikö käsimatkatavaralaukun avaaminen itse ole mukavampaa kuin, että että joku muu avaa ruumaan menevän laukun? Kuula ja jalusta hätävarjelun liioitteluna kuitenkin erikseen.
Vs: Jalusta lentokoneeseen? Olen ymmärtänyt, ettei näin ole vaikka luulisi, että on. Ilma-aluksen sisälle laskettava materiaali on ilmailumääräysten mukaan vain yksinkertaisesti pakattava ja kiinnitettävä aluksessa turvallisesti. Vaikka olen lukenut JAR Ops:it ja GEN:it varsin huolella, en ole törmännyt kovin yksityiskohtaisiin määräyksiin, vaan vastuu matkatavaroista tarkemmin palautuu yhtiölle. Käytännössä lentoyhtiö määrittelee minkälaiset mitat/painon käsimatkatavarat täyttävät ja on yhtiöitä, jotka eivät ole ratifioineet kaikkia määräyksiä ollenkaan. Nyttemmin EuroControl on kaiketi antanut tarkempia suosituksia ja sieltä kautta saattaa tulla yhteneväinen linja, mutta toistaiseksi ei taida olla. Problematiikka on hiukan hankala, koska kaksi eri turvallisuusajattelua törmää ja kumpikin asiaan vaikuttaa, eli "Safety" vs. "Security". Lentoturvallisuus (safety) määrittää mitä ilma-aluksen sisällä tai lentämiseen kuuluu ja mikä sille on turvallista. Security taas sen, mikä on matkustajien kannalta turvallista, eli esimerkiksi mitkä asiat ovat kiellettyjä kuljettaa hallussa ilma-aluksen sisällä. Eli kuitenkin lopulta päädytään tilanteeseen, jossa laajaa määräysten kirjoa tulkitaan tapauskohtaisesti tarkastuksessa, sen politiikan mukaan, mitä lentoasema on määrännyt noudatettavaksi. (tätä keittoa valmistaa monta kokkia: kansainväliset sopimukset, Lentoturvahallinto, Finavia, lentoyhtiö, vartiointiliike) Jos jotakuta kiinnostaa, niin määräykset löytyvät osoitteesta: ilmailumääräykset Josta vetovalikosta valitaan minkä haluaa lukea
Vs: Jalusta lentokoneeseen? Kyselin kerran suoraan käsipakaasiin mahtuvasta jalustasta ja vastaus oli tämä: ------- kiitos tiedustelustanne. Tarkistin asian Helsinki-Vantaan turvatarkastuksen esimieheltä, jolla on paljon kokemusta erilaisista kamerajalustoista. Hän kertoi, että jalustan voi ottaa mukaan käsimatkatavarana. Luottakaamme tähän tietoon. Mukavia matkoja! Terveisin, Jenni Parviainen, Asiakaspalveluvirkailija Helsinki-Vantaan lentoasema Puh +358 (0) 200 14636 ----------- Eikä ole ollut ongelmia Suomessa, Arlandassa, Frankfurtissa, Triestessä, Roomassa, Düsseldorfissa, Azoreilla. Missään ei ole edes pyydetty laukkua avaamaan.