Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Tämä on ihan täyttä arkea joka kohdassa, mutta aika easyn näköistä siihen mitä se voi olla.. Itse asiassa joukossa on myös sellaisia handling miehiä, että nuo kassit lentää koneesta hihnalla ilman huolenhäivää yli 3 metrin korkeudelta ja jos ei hihnalle satu, niin siitä vielä maahan 1.5m lisää, eli kassi voi saada varsin kovaa kohtelua. (ja jos joku ei usko, niin kuvaan joskus..) Kassin tulee oikeassa elämässä kestää pudotus asfalttiin juuri tuon 3 m korkeudelta, jos haluaa varmuudella pelata pakkaamisen. (Lentoyhtiöt ei ehkä tykkää, että tällaisia kirjoittelen, mutta noin asia välillä ikävä kyllä on) ps. Lentoasema ei vastaa kassien kohtelusta, kyllä se on 100% lentoyhtiö, joka palkkaa, kouluttaa ja järjestää kasseja käsittelevän henkilökonnan koneelle. Vain kuljettimet/hihnat rakennuksen sisäpuolella ovat lentoaseman, mutta niissä kassit eivät putoa korkealta (yleensä pudotusta ei ole ollenkaan, mutta joskus voi olla vähän). Edittiä vielä: Kansain kentällä meidänkin käsimatkatavarat punnittiin ja juuri jäätiin alle 2 x 8 kg, kun kaikki tavara oli jaettu vaimon kanssa tasan. Pulloja ja muita tuliaisia oli lisäksi erillisissä paperi/muovikasseissa (4 kpl) vielä "käsimatkatavaroiden" päälle, mutta ei ne häirinneet, kun selvästi näytti olevan särkyvää (viskiä, teekannua, astioita jne..). Matkalaukku painoi 32 kg, siitä eivät mutisseet mitään, kun oli yhteinen vaimon kanssa, laittoivat vaan "heavy bag" tarran siihen päälle, joka Japanissa tarkoittaa, että kassi siirretään erikseen ruumaan varovasti käsin kahden miehen voimin. Japanissa palvelu osataan ja matkustajien tavaroita kunnioitetaan, lisäksi siellä näyttäsi riittävän henkilökuntaa reilusti enemmän kuin muualla tehtäviä hoitamaan.
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Juu, kaikki japsithan myös itse valokuvaavat, joten tietävät mistä kyse on ;-) Summa summarum... Kamera kaulassa ja rikkoutumisherkimmät tavarat käsitavaroina koneeseen. Muut tiukassa vaatepehmusteessa ruumaan. Laukusta pois kaikki sen heittämistä helpottavat kahvat ja hihnat ;-)
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Tähän asti on kamera + läjä objektiiveja + läppäri + asiaan kuuluvaa sälää kulkenut Lowepron Stealth reportterissa (taitaa mahtua juuri mittojen sisään) kun (enimmäkseen) Suomen ja Irlannin väliä olen reissannut. Kerran (Helsinki-Vantaalla) valittivat laukun koosta, mutta näytettyäni sisällön ja kauniisti pyydettyäni sain ottaa laukun mukaan. Punnittu sitä ei kertaakaan ole (onneksi)
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Tähän liittyen: villit huhut kertovat, että tähän sääntöön olisi tulossa yhden vuoden siirtymäaika, vaikka ilmailuhallinto omilla sivuillaan edelleen muuta informoikin.
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 6.5.2008 alkaen: Tämä domain on varattu asiakkaallemme | www.ilmailuhallinto.fi
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Mikäs on tämänhetkinen tilanne, eli löytyyko jostain tarkkoja mittoja ja painorajoja? Ensi kuussa pitäisi reissata Saksaan ja Tanskaan lentokoneella ja käsimatkatavaroiksi pitäisi saada Canon EOS 5D + 17-40mm + 50mm objektiivit ja läppäri. Löytyykö miltään valmistajalta käsimatkatavara kokoluokkaa olevaa laukkua jonne kyseiset kamat saisi ängettyä. Painoraja ei täyty, mutta tuo käsimatkatavaroiden tilavuus on hieman epäselvä Vuosi sitten tuli matkustettua niin, että mukana oli läppärireppu + kameralaukku, läppärireppu kulki jaloissa ja kameralaukku pään yläpuolella olevassa lokerossa, joten mahtaako tämänhetkiset kuljetusmääräykset sallia tämänlaisen ratkaisun? Entä onko kenelläkään kokemusta USA:n suuntaan matkustamisesta kamerakamojen kanssa? Tuleeko ongelmia määränpäässä? Entä mistä löytäisi tämän hetkiset enemmän tai vähemmän lakiin perustuvat säädökset mitä ja missä saa kuvata ilman pelkoa muutaman vuoden ylimääräisestä Guantanamo Bay-lomasta?
