Elis elis, tuossa ajattelin digitarvikkeesta tilata bouncerin salamaan ja käyttö olisi siis juuri bändien kuvauksissa on the stage. Juuri olin QStockissa kuvaamassa ja oli tasan kolme vaihtoehto: suorasalama, ilman salamaa tai sitten pitkä valotus+salama ja viuh viuh kuvia. Kun ei ole kattoa niin ei ole kattoa. Kun täällä kerta on äijiä jotka kuvaa aivan työkseen bändejä niin mitäs bounceria salaamaan ehdottaisitte, vai kannattaako sellaista edes hankkia. Joku pieni olis kiva.
Jep, oon ostanu digitarvikkeesta sekä Sto-Fenin Omni-Bouncen että Lastoliten Micro Apollo softboxin. Tuo softboxi on aika kiva mutta tietenki hieman ikävämpi käyttää kuin pelkkä bounssi. Suosittelen kyllä kokeilemaan, eihän nuo pahanhintasiakaan ole.
Salama tappaa kivasti tunnelman, joten ei tule sitä käytettyä. ISO 1600 riittää hyvin, ellei kyseessä ole pilkkopimeä paikka.
Slowsync toimii kivasti jos on iso tila (paitsi katto sopivan matalalla etta saa bouncattua + ehkä luottokortti/paperin pala ohjaan apuvaloo salamasta eteenpäin) ja tarpeeksi ambienssivaloa. Mutta jos tila on ahdas ja seinät lähellä, salama näyttää aivan hirveältä. Ja vielä hirveämmältä jos seinät ovat tummat/mustat. Silloin kandee rukata isoa ISO:a ja valovoimasta glasia nokalle.
STO-FEN Omni-Bouncea on ainakin näkynyt aika monella (uutisissa niitä on joka reportterilla, heh he). Mutta onkohan siitäkään pimeissä tiloissa hyötyä, eli tarviiko se kuitenkin jotain heijastupintaa. Senhän pitää olla 45asteen kulmassa josta se sitten bouncailee ympäriämpäri. Onkohan tuos siis enemmänkin tehty pienissä tiloissa kuvaamiseen kuin isojen?
Mä olen myös sitä mieltä, että salama tappaa keikkakuvista tunnelman, ellei sitä sitten saa jonnekin sivulle tms, joka taas on käytännössä aika mahdotonta. Suora salama tappaa aina tunnelman, oli sitten vain fillinä tai ei...
Mielenkiintoinen komtti sikäli, että noista musakuvien kuvista varmaan 80 prosenttia on sitten jo ihan tästä syystä kuolleita.
Osa niistä kuvista on kuitenkin sellaisia, ettei kuvassa näy muuta kuin se tunnelma joka siis on tapettu suoralla salamalla. Käyttäisin bounceria jos sellainen olisi kuten myös enintään niin pitkää valotusaikaa mitä saa kameran pysymään suht paikallaan. Silleen taustaan saa valoa. (Monopodi ostoslistalla.) Saa se kamera heilua, mutta jos kuvassa on valoviirut lampuista mitkä ei edes näy kuvassa niin se on jo liikaa IMO. Sepe
Olen näköjään aika eri linjoilla kun muut tässä keskustelussa. Monopod ei minusta juuri bändikuvauksessa hyödytä ja 90 prossaa keikoista on semmoisia, että monopodilla olisi jokseenkin mahdotonta tunkea eturiviin. Kameran heilumista enemmän heiluu usein artisti, joten siksi valotusajan on oltava suhteellisen lyhyt. Siis jos haluaa, että kuvassa näkyy artisti. Jos haluaa taiteellisia vauhtiviivoja niin sitten tietty saa valottaa vaikka kuinka pitkään. Salama auttaa myös pitämää artistia paikallaan.
Nimenomaan Saahan sitä salamaa käyttää, jos siltä tuntuu ja kuvat on pakko ottaa, mutta mulla ei ole sellaista tilannetta vielä vastaan tullut, ettei ilman salamaa olisi pärjännyt. Monopodi ja salama ovat kummatkin mun mielestä turhia keikkakuvauksessa.
100% samaa mieltä. Salamalla on hyvä ottaa päiväkuvia yleisöstä kovassa auringonpaisteessa, mutta lava-artistin kuvaamiseen se ei oikein sovellu. -IMHO-
Värikalvojen kanssa salama voisi joskus toimia keikkakuvissa, mutta pitäisi olla särmänä koko aika vaihtelemassa niitä kalvoja sen mukaan minkä väristä valoa lavalle tarjotaan.. Silloinkin se salama täytyisi olla todella pienellä teholla, ihan vain avaamassa vähän varjoja... Ja kyllä, minusta Musakuvissa on aika paljon sellaisia kuvia, jotka olisivat olleet paljon parempia ilman salamaa.
Jännää, miten ollaan eri mieltä. Olisi tosi hauska nähdä, miten ja millaisia kuvia olisitte ottaneet ilman salamaa vaikka tästä Sinistä. Sini Ikolampi - m u s a k u v a t . c o m Mennään joskus samalle keikalla kuvaamaan ja katsellaan, kuka saa mitä aikaa monopodilla, salamalla, suurilla isoilla tai muilla kikoilla. Tyyli saa tietty olla vapaa, kunhan jälkeä syntyy. On siellä toki vähän B-luokan kuviakin, mutta kuvia on sentään lähes 700. Viitsitkö kaivaa vaikka 5-10 kuvaa tai mielellään eri artistiä, mitkä olisivat olleet parempia ilman salamaa, niin päästään vääntämään. Tai jos niitä on "aika paljon", niin voit ottaa vaikka 70 myös.
Mennään vaan.. nuo ym. kuvien valo-olosuhteet on aikas tuttuja esimerkiksi Himosfestarin lavalta. Ei sielläkään spotteja artisteille ollut, samantyyliset lavavalot jne. ja aina sieltä jotain irti saa. Tässä tapauksessa n. 60 meni sivuille, 120 oli tarjolla ja 160 setistä pudotin oman mielipiteen vuoksi pois... joku tausta, hivenen liian vähän valoa tms. syystä. Kuvia siis setissä oli riittävästi. Oisko 'kisakohteena' huomenna vaate-show tuolla Paviljongilla... en ole varma kerkiänkö mutta yritetään.. ? Ei en kuvaa salamalla, eikä ole monopodia mukana )
Minusta festarikuvaus on ihan eri asia, kun perinteinen keikkakuvaus. Festareilla valot eivät ole vain yhdelle bändille, joten ei ole kiinni budjetistä, valoille on tilaa, joten ne eivät jää bussiin, kuvaajalle on luultavasti oma tila, lava on iso ja etäsyyttä artistista takaseinään on paljon, takana on taustakangas...