Sain käsiini päälle päin erittäin hyväkuntoisen Minolta Autocordin, taitaa olla mallia LMX vuodelta -58. Nyt kaikki kiinnostaa, kun jo aiemmin olin tällaista havitellut ja nyt se yhtäkkiä tuli eteeni (eilen). Itse en tiedä paljoakaan sen toiminnasta, kun ei ole mitään manuaalia. Esim. mitä tarkoittaa valinnat M-F-X, mikä on tuo virityskammen alla oleva etäisyyden ja aukon koon välinen mittaus ym. Manuaalisäätöjen perusteet on kyllä hanskassa, mutta ei tämmöisestä kamerasta. Yleensäkin kiinnostaa myös kaikki filmin lataamisesta lähtien, kehityspaikka sun muuta. Aion kyllä etupäässä kuvata mv:tä eli voin itse kehittää filmit ja ehkäpä jos on aikaa voisin vedostella itse esim. kameraseuran tiloissa. Jos kuitenkaan ei aikaa ole niin vedostaako kukaan missään liikkeessä rullafilmiä. Filmiäkään mulla ei vielä ole joten voisin ostaa ylimääräisiä sopuhintaan Kiitän jos joku asiaa tunteva viitsii vastata. Terv. Kari
Vs: Autocord? Asiaa tuntevan vastausta odotellessa tuo valinta voisi olla eri salamatyyppejä varten. X -synkalla toimisi nykyiset salamat, noilla kahdella muulla vanhemmat lamppusalamat. Minkä tyyppisellä lamppusalamalla valitaan M tai F synkka, en tiedä.
Vs: Autocord? M-synkka sytyttää salamalampun hieman ennen sulkimen aukeamista, jolloin lamppu ehtii saavuttaa täyden kirkkautensa, joka kestää parhaimmillaan noin 1/30 s. ajan. Lamppusalamaa voi käyttää siten hyvin nopeillakin suljinajoilla, mutta silloin hyödynnetään vain pientä osaa välähdyksen tehosta. Niinpä lampun ohjeluku "laskee" aina kun suljinaikaa lyhenee. Toimii hyvin keskussuljinkameroiden (kuten Autocord) kanssa. FP-synkka on tarkoitettu niille salamalampuille, jotka on valmistettu verhosuljinkameroita varten, ja joiden syttymistä viivästetään. Valotehon kuvaaja on loivempi käppyrä eli tasaisempi kuin M-synkalle tarkoitettujen lamppujen. Jos kamerassa on vaakasuuntainen verho, on lyhin suljinaika, jolloin 1. verho on kulkenut koko matkan ja 2. verho lähtee liikkeelle, on 1/100 s. Esim. Spotmaticissa se on 1/60 s ja mielenkiintoista kyllä Nikon F:ssä voi valita 4 erilaista synkkaa. Lampun ohjeluku laskee tässäkin 130 s nopeampia aikoja käytettäessä. Näistä pitkistä valaisuajoista johtuen on valon laatu mielestäni parempi kuin ultranopeissa elektronisalamalaitteissa.
Vs: Autocord? Onnittelut, on erittäin kiva pikku kamera! Jos kyllästyt saa koittaa kaupata minulle Faq:inpoikasta: http://sds.com/mug/autocord_faq.html Tuonne kannattaa kirjautua, skannattuja käyttö-ohjeita on tiedostot-osiossa: http://tech.groups.yahoo.com/group/Minolta/ Rullafilmejä voi pakkailla Eirin pusseihin kuten muitakin. (Jos tilaa kymmpikuvat ovat ne sitten 10x10 cm, kokeilin kerran...) Vaihtoehtoisista kehityspaikoista onkin ollut juttua täällä muissa säikeissä.
Vs: Autocord? Onneksi olkoon! Myös minulla on Autocord LMX ja se on oiva laite. L-mallin manuaali minulla on jossain, voin vaikka meilata sen. Mittarin toimintaa se ei selitä mutta muuten mallit ovat aivan samanlaiset. Mittarin toiminta on simppeli, sinänsä jos se vielä toimii: Avaa mittarin luukku (siinä etuosassa ylhäällä se jossa lukee Autocord) ja katso värähteleekö viisari. Laita ASA-arvo kohdalleen ja lue lukema mittarista. Sitten valitset jotkin sellaiset suljinajat ja aukot joiden yhteenlaskettu arvo on mittarin näyttämä arvo (niissä on vieressä lukemat minkä suljinajan ja aukon "mittariarvo" on mikin). M on magnesiumsalamalle ja F kai niille "kertakäyttöpolttimoille"; X nykyajan salamoille. PC-synkkajohdolla esim. Vivitarin 285HV välähtelee ihan niinkuin kuuluu ja käyttökelpoisia suljinaikoja ovat kai kaikki. ÄLÄ vaihda suljinaikaa väliltä 1/250 - 1/500 sulkimen ollessa viritetty! Se voi rikkoa koneiston. Autocordin tuottamia filmejä on ihan kiva skannailla, olen tehnyt sitä mm. Canoscan 8400F:llä kuten varmaan tiedätkin Melko terävää jälkeä tuo tekee vaikka ei kyllä pärjää esim SMC Takumar-laseille. Hakkaa kinot kuitenkin miten päin vaan. Vastavalossa voi tulla heijastuksia enemmän kuin nykylaseilla. Olen haalinut ajan myötä lisänippeleitä: Minoltan kaulahihna (80-luvulta , keltasuodin ja linssinsuojus. Tuplamallinen linssinsuojus on pelastanut minut jo muutamalta mustalta ruudulta...
