Olen taas palannut sorvin ääreen, eli nyt kannattaa kysella vanhoista valokuuvausvälineistä sellaiselta, joltasaa pääosin oikeita vastauksia.
Vs: Kyselkääpä! Tämmöisen vanhan Zeissin valotusmittarin sain, mikä mahtaa olla malli ja kuinka tuota luetaan? Itse miettinyt, että ensin ASA kohdilleen ja viisarin osittamalle luvulle alhaalla oleva punainen nuolenpää niin saadaan f luku, mutta kuinka tuolta punaiselta kiekolta luetaan suljinaika??
Vs: Kyselkääpä! Lukee siinä ainakin Ikophot. Eikös viisarista katsota luku, joka haetaan punaisista numeroista nuolen kohdalle, sitten voidaan lukea valotusaika ja aukko muista kohdista. ASA tietty ensin (vai voiko jopa laittaa myöhemmin). ps. sorry kun vastaan vaikka multa ei kysytty
Vs: Kyselkääpä! Ei mitään jos joku tietää niin tietoa mielellään otetaan vastaan, mallista kyselin kun on olemassa Ikophot CD ja S, et onko tällä joku tarkempi tyyppi merkintä?
Vs: Kyselkääpä! No siis sillä asa arvollahan ei periaatteessa ole siinä valotusvaiheessa mitään väliä. Ensin otetaan se viisarin antama luku ja asetetaan kohdilleen, ja sitten se asa. Sitten vain katsotaan mitä se näyttää, esim. tuossa sinun tapauksessasi aukolla 2,8 valotusaika on 1/1000s (noin)
Vs: Kyselkääpä! Yksinkertaisempia, vankan oloisia Agfa Isoletteja löytäisi välillä halvalla, mutta salamasynkka ei ole uudemman ajan salamalaitteisiin sopivaa X-mallia. Onko modifiointi sellaiseksi käytännössä liian vaikea juttu?
Vs: Kyselkääpä! No ensin Ikophot. Se on nimeltään just tasan Ikophot ja muut mallit sai kirjaimia peräänsä. Ikophoteja tehtiin 1938-1960 välisenä aikan suunnilleen samanlaisina, ja kaikki oli pelkkiä Ikohpteja. Sitten kun Zeiss Ikonkin keksi CdS-kennon ja paristot, niin pantiin kirjaimia perään. Käytyä mittaria niin, että ensin asetat filmin herkyyden oikein, siten suuntailet mittaria kohteeseen ja katselet mitä osoitin (kameroissa EI sitten ole mitään viisareita, vaan oikea nimitys kyseiselle toimijalle on osoitin, näyttää ja sitten liikuttelet aikarengasta samaan arvoon, mitä osoitin näyttää ja siinä on Sinulle koko valotus/aukkoalue valittavanasi. Ja sitten vaan terävyysaluetta/liikkeen pystäyttämistä harkitsemaan. Seleenimittarihan toimii, jos se on riittävän hyvin valmistettu, aina eikä kennokaan väsy, ei ainakaan Gossenin Sixtomatien tai Zeissin Ikophotien, monet 50-60-liukujen japanilaiset on ihan kuolleita/väsyneitä.
Vs: Kyselkääpä! Mun mielestä useimmissa sulkimissa on X-täsmäys, mutyta en ala väitellä. Halvoissa saattaa/saattoi olla pelkkä lampputäsmäys. Synkan tekeminen ei kannata, osia ei enää taida olla missään ja tekeminen olisi sellaista käsityötä, että ainakaan kaulallisesti tehtynä sei ei ole sen väärtiä. Kyselepä vaikkapa täältä: http://personal.inet.fi/yritys/kameraseppo/ tai täältä:rick's page , myös Mustonen& Laine vastailee, 09-607 483. Itse olen sitä mieltä, että elektronisalamaa voisi käyttää siten, ettäkäyttää suljinta B:llä ja paukauttaa salaman lisävaoksi. saa aikaan ainakin "jännittäviä" kuvia...
Vs: Kyselkääpä! Kiitos vastauksista. Nyt kun kysymään pääsee niin tämä Zeissin Contaflexin malli kiinnostaa? Itse miettinyt jotta on IV? Suljin Synchro-Compur linssi Tessar 1:2,8 50mm. Ja suodin? Ikocolor C 1x Zeiss Ikon -0 S27 löytyvät tuon suotimen kyljestä. Laukku mielestäni ikäisekseen hyvässä kunnossa. Ainoa miinus mielestäni löytyy tuo filmipuola johon filmin pää laitetaan, kapea nyky filmeille, joutunut saksimaan vähän, jotta filmin saanut syötettyä puolaan. Vai olisko jollain neuvoa kuinka "nätimin tuon filmin saa ladattua? Keräilyllistä arvoa?
Vs: Kyselkääpä! Ja kun vauhtiin päästiin niin nämä kahdesta Zeissista tieto kiinnostaisi. Vasemman puoleinen Super Ikonta, linssi novar anastigmat 1:3,5 75mm, mutta tarkempaa malli en ole osannut määrittää, jossain vaiheessa luulin malliksi Mess. Laukku hyvässä kunnossa. Oikean puoleinen Contessa 35?? linssi on Tessar 1:2,8 45mm Laukku tällä ompeleista revennyt eli reissussa rähjääntynyt. Nätti pikku kamera jolla harjoittelun jälkeen hyviä kuvia. Ja näissäkin kiinnostaa keräilyllinen arvo?