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Suosittelisin tarkistamaan lentoyhtiöiden sivuilta. Aika natsimeinikiä se kuitenkin tuppaa tuolla kentillä välistä olemaan, itse jämähdin Lontooseen Stanstedin kentällä, kun pojat hoksas että mulla on kaksi laukkua (samsonite + kameralaukku, kokoluokkaa 25x20x15cm). No, koitin että laitan kameralaukun samsoniteen, mutta sit meni painorajat ylitse. Laukussa oli läppäri, työkamaa ja kamerana D70s+18-200, joten mitään näistä ei tehnyt mieli laittaa ruumaan. Probleema ratkes laittamalla kameralaukku tyhjänä(!) samsoniten sisään, ja nakkaamalla järkkäri kaulaan. Turvallisuudestamme vastaava virkamies vain totesi "Oh, camera.." ja päästi läpi yhden laukun kanssa punnituksen jälkeen. Eli ennen koneeseen menoa, 70-200 2.8 + sb800 kiinni runkoon ja kamera kaulaan..
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Joo, Lontoossa tosiaan otettiin jo käyttöön tuo yhden käsimatkatavaran politiikka tänä keväänä, muualla Euroopassa sitä ei vielä vaadita. Tässä tosin on lentoyhtiökohtaisia eroavaisuuksia, sillä lentoyhtiöt saavat määrätä tiukennuksia vallitseviin normeihin, eli tarkista tilanne siltä lentoyhtiöltä, jonka kyydillä aiot matkustaa. Finnair ei tällä hetkellä rajoita käsimatkatavaroiden määrää yhteen laukkuun, mutta ainakin joillain halpalentoyhtiöillä tietääkseni noita rajoituksia on jo käytössä. Itse kyllä pitäisin käsimatkatavaroiden määrän minimissä - vitutus on melkoinen kun yksi matkustaja yksinään valtaa yhden ylälokeron pussukoillaan, nimin. "omalle kohdalle osunut tilanne".
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Kesällä lennettiin Kreetalle ja ketään ei kyllä kiinnostanut mun kamerarepun koko. Finnairin täti tiskillä totesi, että menee käsimatkatavaroihin. Kokoa repulla kuitenkin jonkin verran on.
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Itse lensin männäviikolla Azoreille ja takaisin Finnairin lomalennolla ja laitoin kameralaukun ruumaan menevään matkalaukkuun kun epäilin että Arax olisi tulkittu terrorismivälineeksi turvatarkastuksessa Ei tullut kolhuja kun hyvin toppasi, itellä ei ole myöskään ikinä menneet ruumassa olleet kamat vikaosoitteeseen tai hukkaan. Tuo hukkumisvaara tosin lienee suurempi jos joutuu vaihtamaan lentoa kesken matkan, itse olen lentänyt suurimman osan matkoistani suorilla lennoilla. Käsimatkatavaroiden kokoa ei tarkastettu mun nähden keneltäkään, ei myöskään nyssäköiden määrää.
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Heh, kiitos vastauksista. Pitää ottaa lentoyhtiöön yhteyttä kunhan saadaan varmistukset reissupäivistä ja matkat varattua. USA:n suuntaan reissaamisesta ja paikallisista kielloista ja määräyksistä pitää ottaa vielä selvää...