Vs: Autocord? Minullakin on isänperintönä Autocord, jolla tuli kuvattua enemmänkin 20-30 vuotta sitten. Kameraa en ole myymässä, mutta jos jotakuta Autocordin omistajaa kiinnostaa, niin minulla olisi Yashican valmistama telejatke (muistaakseni 1,5 x) ja lisäksi yksi lähilinssi, joiden kummankin bajonetteja on kamerahuollossa sen verran viilailtu, että ne istuvat Minoltan bajonettiin. (Telejatkeessa on muuten ulospäin normaali 55 mm suodatinkierre!) Sekä telejatkeeseen että lähilinssiin kuuluu tietenkin myös etsinlinssin eteen tuleva lisäke. Jos siis joku olisi kiinnostunut, niin nuo voisivat lähteä edullisestikin. Kuvia ja lisätietoja saa YV:llä.
Vs: Autocord? [QUOTE> [/QUOTE] Hyvä huomautus! Mm. tämäkin tärkeä neuvo on myös siellä yahoo groupsin pdf:issä, kuten myös kiertotie onneen jos (yleensä kun) sulkimen on ehtinyt virittää ja silti nopeampaa suljinaikaa tekisi mieli käyttää: - laukaise suljin kuvausobjektiivi tiukasti peitettynä - valitse se 1/500 - viritä suljin kaksoivalotusnastaa vetämällä ja kampea takaperin veivaamalla (Hieman persoonallista toimintaa mutta kaikkeen tottuu ajan myötä, kuten hirressä roikkumiseenkin...
Vs: Autocord? Kiitos kaikille tietojaan vuotaville, mun täytyy nyt tosin todeta, että erehdyin tuossa kameran mallissa koska tässä ei ole valotusmittaria. Eipä hätää, tänään ostin paikallisesta liikkeestä mv-filmi varaston tyhjäksi (2 rullaa) ja ekat kuvat on nyt otettu sunny 16 säännöllä ja sitä soveltaen. Suht koht pitää sääntö paikkansa lonkkatuntumalta. Nyt alkoi myös harmittamaan mokoma canon-skanneri (ootko Toni ollu tyytyväinen?). Jossakin vaiheessa MÄ tarvin sitte skannerin. Jostain luin, että filmin virittäminen on raskaan tuntuista ja jäykältäpä se tuntuukin, kuuluuko tämä asiaan? Kuvia niille, jotka haluaa ihastella ja mahdollisesti kertoa lisää ;D Ps. manuaali kelpais vaikkei oliskaan aivan tähän malliin.
Vs: Autocord? Kyllä kaksisilmäiset on sitten kauniita! Autocordissa on muistaakseni myös varsin terävä Rokkor, ehkä Tessaria parempi?
Vs: Autocord? No Autocordin myötähän mä siirryin Canonista Epsoniin... kyllähän sillä nyt ihan kivaa jälkeä jossain tapauksessa sai sillä Canonillakin mutta kyllä sen heti huomas että ei mitään sinne päinkään mitä ehkä vois saada. Mulla ei filmin virittäminen kovin jäykältä tunnu, liekö pienen öljyämisen tarpeessa sitten? Manuaali mulla lojuu vissiin työkoneen levyllä, joten koitan huomenna katsella. Ja tietysti tulostettuna tuolla hyllyssä mutta se ei niin nopeasti sulle siirry.
Vs: Autocord? Joo kyllä Canonillakin saa jotain irti, mutta kannattaa perehtyä vähän skannaukseen ja kuvankäsittelyyn, että saisi parhaan mahdollisen tuloksen, onhan nuo kalliimmat laitteet monet ihan eri luokkaa. En mä kuitenkaan taida ostaa mitään välimallia, sitten kun päivitän, niin olkoon kunnon keskikoon filmiskanneri, Minolta Multi Pro tai Nikonilta 8000 tai 9000 (tuskin viimeisintä hinnan takia).