Vs: Kyselkääpä! Katselepa takakantta, isnne on sokkopainettukameran tyyppi, esim. 531/28 tms. Super Ikonan arvo on jonkinmoinen, nykyään ei vaan enää kannata katsella ameriikkalaisia keräilykameraluetteloita, koska a) dollarin ja euron suhde on mitä ja b) keräilyesineiden, kameroidenkin, arvot on tipahtaneet digivillityksen myötä, kun kaikki uskoo, että vilmien ja vedospaperien valmistus loppuu, ellei nyt ensi viikolla, niin ensi vuonna ainakin.
Vs: Kyselkääpä! Kyllä se kummasti Contaflex IV näyttää.mutta katsopa takakannen reunasta sokkopainettu tyyppinumero, niin varmistuus. Keräilyllistä arvoa on, muttei kovin paljoa, koska Contaflex oli aikanaan myydyimpiä kinofilmikameroita maailmassa. Suoemssa niitäon komerto pullollaan, hyllyt notkuu ja Suomen 300 kamerakerääjällä on kaikilla halukkailla jo omansa. Pras käyttää kyseistä aparaattia vaan kuvaamiseen, optiikka on aikansa ja nykyajankin mittapuulla erinomaista laatua. Testaa kuitenkin ensin sulkimen toiminta: otat takakannen pis aj asetat sulkimen 1 sekunille ja aukon 22 ja laukaiset. Jos suljin takertelee ja himmennin sulkeutuu hitaasti, sulkimen toimiessa, niin ammattimiehellä menee muutama tunti purkamiseen, puhdistamiseen, kasaamiseen, vooteluun ja säätämiseen, ja hinta yllätti ostajat jo 80-luvulla, jolloin niitä vielä tehtiin. Lyhyillä ajoilla voi silti kuvailla ja useimmiten Zeissin seleenit on toimitakelpoisia edelleen.
Vs: Kyselkääpä! Zeissin seleeneistä tulikin mieleeni: Minulla on Super Ikonta IV. Seleenimittari näyttää lukemia ja toimii riittävällä tarkkuudella ev arvoilla n. 8-13. Pienemmillä EV arvoilla heittoa tulee puolisen aukkoa alivalotuksen suuntaan ja arvoilla 14 -18virhe on aukosta ylöspäin -kirkkaudesta riippuen- ylivalotuksen suuntaan (ts. mittari näyttää liian alhaista EV arvoa). Tutkiskelin rakennetta ja mittarin ilmeisesti luontaista epälineaarisuutta on kompensoitu siten, että lukuneulan (se missä on reikä) liike välitetään epäkeskolla, jolloin suurilla EV arvoilla -kun osoitinneula liikkuu vähän- säätökiekon kiertäminen liikuttaa lukuneulaa vähän. Varsinainen kysymys: Onko tuota jollain konstilla säädettävissä, muuta kuin epäkeskoa hiomalla tai neulaa vääntelemällä sopivaan suuntaan? Toinen kysymys: Onko automaaginen filminsiirto kalibroitavissa nyky puolan- ja filmin paksuuksille ja jos niin miten. Välit on pienet, kuten tavallista. n. 10cm rullafilmin pohjapaperi ottopuolan pohjalla auttaa tilannetta kyllä, mutta saisi se toimia ilmankin.
Vs: Kyselkääpä! Kysytäänpä vielä,kun vauhtiin päästiin: Synchro-Compurin huolto-ohjeessa osoitetaan voitelukohteet ja mainitaan 2 eri voiteluainetta: A ja B. Mitkä liukasteet ovat nykyisin saatavilla olevista vastaavia sekä viskositeetiltaan että talvikäynnistysominaisuuksiltaan?
Vs: Kyselkääpä! Takakannessa 531/16 Enimmäiset kuvat sain kehityksestä. En tiedä onko filmin siirrossa vikaa vai enkö ole osannut ladata filmiä oikein, kuvien vasemmassa reunassa noin 5mm päällekkäisvalotus? Muuten täytyy olla tyytyväinen laatuun noin ensiyrittämllä. Tuosta Contessa 35:sta mistä erottaa mallin MX alkuperäisestä?
Vs: Kyselkääpä! Mietin tuossa kurkkiessani ebay saksan sivuja, siellä on myynnissä Goertz Beriln nimisen fiman ison koon laseja, taitavat olla aika vanhoja, mutta entäs optisesti? Minkälaisia olisivat.
Vs: Kyselkääpä! Nyt kun tekniikka näyttää kehittyvän ja on tullut tälläinen eye-focus-systeemi filmijärkkäreihin, niinku eos3:een ja 30:een. Onko se ihan höpö homma ja mihin se niinku sitten hävisi? Tekisi mieli testata, tuntuu niin James Bond-jutulta.
Vs: Kyselkääpä! Osta multa toi EOS-30 niin pääset kokeilemaan ja kyllä se toimii niin uskomattomalta kuin se tuntuukin.
Vs: Kyselkääpä! Joo kyllä tuo katsetarkennus toimii, kunhan vaan kalibroi sen kunnolla (mulla oli EOS 3). Vaan ei tuokaan ole mikään autuaaksi tekevä homma. Joissain tilanteissa jopa ärsyttävä.