Alla muutama uudella kameralla otettu testikuva. Kuvat on skannattu paperiversioista HP:n monitoimikoneella mistä johtuen mm. terävyys on täysin pielessä ja kuvissa näkyy raidoitusta. Värit ja valoisuus ovat kuvissa kuitenkin skannautuneet suht oikein ja näistä haluaisinkin kysyä lisää. Kuva on otettu alkuiltapäivästä vasta-aurinkoon. Mistä kohtaa kuva-alalta kannattaisi valotus ottaa pistemittauksella? Värit ovat saturoituneet ja jotenkin pielessä. Mistähän johtuu? Samaan aikaan otettu kuva, nyt aurinko selän takana. Tässä kuten muissakin kuvissa häiritsee lievä sinisyys. Tarvitaanko uv/skylight tai joku värittävä suodin? Entä filmin osuus, nämä kuvat on otettu Fuji Superia X-tra 400:lle.Valotuksen mittauspistettä kyselen taas. Tämä taas on otettu myöhään illalla hämärässä. Ev-korjausta en älynnyt tehdä, tämän vuoksi kuva varmaankin on todellista kirkkaampi taivaan palaessa puhki. Vai syytänkö kuvan kehittäjää, löytyisikö negatiivista taivaallekin sävyjä filmiskannerin kanssa... Mistä valoisuus kannattaisi mitata tässä kuvassa? Neuvokaahan miten nämä kuvat olisi oikeasti pitänyt ottaa? Kalustona Minolta Dynax 5 + 28-100mm lasi. Useimmissa kuvissa on mielestäni outo vihertävänsininen värivirhe, mikähän siihen auttaisi? Digikameran kanssa näihin ei tullut koskaan kiinnitettyä huomiota, kuvia vaan tuli räppäiltyä niin monta että joku onnistui ja Photarissa loput. Opettavaista tämä ainakin on
Kannattaa ensin skannata suoraan negoista nuo kuvat, paha sanoa paperikuvista skannatuista kuvista yhtään mitään kun kuvalabrojen arvonta-automaatti arpoo paperivedoksen kirkkauden oman päänsä mukaan. Tai sitten kuvata dialle ja katsoa sen jälkeen mikä lopputulos on. edit: tuli muuten siirrettyä vähän järkevämmälle puolelle tuolta galleriaosiosta, saattaa osua useamman ihmisen silmään tässä osiossa.
Jep. Yritän päästä huomenna filmiskannerin ääreen. Katsovatko nuo arvonta-automaatit (Eirikuva) muuten joka kuvan erikseen vai tehdäänkö säädöt esim. rullan ensimmäisen kuvan perusteella? Tämän rullan ekassa kuvassa tosin on vähän samansuuntaista oiretta kuin muissakin.
No sanotaanko näin, että mittauspiste riippuu niin rajusti valoisuuseroista ja siitä, mitä siihen kuvaan halutaan. Itse käytän filmille seuraavaa "nyrkkisääntöä": Nega tumman pään mukaan, dia huippuvalon. Tähän täytyy muistaa se, että ym. ensimmäinen lause pätee, joten esimerkiksi ylintä kuvaa et millään saa "täysin auki". Valoisuuserot on varjon ja pilvien välillä jo niin kovaat. 1/2 harmaa auttaa, mutta tällaisella asettelulla sitä on lähes mahdotonta käyttää niin, ettei se vaikuta myös oikean puolen katoksen varjoihin. Kuvaa siis pimeämmällä ja pienemmän valoisuuseron aikaan.
Eiri arpoo joka kuvan erikseen. Myös skannaussoftat oletuksena arpovat ihan samanlailla eli jossei ymmärrä mitä tekee ei negaa voi ehkä senkään perusteella arvioida luotettavasti. Mutta parempi sekin kuin Eirin paperikuva, huh sentään!
Valotus tosiaan riippuu siitä, mitä haluaa sanoa. Tossa ekassa esmes tämä valotus tuo kentän nurmikon vihreyden esille. Valottamalla taivaan mukaan katsomorakenteet menisivät osittain tai kokonaan silhuetiksi, mikä saattaisi tehdä kuvasta dramaattisen. Katsomon mukaan valottaminen taas polttaisi taivaan ainakin osittain pois ja ylivalottaisi kentän. Tässä kuvassa se tuskin toimisi, mutta jossain muussa vastaavanlaisessa tilanteessa kyllä.
Parhaiten ilman arpomista selviät, jos saat nakattua filmit valopöydälle ja luupilla tsuumailet, näät ainakin mistä sävyjä löytyy. Pistemittaria voit tietty käyttää henk. koht. "harmaakorttiin" eli kämmeneen ja varjon puolelta, negalle kuvatessa koko lailla riittävän tarkka, dian ja kennon kanssa voit tuon kyllä unohtaa.
Tässä vielä yksi kuva negasta skannattuna ilman korjauksia. Skannerina Epsonin tasoskanneri filmipidikkeellä. Punertaa kyllä pahasti, ihan samoin kuin paperikuvakin. Ihan kuin kuvasta puuttuisi keltaista. Valotus näyttää kyllä olevan ihan kunnossa. Pitäisi ehkä kokeeksi tyrkätä pari ruutua jonnekin tunnin kuvaan kehitettäväksi.
Tyrkkää ennemmin vaikka tuonne http://www.jpfoto.fi/ tai johonkin "kunnialliseen" liikkeeseen, noiden minuutin kuvien sijaan..