Jumaliste että harmitti 2003 Ankkarokissa kun ei ollut kameraa mukaan. Nylon Beat soitti sivulavalla, ilta-aurinko valaisi suoraan edestäpäin nätisti, taustakankaana oli läpinäkyvä musta harso, jonka takaa näkyi suomalainen kesäinen koivumaisema ja sinitaivas. Olisi ollut aika herkkua räiskiä telellä. Ois taustat natsannu kerrankin. Ja keikka itsessään oli oiva.
Nonniiii, tilasin tänään Digitarvikkeesta ton Omni-Bouncen ja se äijä tuo sen tunnin päästä meikälle käteen. suht nopeaa netti-tilaamista. Pitääpi siis laittaa laatikko testaukseen. Voin myydä sen sitten tuplahintaan pois nimikirjoitusten kera.
nyt on. testikuvassa hämmästelin tuota ilman bounceria suoralla salamalla ottamasti. Tuosta kuvasta nimittäin tulee ihan pirun tumma, miksi ihmeessä? Linssinä toimi surullisen kuuluisa kittilinssi Kaikki testit pitää tehdä sillä aina, kihihih. Ei vaiskaan, piti kaivaa se laukusta kun en oo käyttänyt sitä puoleen vuoteen, kävi sääliksi. Mutta siis Bouncer testi vasemmalla siis bouncer ja oikealla normaali salama
sekoitan soppaa toisellakin testikuvalla. Nyt linssinä kuitenkin Sigman 28-70mm 2.8 Bouncer test nro.2
Uskoisin, että tuo tummuus johtuu ainakin kahdesta, eli valkoinen muki keskiharmaalla oletuksella voi alivalottua.. mutta ei kai nyt noin paljoa!!? Mietin, että josko tuo valotuksenmittausautomatiikka jotenkin mittaa valon ei välähdyksen mukaan, vaan jotenkin muuten ja läimäyttää valoa salamasta liian vähän, koska välissä on valonmäärää hajoittava ja vähentävä himmeä muovi.. Oliko se tuo ETTL-II vasta kun osasi oikeasti mitata objektiivin läpi kohteesta valoa ja säätäää salaman sen mukaan ja tuo vanhempi jotenkin sinne päin, mutta ei noin? Tuo vaan pohdiskelua, ei tietoa
Pohditaanpas lisää. Tällä kertaa otin paljon kauempaa kohteesta fotoja, ja nyt taas samassa tilassa siis kuin ensimmäinen testi. Bouncer test nro.3 summasummarum, bouncerista on kenties hyötyä...joissain tilanteissa ainakin.
Näin on, on mietittävä hieman eri tavalla systeemit pienellä klubikeikalla vs. isossa teltassa tai muuten festareilla kuvattaessa... Btw, jos mahdollista, salamaa itse käytän keikkakuvissa, mutta se ei todellakaan ole kamerassa kiinni, eikä samalla etäisyydellä muutenkaan kameran kassa, paitsi jos se on suunnattu jonnekin muualle kuin kohteeseen. Näin ei myöskän niin pahasti kuole se fiilis sieltä lavalta kuvissa, ja valaistuiskin saadaan säädettyä paremmin taustaan nähden...