Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

EI:n laskeminen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Kaarle2001, 7 Joulukuu 2007.

    Moi!
    Pakkaseen oli jäänyt muutama rulla Agfan Scalaa. Sen kehityshinnat ovat nousseet pilviin, joten meinasin tehdä jo valotetuista mv-negoja. Ongelmana on kuitenkin EI:n laskeminen... Olen valottanut ne diana eli huippuvalojen mukaan seuraavasti: diana EI 100 on auringonpaisteessa EV 15,5 (= f/9 ja 1/500).
    Kuinka tästä lasketaan EI jos kehittää negatiiviksi? Olen tykännyt valottaa mv-negat hiukan yli ja vastaavasti kehittää hiukan ali. Esimerkiksi Tri-X @ EI 400 kirkkaassa auringonpaisteessa on EI 12 (= f/2.8 ja 1/500), jolloin valkoisessa paidassa on vielä sävyja ja varjoissakin löytyy kamaa kun rodinaalilla kaivelee 6:45 min @ 20c.

    Jos Scala valotetaan negaksi EI 200, rodinal 1+25 antaa kehitysajaksi 8 min. Jep, tästä voi arvioida kehitysajat yli-/alivalotetuille, mutta mitä dia-EI:tä tuo nega-EI vastaa?
     
  1. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: EI:n laskeminen

    Hiukan ylivalotettu on suhteellinen käsite näköjään. Minulla se on ollut tuollaista puolen aukkoarvon luokkaa, mutta oheisen mukaan sinun "hiukan" on 5 1/2 aukkoa ( filminherkkyydestä 2 ja EI -arvojen erosta 3,5 ). En kyllä osaa tuolla ylivalotuksella edes arvata mitään kehityksen kompensointiaikaa.
     
  2. Vs: EI:n laskeminen

    Hiukka joo ylivalotusta. Mä valotan mv-filmin varjojen mukaan eli vallitsevan valon mittari varjoon, kupu kohti mustaa vaatetta, silloin on aurinkoisellakin säällä EV 12 @ EI 400. Saa sävyjä tummaan päähän ja vaaleasta päästäkin irtoaa. Toiminut mulla, ymmv.

    Dialla tietysti kupu kohti aurinkoa eikä pala katukivet eikä valkoinen paitakaan puhki. Tumman pään voikin unohtaa ainakin jyrkällä filmillä...
     
  3. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: EI:n laskeminen

    Scalahan on eräänlainen "multispeed" filmi (niinhän kaikki filmit ovat...) jolle valmistaja on aikoinaan tarjonnut tuotteistettuja kehityspalveluita EI100, EI200, EI400, EI800 tai EI1600 mukaan valotetuille filmeille. Exposure index (EI) ei siis ole pelkästään filmin ominaisuus, vaan filmin + kehitysprosessin ominaisuus. (Jos oikein "tarkkoja" ollaan, niin EI:hin vaikuttaa myös valotusmittari, mittaaja, suljin , jne...)

    Jos Scala valotetaan EI200:n mukaan, niin varmaankin löytyy myös "negaprosessi" jolla tuo EI saavutetaan. Matemaattista mallia dia/nega-prosessien vastaavuudesta tuskin on olemassa, eli laskemalla ongelma ei ratkea, vaan vaatii empiiristä lähestymistapaa. Pari päivää sitten on julkaistu mielenkiintoinen artikkeli:

    http://home.snafu.de/jens.osbahr/photography/reversal_processing/osbahr_reversal.pdf
     
  4. Vs: EI:n laskeminen

    Tietääkseni Scala on ISO 100 mv-nega, joka kehitetään kääntökehityksellä diaksi.

    Mutta tuo ISO 100 dia valottaminen auringonpaisteessa hieman ihmetyttää. Itse olen valottanut kauan eri merkkisiä ISo 100 väridioja kirkkaassa auringonpaisteessa EV 14,5 mukaan, eli 1/250 ja f/81/2. Näin on huippuvaloissa säilyneet sävyt mahdollisimman hyvin. Tämä on pätenyt niin etelässä kuin pohjoisessa, kesällä ja talvella. Scalaa olen valottanut tasaisesti 1/2 pykälää yli nimellisherkkyyden, eli ISO 200 on vaihtunut sinne 125-160 välimaille. Varjojen toisto on ollut mielestäni parempi.

    Jos olet valottanut TRI-X tuon EV 12 mukaan, olet siis ylivalottanut kokonaista neljä ja puoli pykälää (hieman vähemmän, jos olet käyttänyt TXP rullafilminä). Itse aloittaisin Scalan kuvaamisen negakehitystä varten ISO 100 arvosta ja valottaisin siitä ruutu ruudulta hieman yli. Sitten kehittämään ja sama uudestaan aivan toisentyyppisellä kohteella.
     
  5. Vs: EI:n laskeminen

    EI 100 dian valotuksesta: EV 15 tai 15,5 antaa mieleiseni tuloksen, joka on alivalotettu ns. normivalotukseen verrattuna; värit ovat kylläisempiä ja tumma pää ihanasti tukossa. Normivalotuksen huippukohdat ovat liian vaaleita minulle. Makuasia. Diafilminä miltei pelkästään Provia 100F, joskus Provia 400X ja silloin tällöin Kodakin tungsten-filmiä, joka antaa sekavalossa hulppean värimaailman, erityisesti prässättynä.

    Sama tuo mv-valotus. Kuvatessani studiosalamalla jyrkkää muotokuvaa mustalla taustalla ylivalotin kolme aukkoa salamamittarin ohjeeseen verrattuna ja tuloksena kauniin umpimusta tausta, mikä oli tarkoituskin eikä iho palanut puhki. Kysymyshän on kaiketi mitä hakee, mikä kelpaa itselle.
     
  6. Frank

    Frank Active Member

    7 250
    1
    38
    Vs: EI:n laskeminen

    Luulis että tohon lopputulokseen päästäkseen pitäisi alivalottaa, eikä yli..
     
  7. Vs: EI:n laskeminen

    Ei, jos alivalottaisi niin se "musta" tausta olisi vain rakeista filmin pohjahuntua...
    Eli tarkoitus on ilmeisesti nostaa kohde irti siitä mustasta taustasta.

    Ja toinen efekti joka saattaa tulla on, että paljon ylivalottaessa ollaan jo filmin loivemmalla olkapäällä, joten voi tehdä jyrkemmän vedoksen. Ja tausta senkun tummuu...