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Jep, kesällä Pirkkalassa, Kastrupissa ja Kangerlussuaqissa stressattiin enemmän nesteistä kuin käsimatkatavaran kokorajoista. Guantanamon lomaa JoannaK muistaakseni mainosti ihan täällä laukussa... kas tässä: http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?p=146125#p146125 Ja sieltä surffaten linkki: http://www.krages.com/ThePhotographersRight.pdf
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Kesälomalla kävin Ruotsinmaalla lentäen. Ruumaan menevässä laukussa jalusta yms hajoamatonta ja loput matkatavarat, ylipainoa taisi olla jonkun verran, mutta itselläni on tuuri käynyt aina ylipainon kanssa eli ovat katsoneet sormien läpi. Käsimatkatavarana normaalinkokoinen reppu jossa mm. 300m kiinteäpolttovälin neuvostovalurauta opiska, 4 muuta lasia, dikijärkkäri salamoineen ja vanha filmijärkkäri. Mielenkiintoista on se että Suomen päässä laittoivat minut tyhjentämään repun ja läpivalaisivat kameratavaran sitten uudestaan... Ruotsissa päästivät nopeasti läpi. Toivottavasti on teemaksit kunnossa kun 3 kertaa vedettiin koneista läpi...
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Heh, tänään sit testinä miten onnistuu Pari läppäriä, EOS 5D, pari putkea, Canonin Powashottah G2 ja joku Olympuksen digipokkari + Canonet 28 messissä. Digipokkarit menee kyllä matkalaukun puolelle, mutta muut pitäis saada käsimatkatavaroina menemään Ja nyt Saksssaaan! Ke illalla taas netin äärellä kunnolla.
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Tsemppiä! Ja toivottavasti ei mee laukku hukkaiteille, ei taida kässäreihin mahtua paljo vaihtokalsareita..
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Keväällä kun kävin jenkeissä niin eniten sydämentykytyksiä aiheutti Heathrown kentän vaihtorumba johon oli varattu ruhtinaallinen tunti, siinä ajassa piti vaihtaa terminaalia ja päästä läpi turvatarkastuksesta. Retki 35 reppuun oli lastattu 1Ds+24-105, pd70x, vara-akku, laturi, peleng ja vaatteet 3 viikoksi (sadevaatteetkin). Kun näin Heathrowlla aukon mistä laukun olisi pitänyt mahtua niin ajattelin että ei tule onnistumaan. Siinä sitten laahustin rutkasti ylipainoinen reppu jaloissa mittauspisteen ohi, eikä kukaan sanonut mitään. Turvatarkistuksessa kaikki kameratarvikkeet erilliselle tarjottimelle eikä senkään puolesta ollut hämminkiä. Jenkkilässä homma olikin ihan helppo, maahantulopaperiin tiedot ja eikun tarkistuspisteen läpi.
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 "Pikku" kamerat män helposti "käsilaukussa" ja käsimatkatavaralaukku oli sitten täynnä pehmoleluja. Ja mun käsilaukkuun tosiaan mahtui Mamiya 6, Nikon F60 + 50mm ja 28mm sekä vielä Lomon Fisheye 2. Kiinaan meni ja tulin, ei ne mitään sanonu ja vaikka ois sanonukki, niin en mä mitään ois kuitenkaan ymmärtänyt.
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Hyvin meni, paitsi että Stuttgartin kone hajos Hkin kentälle ja matka kokonaisuudessaan Tku - Ulm välin matkalle tuli kestoa "vaivaiset" 12h... No, tulipa kierrettyä sit Frankfurtin lentokentälläkin ajan kuluksi muutama tunti. Se on kyl kivaa, että matkatavarat tuli perille samaa matkaa vaikka toi Hki - Frankfurt - Stuttgart välin lippujen saaminen ja koneen lähdön väli oli reilut 30min. Oli meinaan kaikki vaihtovaatteet ja hygieniatarvikkeet tuolla ;D Mut nyt jatkuu seikkailut, huomenna pitäis tulla samalla koneella välimatka Stuttgart - Hki mikä jäi eilen tonne Suomen puolelle.
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Ja takas Suomessa, paluumatka meni paremmin vaikka Stuttgartin päässä lento lähti n. 30 min myöhässä. Stuttgartissa tuli vähän ihmettelyä kahdesta läppäristä, mutta muuten käsimatkatavarat kulkivat hienosti mukana eikä tullut mitään valittamista. Kuviakin tuli otettua muutama, mutta ei niistä sen enempää. Parin viikon päästä kokeilemaan miten homma toimii Tanskan maalla. Ulmin keskustasta löytyi muuten yllättäen maailman korkein kirkko: Ulm Minster - Wikipedia - ei kylläkään ehditty kiipeämään tuonne torniin.
Vs: Kameroiden kuljetus lentokoneessa 2007 Teemu: kuvat jakoon! Ja raportoi samalla kaikki hyvät oluet jotka tuli maisteltua?